Search Show Menu
Home Latest News Menu
Tech Recenzije

U Top DJ Room stigli najnoviji Technics gramofoni - 1200/1210 GR

...a opširnu recenziju nam je dostavio Ivan Komlinović

  • Mixmag Adria
  • 6 November 2017

Zahvaljujući AUDIOCINEMA - ART.HR ovlaštenom TECHNICS partneru, u Top DJ Room Damira Cuculića, prošlog ponedjeljka stigli su na testiranje najnoviji modeli Technics gramofona 1200/1210 GR čije je nedavno pojavljivanje na tržištu prilično uzburkalo vode u svjetskoj DJ zajednici i izazvalo mnogobrojne polemike.

Gramofone je u okviru svog Top DJ Room seta testirao poznati zagrebački DJ i producent Ivan Komlinović čije prve impresije kao i recenziju možete pročitati u nastavku.

Top DJ Room možete pratiti na Facebooku, YouTubeu i Mixcloudu.


RECENZIJA : Technics SL 1200/1210 GR - Ivan Komlinović

Nema dileme, neke su stvari iz prvog pokušaja ispale sjajne i uz minimalni "face lifting", moguće ih je učiniti savršenima...

1993. godine, moj frend iz osnovne odlučio je postati DJ. Ja sam se tada jednostavno "motao". U Mesničkoj je iskrcao ozbiljnu svotu casha za SL 1210 Mk2, a drugog je povremeno posuđivao od boktepitaj kog... Jednom sam naletio, isprobao kako se to radi i tada je krenula misija skupljanja love za rabljeni 1210...

1994, već sam posjedovao skromnu kolekciju stihijski nabavljanih ploča i učio se spajati ih u cjelinu (beat matching, miks...). Krajem godine već sam imao mixtapeove za podijeliti starijim DJ-evima. Onako, s ogromnim respectom prema magiji kojom su oni vladali, a ja sam tek bio mladi prvašić klupskog "Hogwartsa", koji je skidao način kretanja, pristup glazbi, tehnički stil i ukupne estetske kriterije DJ performancea, koji čine razliku između dobrih i izvrsnih.

U jednom je trenutku stvar krenula intenzivnije; Ploča je bilo sve više i birale su se po ključu stilske, vrlo osobne selekcije. Konstanta su bili Technics 1210 Mk2 gramofoni.

Nekoliko godina kasnije Technics je krenuo s novim modelima, koje, najiskrenije nisam uopće pratio. I to kažem u onom najboljem smislu; Nije me bilo briga, jer svi su bili odlični.

Najveću razliku za mene predstavljao je pitch fader bez center detenta koji je često pravio probleme, posebno kad bi fader bio dotrajao ili je imao poteškoću s prljavštinom...

I tako godinama... U međuvremenu sam isprobao razne klonove, 1210 killere i gotovo ezoterične modele konkurentnih tvrtki. Svi su imali nešto zajedničko; Nisu bili niti blizu Technicsu 1210. Jednostavno nisu, iako su ga tukli "na papiru", te nije bilo objektivnog razloga da ne budu bolji, no u praksi, u klubu svaki ne-Technics, meni je osobno bio neispunjenje osnovnih tehničkih uvjeta... Jedna od rijetkih stvari po kojoj su DJ-evi razmišljali unisono. Tek bi poneki kolega dao dobro mišljenje o nekom suludo dobrom, novom gramofonu, no ubrzo bi ga demantirao slijedeći koji bi nagazio na isti model..

Prošle su godine. Njih dosta. 2004. bila je godina zadnjeg modela rađenog na platformi prvog 1200, te se ubrzo pogon ugasio i s trake su prestali silaziti "objekti najmokrijih snova" DJ-eva, glazbenih entuzijasta, pa i audiofila za koje je ovaj uređaj u startu konstruiran....

2016.

