Search Show Menu
Home Latest News Menu
Intervjui

Umek: "Ako je glazba dobra, ništa drugo nije važno"

Legendarni Umek nas upoznaje sa promjenjivim ukusom koji ga održava na sceni više od 20 godina

  • Mixmag Adria
  • 21 June 2018

Umek, glavno i odgovorno ime za pokretanje elektroničke glazbene scene u svojoj rodnoj državi Sloveniji, s nama je popričao u intervju pred njegov nastup u Hrvatskoj na Labyrinth Open Festivalu.

Umek je i nakon svih ovih godina na sceni i dalje jedno od relevantnijih techno imena u elektroničkoj glazbi, s nebrojenim izdanjima i klasicima, svojom etiketom 1605, s preko 100 letova godišnje po cijelom svijetu te svojom radio emisijom Behind The Iron Curtain koja se emitira na više od 150 radio postaja u cijelom svijetu. Također otkrivamo Vam viziju njegove nove tvrtke Viberate koja dnevno broji više od dvije tisuće novih profila. A najviše se veselimo njegovoj suradnji sa Carl Coxom za Intec, dok nam je sam Umek rekao nešto više o izdanju koje možete poslušati niže.

Mislim da vas ne treba posebno upoznavati s velikim (stasom i statusom) Umekom, ali zato vjerujem da ćete se uz ovaj intervju iznenaditi i saznati kako se ponekad svi vraćamo tamo gdje nam je bilo i suđeno, baš kao što se sam Umek vratio svom heroju.

Razgovarao: Damir Ludvig

m: Kako prenosi Discogs, svoje prvo izdanje si napravio 1996. Što misliš kako se tvoj glazbeni ukus promjenio u zadnjih 20 i nešto godina, s obzirom da se ne može puno artista pohvaliti sa tako dugom karijerom?

Umek: Moj glazbeni ukus se dosta pomaknuo u ovom dugom periodu, ali ne bih gubio previše vremena diskutirajući o ovome. Idite na Discogs i poslušajte po jednu traku od svake godine moje karijere kako biste dobili pravilan smisao o tome kako se moj ukus evoluirao kroz mene. Glavni razlog toga jest taj da sam odrastao kao samouki umjetnik i kućni producent, iz jedne nepoznate zemlje u Istočnoj Europi do vještog internacionalnog techno umjetnika sa stotinom izdanja. Plus, znatiželjan sam muškarac i mnoge stvari mi vrlo brzo dosade, tako da cijelo vrijeme tragam za novim alatima i putevima u stvaranju glazbe. Prijelazi u mojoj glazbi nisu zapravo planirani, nije da gledam na to da moram biti u trendu cijelo vrijeme, ali i ja sam pod utjecajem asortimana glazbe koju dobivam na promotivnim događanjima i onda se to prodaje u različitim online dućanima, a osobito kao DJ slijedim gdje me glazba vodi. Dakle, kada slušam neke od svojih starijih traka danas, ponekad dobivam dojam da slušam tuđu glazbu, a najčešće ih je teško slušati radi raznih pogrešaka koje sada mogu čuti jer sam iskusniji i znam kako one u tehničkom smislu trebaju zvučati da bi bile savršene. Ni više ni manje, te pogreške i čudni zvukovi su me stvorili i smjestili na mapu jer sam zvučao drugačije, hrapavo i originalno u to vrijeme i upravo to je privlačilo pažnju glavnih kuća i izvođača u techno krugu, tako da je tada bilo vremena, mjesta i razloga za takvu produkciju. Jedna stvar koju smatram veoma interesantnom jest kako sam se nakon svih ovih godina nekako vratio na traku koju sam napravio prije dvadeset godina. Naravno, to nije ista traka, ali mogu se čuti mnogi elementi mojih ranijih produkcija u nedavnim izdanjima. Stvaram techno i electro, slično kako sam činio za vrijeme milenijuma, iako je moj stil unazad bio puno više neafirmiran.

m: Zašto misliš da si uspio ostati relevantan toliko godina u konstantno promjenjivoj industriji?

