Search Show Menu
Home Latest News Menu
Dodaci

Jump around: Moćan zvuk jump-up d'n'b-a ulazi u zlatnu eru

SASASAS

  • Mixmag Adria
  • 9 July 2017

Prvi trag naziremo tu i tamo u bojama isprskanim, istočkanim, isprepletenim i zamračenim industrijskim ulicama tjekom živahnog Bank Holiday događaja u Birminghamu. Stotine buntovnih ravera,hihotavih djevojaka u duksericama i kapama, probijaju se pokraj skladišnih vrata i betonskih zidova, dok usijani čelik skicira linije horizonta. To je arhetipski rave teritorij, suštinska rave scena. No, to prskanje boja, nisu svjetlucavi štapići, rogovi ili obojana lica, već su to ogromni logotipi sa kojih se koči 'SASASAS'.

Drugi trag je pribavljanje ulaznica, njuškanje oko gromoglasnog reda nekog drugog rasprodanog događaja, kao da je riječ o koncertu najnovijih izdanja indie-popa, dok ograde i stubišta moćnog kompleksa Rainbow Venues podrhtavaju od siline basova. Nešto djeluje drugačije. Uzbuđenje, žamor, izvijeni vratovi kako se naguravaju groz gužvu prema ulazu i njegovom osiguranju, to potvrđuju. Sve su to obilježja stvarne, prave 'stvari'.

Dobrodošli u SASASAS hype-vortex, mjesto u kojem se sva prethodno primijenjena logika preokreće: gdje su rave bubnjevi i basovi zabavni, razigrani i inkluzivni, gdje su djevojke gotovo brojnije od momaka i gdje su mnogo kritizirani 'jump-up' i d'n'b, u svim svojim kolebljivim temeljima, piskutavim sintesajzerima, preokrenutoj slavi, odjednom najvažnija stvar u gradu. "Tijekom Bristolove ponovljene premijere u Motion-u suočili smo se s prevarom, tj. sa stotinama lažnih karata", kaže DJ Phantasy, legenda stare rave škole, veteran i ključni čovjek koji stoji iza šesteročlane DJ-MC supergrupe koja trenutno razbija sva pravila i vjerodostojnost drum’n’bass-a. "Zaista treba puno vremena da se odrade najave, kontaktiraju agencije i uopće za bavljenje uzrujanim obožavateljima. Ljudi su na mreži prodavali ulaznice koje koštaju 10 za 90 funti, a postoji opasnost da nam neki preskoče zaštitnu ogradu."

Kažu da svaki pas ima svoj dan. No, kako se za boga miloga dogodilo da zvuk koji je slovio za 'najneprijemčiviji oblik drum’n’bass-a' pretvorio u nezaustavljivi hiper vlak koji ruši sve pred sobom, s promotorima festivala od Creamfieldsa do belgijskog Rampagea - zatvorenog mega razjarenog tuluma sa 15 tisuća duša koje samo žele biti dio akcije?

Uznemirujući prizori unutar rasprodanog prostora od preko 2000 mjesta teško da se mogu objasniti. Jump-up plakat djevojke Mollie Collins, jedne od Mixmagovih najprobitačnijih DJ-eva u 2016. godini, koja je upravo završila sa izvođenjem bezbrojnih himni oštrog zvuka i oscilirajućih basova iz novog vala talentiranih producenata, kao što su Turno, Guv i Dominator - a gomila je spremna za glavni događaj. Gotovo da možemo opipati to iščekivanje: perjanica širokog vala uživa nacionalnu medijsku pokrivenost, BBC Radio 1Xtra prijenosi, Universal ulijeće u licencne staze, Sigma otvara setove s jump-up hitovima, a čak i DJ Hazard uzima od Andy C-ja krunu za najboljeg DJ-a na ovogodišnjem proglašenju nacionalne Drum ’n’ Bass nagrade.

"To je pokret!", šali se neizmjerno simpatični Phantasy. Predviđeni za uzbudljivi vrhunac samog događaja - sada stupaju na pozornicu poput rock zvijezda - šest snažnih članova SASASAS kolektiva: d'n'b super grupa, fenomen koji je započeo kao jednokratna pošalica. Četiri MC-a: day-dot d'n'b OGs Skibadee i Shabba, hiperaktivni bivši grimovac MC i izvorni član N.A.S.T.Y Crewa, Stormin i Guinness svjetski rekorder spitter Harry Shotta (bivši ugledni britanski hip hop MC Lethal). I dva DJ-a: Kum fantazije Phantasy i mladi produkcijski as Macky Gee: zasigurno najoštriji producent plesnih podija još od himne Arch-Duke Hazard. Zajedno, ova mješavina nagrađivanih mladih zvijezda s prosjedim legendama, white-hot i jump-up himne i čarobnjački zvuci, druženja na pozornici i grozničavo ljubljenje fanova, postala je najbukiranija i najprodavanija drum’n’bass festivalska scena, s turnejam po Australiji i Kanadi.