Kad sam započeo svoj DJ-evski put, projekcija 2016. godine više mi je izgledala kao daleka budućnost u kojoj ćemo se teleportirati u Sidney. Jer možemo.

Zasad, nije se dogodilo. No dogodilo se nešto drugo; Eksplodiralo je tržište ploča. Discogsi su postali omiljena destinacija svih nas koji smo propustili pokoje izdanje. Ploče kupuju ljudi koji nemaju gramofone, a svaki diskograf koji drži do sebe ima i vinilno izdanje. Ploča je postala statement. A gramofona nema...Ne proizvode se. Konkurentne firme su pokušale uzjahati taj val pomodarstva i na dizajnu 1200 proizvesti gramofon koji će popuniti prazninu od 10+ godina kako je prestala proizvodnja onog jedinog pravog, no misija nije uspjela....

Panasonic saziva pressicu i predstavlja maketu potpuno novog motora i svojevrsnog "unibody" aluminijskog kućišta za nešto što će uskoro biti potpuno novi, high-end model gramofona koji se dizajnerski, no ne i tehnološku oslanja na legendu koja traje preko 40 godina...

Bitno jači motor potpuno drugačije konstrukcije, teži tanjur s još boljim dampingom, rekonstruirane nožice koje još efikasnije upijaju vibracije, kompozitni materijali u bazi gramofona koji mu osim nešto sitno dodatne mase, daju još bolje svojstva po pitanju poništavanja neželjenih vibracija s podloge, potpuno nova ručka, naizgled slična staroj, potpuno novi pitch (slično kao na modelu 5D), ovog puta digitalni, dodatan multiplikator na pitchu (2x, +/- 16%), dodatna brzina 78 rpm (!! iako u svojoj kolekciji nemam niti jednu jedinu ploču na 78 rpm, znam da postoje)...Zgodan detalj su izlazni RCA terminali i naponski euro konektor. Znali smo negodovati zbog prekratkih kablova, e pa sad ih je lakše zamjeniti. Gramofoni nemaju izveden self grounding, pa je odmah uz RCA izlaze tu i masivni prihvatni vijak za uzemljenje....

Dakle, da sumiram; Technics 1200/1210 GR, u potpunosti je nov gramofon, tehnološki potpuno odvojen od legendarnih modela koje poznajemo i kao što je 1972 SL 1200 bio Technicsov top model namjenjen audiofilima, tako su i najnoviji Technicsi proizvedeni upravo za to tržište.
















U akciji...

Nažalost, nisam se imao prilike dulje družiti s novim 1200. Ubrzo nakon što sam stigao na "mjesto zločina", trebalo je započeti dvosatni mix. Naravno, nakon toliko godina DJiranja iza sebe, čovjek nekako postane arogantan i ne razmišlja o mogućim problemima u radu, već jednostavno djeluje.

Prvi dodir s novim gramofonima, bio je sjajno iskustvo; Izrada samog uređaja je nevjerojatna. Vrlo high-end. Vrlo precizno. Sve djeluje kompaktno i čvrsto. Da se konstruktori nisu odlučili na (po mom osobnom mišljenju) LED rasvjetu i plavo svjetlo stroboskopa, stvar bi djelovala još luksuznije.

Odmah sam skinuo tanjur da vidim taj potpuno novi motor. Motor je potpuno drugačiji od prethodnog, ali više od motora impresionirao me vrhunski, masivni tanjur, bogato otežan i umrtvljen debelim gumenim slojem. Slično kao kod starog, ali masivnije...

Ručka izgleda fenomenalno. Vrlo slična staroj, ali joj je konstrukcija malo robustnija, te je ovog puta u mat finišu.

Isprobao sam kako se gramofon ponaša na "krkan-testu" i nekoliko puta opalivši, ne prejako, ali osjetno po podlozi na kojoj su gramofoni stajali, primjetio sam - ništa. Na izazivanje vibracije, gornja ploča bila je potpuno mirna i nikakve vibracije nisu se osjetile.