Umek: Usuđujem se reći da je to zato što ljudi osjete da sam iskren i da još uvijek imam nešto za reći svojom glazbom. I dalje idem u svoj studio skoro svaki dan i svaki put kada radim sam uzbuđen i pun ideja. U isto vrijeme, još uvijek volim puštati glazbu za ljude na plesnom podiju kao što je to bilo prvi put kada sam dobio priliku nastupati. Raditi ću to dok god ne prestanem osjećati strast i nagon da izrazim sebe na ovaj način. Ali ne, nije bilo lako ostati na vrhu ovako dugo. Sada imam 42 godine, a mladi umjetnici se probijaju cijelo vrijeme. To nije natjecanje i zaista ima dovoljno mjesta za sve nas, ali ima i nas par starih momaka koji odbijaju biti ostavljeni straga i još uvijek mogu pokazati sljedećim generacijama stvar ili dvije. Često promatram te mlađahne za DJ pultom i mlade rejvere na plesnom podiju misleći "što su pobogu pronašli u meni" i "što je tako zanimljivo oko mene", ali najviše od svega "zašto se ljudi upola mlađi od mojih godina identificiraju kroz mene i slijede me". Razumijem da tinejdžeri strastveno podržavaju ostale mlade umjetnike koji ih vode u smjeru prikladnom za svoju generaciju, dok ja polako postajem senior sa scene. Ponekad mi je teško za shvatiti odakle je proizašla sličnost identiteta između tinejdžera i 40 ili 50 godina starog DJ-a, ali sve je to dio strasti prema glazbi i te unikatne kulture koja je dio svih nas...ako je glazba dobra, ništa drugo nije važno.

m: Jedan od razloga zašto pričamo danas jest nedavno izdanje na Carl Coxovom labelu Intec, dakle htio sam te pitati ponešto o tom izdanju. Kakva je tvoja veza sa Carl Coxom, imate li vi dečki kontakta izvan ovog potpisivanja glazbe za 'Intec'?

Umek: Ne, kao i s mnoštvom dečkiju sa scene, nismo zapravo u dubljim odnosima. Znamo jedni druge, radimo slične stvari i slijedimo sličan način života, tako da tu postoji poveznica među nama i zato se razumijemo. Ali mi DJ-evi putujemo stalno oko svijeta i uskačemo jedan drugome samo s vremena na vrijeme, posebno na festivalima i velikim glazbenim konferencijama. Slično je odnosima između starih školskih prijatelja koje vidiš s vremena na vrijeme: obično si sretan što vidiš većinu njih i uživaš u druženju, ali nakon par sati svi se vraćate svom vlastitom životu i većinu vremena se čujete putem e-maila i poruka - ako uopće i to.

Ali svejedno, moja veza sa Carl Coxom je pomalo posebna. On je bio jedan od mojih ranijih heroja. Sjećam se kada sam slušao njegove spektakle na piratsko - satelitskom radiju i oduvijek sam volio energiju njegovih performansa. Kao tinejdžer sam išao na veliki rave u Njemačku gdje sam nekako uspio ući u backstage kako bih ga upoznao, kada sam ga vidio na Maydayu, znao sam već tada da jednoga dana želim biti iza tog DJ pulta gdje je on tada stajao. Par godina kasnije bio sam ponosan što sam dostigao taj cilj. Kasnije smo rezervirali Carl Coxa na jednom od partija u Sloveniji i nastupali smo na istim događanjima diljem svijeta. Nekoliko puta me također uključio kao njegovog pomoćnog izvođača na line-upu festivala i njegovoj legendarnoj ljetnoj rezidenciji u noćnom klubu Space na Ibizi. Imamo dobru profesionalnu vezu i imam osjećaj da uzajamno poštujemo i podupiremo jedan drugoga.

m: Tvoj novi EP na Intecu podsjeća na tvoj stil iz 90-ih izdanja. Što te inspiriralo da napraviš trake i jesi li uvijek imao Intec u mislima za njih?

Umek: Da, kada je ova traka postala više od ideje u mojoj glavi, vrlo brzo sam pomislio na Intec.