Plan izgleda jednostavan, ali pod mikroskopom je sastavljen od bezbrojnih dijelova. Prvo, hiperaktivno četverodjelno miksanje, pa 'ajmo ruke gore' zajedno otpjevane himne, te zvukovi koji su se prolamali u zraku neprekidno i ingeniozno povezivajući se s oštrim jump-up rezovima, koji su prošarani sa malkice više EDM dnevnih melodija i dobre energije sretnog hardcorea. Zatim dodajte tome četiri najvažnije MC nazočnosti–dio grime estetske ekipe, dio pantomima jokestera - koji će improvizovati i ludovati tako da će vas samo treptaj oka dijeliti od lirskog čarobnjaštva. Zatim dodajte horde fanatika odjevene u reklamnu garderobu, djevojke u SASASAS-ovim majicama, momci s brendiranim kačketima, svi zajedno glasno pjevaju na Macky Geedrum’n’bass izvedbu- a sada, tu pred našim očima, MC Skibadee se baca u publiku koja ga s oduševljem podiže iznad glave u euforičnoj razuzdanosti. Ne čudi da je d'n'b svih vremena MVP MC doživio vrhunac svog života.

"Bilo je to definitivno doba previše buke - i previše komešanja!", priznaje Skiba, upućujući na nedostatke s kraja prve decenije novog milenijuma, gdje je energija d'n'b izgubila svoj put i stekla reputaciju za jednokratnu upotrebu i preglasne MC-e. "Ali sada moja kćer ide na jump-up događaje koji su namijenjeni klincima od 13-14 godina, a mi smo zauzeti da naguramo 250.000 pregleda za jedan live show."

Shotta, malen i skroman izvan scene, karizmatičan u samom središtu kaosa, otkriva vjerojatno porijeklo projekta. "U 2013. godini, u posljednjoj noći u Area, sve smo skontali, onako samo na vibru: bez plana, bez probe. Odjednom su počeli pristizati pozivi od One Nation, Westfest i promotora koji su željeli rezervirati. Održali smo brzinski sastanak i stvar je rođena. Konačno, mi smo šest uspješnih umjetnika koji rade nešto potpuno životno, potpuno zabavno."

Phantasy kristalizira draž skupine: "Mi smo dvije različite generacije, tako da dok radimo, pokrivamo mnogo segmenata. Na produkcijskoj strani, moje iskustvo potvrđuje Macky, a Macky me potvrđuje novim klincima. Isto je na mic strani: Skiba i Shabba su nametnuli svoj utjecaj svakog top grime MC događaja - čak su preuzeli neke pjesme na Stormzy albumu - a onda tu je i Harry koji sam nadahnjuje cijelu novu generaciju.

Ako će 2017 biti drum’n’bass-ovo ljeto jump-up, pripremni rad iz MC-a dobija A-plus. U travnju Harry Shottovnotorni Bakerloo Linenastup osvojio je publiku svih dobnih skupina koji su se ludo zabavljali uz zvukove Phantasy i Macky Gee, a Shotta je to sve dodatno začinio. Guardian je to nazvao 'glazbom jakog zvuka', dok British Transport Police upotrijebio izraz 'eksplicitni rave', dok ih je BBC plasirao preko nacionalnih radio postaja. Upadljivost u kombinaciji s iskusnim opasnim stvaraocima Trollstationom, osvojila je pola milijuna pogleda i bio je bezuvjetan uspjeh.

Rame uz rame je i SASASAS-ov Drum’n’Bass otvorena autobusna senzacija, promo zujanje londonskog Tranzmission festivala u lipnju, koje je prenio The Sun, a moglo ih se vidjeti na svim važnijim londonskim znamenitostima u punoj brizini i sa jakim zvukom. "Sledeći put ćemo u avionu", smije se Phantasy. Ne znamo da li se šali.

Nemojte pogriješiti: ovdje je riječ isto toliko o ponovnom pokretanju koncepcije d'n'b MC-a, kao i o jump-upu. No, ova dva elementa nisu samo komplementrana, već u tradicionalnoj bass formuli DJ-plus-MC, u varijanti životne fuzije, s mnoštvom novih članova, noćima i izdanjimanastalim iz energetskih kolosijeka čiji dropovi i riffovi posebno kreirani kako bi naglasili lirski utjecaj. Mladi asovi Azza i Grima i njihov brand 'TNA' s DJ Dominatorom večerasstupaju na pozornicu u drugom strogo uvježbanom scenskom formatu - i to je svakako karizmatično kao i kod njihovihprethodnika veterana.