Odlična vijest za sve nas kojima se ponekad DJ gear nađe postavljen na plohu od 16 milimetarskog iverala koji vibrira i stoji tik uz 10 kW soundsystem i 2 kw monitoringa.

Ne računam na to da je stvar potpuno bullet proof, ali značajan progres u odnosu na dosad najbolji DJ gramofon, nešto je što zaslužuje pljesak i ovacije.


Prvih nekoliko mikseva...Ovaj dio odnosi se isključivo i jedino na perspektivu DJa. Nemojmo zaboraviti da 1200 nije konstruiran za DJeve, no svejedno je najuspješniji i po mom mišljenju najbolji gramofon koji DJevi mogu pronaći...

Pitch. Odmah u glavu! Digitalno kontroliran pitch control osigurava laboratorijski preciznu kontrolu brzine vrtnje. Super.

U praksi, meni osobno vrlo čudno. Sprega novog motora, tanjura, digitalnog pitcha daju potpuno drugačiji feedback što god učinite. Jednostavno, stvari se ponašaju drugačije u odnosu na prethodne modele s analognim pitch potenciometrom. Korigiranje miksa kočenjem ili guranjem tanjura jednostavno nije isto. Cijeli sustav drugačije reagira na taktilnu korekciju i to me koštalo nekoliko ozbiljnih failova u miksu.

Pretpostavljam da se radi o navici, no u dva sata koliko je trajao moj set na 1200 GR, nisam se uspio opustiti i doživjeti gramofone kao glazbeni instrument ili prodožetak svojih ruku.

Bilo kakva korekcija guranjem ili povlačenjem tanjura nije se mogla odraditi na isti način kao kod prethodnika, što je u miksu bilo odmah kažnjeno. Rezolucija novog pitcha je različita u odnosu na analogne. Uz svu navedenu preciznost kojom novi sustav raspolaže, u prvom susretu nisam doživio benefit od toga.


Sumirano: Technics je napravio vrhunski posao projektirajući i konstruirajući svoj top model gramofona "from scratch". Kao i davnih sedamdesetih i ovog puta je proizvod namjenjen consumer tržištu i kao takav je apsolutan best buy u kategoriji visoke srednje klase. Svi nedostaci koje su stari modeli imali, s pozicije hifista, eliminirani su. To se posebice odnosi na konstrukciju baze, motor, izlazne RCA terminale i naponski priključak. Želite li gramofon priključiti na pretpojačalo nekim fancy high-end interkonektom? Nema problema. Učinite to.

Technics je consumerima dubljeg đepa omogučio da se počaste s potpuno novim i poboljšanim dijelom povijesti, te da provode slobodno vrijeme uz svoju kolekciju ploča. Pa i onih na 78 RPMa, kakve gotovo da nemamo priliku susresti čak niti u raskošnijim fonotekama.

Što se DJ populacije tiče, nakon masovnog egzodusa na digitalne formate, mali broj preostalih hardcore vinil fanova, vrlo vjerojatno će ostati vjerno provjerenim starim modelima, no neće pogriješiti niti oni koji se ipak odluče za kupovinu potpuno novog modela. Vrijeme prilagodbe na drugačiji osječaj pri radu, vjerojatno je potrebno kako bi se u potpunosti ovladalo svakim novim instrumentom ili alatom. Poboljšana konstrukcija baze, nožica, ručke i tanjura značajan su benefit u klupskim uvjetima, gdje vrlo često radna ploha na kojoj se rig nalazi, vibrira. Poboljšana antivibracijska konstrukcija, još je više podigla, ionako visoku ljestvicu koju je Technics kao standard postavio još krajem 70ih, te do danas, legendarni SL1200/1210, ostaje jedini model gramofona s kojim se želim susretati po klubovima.

Sve specifikacije možete pronaći ovdje.

Load the next article...
Loading...
Loading...