Search Show Menu
Home Latest News Menu
Cover Face

Helena Hauff utjelovljuje sve što je uzbudljivo u vezi dance glazbe danas

Superstar DJ koja nikada nije kompromitirala svoju viziju

  • Mixmag Adria
  • 11 September 2018

Petak je uvečer i dok sunce polako uranja u horizont Helena Hauff preuzima uzde headline slota na belfastovom AVA festivalu. Postoji nekakva aura magije koja je u zraku u sumrak. Često je to znak DJ-evima da izvuku blažene cutove Balearice i housea, ali Hauffinom selekcijom za zalazak sunca dominiraju nemirni zvukovi acida i electra. Krov nalik hangaru kojeg pridržavaju čelični stupovi stvara impozantnu sjenu preko open-air plesnog podija dok mješavine žutog i rozog svijetla jedva prodiru kroz gustu maglu dim mašina iznad glava publike. Plesači su se okupili tražeći tamu.

"Pročitala sam negdje da neki ljudi – ah, kako se zove ta jebena stvar?" Helena Hauff pauzira u frustraciji. "Korijander! Čitala sam da za neke ljude ima okus sapuna dok za druge ima jednostavno okus korijandera. Navodno je to stvar genetike. Ponekad tako gledam i na glazbu. Zašto ljudi misle da će nešto što dobro zvuči meni zvučati dobro i drugima? Možda jednostavno za neke ljude to zvuči kao sapun."

Za Helenine uši, sviranje uzvišene elektronike u zalazak sunca zvuči poput "sapuna". Nalet grubih udaračkih zvukova, u drugu ruku, više je po njenom ukusu. Njezin stil nije za slabokrvne, ali za one koji vole sirove i zapaljive zvukove nema boljeg umjetnika na svijetu. Dama iz Hamburga je svoj prvi internacionalni booking imala 2012. i od tada se probila do rankova najtraženijih headlinera u najboljim klubovima i festivalima koji postoje. Putem nije ni najmanje radila kompromise i ostala je iskrena zvuku na kraju glazbenog spektra. "To je ono što ja volim. To je moj ukus u glazbi. Svirat ću ono što mi se sviđa pa će se možda i vama svidjeti i to je cool." Helena Hauff je uvijek krčila svoj put. Imuna na glazbene trendove. Radeći to postala je pravi fenomen.

Sami red ljudi koji su se nadali ugurati na plesni podij AVA festivala za vrijeme njenog nastupa je indikativan njenoj popularnosti.Ona će zatvoriti The Loading Bay pozornicu na S13, bivše B&Q skladište pretvoreno u pozornicu za festival. Plesni podij je betonska rampa za dostavu na samom kraju građevine. Inicijalno je napravljen kao prolaz za industrijska vozila. Pod se trese pod pritiskom stotina rasplesanih noga i vibracija koje dolaze iz obližnjih zvučnika dok Hauff – obučena u visoku petu, suknju s geometrijskim printom, krvavo crvene tajice i tamnoplavu majicu – gura kapacitete rulje u "overdrive" preko 90 žestokih minuta. "Rulja iz UK-a je jako živahna" rekla je s osmijehom, "To mi se jako sviđa."

Prije nekoliko godina Hauff je izrazila brige oko toga da bude popularna koliko je sad. Brinula se da će se to spriječiti da svira na intimnim malim partyjima koje voli. No, čini se da je sada ta nevjerojatna budućnost postala stvarnost. Ona je karakteristično opuštena i priča o tome bez zapreke "Promijenila sam mišljenje!" kroz smijeh kaže Helena,"Obožavam ovo!". Njeno raspoloženje reflektira kako se zapravo skoro ništa nije promijenilo. "Nije me zapravo briga koliko sam popularna. Nikad ne pokušavam biti još više popularna. Oduvijek sam radila svoju stvar i onda se sve ovo dogodilo. Nisam tu promjenu ni toliko primjetila, bila je postepena. Samo sam počela svirati sve više i više, a klubovi i festivali su postajali sve veći i veći. Još uvijek sviram u dosta istih klubova kao i prije jedina razlika je što je na flyerima moje ime sve veće, odnosno veće nego što je bilo. Njena publika je uistinu šarolika a njen se pristup ne mijenja. Od čudnjikavih weekendera na Pontinsu poput Bangfacea do headline mjesta na Sonaru. "Bangface je zapravo jedna od stvari koje sam oduvijek htjela odraditi – to je moja vrsta vibre! Provodim većinu svog vremena u arcade salonima gubeći sitniš totalno pjana" ispričala nam je Helena. Iako snažna i velika na flyerima, Helena Hauff je još uvijek Helena Hauff.

