Search Show Menu
Home Latest News Menu
Dodaci

Puštaju drugačije: Richie Hawtin i njegov DJ - super tim!

Okupili smo ih na ADE-u kako bismo razgovarali o techu, technu i rastu DJ nastupa ka novom levelu

  • Mixmag Adria
  • 14 December 2016
« Read this article from the beginning

Znanost i tehnologija : Ali Dubfire je bio toliko inspirian njima da su postali ime njegovog labela. Njegov pristup je ostao autentičan otkako je počeo s gramofonima 25 godina prije; od selekcije do sprava za nastup, za Dubfirea bit DJ-inga je kako naći svoj osobni zvuk.

''Nije u onome što imaš, nego kako to koristiš. Što te čini jedinstvenim? Naprimjer, čuješ set Loco Dicea i odmah znaš da je to on. Način na koji koristi FX, način na koji miksa, njegova selekcija. To je Dice.'' objašnjava Dubfire i nastavlja: ''To je ultimativni cilj za sve umjetnike - imati zvuk koji će ljudi prepoznati čim uđu u klub.”

Ipak, razumije da je ovo paradoksalno te teško i lako više nego ikada. Voli kako tehnologija nudi mnogo opcija da ''uvijek možeš biti kreativan i poštovan od publike i da možeš razvaliti nastup s nekoliko stickova. Isto tako zna da homogenizacija maloprodaje i alata znači više rada kako bi ostvarili jedinstven zvuk.

''S popularnošću skidanja glazbenih lista s interneta i kako lagano su neki proizvođači kontrolera napravili da ljudi postanu DJ-evi, pojavila se opasnost od gubitka osobnosti i zanata.'' kaže Ali. '' Zato se neki od nas trgaju cijelo vrijeme: da bi vratili individualnost i osobnost, povezanost s tehnologijom da se osjećamo ugodno i da eksperimentiramo. To bi bio glavni razlog za auditorij koji to prihvaća i uzvraća.

Ovaj ciklus je motivirao Dubfirea od njegovih najranijih dana kada se pojavio s prijenosnim DAT-om (digital audio tape) playerom kako bi mogao puštati svoje trake jer si nije mogao priuštiti gramofone. Tih dana bavio se Traktorom i s dva Xone K1 kontrolerima, Abletonom Push i sada s MODEL 1 : stroj koji je preoblikovao cijelu njegovu DJ postavku da bi se dublje povezao s publikom zahvaljujući dodatnim kanalima.

“Sada je sve kontrolirano s dva K1 i MODELOM l , u smislu dva decka i mikser set-upom. Nisam više pogrbljen nad mašinama. Ja sam na mikseti, lice u lice s publikom povezan, više nego ikad. Slušajući nove trake, odmah znaš da ćeš razvaliti za vikend, to zujanje ujedinjuje DJ kroz žanrove, razdoblja i plesne podije."

''Nikada to neću zaboraviti'', kaže Gavin Lynch, poznatiji kao Matador. ''Dobivanje novih ploča preko tjedna i nestrpljivo čekanje da ih zavrtiš. Tako dobar osjećaj. Sada za taj osjećaj pravim skroz novu traku.'' kaže Matador.

Gavinov duboki stil izazivačkog techna izvođen je 100% uživo i tako već godinama. Početkom 2000. prvi put je zagrizao za ploče, ali njegov današnji set up za DJ nastup nije mogao ni zamisliti.

''Većinom sam kao i svi započeo na gramofonima i gradio kolekciju ploča, ali kao većina došao sam do točke gdje želim raditi svoje ploče.Vratio sam se na fakultet i tamo studirao inženjerstvo i glazbenu tehnologiju. Nakon šest ili sedam godina rada na svom zvuku, upoznao sam Richieja...''

Ovdje stvari počinju biti zanimljive. Gavin je tada već bio poprilično poznat DJ miksajući s Traktorom i digitalnim kontrolerom. Njegova šansa da upozna Minus mana i dobije ponudu je promijenila Matadorov život jer je Richie tražio nastup uživo.

