Search Show Menu
Home Latest News Menu
Tech

Pomaže li preporod vinila plesnoj glazbi?

Zagrebemo li malo ispod površine, vidjet ćemo da nije sve tako ružičasto

  • Mixmag Adria
  • 6 March 2018

Svi smo vidjeli sjajne naslove koji pišu o porastu prodaje gramofonskih ploča. Prodaja vinila u Velikoj Britaniji je viša nego ikad u ovom tisućljeću; tržište ploča SAD-a kontinuirano raste zadnjih dvanaest godina, a samo je prošle godine prodano 14,3 milijuna vinilnih izdanja. Renesansa vinila je neoboriva činjenica.

Vinil je oduvijek bio usko povezan s plesnom kulturom, pa ni ne čudi romantiziranje njegovog velikog povrataka. Na prvi pogled, povećani interes za ovim formatom koji favoriziraju underground DJ-i, a i mnoge izdavačke kuće širom svijeta, djeluje kao da ima pozitivni utjecaj na razvoj plesne glazbe, no dublja analiza ne pokazuje tako sjajne rezultate.

Kada je obnovljeno zanimanje za vinil prvi put postalo očigledno, probudile su se i velike korporacije što je rezultiralo porastom prodaje najvećih etiketa koje prodaju ogromne količine reizdanja vinilnih albuma najpoznatijih glazbenika kao što su Ed Sheeran, Pink Floyd i The Beatles, te filmske glazbe Hollywoodskih hitova. Trgovine odjećom Urban Outfitters i Sainsbury’s odjednom su se također uključile u prodaju ploča. Prošle je godine Sony najavio ponovni početak proizvodnje ploča nakon gotovo tri desetljeća pauze, a Sainsbury’s je odlučio pokrenuti vlastitu diskografsku kuću nakon što su proglašeni najuspješnijim lancem za prodaju ploča u Velikoj Britaniji. Međutim, nezavisne trgovine i etikete ne vide proporcionalni porast.

"Nije to ništa vrijedno slavlja, po mom mišljenju!", tvrdi osnivač nezavisne trgovine Kristina Records dok govori o činjenici da je vrh piramide prodaje vinila preuzeo netko kome ploče nisu primarna djelatnost. "Trendovi na temelju sezonskih modnih hirova općenito imaju puno štetnih učinaka koji će nadmašiti pozitivne rezultate u industriji kao cjelini. Posebno kad je u pitanju underground plesna glazba i kultura."

Dobar primjer štetnog mainstream utjecaja je tzv. Dan Trgovina Pločama koji je počeo 2007. Iako je započet pod parolom "očuvanja kulture nezavisnih trgovina pločama", danas se na taj događaj svi nezavisni izdavači gledaju s prijezirom, budući da su ga preuzele velike korporacije kojim je cilj prodaja reizdanja starih naslova po najvišim mogućim cijenama. Kristina Records već treću godinu nema namjeru sudjelovati u ovom eventu.

Ni Rye Wax, nezavisna prodavaonica ploča locirana u Peckhamu, također ne želi biti dio te šarade. Pomoćnik upravitelja Joe Howard, kaže: "Iako zaista smatramo da je potrebno slaviti industriju gramofonskih ploča i nezavisne trgovine, Dan Trgovina Pločama je preoteo korporacijski stroj mainstream industrije koji jednostavno zatrpa tržište nemaštovitim reizdanjima poznatih albuma, što potpuno skreće pažnju s nezavisnog sektora i perverzno izvrće ono što bi taj dan zapravo trebao predstavljati."

Rye Wax je prošle godine preskočio službeno "slavlje" i održao vlastitu verziju koju su nazvali "The Run Out". Trgovina je odredila selekciju omiljenih etiketa kao što su Hyperdub, Príncipe Discos, Rhythm Section, Where To Now?, Phantasy i FTD, čija su izdanja onda lokalni Peckham Cuts, otisnuli na vinilu i prodavali na eventu. "Cijeli je događaj bio rastur, a imao je pravi štih underground zajednice. Ove godine planiramo održati event na još većem nivou!", kaže Joe.