Njezini setovi ostali su neumorni, izazovni i iznenađujući. Dosta kritika je upućeno na račun europske techno scene posljednjih godina, na račun "white-washing-a" zvuka. No to definitivno nije slučaj kod Helene. Ona iskače iz rulje kroz raznovrsnost i bezobraznost njenih traka i neravnomjerne dinamičnosti s kojom svira svoje kolekcije. "Postoje mnogi različiti oblici electro glazbe i ja ih nastojim sve iskombinirati. Ista je stvar i sa technom." tvrdi ona o vlastitom pristupu mixanja transatlanskih stilova od Detroita i "zaigranih švedskih i više acid nizozemskih stvari" do "nečeg što više zvuči kao EBM". "Postoji samo jedna stvar koju ne volim a to je čisti techno samo sa hi-hat offbeatom i ničim drugim. Da to sviram jako bi mi brzo dosadilo i umorilo me."

Hauff se divi Detroit electro pionirima Drexciya, a na Dekmantelu 2016. imala je priliku svirati back-to-back s DJ Sherard Ingramom aka DJ Stingray. To je set kojeg Mixmag pamti po pneumatskim udarima zvuka od 140+ bpm-a. Zasigurno je to svijetla točka svačije karijere zar ne? " Bilo je užasno!" tvrdi Helena kroz smijeh. " "Imali smo jako puno problema s opremom. Bila je to noćna mora." Dok se Hauff karakterizira kao kaotična i razbarušena osoba, to se odnosi na njen privatni život. Kada govorimo o njenim nastupima i turnejama sve mora biti savršeno. "Jako sam dobra s letovima. Uvijek dolazim na vrijeme i nemam naviku zaboravljati stvari. Kada sam na turneju apsolutno sam ok, ali kada dođem doma onda sam 'Oh bože što ću sada raditi?'."

Najviše zbog njenog eksplozivnog stila, Helena preferira kratke setove više od Berlinskih maratonskih setova. "Nekad ima malo više klimaksa i osjećaja kako fali te ujedinjene energije. Onda sve ispadne nekako zamućeno" kaže Helena. Još jedan razlog za to je da jedino svira na viniilima i čim nešto od opreme ne radi osjeća se jadno. "Nekada može biti poprilično bolno ako si zapeo negdje na osam sati i nešto s opremom ne štima. To mi je užasno". Gaža sa DJ Stingrayom je bila jedna od tih koju su prožele tehničke poteškoće i tvrdi kako je upravo tu bila najviše razočarana, više nego ni na jednoj drugoj gaži. "Možda budemo radili nešto u budućnosti, ali nismo neki fanovi back-to-back setova. U puno slučajeva mislim da su ljudi solo bolji jer svi igraju na sigurno kada sviraju back-to-back. Ne želiš pokvariti stvari drugoj osobi pa izbjegavaš trake koje su teške za miksati. Ili stvari krenu u drugom smjeru pa sve bude veoma kaotično. To nije loše u klubovima s malom publikom ali na velikim festivalskim pozornicama to jednostavno ne funkcionira,"

Hauff se najbolje izražava kada je u potpunoj kontroli. U srcu oluje koja je njen set na AVA-i, gramofaonska igla polako prelazi preko dijela 'Shadow Deception' od hardcore raverskog pionira The Mover. Čak i bez prekusija, traka je tvrda i gusta, sa low-pithchanim synthy notama koje se kotrljaju kroz podlogu uz oštre note koje pulsiraju iznad glave. No u Heleninom setu, to je trenutak mira. Odjednom se plesni podij pretvara u skupinu individualaca, brojna lica s izrazom uzbuđenja počinju vikati i zviždati u znak podrške. Hauff je hladna i na kormilu ovog partya, diže čašu piva s poda i uzima dugi gutljaj. Sekundama kasnije nazad je u zoni iza svojih turntableova i miksete. Nogama okrenuta prema naprijed u pozi nalik Cristiano Ronaldu prije nego li opali zastrašujući udarac. Momentalni breakbeatovi udaraju u mix i publika se pretvara u izobličenu masu nesputanog pokreta. A sada, Hauff je s njima. Maše svojom glavom i baca ruke u zrak. Pomalo ih savija pokretima nalik onima marionete razapete na nitima.