''U pravo vrijeme, na pravom mjestu, pretpostavljam.'' smije se umjetnik iz Dublina. ''Slučaj 'treba nam live act za Minus turneju', a ja sam bio spreman za izazov.''

Za Gavina, razvoj je nešto što se moralo dogoditi , a njegova je DJ postavka konstantno evoluirala: ''To se moralo dogoditi, kupio sam zalogaje i komadiće kao dodatni gramofon ili ritam mašina. Oduvijek je bio razvoj. I još uvijek je nikad završena stvar.”

Njegov zvuk reflektira ovu evoluciju, takoðer, nastupi uživo utječu na njegov razvoj u studiju. Njegov prvi album 'Ructions', koji je izašao prošlog proljeća nudi suzdržanu, dalekosežnu zvučnu konstantu koja vuče iz godina razvoja njegovog živog nastupa, taman toliko koliko i njegova dekada i povijest izdanja koja su izašla pod etiketama poput Cocoona, Trapeza i Perca, prije no što je potpisao za Minus.

''Sviranje uživo je dokaz svega što radite u studiju. Sirovije je nastupati negdje uživo. Pomaže ti da smisliš što nekoj traci fali i upotpuniš je. Konstantno kretajuća stvar.'' objašnjava Matador.

Zapravo, za Gavina su nastup i produkcija toliko usko povezane da koristi MODEL 1 malo drugačije od ostalih ambasadora: kao mikser - studijski stol za miksanje MODEL 1 dopušta 16 traka na svojih šest kanala, mijenjajući trake lomljenjem uživo.

U nježnom preokretu kontrasta, DJ-ing tehnologija je takoðer pod utjecajem njegove produkcije na sličan način. Iako više ne nosi Korg Kaoss Pad sa sobom, početkom 2000. najfiniji neopjevani DJ tech junak i dalje ima svoje pravo na mjesto u studiju.

''Za mene je Kaoss Pad junak i ima svoje mjesto u mom studiju.'' smije se i dodaje: ''strašno je dobar za kreiranje sretnih trenutaka. Voli staviti glavnu liniju kroz njega i vidjeti što će se dogoditi. Isto tako i s efektima - volim isprobavati i vidjeti kakav zvuk će se stvoriti.”

S time ga ostavljamo da se vrati u studio sa svojim novim remiksima samo dva dana prije novog nastupa. Možete pogoditi gdje ovo vodi...

''U studiju sam od 7 ujutro svaki dan zadnjih dana, želim sve završiti prije vikenda.''

Za neke DJ-eve sve je u miksanju dviju traka zajedno. Za druge je ipak miksanje tri ili četiri trake zajedno. Za Chrisa Liebinga sve je u beskonačnim loopovima ili tepihu, svojim riječima (melodija op.a).

''Tepih zvuka'' smješka se njemački inovator i nastavlja: ''nikad ne znaš kada nešto završava ili kada nešto novo počinje. Biti u stanju da čuvaš loopove da idu dokud želiš je nešto što te stavlja u glazbu - slaganje loopova, u tome je smisao svega za mene.''

Trenutno fleksibilni Traktor sa šest deckova, Maschine Jam, Ableton Push i Cycloops looper, Chrisova tech rider lista razvila se eksponencijalno otkad je puštao na dvokazetašu u osnovnoj školi - i još uvijek nesumnjivo raste.

''Koje dobro vrijeme za biti živ! Osjećam se kreativnije i ispunjenije nego ikad! Ali nije sve tako savršeno. Za mene je sve postalo premehanički i robotski, nedostaje ljudski dodir. To se odražava na publiku - manje je mjesta za lebdenje, 'flow' ili 'soul'.'' kaže on. Predlaže kompaniji Native instrument da dodaju nešto u svoje preference i da trake lebde i pomalo ispadaju. Kao gramofonsko ponašanje. Bilo bi opet lijepo malo pogurati ili usporiti traku. “

MODEL 1, u meðuvremenu, daje mu drugačiju priliku da gura i usporava : testirajući mikserove mogućnosti, povlači publiku duboko sa sobom.

