Search Show Menu
Home Latest News Menu
Dodaci

Maximum Levels: Avicii je elektroničku glazbu učinio globalnim fenomenom

Posveta utjecajnom švedskom producentu koji je pomogao u jačanju EDM revolucije

  • Mixmag Adria
  • 22 April 2018

Skoro svaka osoba koju poznajem mojih godina s osmjehom na licu se prisjeća svojeg prvog sjećanja Aviciia. Njegova je glazba definirala EDM, moćni fenomen koji je snažno pogodio SAD (a potom I ostatak svijeta) na prijelazu stoljeća i privukao cijelu generaciju tinejdžera na dance glazbu. Razmjer pokreta i utjecaja Aviciia je jasan danas, ali tada ja i mnogi drugi smo otvorenih ruku prihvaćali svako novo iskustvo u elektroničkoj glazbi; od skakanja na dubstep do big rooma, koristeći svaku zarađenu lovu od studentskih poslova za festivalske karte i neonske boje i odjeću kako bi se bolje prikazali na istima. Revolucija je počela a Aviciieva traka 'Levels' je bila odgovorna za to.

Teško se ne sjetiti prvog puta kada smo čuli Levels. Ako ovo čitate vjerovatno niste nikada bili sa mnom na plesnom podiju, ali bi bez problema prepoznali scenu: zbijeni ste na teško zarađenom mjestu na plesnom podiju, najbolji su vam frendovi pored vas, i dok se odveć poznato bubanje 4x4 beata stišava počinje moćan i jezivo opak vokal Ette James iz pjesme ‘Something’s Got A Hold On Me’. Momentalna tišina koja nastaje izvuče sav dah iz prostorije kako bi skrojila put za Ettin probijajući refren. Tada, iznenada, melodija koja obara s nogu dovodi nas do marširajučeg, poznatog breakdowna 'Levelsa'. Prvi puta kada ste je čuli to je bio dramatičan trenutak koji oduzima dah i pjesma je nastavila biti showstopper svaki slijedeći put kada bi zasvirala.

Levels će vjerovatno biti zapamćena kao najveća traka koju je Avicii, pravog imena Tim Bergling, ikada isproducirao tijekom svoje visokoutjecajne karijere. Rođen u Stockholmu, Švedskoj, počeo je istraživati svoje interese u stvaranju glazbe sa 18 godina. Prvo se bavio bootlegovima i remiksevima, ubrzo je razvio interes za pisanjem vlastite glazbe i navodio je umjetnike poput Daft Punka i Steve Angella kao svoje inspiracije. Pridružio se Laidback Lukeovom produkcijskom forumu, pritom je cijelo vrijeme uploadao promo materijale i slao svoje trake i do pet puta tjedno producentu kojeg je nazivao svojom inspiracijom, kako bi se probio u house glazbi. Laidback Luke je bio među prvima koji je u svojim setovima koristio neke od prvih Aviciievih traka.

Pronašao je plodno tlo u svojem pogledu na melodic house glazbu, te su ga prvi primijetili Tiësto i Pete Tong, s tim da mu je Tong izdao prvi release 'ManMan' nakon što je mladić pobjedio na natjecanju Radio 1 kojeg je isti vodio 2008.

Do 2010., Avicii je remiksirao velika imena poput Robyn, Little Boots i Dizzie Rascala i podijelio hrpu singlova poput 'Seek Bromance', updateane vokalne verzije (s vokalima Amande Wilson) njegove originalne trake 'Bromance'.

Tada je došla traka 'Levels' (poznatija kao Le7els), epska traka sa sampleovima Ette James ne samo da je probila sve barijere koje su stajale na putu elektorničke glazbe kako bi prešla u teritorij pop i radio glazbe, već je i lansirala Aviciia u zvijezde. Zatvorio je Ultra Music festival 2012. i probio sve rekorde posjećenosti festivalskog live-streama kada je na scenu izveo pop ikonu Madonnu. Ubrzo je izbacio još jedan hit, kolaboraciju s Nickyem Romerom pod nazivom 'I Could Be The One'. Godinu iza toga uslijedio je singl 'Wake Me Up' s Aloe Blaccom, koji je ujedno označio značajan trenutak na Ultra Music Festivalu kada je razvalio glavnu pozornicu i svijet spajajući folk i EDM. Kasnije 2013. izbacio je album 'True' na kojem su se nalazili i drugi megahitovi poput 'Hey Brother' i 'Addicted To You'.

Iako je za njega glazba bila na prvom mjestu, Aviciiev doseg je bio veći od njegovih produkcija. To samo dokazuje da je njegov put u životu bio ne samo smjernica za druge mlade nade, već je on sam stao na čelo kolone i dokazao da DJevi i producenti zaslužuju svoje mjesto kao kulturne ikone rame uz rame sa kolegama glazbenicima. Puno prije nego je Calvin Harris dobio svoje mjesto pod reflektorom, Avicii je bio prvi koji je potpisao ugovor za modnu kampanju Denim & Supply kompanije Ralph Lauren. U 2012. probio se kroz redove Coachelle i njihovog svetog sastava. Dokazao je da zaslužuje mjesto rame uz rame uz titane poput Snoop Dogga ili Dr.Dre-a. Postao je i centar fokusa vlastite beat-matching igre na playstationu. On je bio ikona.