Kao što uvijek činim, otišao sam u studio da osmislim neku glazbu i u startu nisam imao određeni smjer, ali kada sam sagradio već nešto sa udaraljkama bazirano na uzorak toplog brazilskog zvuka, nešto vezano oko toga me podsjetilo na stari 'Recycled Loops' zvuk. Iako sam pomislio da to nije nešto što on sada pušta, mislio sam da će se Carlu možda svidjeti ovo jer je bio veliki obožavatelj mog starog 'Recycled Loops' projekta. Poslao sam mu traku i toliko mu se svidjela da mi je ponudio izdanje na Intecu, što sam ja naravno htio napraviti. Kada je počeo vrtiti trake na setu i kada je video njega kako vrti na Ultri išao viralno, znao sam da će proći dobro. On iskače iz onoga što danas većina techo izvođača radi, ali ponekad je to dobra stvar. Izdanje se popelo na treće mjesto Beatportovog Techno Charta, tako da sam veoma sretan.

m: Ovo je tvoje prvo izdanje na Intecu od 2010. Zašto ti je trebalo tako dugo da se vratiš?

Umek: Huh, zar je zaista prošlo tako dugo? Ovo je povezano sa prvim pitanjem iz intervjua. U zadnjih par godina glazba me odvela u mekše oblasti i moj zvuk nije baš bio u skladu sa linijom Inteca, tako da sam im prestao slati promocije jer nisam osjećao da imam išta prikladno za njihov ukus. Kasnije, naše trake su opet postale kompatibilnije, tako da je to bio pravi trenutak za povratak.

m: Ovo ljeto ćemo vidjeti tvoj nastup na Labirynth Openu. Što očekuješ od tog festivala? Imaš li što u planu za taj nastup?

Umek: Volim provoditi vrijeme na moru, stoga što bi moglo biti bolje od nastupanja na sjajnom festivalu na obali na koji ne moram putovati avionom. U zadnjih nekoliko godina nisam baš nastupao na festivalima u Hrvatskoj. Nastupi u prepunim arenama na Ultri i Seastaru su posebno iskustvo, ali ovo je manja gaža sa više konkretne publike, pa očekujem da će biti veoma zabavno.

m: Kako bi usporedio sviranje na festivalu naspram kluba, promjeniš li svoj stil na bilo koji način i postaneš li ikada nervozan?

Umek: Puštam manje više iste stvari, ali nedavno sam primjetio da puštam 1 ili 2 BPM-a više na festivalima. To je jedina razlika, jer sviram praktički isto pa pokušavam stvoriti i izgraditi istu atmosferu na podiju gdje god da jesam i gdje god nastupam.

m: Možeš li nam reći više o tvojoj tvrtci Viberate?

Umek: To je ‘start up’ koji sam započeo sa svojim menadžerom. Trenutno radimo na globalnoj bazi podataka koja uključuje umjetnike, prostore, promotore, agencije i događanja, na kojoj svaki od njih ima svoj profil. Mjerimo dnevno ažurirane medijske podatke, pratimo datume gaža, sakupljamo sadržaj itd... tako da kada imate profil na Viberate-u je kao da imate svoju glazbu uživo na digitalnom ID-u. Prikupili smo skoro 11 milijuna dolara u svom ICO-u, i uskoro ćemo uvesti mogućnost rezerviranja pomoću Ethereum pametnih ugovora. Naša je vizija postati digitalna agencija za sve talentirane i nezastupljene umjetnike širom svijeta, te u isto vrijeme pružiti svim jakim distribucijskim kućama još jedan prodajni kanal. Trenutno "umiremo" od posla i zapošljavamo 65 ljudi dok svaki dan dodajemo dvije tisuće novih profila u našu bazu podataka. Provjerite ju na www.viberate.com

m: Kada završava era UMEK-a?

Umek: Ne žurim se u mirovinu. Raditi ću ovo dok god uživam u tome. Iako sada nastupam manje, volim ostati kod kuće ponekad cijeli tjedan da bi se družio sa prijateljima ili otišao na izlet s djevojkom. Četiri do šest nastupa mjesečno će biti sasvim dovoljno, dugoročno gledajući.

m: Poruka za naše čitatelje?

Umek: Uživajte u ljetu i vidimo se na podiju za nekoliko tjedana!

m: Hvala ti.

Load the next article...
Loading...
Loading...