''To je kliše, ali ja stvarno sviram drugačije.'' nasmije se i nastavlja : ''Filteri daju dojam da dodajem nešto, čak i izbacujem. Harmonija je promijenila moju viziju seta - sviram puno tripoznije s više domišljatosti i oštrine. Sada postoji još više opcija da uzdrmate stvari i kreirate jedinstveniju i dublju melodiju.''

Postoje dvije glavne vrste D-Jinga : ili je netko oduvijek htio postati DJ i postane producent da bi imao unikatnu glazbu. Postoje i oni koji su se probili na drugačiji način i imaju drugačiju perspektivu. DJ-evi poput Nicole Moudaber, žene koja je uzdrmala techno te postala jedna od najuspješnijih priča ove dekade, otkako je potpisala za Intec i Drumcode. Ubrzo nakon, razvila je svoj različit, grooveom natrpan imprint, MOOD.

Karizmatična, ambiciozna i podržana od velike grupe strasnih fanova - to su sve osobine koje su ukorijenjene u njezinom prijašnjem glazbenom životu, kao promotorice.

''Nisam imala namjeru postati DJ - čak ni producirati muziku, da bih na kraju započela s time.'' objašnjava nam Nicole.''Uvijek je to bila strast za partijanjem, što me privuklo da radim na glazbi na prvom mjestu. Poslije sam uzela vremena da bih renovirala vilu na Ibizi i napravila povratak glazbi kao producent. Još uvijek znam kako je biti u ulozi promatrača i nadam se da me to neće nikada ostaviti.''

Isto kao što pomaže postaviti temelje za svoj bejrutski noćni život, perspektiva njezinog promotora je promućurna na njezinim Soundworx partijima u Londonu. Puštanjem trancea na glavnom podiju s mračnom notom tribal techna svakog tjedna, razvila je vještine i razumijevanje, a nastavila ih je razvijati do danas, posebno na njezinim trenutnim ‘In the MOOD’ zabavama, brendiranim noćima gdje posjećuje neke od najboljih svjetskih Underground klubova, s pažljivo izabranim gostima i ubojitim line up-om.

“Naš fokus kao DJ-eva trebao bi biti na iskustvu cijele noći, ne samo na mali dio koji sviramo individualno. Za to sam živjela i disala godinama i to mi je vrlo važno. Ljudi idu na zabave u potrazi za tim posebnim trenucima – trenucima koje pamte vječno. Povežeš se s ljudima. Otvoriš svoj um. Muzika te može odvesti na prava mjesta, zar ne ?

I kada se povežu s pravom tehnologijom, DJ-evi mogu uzeti glazbu i to cijelo iskustvo prenijeti na neistražena mjesta - jedno za ekipu u klubu, a drugo za umjetnika. MODEL 1 je kreirao paradigmu prilagoðavanja načinu njezinog izvoðenja podižući je od DJ-a do DJ/live hibrida s hrpom oružja: Traktor, Ableton, Ableton Push i tri kontrolera (dva NI X1s i jedan Xone K2), koji su u pogonu da kontroliraju zabavu.

''Promijenila sam sve do zvučne kartice. Zadnji tjedan namještala sam svoje mašine i tako namještala svoj život...uključujući i čipove u mom mozgu. '' smije se.''Znala sam da ću eventualno završiti u live smjeru, ali moja putovanja i prenatrpan raspored su me spriječavala u tome do sada. Moraš napraviti svoju domaću zadaću i pripremiti studio te posvetiti puno vremena vježbanju. Za sve loopove i žive elemente u špici i da ih napraviš dobro, moraš poznavati svoje mašine izvana i iznutra.”

Zbog svega ovog Nicole je zadržala kultni status. Nevažno koliko je raspored natrpan, koliko duboko tehnološka zečja rupa ide, ona ostaje prizemljena - i strasna u vezi glazbe. DJ-evi su možda ušli u igru na dva načina, ali Nicolin je party duh koji nas je prvenstveno i doveo tu.

