Search Menu
Home Latest News Menu
Blog

Turntablism: Uspon i pad DJ natjecanja

Od DMC-a do Burn Residencya

  • Arsen Pavešić
  • 13 May 2019

Prije nekoliko godina Robert De Niro je u filmu ''Pripravnik'' glumio 70-godišnjaka koji je čitav radni vijek proveo u tvrtci za izdavanje telefonskih imenika. Kako na tržištu više nije bilo potrebe za tim proizvodom, tvrtka je bankrotirala, a De Nirov lik prisilno umirovljen. Sadržaj filma nije bitan, niti ima ikakve veze sa DJ kulturom, ali primjer je posljedica informatičke revolucije na neke mikro-industrije kojih većina ljudi nije ni svjesna. Jedna od tih svakako je i ona koja ima veze s DJ-ima i produkcijom glazbe. O galopirajućem razvoju tehnologija za produkciju glazbe ćemo nekom drugom prilikom, a u sljedećih nekoliko odlomaka analizirat ćemo utjecaj na specifični pravac u DJ kulturi, poznat kao turntablism...

Tony Prince

Radijski DJ, urednik i voditelj Tony Prince, čovjek koji je '82. osnovao Mixmag, a tri godine kasnije i DMC World DJ Championship, dotad je već bio kultna figura radijskog etera u južnoj Engleskoj. Krajem 60-ih postao je poznat kao ''Your Royal Ruler'' na piratskoj postaji Radio Caroline koja je emitirala s broda u irskim teritorijalnim vodama. Karijeru je, potom, nastavio na Radio Luksemburgu, a bio je i predsjednik engleskog Elvis Presley fan kluba te ga i osobno intervjuirao '73. i '74. Početkom 80-ih počeo je puštati DJ mikseve u emisiji Disco Mix Club Show, na čijim je temeljima nastao DMC. Izvorno osmišljeno kao natjecanje u miksanju, prvi je put održano '85. u londonskom Hipodromu, a pobjedu je odnio Roger Johnson. No već iduće godine DJ Cheese razbija konkurenciju scratchingom i beat jugglingom, novim DJ tehnikama njujorških hip hop pionira, što nije prošlo bez negodovanja. Među prosvjednicima je tad bio i drugoplasirani Orlando Voorn, danas poznati nizozemski techno producent.

Tony Prince tome je doskočio parolom koja se zadržala do danas: ''Anything goes as long as it isn't miming!''

DMC Manchester - foto: DJ Worx

Ipak, scratching i beat juggling, narednih su godina postale glavne odrednice DMC-a, a sredinom 90-ih sve je svedeno pod zajednički nazivnik – turntablism, termin kojeg su skrojili članovi kalifornijskog DJ crewa Beat Junkies, inače redovnih DMC natjecatelja. Špica DMC pokreta svakako su 90-e, kad su bile aktivne podružnice po cijelom svijetu, a finalna natjecanja pratilo je i po 5000 posjetitelja, između ostalih i zvijezde poput Beastie Boysa, Jamesa Browna, Janet Jackson ili Public Enemyja. Kroz državna natjecanja godišnje je prolazilo na stotine DJ-a. Od 1989. je i Jugoslavija imala svoju podružnicu koju je, nakon raspada države, preuzela Hrvatska, a vodili su ju Slavin Balen i Dario Šarović Max. Fresh Jay koji danas živi i nastupa u Las Vegasu, naš je najuspješniji predstavnik na finalnim natjecanjima, s osvojenim četvrtim mjestom 1995. Slavin Balen prisjetio se tih DMC dana:

''Središnjica DMC-a povjerila je vođenje podružnice u Jugoslaviji bratu i sestri Alidžanović. Ismet i Ismeta Alidžanović svim su članovima, na mjesečnoj bazi, distribuirali i pakete s DMC gramofonskim pločama koji se, najčešće, sastojao od tri ploče. U zenitu popularnosti, a neposredno pred stvaranje samostalne Republike Hrvatske, podružnica je brojila oko 50 članova iz Hrvatske, kako fizičkih tako i pravnih osoba. DMC je tad podržavao i Radio 101, kroz emisiju DMC Megamix te TV Z3, gdje je Hamed Bangoura uređivao i vodio emisiju ''DJ Is So Hot''.