Hauf je bila pravi lumen tijekom svojeg obrazovanja, rangirana je u top 10 studenata u Hamburgu na njenoj poslijednjoj godini, no njezin interes prema obrazovanju je izblijedio kada je prešla na faks. Započela je studij umjetnosti, pa se prebacila na fiziku i sistematsku glazbenu znanost prije nego li je u potpunosti odustala. U to vrijeme imala je svoja prva iskustva sa DJ-ingom i dance scenom na jednom partyju u skladištu. Vrlo brzo postala je vrlo fiksirana u svojim naumima. " Bila sam u potpunosti opsjednuta s tim. Mogla bih stajati satima za deckom svaki dan i nisam mogla stati jer to volim toliko. Mixanje traka i potom gledanje kako sve pada na svoje mjesto. Nisam uz to imala vremena učiti fiziku. Postala je stalni gost Hamburškog sweatbox kluba Golden Pudel, a poslije je radila i iza šanka te u DJ kabini. Lansirala je svoju Birds and Other Instruments redzidenciju 2010. godine nakon što je godinama redovno "masirala" vlasnike da je puste da svira. Osam godina kasnije svaki party na svijetu se bori kako bi ju bukirao.

Jasno je iz načina na koji Hauff govori o turnejama da nije izgubila ni zrno entuzijazma prema svojem zanatu. Ne prigovara o manjku sna ili kašnjenju aviona, čak dapače čini se kao da uživa u tom praznom vremenu. "Volim samo sjedati negdje i gledati ljude koji prolaze. Lijepo je to! Igram jako puno Snake na svom mobitelu" priča nam ona vadeći pritom ciglu od Nokie koja izgleda kao da u nju stane 10 sms poruka i možda desetak unosa u imenik. Pohvalila se i svojim high-scoreom. (Koji je preko 3000)

U automobilu smo koji klizi kroz Sjeveroistočni London na putu do zračne luke Stansted 10 dana nakon AVA festivala. Fotografije za naslovnicu naletile su u našem planiranom vremenu za intervju, a kao i obično, Hauff ima let za uloviti, no pridružili smo joj se u taksiju za backseat intervju. To je scenarij nemalo nalik posljednjim trenucima jedne epizode The Apprentice, gdje odlazeći natjecatelj ljutito protestira protiv svog otkaza, ali Hauff je uobičajeno netaknuta situacijom. "Nekako je opuštajuće." tvrdi ona o svom prvom pokretnom intervjuu. Njena koža se čini blijedom u kontrastu njenoj crnoj kosi i make-upu na očima, ali njeno lice je puno života i ekspresija.

Ona puca od smijeha dok odgovara na pitanja u siromašnim jednorječnim rečenicama, prije nego što znatiželjno namršti obrvu dok dublje razmišlja o nekom pitanju. Dobivate dojam da joj se um uvijek sprema za trenutak kada će sljedeći put ući u kabinu. Zadnji put je uzela slobodan vikend početkom siječnja. "Možda pođem na odmor sljedeći studeni, a možda sljedeći siječanj," na trenutak se zamislila prije nego li je nastavila. "Moram spakirati torbe za Sonar. Nisam imala puno šansi ponovno spakirati svoju torbu s vinylima od kad sam došla iz SAD-a. Pomalo me nervira, želim svirati nove stvari." Čini se kao da njen život ide unazad. Na turneji je fokusirana, opuštena i u kontroli, dok je kod kuće neuredna i rastresena. "Moj stan je u potpunom neredu. Sjedim ispred kompjutera i odgovaram na jebenu hrpetinu prokletih emaila" uz uzdah gađenja dodaje "O bože kako mrzim emailove!" Jedan od izvora mira kod kuće je susjedova mačka koju je prisvojila i posjećuje je svaki dan."Mogu je maziti i obožava kad se igram s njom. Samo leži na leđima i može se maziti cijelo poslijepodne. Preslatka je!"

