Search Show Menu
Home Latest News Menu
Cover Face

Kölsch: "Biti cool ili underground, takvo što ne postoji!"

Danski producent odlazi na Ibizu kao jedna od najvećih zvijezda ljeta

  • Mixmag Adria
  • 14 June 2017

Hipi komuna osnovana 1971. godine u duhu samoprozvane autonomije, Christiania, poznata i kao Slobodni Grad (Freetown), nalazi se deset minuta vožnje automobilom od centra Kopenhagena, u istočnom dijelu grada. Jednom kada se parkirate uz rijeku, prođete pored prve od nekoliko bivših vojnih baraka, pored nekoliko jarko obojenih kuća uz jezero i, ako imate sreće, ugledate i par predivnih labudova kako klize ispod mostića, koji vodi u centar arhaičnog, no nedvojbeno fascinantno susjedstvo. Jednom kada ste tamo, kamere se gase, jer ljudi prodaju stvari na Pusher Streetu, za koje stanari radije ne bi htjeli da dokumentirate. Ne očekujte vidjeti ljude sa cvijećem u kosi: u 2017, možete iznajmiti bicikl, kupiti razne vrste kave u Månefiskeren ili svježe namirnice u udobnom buffetu Grønsagen. Bilo kako bilo, stare navike očito teško umiru: ugledali smo drveno spremište prepuno dječje odjeće za donaciju ili razmjenu, ovisi koliko imate humanitarne volje. Ovo je mjesto gdje je naša, iznenađujuće visoka zvijezda, s neizostavnim šeširom na glavi, živjela sa svojom obitelji prvih nekoliko godina života.

"Rodio sam se u Christianiji," govori Rune Reilly Kölsch dok se vozimo prema komuni jednog ranog aprilskog petka ujutro. "Ranih 70-ih, hrpa hipija odlučila je zauzeti neke stare vojne prostore. Moji roditelji su bili dvoje od tih prvih hipija koji su se uselili tamo, tako je bilo oduvijek. Dio je Kopenhagena, i jednako toliko i nije. No, tamo je već više od 40 godina, tako da nema puno toga što vlasti mogu napraviti sada: generacije su živjele tamo. Bazira se na tom anarhičnom principu, da se svi trebaju složiti s nečim, prije nego što se napravi, što je interesantan način za izgradnju društva!"

To je kompleks, krhka ideja dokazana kako je odgovorna za eksploataciju, kao što je za slobodu. "No, postoji nešto prilično lijepo vezano za originalnu ideju Christianije. Tijekom godina, proširila se i preko granica starih ruševina i izgradili nešto iz ničega. Istovremeno, to je i mjesto gdje policija rijetko odlazi, jer postoji oduvijek veliki otpor protiv vlasti. Dugo vremena bilo je puno kriminalnih aktivnosti u obliku dilanja droge. Bilo je limitirano na travu i gljive, no svejedno, prodaja trave u Danskoj je ilegalna i kažnjiva na isti način kao i prodaja težih droga - s tim nisu oduševljeni. Neke nije briga, no neki ne žele da postoje fotografije na kojima se nalaze. A onda, imate i stare frikove koji kreću s teorijama zavjere čim ugledaju fotoaparat ili kameru..."

Kada je napunio sedam godina, Runeovi roditelji odlučili su napustiti komunu. "Iselili smo se prilično brzo," prisjeća se. "U to vrijeme, došlo je do povratka ovisnika o heroinu, koji su odlučili da mogu raditi što god im se jebeno prohtije. Preselili smo se u drugu komunu u sjevernoj Danskoj i sretan sam zbog toga, jer su mnogi moji prijatelji koji su ostali ( u Christianiji) doživjeli neka prilično traumatična iskustva s čudnim likovima. Djeca i džankiji i nisu baš najbolja kombinacija." No, Christiania je imala i neke pozitivne hipi vibre: spominje Lukasa Graham, veliki danski pop bend koji stoji iza '7 Year' a vodio ih je Lukas Forchhammer, koji je također rođen u ovoj 900- snažnoj komuni. "Puno danskih kreativaca je rođeno tamo, različitih generacija. Ljudi koje poznajem iz svijeta umjetnosti, hrane i glazbe, čvrsto su povezani s tim mjestom, tako da je iznjedrilo mnoge zanimljive stvari. Još se uvijek susrećem s tim ljudima i sve je ok. No, čudno je to mjesto."