Old skool u duhu, novi duh u stavu : Loco Diceovi hip hop korijeni nikada nisu zakazali daleko od njegovog budućeg fokusa.

''Uvijek ću biti hip hop. Volim taj prljavi, grubi stil'', kaže Loco. ''Ne miksam uvijek jednu, često miksam dvije ili čak tri. Radi se o tome kako osjećam ritam, a ne kako je pjesma skladana. Kada gledam na razvijanje DJ set-upa, važno je dodati bilo što što te ne udaljava od tvog stila. Ako poboljšava moj zvuk, zašto ne, daj ga. Ako ne, produži.''

Diceov alat za groove uključuje četiri gramofona: Cycloops i Boss digitalnu delay jedinicu. Miks starog i novog je odgovarajuća formula za čovjeka poput Loco Dicea. MODEL 1 je ogledalo njegovog karaktera na sličan način .

“Vraćamo se staroj školi i osjećaju. Ti veliki knobovi. Bogati filteri legendarnih mikseta Rane i Bozac koji su inspirirali tipove poput Carl Coxa koji nas vraćaju u vrijeme kada možeš svirati frekvencije i napravio svoj zvuk. Dodaj još vožnju hrapavim osjećajem koji je omekšan izglancanim filterom. Stvarno je puno opcija.”

Dj iz Dusseldorfa takoðer vjeruje da Model 1 svojom fleksibilnošću neće samo ohrabriti kreativnost mnogih DJ nastupa, nego će spriječiti i jednu stvar tehnologije koja ne postoji u njenim bekrajnim opcijama; nespretne prekidače među puštačima muzike.

“Svi brinu o nekom ozbiljnom sranju unaokolo" kaže Loco i nastavlja: "Ako imate DJ postavku gdje se dva DJ-a mogu povezati linkom i gdje obojica mogu preslušavati svoje trake bez utjecaja na nastup drugog DJ-a, onda to mijenja igru. Promjena DJ-eva može biti totalni košmar. DJ koji dođe iza tebe dođe sa svojom DJ postavkom. Postane prenatrpano, potrebno je vrijeme prilagodbe, a publika to vidi i zna da je to neprofesionalno.

U međuvremenu, Dice je još uvijek profesionalac i sada traži još alata za svoju DJ postavku. Jedini je problem naći nešto krojeno po njegovom stilu. Postoji puno opcija za DJ-eve i ne DJeve - kako miksati dvije stvari odjednom umjesto pravljenja još jednog plastičnog kontrolera koji će biti uključen u računalo, daje nam više hardvera, više analognih stvari, više semplera. Sranja koja možemo pritiskati i zajebavati se s njima. Sranja koja ljudi primijete da ih radiš uživo na stageu.”

Želite li znati kako se brzorastući talijanski Fabio Florido prebacio s ekskluzivnih live natupa na dinamični DJ hibrid kojim sada razvaljuje. U klubu 999 potražite njegove duge techno trake napravljene u njegovom rodnom gradu Prato gdje je bio rezident i gdje je razvio svoj jedinstven set mašina i jedinstven naèin nastupa .

“Probao sam gramofone i znao da nisu za mene jer sam htio svirati više od jedne trake" kaže Fabio , producent dugo prije nego što je postao izvođač. “Ableton mi je dopustio da sviram svoju produkciju. Ali kad sam postao rezident, publika je bila uglavnom ista, nisam mogao svirati isti set svaki vikend."

Fabio je brzo izgradio svoj DJ set up da bi zadržao publiku. Prvo Traktor, zatim Maschine Mikro za drum sekciju, Traktor remix deckovi i dva Xone K2 kontrolera, zajedno s Modelom 1 zadržali su ekipu da nastavi dolaziti na njegove rezidentne noći.

