Search Show Menu
Home Latest News Menu
Dodaci

S Dave Clarkeom na Tomorrowlandu

Razgovor s Dave Clarkeom o EDM-u, technu, sceni i životu

  • Mixmag Adria
  • 18 October 2015

Dave Clarke stoji u masi tik uz glavni stage potopljenog Tomorrowlanda. Na sebi ima sivi duks koji visi s njega poput kukuljice. Njegove tamne oči izgledaju opsjednuto, čak i kroz naočale. Tisuće rejvera se muva oko njega, a u blizini stoji djevojka u jeftinoj plavoj kabanici i diže ruku prema nabildanom dečku s bejzbolskom kapom.

On maše A4 kartonom na kojem je Tiëstova faca, no drugu ruku diže prema njoj. Zajedno rade znak srca prepletenim prstima. Gore, visoko za DJ pultom integriranim u ogroman stage koji glumi raznobojan dvorac iz bajke, Steve Angello pušta svoj remiks Eurythmicsove 'Sweet Dreams (Are Made Of This)'. Dim suklja iz tornjeva dvorca (stagea). Na stageu plesači odjeveni u srednjovjekovne kostime twerkaju i njišu se dok topovi izbacuju ljubičaste konfete iznad glava hipnotizirane mase.

"To se Penn i Teller sranje odvija gore", Clarke promatrajući govori te dodaje kako ovdje ne treba kriviti produkciju, a s pantomimom je važno imati dobru produkciju, inače što vam je preostalo?

"Morate imati spektakl jer ga u EDM-u baš i nema dovoljno. Mora biti bombastičan. EDM je pantomima. Tech-house je cabaret. A techno? To je stvarna mračna umjetnost.", kaže Clarke.

Kada mu je Mixmag rekao kako upravo nastupa Steve Angello te dodao kako je nekad bio u Swedish House Mafia, Clarke je poprimio zbunjeni izraz lica.

"Swedish House Mafia? Iskreno, pojma nemam tko su ti ljudi. Znam da su imali neke masivne hitove, no pojma nemam što rade. Moje iskustvo ovdje bih mogao jedino usporediti s hipotezom da Johnny Cash ode na Rihannin koncert. Ne moram biti u nekakvom ratu s ovim ljudima - oni jednostavno nisu uopće na mom radaru.", zaključuje Clarke.

Clarke je nesumnjivo svjestan kako je usporedba s Johnny Cashom na mjestu, ipak su oni obojica 'The Man In Black' (iako je BBC-ev DJ John Peel govorio o Clarkeu kao o 'barunu techna'). Preko 25 godina je techno DJ te poštuje svoju glazbenu kolijevku upravo sa žestinom koja mu je i osigurala reputaciju. Njegova 'Red' izdanja iz sredine 90-ih još su itekako 'bengeri', a remiksirao je od Depeche Modea i New Ordera do A Place To Bury Strangers i Gazelle Twin (ove godine), no njegova se reputacija ipak bazira na njegovim izvanrednim DJ setovima koji su svi strašni, neki s umiksanim hip hop okusima, no njegova posvećenost pravom technu je najveća. Pankerski stav, pak, Clarke nosi svugdje sa sobom.

"Punk i techno imaju isti etos. U technu se ne radi o egu, no radi se malo o društvenoj promjeni, o tome da si outsider. Tu leži pravi techno zvuk. Sada pokušavaju rebrendirati mlaki tech-house koji rade četiri ili pet istih 'ghost' producenata te ga pokušavaju nazvati technom. To nije techno. Techno je ruban. Techno je operacija. Ne bih rekao da on mora biti težak - Inigo Kennedy ima eteričan zvuk primjerice, no mora imati solidan temelj. Ne mora se razbacivati okolo, no mora biti jebeno s tobom, izazivati te.", objašnjava Clarke.

Sve ovo što je rekao miljama je daleko od glazbe koja se prelijeva posvuda dok Dave Clarke hoda natrag prema stageu na kojem je bio headliner posljednje četiri godine. S kapacitetom od 180 tisuća ljudi i tri dana trajanja Tomorroland je stvar čuda, divlje i šarene produkcije, Disneyland za klabere. Rulja je 100 posto zadovoljna, s entuzijastičnim osmijesima na licima. Na jednom stageu svira 'Bang Bang' od Jessie J, Ariane Grande i Nicki Minaj stvar s vrha top ljestvica. Na drugom ide remiks balade Snow Patrola, 'Chasing Cars'.

"Ovo je užasno!", sikće Clarke navlačeći duks sve jače oko sebe kao da se želi zaštititi.

"Ne mogu ovo uopće podnijeti - dropovi i drum koji se odjednom preklapaju s nečim mekanim i usranim. Zaista je prilično odbojno. I zašto MC urla 'Napravite jebenu buku'? Zašto bi radili jebenu buku? Ovo je samo pop glazba.", zaključuje.

Razgovor smo nastavili u njegovom busu za turneje, parkiranom iza njegovog stagea te čekajući porciju sushija koji bi ga trebao održati kroz njegov headlinerski set. Ovdje je Dave Clarke dosta opušteniji, iako ne manje oštar kada to želi biti. Rasteže se u lounge predjelu autobusa. Na njemu je sada crna majica i traperice, čizme u vojničkom stilu, futuristički sat, kožne narukvice ukrašene s četiri puna mjeseca, dva debela srebrna prstena od kojih jedan ima lubanju. Još lubanja visi s njegovog remena i čizama, a sve su dizajnirali 'Courts And Hackett', isti koji kreiraju nakit Keitha Richardsa.