Bijeg iz teškog životnog okruženja nije novost u glazbi. Ako ništa, to je ono što tjera mnoge gladne glazbenike da se više trude prije svega. Black Coffee je jedan od recentnijih primjera. Runeova karijera je slijedila sličan put, s nastupima po Europi, Americi, Australiji i naravno, online: svaki novi glazbeni posti, svaka crno bijela Instagram fotka je pozdravljena s takvim brojkama, kakve biste očekivali da dobije svjetska superzvijezda. Njegove produkcije, od Ibiza acid klasika 'Opa' do piano festivalskog hita 'Der Alte', pa 'Grey' prošle zime, donijele su mu veliku publiku. No, uspjeh 'Grey' prošle godine i niz remikseva za Sven Vätha (‘Robot’), The Chemical Brothers (‘Wide Open’, s Beck) i Coldplay (‘A Sky Full Of Stars’), sada znače da kao DJ i producent, Kölsch sjedi na čelu dance glazbenog stola. I kao što je tako često slučaj, Bijeli Otok je odigrao veliku ulogu u njegovom usponu. Rune je regularni posjetitelj Ibize od ranih 2000-ih.

"Zato jer nije bilo društvenih mreža, bilo je to puno intenzivnije iskustvo i kao da si dio tajnog društva: slobodni masoni okupljaju se u Space Terrace i izmjenjuju čudna rukovanja!"

Ta ljubavna veza s Ibizom ne pokazuje znakove hlađenja. Ovog ljeta, možete uloviti Kölscha u klubu Hï (AKA ‘novi Space’) na novoj večeri nazvanoj In The Dark, gdje će se pridružiti Joris Voornu, Steve Lawleru, Nic Fanciulliju i Lucianu.

Ne zaboravljajući vlastite korijene, nastupit će dva puta u DC10 za Circoloco. Kao i sve u kampu Kölsch, radi se o balansu. Koliko voli doma nastupati na Timewarpu, tako nastupa i na Ultra festivalu u Miamiju, a ove godine će zatvoriti Cocoon stage na We Are FSTVL, sa svojim techno partnerom, Svenom. Na kraju, gledanje naprijed je najvažniji aspekt. "Apsolutno", kaže Rune. "To je poanta elektronske glazbe, gledati naprijed. Volim retro traku pustiti tu i tamo, no ekstremno je važno da guramo granice. To nam je i lako jer radimo s tehnologijom. Vrlo sam zadovoljan sa svim svojim izdanjima, kao kad kuhar radi u kuhinji savršeno jelo..." Richie Hawtinova fascinacija sakeom ponuđena je kao analogija. "Ono što je zanimljivo je što je početna toča ista: riža. Nevjerojatno je što sve možete dobiti iz zrna riže. Zbilja cijenim razmišljanje!"

Rođen 1977., što je bilo i ime njegovog debitantskog albuma izašlog preko Kompakta, Rune je podsjetnik, poput Black Madonne prošle godine, da se životni uspjeh ne mora nužno dogoditi u ranim 20-ima - iako mu nisu strani hitovi pod nekim alter egom (rijetki znaju da on stoji iza seizmičkog house hita 'Calabria' iz 1993. godine). No, elektronskoj se glazbi priklonio još u formativnim godinama u Kopenhagenu. Roditelji su mu se razveli dok je još bio mlad, a on je svoje vrijeme podijelio na njih dvoje. "Postojao je klub za mlade, gdje sam počeo eksperimentirati jer sam bio u skejtanju tada te sam se tamo osjećao slobodnim. Uistinu cijenim magiju tog vremena: tamo bi bili break danceri i diskoteka te radio postaja, pa sam gravitirao svemu tome. Počeo sam s DJ-ingom 1989., 1990., pokušavajući uloviti pažnju cura. Pustio bih Technotronic i 'Lambada' i takva sranja, pa sam osnovao prvi bend, Rune And The Motherfuckers: bio sam frontmen, a svirali smo rani rap i Princea....bili smo užasni!"