Čak i jako brendirano ime kao što je SASASAS (nema tu velike operacije, sva roba se pakuje iisporučuje iz kuće Phantasyeve partnerke Sharon) je počast izvornom 'SAS' nadimkukoji su nosili Skiba i Shabba na vrhuncu njihove slave u kasnim devedesetim i početom novog milenijuma. Dvadeset godina kasnije, nova inkarnacija nadmašila je legendu.

I ne prestaje. Bez upozorenja, zvukovi Deadmau5 '' Strobe '' (Dimension remix), udvostručeni s Macky Gee bangerom, šalju gomilu u frenetičnost. Jedva da ima vremena za reloadovanje prije nego što se Andy C "Heartbeat Loud" spoji s Metrikom u vidu laserske bombe. A onda vrhunac: tajna nova verzija Macky Gee i Phantasy je omiljena melodija gomile'Transition', koji iznenada prelazi u novi bassline-tempo groove, da naglasi paklenost atmosfere. To je ono što čini SASASAS: brza rafalna paljba zabaveudarnih dropova, eklektičko prebacivanje tempa, a kao vrhunac neumoljiva vokalna artiljerija četverca. Zabavno je, nepretenciozno - i još traje nakon zadivljujuća dva sata.

Sljedećeg jutra, na birmingenskoj stanici New Street,možete vidjeti gomilu mladih u SASASAS-ovim duksericama dok čekaju na dug put kući. Ostvarenje serezimira: ovo nije klupska noć, ovo je koncert. "Osjeća se pomalo to kao da si u bendu, o da!" Priznaje Phantasy. "Netko je objavio sliku Boyzonea online prije nekoliko mjeseci samo kako bi nas zafrkavali! Često smo jedini d'n'b na festivalu - na Creamfieldsu sviramo između basslinea and housea. Ali osjećamo se kao da predstavljamo drum’n’bass za cijelu scenu. Andy C mi je čak rekao: "Ono što radite je toliko dobro za drum’n’bass - to je ono što čini da se ljudi zaljubljuju u to." Bio sam ono kao, "Opa - Andy C je prati ono što radimo!'"

SASASAS-ov album se sprema za drugi dio godine. Koliko daleko sve ovo može ići? Trenutno se čini da je sve moguće.

"Jump-up? Ne volim to zvati tako. To je pogrdan pojam koji se koristi za označavanje ljudi koji ne mogu napraviti odgovarajuću glazbu."Stvari su se zakoplicirale – i to u vidu samg DJ Hazarda.

Ako SASASAS-ov vagontrenutačno vozi preko novih granica, postoji nekoliko neustrašivih šerifa koji vladaju tom teritorijom duže od desetljeća. Scenski grand-maestro DJ Hype i njegovo usavršeno Playaz izdanje, pokrenutaod tvornice himni Hazarda, su mozak koji stoji iza možda najnaprednijih poznatih modernih jump-up pjesama: Hazardova i DMindova sveprisutna himna iz 2007. godine 'Mr Happy', i čak mnogo veći bum s potpisom Hazarda, iz 2014. godine, 'Bricks Do not Roll'.

Playaz su trenutno na vrhuncu svojemoći, hrabro prebacujući petnaestogodišnje mjesečnenastupe od Fabrica do Electric Brixtona, koji se rasprodaju bez imalo truda, i to još uvijek razbijaju glavu o Universalovoj odluci da ugrabipoene na fenomenalnom uspjehu 'Bricks Do not Roll' objavljujući reizdanje specijalne prošlogodišnje glavne vokalne verzije. Dvojac je doživjeo najveće ljeto usamom vrh Hypea za 28 godina, s nizom "back-to-back" emisija od Glastonburyja do Hideouta, istovremeno organizirajući vlastite pozornice Playaz na South West Four.

Ironično, ali ljupki Hazard se želi odmaknuti od jump-up zvuka, ili bolje rečeno, od stereotipa. "Problem je u tome što glazba ne traje. Previše producentaplagirajući pjesme, učinili su da one zvučeusrano!"

Hype se slaže. "Budimo iskreni, postoje sve vrste sranja, u svim stilovima: liquid, jump-up, neurofunk. Problem je u tome što se ta usrana liquid stvar još sluša, a usrani jump-up ne! Ipak, sve je pitanje percepcije. Pravi underground klinci ne prate trendove. Oni jure za vibrom. Ono što ja nazivam suvremenim, pravim najčišćim oblikom jump-up, ti dečki razbijaju. To je party vibracija, čista energija. To talasa glazbu.