Clarke je simpatičan, ali i lukav. Više nije kao prije, da ga zanimaju brzi automobili i cigare, mračni lord techno mitologije. Zapravo, sada misli da su 'automobili dosadni kao i frižideri' te se konvertirao u pravog Nizozemca što se tiče prijevoznog sredstva. Sada Clarke vozi bicikl i ima dječački smisao za humor, no vrlo je obrazovan i upućen u globalnu politiku. Ostao je jedan od rijetkih ljudi u dance glazbi koji će reći ono što zaista misli. Dobro je društvo, ne umara. Zato smo mu vragolasto natuknuli kako je njegova glazba nekome tko nema pojma o elektronskoj glazbi općenito, ustvari slična EDM-u.

Dave Clarke: Nekom tko je tek sletio na ovaj planet, Black Rebel Motorcycle Club će biti sličan glazbi Taylor Swift jer imaju strukturu pjesme. Kada pogledate hranu, sve je to hrana, no kada je okusite, jako se razlikuje.

Mixmag: Može li se čovjek u EDM-u izgubiti kao što može u technu?

Dave Clarke: EDM narušava pažnju. Nije hipnotičan. Ide zajedno s mobitelima, filmićima i selfie štapovima. Neki klubovi imaju odličnu ideju kada kažu gostima 'Odjebite sa svojim mobitelima. Ovdje ste zbog interakcije s ljudima koji su u klubu, ne kako biste svako pet sekundi okidali fotografije.' Cijela bit glazbe je da se isključite iz dijelova svijeta kojima se inače opterećujete. House je sastavljen od sporo izgrađenih drumova koji vas odvode negdje. EDM vas neće odvesti nigdje, on vam samo govori kako se trenutno super provodite. No provodite li se zaista?

Mixmag: Postoji argument koji kaže da ako se svidite Davidu Guetti ili Steve Aokiju da vam je osiguran ulaz u dance glazbu...

Dave Clarke: Ne vjerujem u filter-down efekt. Sranja! Do vremena kada počnete odlaziti u klubove, ukus vam je već definiran, bilo da ste komercijalni papak ili ste underground. Ne mislim da ljudi koji odlaze slušati Gospodina Bacača Torti odjednom postaju intolerantni na laktozu njegovih kremastih punjenja te da odjednom kažu 'Ok, idem sada naći neki techno za sebe!'.

Mixmag: Osim glazbe, što misliš o široj EDM sceni?

Dave Clarke: Postoje profesionalni marketinški timovi koji iskorištavaju cijelu stvar. Previše je tu jebenog ega, baš previše. Dosta menadžera kreira ego, pa da iza njega mogu kreirati čudovište. To je taj biznis. Pop glazba je oduvijek iskorištavala masovne pokrete. Zaista ne znam tko je John Legend, no mora da je menadžment imao svoj 'eureka' trenutak kada su se na prestali igrati sa svojim penisom u kadi i pomislili: 'Evo ga, to je to, stavit ćemo ga zajedno s Aviciijem i napraviti country EDM'. No, to ionako nije važno. Ništa od toga. Sve će to jednog dana nestati.

Implikacija je da će Dave Clarke i techno tada još biti itekako živi. Clarke je ipak legenda. Rođen i odrastao u Brightonu, pobjegao je od kuće još kao dječak, postao DJ u najranijim danima rave kulture te do zore 90-ih godina izdavao na XL, R&S te na vlastitom Magnetic North imprintu. Svoju je techno muzu slijedio neumorno noseći svoj zvuk u svaki kutak globusa. A njegova je karijera ostala blistava.

"Uopće ne namjeravam svoje chipove pretvoriti u cash i izdati sve u što vjerujem; zadovoljan sam tu gdje jesam. Ponekad nije lako, no umjetniku su i takvi trenuci potrebni.", kaže Clarke.

Njegov profil trenutno je na najvećoj razini ikad. Jako je involviran u Amsterdam Dance Event gdje svake godine rasproda party. Njegov Unsubscribe_project s nizozemskim producentom Mr. Jonesom izdaje materijale za Houndstooth, a trenutno surađuju s Black Asteroid/Motor man Brian Black na projektu nazvanom Roijacker za novi label od Maelstrom & Louisahhh!!! Njegova tjedna radijska emisija 'White Noise' nedavno je imala svoje 500. emitiranje, a vrti se na 83 radio stanice u preko 25 zemalja.

Za to vrijeme, negdje na Tomorrowlandu, David Guetta pušta remiks dječje pjesmice 'If You're Happy And You Know It', a Steve Aoki temu iz Titanica. U Clarkeovoj areni su setovi Green Velveta, Chris Liebinga i Paul Kalkbrennera. Rulja na festivalu, unatoč kiši, ne odustaje, a festival dostiže svoj vrhunac. Dave Clarke udara jako, no elastično s Mr Jonesovom 'Sounds For The Mute', Bjarkijevim 'I Wanna Go Bang', Gary Beckovom 'Hentzi', Radical G-evim remiksom 'Take One' od Front 242 i mnogim drugim bengerima. Vatromet eksplodira iznad njega.

"Nije me briga što je naša stvar postala svačija stvar. Samo mi je žao što su sjebali kvalitetu.", zaključuje Clarke, a njegov stage na Tomorrowlandu nam je podsjetnik da se ispod šljokica i iskrica masovnog dance tržišta 2015., ipak krije i udara neuništivo srce techna.

Load the next article...
Loading...
Loading...