Nakon toga, Rune je počeo svirati bubnjeve i kopirati ono što je čuo slušajući hip hop trake: "No, dok mi netko nije rekao da su bubnjevi semplirani sa starih funk traka, nisam mogao skužiti zašto moji ne zvuče tako! Ubrzo nakon toga, mama mi je kupila Amiga 500 i počeo sam producirati. Nakon nekog vremena, dospio sam u radijsku emisiju u koju me pozvao Thomas [AKA Ezi Cut], kojeg sam slušao zbog hip hopa koji je puštao - no kroz njega sam nekako dospio i do housea. Prvi put kad sam čuoThe Goodmen ‘Give It Up’ i DJ Pierre ‘What Is House Music’…to me natjeralo da promislim: zašto bih gubio vrijeme na hip hop? Onda sam počeo raditi techno i house glazbu. Moje prvo izdanje izašlo je 1995. godine na labelu Multiplex i tada sam počeo puštati na underground techno partyjima. Toliko me opčinila ta glazba, da sam se osjećao kao da svima moram pričati o tome. Senzacije koje sam od nje osjećao bile su kao da sam prvi put okusio čokoladu."

Poput mnogih producenata te generacije koji su otkrili Pete Tonga na BBC-u ranih 90-ih. "To je bilo kad smo imali prvi satelitski radio, a moj je frend pobožno snimao sve njegove emisije. Nismo mogli čekati da emisija počne, da možemo čuti novu Essential traku. Tada je to bila najveća stvar ikad. Od tada su nam se putevi spojili i sada razmjenjujemo glazbu. Bio sam na Peteovom showu prošlog mjeseca i bio je veliki trenutak kada sam trebao odabrati E.N.T."

"Morao sam znati više o Kölschu kada se počeo baviti glazbom kao Artificial Funk kasnih 90-ih, pa nakon toga kao Rune RK ranih 00-ih. Osobna veza stvorila se i razvila tijekom posljednjih deset godina, kada me počeo bukirati u Danskoj. Odmah sam primijetio da su klubovi i partyji koje je vodio bili puno više cool od glazbe po kojoj je bio poznat. Kada sam ga pitao za neku novu glazbu koju je puštao, rekao mi je o metamorfozi u Kölscha. Puštao sam njegovu novu glazbu od početka na radiju, a trake kao što je 'Opa' i 'Loreley' dobile su odlične reakcije. Jedno mjesto je ipak bilo savršeno za njegov euforični i emotivni techno - Ushuaïa. Često bio pustio Kölscha kao posljednju traku na ogromnom glavnom stageu, a osoblje je imalo puno komplimenata, pretpostavljajući da su to moje trake. Rekao sam im da bi im bilo bolje da bukiraju Kölscha, a ostalo je povijest!"

Samo jedan pogled kroz vinile u Runeovom studiju potvrđuje njegovu ljubav prema houseu i technu, koja se proteže kroz posljednje dvije dekade: 'Discovey' od Daft Punka i 'Remedy' od Basement Jaxx leže pored, a miksevi Carl Craiga i Kenny Larkina su negdje u sredini, blizu kopije ’95 Strictly Rhythm klasik od Lil Mo Yin Yang, AKA super-duo iz sredine 90-ih - Little Louie Vega i Erick Morillo.

“Derrick May je bio moj najveći idol: to se moglo osjetiti u sobi. Volio sam i Jeff Millsa, no nije bio prisutan kada je nastupao. No kasnije, kada sam otišao u Pachu čuti Ericka....to j bilo oduševljavajuće. Možda vam se ne bi svidjele sve trake koe je puštao, no njegova tehnika i način na koji je kontrolirao klub, bili su nevjerojatni. Biti cool ili underground, takvo što ne postoji. Sva glazba na koju se referiramo je cool od Chicaga, Dance Mania stvari: razgovarao sam s K-Alexi prije nekoliko godina i on mi je rekao da je sve što su htjeli raditi, ustvari r'n'b trake, no nisu mogl priuštiti opremu. Željeli su raditi pop, samo nisu mogli!"