Problem koji Howard spominje je preopterećenost postrojenja za proizvodnju vinila. Budući da ih je premalo, a svi kapaciteti su im maksimalno popunjeni, a vrijeme proizvodnje ploča je usporeno. U prošloj je dekadi prosječna etiketa je na isporuku trebala čekati četiri mjeseca, a u ovoj i do tri mjeseca, a nekad i više.

Nadalje, vinil postaje sve skuplji posao za etikete i trgovine. Štampanje i rast dionica je u stalnom porastu, pogotovo u Velikoj Britaniji. Većina proizvodnih pogona i distributera su locirani u Europi, a budući da je Britanska funta oslabila nakon Brexita, na tržištu je došlo do inflacije. Kristina Records i Rye Wax su bili prisiljeni podignuti cijene čak i do 20%. Dok Urban Outfitters uvijek mogu prodati album Katy Perry po £38, jer se radi o pjevačici koja objavljuje svake tri do četiri godine, daleko je manje ljubitelja underground plesne glazbe koji su spremni kupovati češće po nižim cijenama.

"Trošak proizvodnje ploča narastao je za minimalno 20% od kad sam se počeo baviti ovim poslom!", kaže Elijah, suosnivač etikete ButterzButterz, " a cijene ploča do sad nisu rasle.
£7.99 piše na svim naljepnicama mojih 12" singlova iz 2005. Sada uredno piše od £10 za 12" ploču!"

Elijah smatra da plesna glazba ne bi trebala biti žrtveno janje, iako je razumljivo da su proizvodna postrojenja prije svega posao kojem je lakše otisnuti 10.000 kopija albuma Spice Girls , nego 20 posebnih izdanja od po 500 ploča. Elijah vjeruje da je nezavisne etikete moraju postati aktivnije u promociji glazbe na kreativne načine: "Moramo se potruditi da novu glazbu približimo ljudima i podignemo kvalitetu proizvoda kako bi se potencijalni kupci lakše odlučili potrošiti novac na ploče!"

Troškovi ne sprečavaju nove etikete da se uključe u posao. Od kad je otvoren Rye Wax i porastao je broj lokalnih etiketa koje svoj posao baziraju na prodaji vinila. "To je upravo ono zbog čega smo i otvorili našu trgovinu i drago nam je da i potražnja raste", kaže Howard.

"Došlo je do ogromnog porasta etiketa koje rade po "Uradi sam" principu, što je ohrabrujuće, Sada postoji nova scena nezavisnih etiketa u Jugoistočnom Londonu", dodaje Howard i ukazuje na etikete kao što su On The Corner, Brokntoys, Rhythm Section, West Friends i Cotch International.

Kako vinil i dalje postaje sve popularniji raste i sve broj postrojenja za njihovu proizvodnju, što bi trebalo pomoći nezavisnim etiketama. Prošlog je mjeseca novo postrojenje otvoreno u Dublinu, a uskoro se otvara i nova tvornica vinila u Australiji. Prošle je godine jamajkanski Tuff Gong International ponovno počeo s proizvodnjom ploča, a otvorena su postrojenja u Brazilu, južnoj Koreji, Berlinu itd. Također se investira i u novu tehnologiju s efikasnijim prešama, te platformama kao što su Qrates i Vinylize.it, koje su idealne za nezavisne etikete koje tek počinju s biznisom, jer nude umnožavanje niske tiraže od po 100 kopija. To je od velike važnosti kada se spoji s platformama s direktnom prodajom kao što je Bandcamp, koji je samo u prošloj godini postigao rast od 54%, a isplatio je 270 milijuna američkih dolara (ukupno) uglavnom nezavisnim etiketama i umjetnicima tijekom 2017.

"Smatram da što više opcija za proizvodnju vinila postoji, to nam je svima bolje. Naravno, pod uvjetom da je kvaliteta na visokom nivou!", tvrdi Perc, osnivač Perc Trax. " Ako niža cijena proizvodnje pomaže etiketama da počnu s poslovanjem i tako prošire publiku, to je upravo ono čemu težimo!"