Mr. Tape

Turntablism, kroz DMC, kasnije i kroz IDA (Internationa DJ Association) DJ contest te kroz lokalne battleove, evoluirao je u zasebnu disciplinu, ignorirajući suvremenu klupsku DJ kulturu, odnosno puštanje i miksanje glazbe. Istovremeno, ta težnja ka tehničkom perfekcionizmu i pomalo sektaški pristup imali su popriličan kontraefekt, kako na organizatore natjecanja, tako i na same DJ-e. Dovoljno je pogledati neka imena DMC Hall of famea: Cash Money, Noize, Kentaro, Co-Ma, Q-Bert ili Cutmaster Swift – imena nepoznata prosječnom partijaneru. Čak i imena recentnijih pobjednika (npr: Vajra, Izoh, Vekked, Skillz) spadaju u znanje naprednijih followera DJ kulture. I to nije slučajnost, jer je zapravo vrlo malo DMC DJ-a iskoristilo taj uspjeh kao odskočnu dasku za neku ozbiljniju glazbenu karijeru. Najsvjetliji primjeri su Francuzi Alliance Etnik, Bad Boy Bill, Craze, Mix Master Mike – DJ Beastie Boysa i Cypress Hilla, A-Trak koji, pod pseudonimom Duck Sauce, ima i Grammy nominaciju iz 2012. za hit ''Barbara Streisand'' ili Latvijac Mr Tape koji je '91. oduševio DMC scratchanjem magnetofonskih traka i potom postao uspješna pop zvijezda u Latviji. Pobornici turntablisma specifičnost ove discipline brane tvrdnjama kako je ona oduvijek bila namijenjena užem krugu zaljubljenika, međutim dugogodišnje zastranjivanje dovelo je i do ozbiljnih financijskih poteškoća za čitav pokret, pogotovo nakon što su se u kategoriju DJ natjecanja uključile korporacije poput Red Bulla i Coca Cole. Primjerice, do prije 15-ak godina DMC je raspolagao sponzorskim budžetima i od 30.000$ za novčane nagrade koji su se, potom, postepeno rezali. 2008. je, dotadašnje sponzore Technics i Ortofon, zamijenio Rane, ali problem financiranja nije nestao. DMC je tome doskočio 2011. pokrenuvši online natjecanja, a od 2017. drastično smanjio sve novčane nagrade pa čak i ukinuo putne troškove za državna natjecanja. O tome je javno progovorio i Kanađanin Vekked, pobjednik iz 2015., izkazavši frustraciju mnogih sudionika koji su, na uštrb karijere u turntablismu, žrtvovali komercijalne DJ nastupe i vlastitu egzistenciju. Srž problema je upravo taj fanatični pristup turntablismu i tehniciranju koji je odavno izgubio korak s evolucijom DJ-inga i percepcijom novih generacija s ambicijom da postanu nove DJ zvijezde. Iako su i DMC i IDA prije nekoliko godina u svoj pravilnik uvele mogućnost upotrebe DVS-a (digitalnih vinilnih sistema poput Serata ili Traktor scratcha) i digitalnih media playera, novih natjecateljskih kategorija nema, odnosno to je bio i ostao beskompromisni turnatablism.

DJ Rena

2010. situacija se dodatno zakomplicirala, kad su vlastita DJ natjecanja pokrenule dvije mega-korporacije, Red Bull i Coca Cola s globalnim kampanjama za Red Bull 3Style i Burn Residency. Kandidatima su ponudili plaćena putovanja, nastupe u klubovima, bogate nagrade i upoznavanje najpoznatijih DJ-a; nisu im nametali rigorozna pravila u upotrebi DJ opreme, a u prvi plan je stavljen ukupni dojam DJ-a kao performera: glazbenu selekciju, originalnost, tehniku miksanja (koja ne isključuje ni scratching i juggling), scenski nastup, reakcije publike i balansiranje svega navedenog – drugim riječima, sve ono što definira profesionalno bavljenje DJ-ingom. Ne treba posebno naglašavati kako nijedna od ovih kompanija nema problema s budžetiranjem ili sponzoriranjem svojih projekata te da je ovakav pristup privukao ogroman broj mladih iz cijelog svijeta, a nekoć dominantni DMC gurnuo na marginu. Tijekom posljednjih godina 3Style i Residency privukli su na tisuće kandidata – internet generacije s digitalnom glazbom i DJ kontrolerima, koji sanjaju o nastupima na Ibizi, a od kojih neki vjerojatno nisu nikad ni vidjeli vinil. Činilo se kako je turntablismu odzvonilo. Međutim, naizgled beznadna borba za opstanak s višestruko snažnijom konkurencijom, pokazala je snagu i želju za preživljavanjem jednog comunityja nasuprot nemilosrdne korporativne politike. Naime, Burn je početkom ove godine objavio kako gasi projekt Burn Residency. Za gašenje natjecanja koje je godišnje ima od 5 do 9 tisuća prijavljenih, nije ponuđeno nikakvo obrazloženje. Posebnih reakcija nije bilo ni kod relevantnih svjetskih glazbenih portala, niti kod bivših pobjednika i natjecatelja, niti kod potencijalnih kandidata.

DJ Vekked, DMC pobjednik 2015.

S druge strane, DMC je prije dvije godine ponosno promovirao svoju novu uzdanicu i predstavnika nove generacije turntablista, dječaka iz Japana po imenu Rena koji je, s 12 godina postao najmlađi pobjednik DMC-a, a u finale se plasirao putem online contesta. Scenarij po uzoru na ''Revenge of the nerds'' može se protumačiti kao mala moralna pobjeda DMC communityja, ali borbi za opstanak sigurno nije kraj i pitanje je vremena kad će se još netko uključiti u ovu utrku. U kojoj mjeri ih visokobudžetne korporacije mogu ugroziti, sad su već na vlastitoj koži osjetili i DMC i IDA.

Ovogodišnji ciklusi oba natjecanja su već u tijeku - DMC je svoju finalnu večer zakazao 28.09. u Londonu, a IDA 30.11. u Krakowu. U međuvremenu je krenuo i Red Bull 3Style, a pažnju svakako zaslužuje i sve popularniji berlinski Sample Music Festival koji u svom programu ima i DJ natjecanja u nekoliko kategorija - poseban interes vlada za Finger Drumming Battle.DMC je, bez obzira na svoje uspone i padove, jedan od stupova DJ kulture i bilo kakav rasplet događaja koji bi rezultirao propašću te institucije bio bi neprihvatljiv. Sigurno je da izazova za DMC community neće nedostajati, baš kao ni za njihovog mentora Tonyja Princea. Tony je svoje bogato životno iskustvo prenio i u izvrsnu autobiografiju ''The Royal Ruler & The Railway DJ'', objavljenu krajem 2016.


Na dan pisanja ove priče, 9. svibnja, Tony Prince, osnivač DMC-a i Mixmaga, proslavio je svoj 75. rođendan pa mu, ovim putem i čestitamo...

Load the next article
Loading...
Loading...