''Imamo jako bitnu ulogu da pronaðemo inspirirajući način kako bi održali glazbu zabavnom, plesnom i zanimljivom.'' kaže on. Originalni DJ-evi i pioniri su radili težak posao nosajući sve sa sobom. Danas je sve puno lakše: promocije, povezanost i prihvaćenost naše kulture kao umjetničke forme. Ne možemo se opustiti i osloniti se na njihov prijašnji rad. Moramo ovo podići na višu razinu za naredne generacije.''

Nova techno generacija već razmatra sljedeću generaciju? Budućnost je sigurna u Fabiovim rukama. Četiri godine nakon audicije kao ulični promotor za Richijeve zabave na Ibizi i ima glavnu ulogu u ENTERU, ganjajući nedostižni DJ sveti gral.

''Sve je u trenutku kada shvatiš da radiš nešto što se možda neće nikada ponoviti'' kaže Fabio i nastavlja: ''drugačijim loopovima, visokima s jedne trake i basom s druge, živih bubnjeva i efekata... Bit ćeš duboko u tome i odjednom shvatiti da isti miks nikada ne možeš ponoviti. To je inspirirajuće.”

Paco Osuna radi na vezi s Hawtinom skoro desetljeće otkada je Paco izdao funk-swung groove na Richijevoj Plus 8. Sada je čvrsti član Minus obitelji, čak i Richijev veliki prijatelj. No, stvari nisu mogle biti drugačije da Paco nije bio spreman suočiti se s vremenom.''

''Imao sam svoju trgovinu ploča'', prisjeća se ''onda kada je Richie izumio Final Scratch, znao sam da će to zamijeniti ploče. Ubrzo nakon zatvorio sam svoju trgovinu.”

U rukama ogorčenog 'vratimo se korijenima' to bi mogla biti svađa. Ali definitivno ne za Paca koji je bio poznata faca techna posljednje 23 godine, umjesto toga nastavio je s duhom koji je pronašao u DJ tehnologiji na prvom mjestu: krenuti s time ili zaobići to.

''Veliki sam ljubitelj vinila, ali ja sam isto tako DJ. Nikada nisam bio sretniji sa svojom DJ postavkom više nego sada i zašto reći ne nečemu za što znaš da će promijeniti DJ svijet? U studiju kada produciramo muziku radujemo se svakom razvoju. Zašto onda to ne bi radili i oni koji nastupaju? Šalju mi oko 30 GB promo traka svaki tjedan. 1000 traka. Možda je samo 100 od njih vinil. Zato možeš propustiti otkrivanje traka koje ti odgovaraju.''

Njegova DJ postavka reflektira njegovu pažljivo odabranu selekciju sadržavajući tri kontrolera, Traktor i Ableton, dajući mu moć da upravlja zabavom, DJ postavka inspirirana live nastupom. Nije jedini koji je zanemario prijašnju tehnologiju. Poput Loco Dicea i Liebinga, Paco je obrisao prašinu svojim starim Cycloops zahvaljujući neovisnosti zvučne konstante svakog kanala MODEL 1. Luper đepnog izdanja od prije 15 godina Cycloops dopušta DJ-u brže loopove stvari koje su prije svirale. Kul kreativni alat i nesiguran laptop danas možeš pronaći za 300 dolara.

''Imam dva. Tretiram ih kao zlatne poluge. To su one posebne mašine u DJ povijesti, kao originalni 909'', objašnjava umjetnik koji je radio u legendarnom Club4 u Barceloni pod etiketom Mindshake. Ali dok ima meku točku za klasične mašine, budućnost je ono čime je on fasciniran. ''Što će postati DJ tehnologija u budućnosti? To se moraju pitati svi u velikim muzičkim kompanijama. Tko zna? Ono što znam je da je tehnologija poboljšala naše živote, povećala kreativnost i ja ću to pratiti.''

Pacov odnos s Richijem može biti star desetljeće, a zajedničkim duhom vraćaju se na početak techna.


Tekst: Dave Jenkins
Foto: Stephanie Pistel
Frizura i make-up: Anita Jolles

Load the next article...
Loading...
Loading...