Rune se ponovno vraća u prošlost. "Zaljubio sam se '96. i srce mi je bilo slomljeno, pa sam uzeo pauzu do '99 kada sam napravio prvo izdanje za Brother Brown dečke (polovica danskog house dua, Henrik, danas je Runeov menadžer). "To je bila i godina kada sam prvi put otišao na Ibizu. Prvo putovanje bilo je u San Antonio s hrpom dečkiju, no otišao sam u Salinas, čuti Jon Sa Trinxa, koji je tada prodavao izdanja. Tada se dogodio i povratak Cocoona i DC-10, 2003/2004. To je posijalo sjeme koje me inspiriralo da pokrenem label Tattoorecs. I nakon toga Space; od 8 ujutro do 17, 18 h!"

Prvi put je u Berghainu nastupio 2006., a Kölsch moniker, kao solo artist, postao je 2009. godine. Rune je potpisao za Kompakt na prijedlog Michaela Mayera i kaže kako mu se uspjeh ne bi dogodio bez podrške i razumijevanja labela. Njegovo prvo izdanje, teška, no melodijom bogata 'Loreley', ucrtala je put za niz Kompakt Speicher klupskih klasika; njegov treći album izlazi ovog mjeseca, lipnja/juna.

Što nas odvodi natrag tamo gdje je sve i počelo: za njegovu najraniju inspiraciju, za njegove roditelje - u Christianiu. Trenutno, priznaje da ima pomiješane osjećaje prema tom mjestu.

"To je mjesto izgubljenih duša i krivo usmjerenih ambicija: lako se utopiti u tom mjestu i ne pomaknuti se naprijed. Uopće ne osjećam povezanost s njim. Otići ću posjetiti mamu, jer živi blizu Christianie i provodi dosta vremena tamo. Moja 'prava' mama je bila na puno mojih evenata tijekom posljednjih godina, uključujući i Roskilde. Moj se tata ponovno oženio prije nego je preminuo, a moja pomajka me jednom došla slušati na Showcase in Paris te dovela i moju tetu. Svi klinci su gledali u ove dvije bakice u boothu, koje su bile tamo pet sati! Volio bih da je moj tata isto bio tamo. Nažalost, preminuo je 2003., malo prije nego što sam osvojio Grammy. Zbilja je želio da se vratim u školu i da učim. Za njega je bilo ili to, ili ću postati budistički svećenik, poput njega: zvali su ga Irski katolički budist, jer je propovijedao bilo kome tko je želio slušati! Nije da je to važno, no postoji onaj element koji nas tjera da se dokažemo roditeljima."

Naša posljednja stanica je ogromna zgrada gdje je Rune svirao od 1994 - 98, dok je to još bio pravi teškaški underground klub. "Znao sam dolaziti ovdje kao klinac i trčati uokolo. No, 90-ih su počeli s techno partyjima. Problem je bio što su trajali zaista do kasno, a kao što vidite, ljudi žive tu okolo."

Pitamo ga kako se osjeća sada ovdje, na pragu 40. rođendana.

"Detalji mi se pojavljuju. Um ima tendenciju zapamtiti čvrsta sjećanja, no bilo je ovdje i dosta nasilja i sranja koja su se tada događala. Puno mojih prijatelja nije više ovdje. Sretan sam što sam pobjegao. Sjećam se da mi je jedan prijatelj jednom rekao: 'Mi nemamo talent kakav ti imaš, ali svi želimo da uspiješ'. To je toliko prekrasna stvar, čuti takvo nešto kao tinejdžer: prepoznati da netko može raditi nešto što ti ne možeš. To je vrlo ne - danski."

Također, istina je ono što odzvanja u glazbenoj kulturi, od Christianie do Ibize: odakle god dolazimo, možda je jedina prava sloboda moguća uz podršku prijatelja.


Kölsch je rezident na In The Dark večeri četvrtkom, u klubu Hï Ibiza.
Load the next article...
Loading...
Loading...