Osjećaj dualnosti prožima njenu glazbu. "Zbilja sam željela napraviti nešto "grubo"." govori o svom albumu Qualm, koji je prepun pucketavih, glavo-okrećućih, zujajućih analognih zvukova. "Uvijek me zanima raditi nešto snažno i moćno iz što manje elemenata. Minimalno na jedan način. Mislim, to nije minimalna glazba, to je maksimalna glazba, do jaja! Ali to je minimalan pristup" Qualm je riječ koju možete pronaći i u njemačkom i engleskom jeziku. "Volim riječi koje imaju više značenja. Mislim i da je vrlo zanimljivo davati imena pjesama tim rječima jer to ostavlja puno mjesta za interpretaciju." dodaje Hauff. Oxfordski rječnik definira rječ qualm kao 'osječaj nesigurnosti, sumnje, brige i strraha pogotovo za osobno ponašanje'. Njemačka riječ, koja se čita 'kvalm', prevodi se kao 'para' ili 'dim'. Hauff je pušač iz navike, te jedan od najbržih motača cigarete koji smo ikada vidjeli. Neuspješno je pokušala dogovoriti posao sa duhanskim proizvođačem Reemstma kako bi djelila kutije cigareta s objavama na njenom label-u Return to Disorder. "Mislila sam da bi to bilo smješno. No ne želim promovirati cigarete, jer su one jako loše za vas.". Cigareta se čini kao prikladan partner Hauffinoj glazbi. Sirovi, prijelazni trenutci s gorućim intezitetom. Odvratni i prljavi za neke, intoksikacijski headrush za druge. A oni koji u tome uživaju, ne mogu se zasititi.

Hauf cijeni prolaznost života. "Rijetko kada snimam svoje setove, jer želim da postoje u tom trenutku, a zatim ne. Samo želim dijeliti taj trenutak sa ljudima koji su tamo – što se dogodi u klubu ostaje u klubu." Nikada ne slika svoja svjetska putovanja i nije na društvenim medijima. Preferira iskrene životne interakcije. "Možda bih trebala napraviti eksperiment, jer ja sam poput neke rijetke vrste koja se nije nikada toga dotakla. Naći doktora i da mi pregleda mozak, da vidi je li se drukčije razvio ili nešto. Postoji studija koja kaže da možete zapamtiti samo određen broj lica i imati samo određen broj prijatelja, postoji granica. Ja mislim da sam svoju dosegla." dodaje Hauff, govoreći iz škole 'No new friends' Drake-a i DJ Khaleda. Doduše, konzumira mnogo drugih medija, kupuje brojne novine i časopise, te prati cijelu situaciju uvijek priomjenjive dance glazbene scene. "Naravno da pratim što se događa... Nažalost."

Uzimajući u obzir sve što se događa društvenim medijima sada zbog nedostatka regulacije koja se iskorištavala uznemirujućim političkim aktivnostima te štetnim utjecajem na mentalno zdravlje, Mixmag smatra da je Hauff dva koraka ispred svih tako što ostaje trajno isključena, ali ona je uvjerena. "Svi znaju da ti kradu informacije i da nisu dobri za psihološko zdravlje i takve stvari. I ljudi se svejedno ne skidaju s njih!?" Potreba za digitalnom komunikacijom znači da se Hauff nevoljko mora uključiti u neki oblik online komunikacije. No kada šalje svoje emaile, svako slovo oboji različito boreći se na taj način protiv sterilnosti online svijeta sa tehnicolour tekstovima. "Znate li vi koliko ja vremena izgubim na to? Glupo je da, ali izgleda dobro. Stvar je što nikada ne radim stvari na pola, uvijek ih odradim kako treba, stvar je što moje 'Kako treba' je malo čudno."

Ponestalo nam je unaprijed pripremljenih pitanja i zapeli smo u prometu ispred Stansteda, te pomalo počinjemo s bezazlenim razgovorom. Jesi li pročitala kakvu dobru knjigu u zadnje vrijeme?. "Upravo sam kupila knjigu o smrti, Smrt je jednostavno perfektna, briljantna je. Ne možeš osmisliti smrt bolje nego je. Sve drugo bi doduše moglo biti bolje, ali smrt ona je jednostavno BANG! - Smrt! I ništa više." Vratili smo se na temu prolaznosti, što se čini kao srž svega što čini Helenu Hauff tako bitnom. Gdje god se nalazi i za koga god svira, trenutak u kojem se nalazi izvlači njen najveći fokus, a od sebe daje uvijek samo najbolje. Riječima Helene Hauff, život nikada ne može biti savršen, ali kada je ona za pultom a vi na plesnom podiju, prokleto je blizu.

‘Qualm’ Helene Hauff izlazi 3. augusta

  • RIJEČI: PATRICK HINTON | PHOTOS: STEVE GULLICK | STYLING: TRUDIE LE MARIE | MAKE-UP: ANDREA GOMEZ ANZOLA | FOTOGRAFIJE: LEWIS MCCLAY / THE HYPE FACTORY FOR AVA
Next »
Loading...
Loading...