"Ali jump-up je samo jedan dio scene. Ono što radimo uvijek je bio plesni podij, raznolik i životni – to je suština drum’n’bass-a. Ova glazba je sirova, punk stvar - ljepota je u tome što je stara 25 godina, i uvjek će postojati praznine kako bi se stvari sagledale iz novog ugla i tako osvježila scena. Andy C se nekad nazvao 'Andy 'jump-up' C',davno u svojim Telepathy danima, i to je prije nego što su ova djeca rođena!"

Povijest se ponavlja: za čistunce, jump-up je oduvjek smrdio. Prije dvadeset godina izvorni jump-up zvuk uz njegova odskakanja i sladunjava jungle uvijanja –ostaće sinonim za Aphroditinu i Micky Finnovu tvornicu himni Urban Takeover - smatrala se jednostavnim i nezrelim u poređenju s klasičnim jungle ili 'inteligentnim' d'n'b zvukom. Uzmite bouncing 808 bassline, dodajte tome hip hop uzorak, i eto ga: imate nepretenciozno oružje plesnog podija u obliku klasika kao što su 'Bad Ass' ili Hypeov 'Tru Playaz Anthem'- ili bezbrojne remixena kojima su počivale glavne house i hip hop himne tog doba.

No vratimo se brzo u današnjicu, i 'jump-up' može biti drugačija životinja: skitnica, energetičan, s manje topline i ćudljivosti - ali osjećaj zaigranosti ostaje. Kao što i uloga u dn'b pod-žanrova oscilira: plesni podij pruža dobar osjećaj gdje sve kočnice popuštaju, i da ga se ne shvati previše ozbiljno.

Isto tako, Hype želi da se udalji od bilo kakvog etiketiranja. "Ono što je bolje sada jeste integracija zvukova. Mogu nastupati pred 20.000 ljudi na Boomtown festivalu, a da ne moramrazblažitinastup. Riječ je o prenatrpanom festivalu, i svu su bili upoznati s tim što Hazard i ja radimo - a to nije bio slučaj prije nekoliko godina. Na kraju dana ne možete poricati vibru i ne možete poricati te nove klince–pa za koga drugog radimo glazbu, za njih naravno? "

Phantasy, međutim, se direktno suočava s izazovom. "Gledajte, postoji percepcija da je ovaj zvuk dronjav, bijedan – što god. To je tužan stereotip. Glazba nema granica. Ljudi zaboravljaju zašto su ušli u ovu industriju. Mi se družimo s obožavateljima, neprestano kontaktiramo s njima na društvenim mrežama. Mi činimo da se raveri osjete dijelom nas. Za mene, to je sve drum’n’bass. Naš reportoar čine vokali koji dižu ruke u zrak, bubnjevi, prljave tehnike - ako je to dobro za party glazbu, to ćete i dobiti. Ljudi rade cijeli tjedan. Želimo da dođu i vide naš nastup i da u ponedjeljak ujutrojoš uvijek razmišljaju o tome."

Za Macky Gee, nema upitnosti. "Jump-up mi odgovara - živi odsvog imena!" I Mollie Collins nema sumnje. "Na nacionalnim Drum 'n' Bass nagradama čak je i Sigma otvorena s punim jump-up zvukom! Jump-up je čista energija. Ali možete ga miksati na način da izvučete najbolje iz njega, odnosno nemorate razbiti s pet jump-up melodija za redom. Volim čuti gomilu kako pjeva, pa volim uklopiti više vokalnih izvedbi među instrumentale koji otkidaju."

Shotta, razgovjetani još uzavreo, ide korak dalje. "Postoji predrasuda o tome što radimo kao MC, ali to je skoro snaga. Kad ga ljudi vide, u svom najčišćem obliku, shvaćaju koliko su uključena različita umijeća i vještine." On govori o 'tricke-down' efektu što bi se moglo shvatiti kao prezasićenost mladih koji posmatraju gomile grime izvođača. "Osjećamo se kao da premoštavamo prazninu i rušimo vrata da bi otvorili put lirskom drum’n’bass MC-u. Tipično, kada je riječ o festivalskim drum’n’bass-u, MC-evi su imali ulogu domaćina i nekoga ko je poticao umjetnike. Danas je ta razina naše izloženosti koju dobijamo znatno veća. Postoji i stereotip u drum’n’bassglazbi da se ne možeteprobiti kao MC. Sada gledate mlade kao Azza, Grima, Dreps i njegovu Team Drumz opremu, koji imaju gomilu pratitelja, brendove, noćne klubove - to je stvarnost, to se dešava."

Etiketirajte ga, zatrpajte ga, odbacite ga, ismijavajte ga, rugajte se - ali ipak znajte. Jump-up drum’n’bass, zahvaljujući svom pokretačkom, dopadljivo zaraznom MC formatu, s punim pravom je našao svoje mjesto pod suncem u vrhu nove produkcije. A njegovo zlatno ljeto tek počinje.

Load the next article...
Loading...
Loading...