Ali sa velikim imenima i velikim brojkama došla je i velika odgovornost da se zadovolji potražnja. Kao što je Marcus Dowling je pisao u Mixmagu, između 2011. i 2016., Avicii je odsvirao 220 DJ setova diljem cijelog svijeta i to sve unutar 261. tjedna.

Tamo gdje je rock'n'roll nepoštivao sva pravila, elektronička ih glazba nije ni imala na prvom mjestu. Nesvjesno, a možda i nevoljko, on je počeo stvarati život rock-zvijezde-DJ-a. Za svaki od 220 setova, bilo je i 220 green roomova i večeri ispunjenih hedonističkim avanturama. Negdje oko 2013., u ranoj 23. godini, Aviciiu je dijagnosticiran Akutni Pankreatitis nastao zbog alkoholizma. Godinu dana kasnije bio je prisiljen otkazati svoj headlinerski slot u subotu na Ultra Music Festivalu kada je bio hospitaliziran zbog teških trbušnih tegoba, te mu je uklonjen žučni mjehur.

Pritisak da mora ostati na vrhu je čini se bio samo gori. Bez obzira na njegovo sve lošije zdravlje. U intervjuu kojeg je dao 2012. objasnio je da je stalno 'prezaposlen' te kako nikad nema 'vremena van posla' do te mjere da bi izgubio pojam u kojem gradu ili državi se nalazi. Video klip s australske turneje (netom prije vrlo javne hospitalizacije 2013.) prikazuje blijedog, ispijenog Aviciia u autu na putu za festivalski nastup. U klipu je vidno dezorjentiran, izgubljen te pokušava potvrditi datume nastupa i intervjua na rubu nesvjestice.

No on nije odustajao. Gurao se kroz 2014. godinu pripremajući čak 70. pjesama kako bi npravio, takozvani "Savršeni" album 'Stories, koji je objavljen 2015. Objavio je i još jedan radio-hit pod nazivom 'Sky Full OF Stars' s Coldplayom – sve to odradio je u punom jeku uragana koji je bio njegova live turneja. Pričao je u intervjuu za GQ kako se osjeća pod enormnim pritiskom nastupa i tempa života, te kako je alkohol bio taj koji mu je dao energiju i samopouzdanje da nastupi.

Počevši s njegovim 25. rođendanom 2014., pa sve do kraja 2015., fanovi su primjetili kako njegove odgode nastupa postaju uobičajena praksa, odrađujući tek ponekog tu i tamo a njegov je svjetski poznati pozdrav rukom izgubio svoju energiju. No usprkos svim problemima oni nisu bili dovoljni da zaustave superbrzi vlak imena Avicii. 2016. Inc. Magazine je potvrdio da je Avicii šesta najbrže rastuća kompanija u cijeloj Europi. Radio je s velikanima poput Coldplaya, Wyclef Jeana i Jon Bon Jovia, objavljivajući pritom skoro beskrajan val nove glazbe pritom u potpunosti istraživajući i gurajući granice između pop i elektroničke glazbe, ali i više od toga.

Tada je došao trenutak, u proljeće 2016. najavio je svoju odluku da se u potpunosti povuče od nastupa uživo i turneja krajem godine. "Hvala vam što ste mi dopustili da ispunim toliko puno svojih snova" napisao je na Facebooku. "Bit ću zauvijek zahvalan što sam iskusio i postiogao sve što jesam uz pomoć mog tima i mojih voljenih fanova"

"Jedan dio mene nemože nikada reći nikad, mogao bih se vratiti... Ali neću se vratiti odmah"

Njegov zadnji DJ set je bio 28. kolovoza na Ushuaïa Ibizi, završivši s njim svoju petogodišnju rezidenciju.

Do kraja 2016., Avicii je postalo ime koje je imalo više povijesne vrijednosti nego značaja za modernu elektroničku glazbu. Na kraju godine najavio je prekid poslovanja sa svojim dugogodišnjim menadžerom Ashom Pournourniem, te sa svojim mendađerskim timom At Night. Njegov se Instagram pretvorio u kolekciju selfia i fotki sa putovanja (uz pokoju fotku iz studia), te je postao više nalik normalnom čovjeku koji putuje svijetom, a ne superzvijezdi koja je i bio.

Do 2017. njegov je nestanak iz oka javnosti bio i više nego pozitivan. Podijelio je komadiće novog EP-a pod nazivom ‘AV?CI’ uz izjavu kako se "Jedva čeka vratiti glazbi ". Dokumentarac naziva "True Stories" pratio je njegovo putovanje nakon umirovljenja od turneja i live nastupa, te je najavio njegove buduće studio uratke.

Bez obzira kakvo mišljenje od EDM-u imate, čini se kako je cijeli svijet navijao za mladu superzvijezdu Aviciia. Počeo je svoje putovanje sa samo 18. godina, u vrijeme kada nije bilo nikakve garancije za uspjeh producenta. Preplavljen vlastitom radnom etikom i odlučnošću da dokaže da producent nije samo ime na kraju pjesme, Aviciievo nasljeđe neće biti samo otisak dlana na povijesti elektronske glazbe, već i poruka upozorenja o svijetlu koje je gorilo snažno, ali je izgorilo prerano.

Tekst: Valerie Lee

Rekao je, "Jednog dana napustit ćeš ovaj svijet

pa živi život koji ćeš pamtiti"

Avicii, 'The Nights'

Load the next article...
Loading...
Loading...