Međutim, dio scene smatra kvalitetu glazbe s ploča proizvedenih na ovaj način problemom. Jason Spinks kaže: "Previše i je! Neke etikete se pojave i nestanu prije no što ih je itko uopće primijetio!"

On smatra da dio ljudi naivno vjeruje da će radi renesanse vinila lako zaraditi. "Konkurencija je opaka i većina etiketa se bori za poziciju na tržištu!", tvrdi Jason. "Dio scene vinila funkcionira na zdravim temeljima, međutim dosta se naivaca opeče kad shvate da su financijski rezultati drugačiji od onih koje su oni očekivali!"

Tom Lea, osnivač izdavačke kuće Local Action, smatra da ideja obaveznog izdavanja glazbe na vinilu nije fer prema umjetnicima, te da prihodi etikete i producenata stagniraju ako je prodaja razočaravajuća. "Ne objavljujem glazbu zato što smatram da će se prodati, već zato što mi se sviđa, no štampanje vinila za umjetnike koji nemaju veliku bazu sljedbenika stavlja ogroman pritisak na izdanje!", tvrdi Tom. "S digitalnim izdanjem šanse su da ćete izgubiti par stotina, ako prodaja zakaže, no s vinilnim izdanjem gubitak može biti od £800-£1000. To nije motivirajuće ni za umjetnika, ni za etiketu!" "Budite svjesni toga da format ne mijenja kvalitetu glazbe. Vinilno izdanje nije ključno da se vaša etiketa smatra ozbiljnom i ne garantira vam veću podršku u DJ redovima, ili kod šire publike", savjetuje Perc.

Spinks je slaže s tim stavom i dodaje da su početne vijesti oko sve većeg broja novih etiketa koje i dalje postoje od kad je otvorena trgovina Kristina Records, pao u 2015. Kupci postaju sve pažljiviji u odabiru ploča, a sve ih više zanima kopanje po second hand shopovima, gdje se nadaju pronaći raritete, kojih i ovaj dućan ima sve više.
"Dio problema leži i u tome što je tržište postalo zakrčeno prosječnim izdanjima!", tvrdi Spinks.

"Iako je kopanje po starim pločama i traženje rariteta uvijek bilo dio plesne kulture, određeni DJ-i, mediji i izdavači su to i opremu koju posjeduju u zadnje vrijeme počeli propagirati kao glavni fetiš na sceni.", dodaje Spinks.

Ben UFO je prošle godine objavio sljedeću objavu na svom Twitteru: "Kad na platformi Discogs novac trošite na skupa raritetna izdanja, razmislite o tome da umijesto toga isti novac potrošite na singlove koje ste skinuli s platforme Soulseek."

Sve veći interes za starije ploče utjecao je na to da prodaja na platformi Discogs naraste za 18.8% tijekom prošle godine s ukupnim brojem od 7,95 milijuna prodanih ploča, od kojih su 3,45 milijuna u kategoriji elektroničke glazbe.
Podaci privatnih osoba koje prate kretanja skupih izdanja na portalu Discogs, poklapaju se s informacijama različitih glazbenih publikacija kad se govori o povećanju interesa za raritetima.

Sean Griffiths i Perc se slažu da opsesija formatom može izazvati probleme ako ljudi počinju obraćati pažnju na to kako se glazba suša, umjesto kakva je glazba zapravo: "Događa se to da se tjednima najavljuju partiji na kojima se pušta isključivo vinil, a da DJ za pultom ne zna umiksati dvije potpuno iste ploče. Londonski party Tropical Waste je prije dvije godine izveo zafrkanciju najavljujući cjelonoćni party bez vinila."

Utjecaj povratka vinila u mainstream kratkoročno ima štetne posljedice na underground scenu. No, budući da je renesansa tek počela svojevrsna križanja između pristupa industriji su neizbježna. Investicije u nove tehnologije proizvodnje u kombinaciji sa sve više ljudi koji žele slušati gramofonske ploče nezavisnih izdavača, bi moglo dugoročno imati pozitivan utjecaj na razvoj scene. Nadamo se da će do toga doći.

Next »
Loading...
Loading...