22 umjetnika koja su oblikovala desetljeće na izmaku: 2. dio
Plesna glazba više neće biti ista
U drugom nastavku popisa umjetnika koji su utjecali na ovu dekadu donosimo još 11 imena zahvaljujući kojima plesna glazba nikad više neće biti ista. I, da ponovimo, u obzir su se uzimali oni umjetnici koji su na neki način oblikovali kulturu, koji su vodili svojim primjerom, izgradili scenu ili inspirirali neki pokret.
FEMI ADEYEMI
Čovjek na čelu londonske radio stanice NTS, odgovorne za promjene na sceni
Odaberite bilo koji dan u tjednu ili bilo koje doba dana, i sigurno ćete naletjeti na barem jedan nišni pod-žanr na londonskom radiju NTS. Osnovao ju je Femi Adeyemi 2011. godine, a otkako je radio svoje početke imao u skromnom prebivalištu na Gillett Squareu u londonskom Dalstonu, razvio se postaju koja danas broji više od 150 emisija, s live stanicama u Londonu, Šangaju, Manchesteru i LA-u, te emitiranjem sa više od 130 lokacija u cijelom svijetu. No, nije globalni doseg ono što je NTS-u donijelo reputaciju. NTS - točnije Femi - se slave zbog toga što su se uspjeli ugraditi u temelje suvremene elektronske glazbe bez žrtvovanja neovisnosti ili prepuštanja komercijalnijim načinima. Osim toga, predstavili su novu generaciju, premladu za piratstvo i previše strastvenu da bi bili ljubitelji Kiss radija, uz zanimljivu činjenicu da su im većina glazbenih selektora - žene. “Nisam jedan od onih koji kažu da je radio mrtav”, rekao je nedavno Femi. “Daleko od toga. Ali platforme poput naše uzele su stari format i modificirale ga za različitu vrstu publike, toliko da tradicionalne stanice sada traže upute od nas.”
Od ranih interesa za Plastic People i MTV2, Adeyemijeva putanja od Curtain Roada do radio-pionira proizlazi iz njegove prve ljubavi - glazbe. A za mnoge, njegov je radio mjesto gdje će čuti nove, uzbudljive materijale, rijetke b2b-jeve, mjesto gdje se mogu uključiti u specijalizirane emisije ili se prepustiti vođenju omiljenog radio hosta; Moxie, DEBONAIR i Alexander Nut samo su neki od glavnih radijskih selektora, a među njihovim gostima našli su svi - od Neneh Cherry preko Prosumera do komičara Stewarta Leeja. NTS je mjerilo za generacije koje žele jednog dana izblijedjeti u poznatom radijskom jinglu “N ... T ... SSSSSS”; to je online “home away from home” za sve one koji su odrasli uz njega. Jasmine Kent-Smith [Foto: Tim Walker]
BEN UFO
Definiranje post-dubstep stvarnosti s njegovim potpunim odbijanjem prihvaćanja glazbenih granica
Kad bi britanska plesna glazba birala svog ambasadora, Ben UFO bi bio taj čovjek. Tijekom proteklog desetljeća izrastao je u jednog od najomiljenijih DJ-a na planeti, dok je cijelo vrijeme ostao vjeran britanskom undergroundu. Predanost ovog londonskog DJ-a u promicanju junglea, grimea, speed garagea nije blijedila u niti jednom trenu njegovog uspona na sam vrh. Uostalom, kao suosnivač Hessle Audia, također je odigrao ključnu ulogu u definiranju trenutnog smjera britanske glazbe. Na sebe je obratio pažnju još kao dio prvotnih FWD>>, Sub Dub i DMZ klupskih večeri. Kako se desetljeće mijenjalo i utjecaj dubstepa jenjavao, Hessle se izdigao iz pepela, s vizijom kako dalje. Kroz izdanja za Blawan, Objekt i kolege izdavače Pangea i Pearson Sound, label je instinktivno krenuo u revitalizaciju techna, uvrštavajući u taj zvuk i utjecaj bassweight offshoot stila soundsystem kulture. Tjedni program Hessle na Rinse FM-u koji Ben UFO redovno vodi, podjednako je uzgajalište evolucije zvuka, mjesto za predstavljanje svježih stvari mladih producenata, kao i mjesto širenja utjecaja kroz široku zajednicu slušatelja. Ipak, kroz sve ove njegove eksperimentalne sklonosti, Benova ključna motivacija je održavanje plesnih podija zabavnim i zanimljivim. On je skromna figura, nezainteresirana za reflektore. U klubu s ugašenim svjetlima naći ćete i njega. Patrick Hinton [Foto: Jamie Ellington]
HONEY DIJON
Čuvateljica standarda house glazbe
Ne samo što je trajna inspiracija kao prvi - ili barem najvidljiviji - transrodni DJ koji je postao household ime u ovom desetljeću, uspon Honey Dijon također je značio povratak pravih vrijednosti istinske house glazbe. Krenuvši od tamo odakle potiče i sam žanr (Chicago), kao svojevrsna štićenica Derricka Cartera, u vrtlogu New Yorka, Honey je predstavila je svoj zanat - i živjela klupski život - pod utjecajem likova kao što je Danny Tenaglia, a njezini setovi i produkcije odražavaju tu prisutnost u najznačajnijim trenucima house glazbe. A upravo to shvaćanje istinske baštine house glazbe, ta autentičnost, svima nam je omogućilo ponovno otkrivanje zlatne niti koja na sceni objedinjuje naoko divlje različite plesne podove. Nije čudo što je postala modna ikona, a brendovi od Diora do COMME des GARÇONS-a u njoj vide nešto bezvremensko i autentično, a opet novo, svježe i nadahnjujuće. Kao i sam žanr, ona je istodobno autsajder i objedinjujući lik; oličenje duha house glazbe u ovom desetljeću. Duncan Dick [Foto: Ricardo Gomes]
BICEP
Od Italo disca do rasprodanih dvorana diljem svijeta
“Feel My Bicep” bio je sjajan naziv za sjajnu seriju mixtapeova. Od Itala do disca i housea, stvorio je legiju obožavatelja, prikazao je sve o čemu se Andrew Ferguson i Matthew McBriar bave i učinio da od blogera iz spavaćih soba postanu istinski klupski junaci. Pokazao je da pouzdani kuratori mogu biti i super producenti koji stoje iza ubojitih melodija; ne možete poreći snagu “Gluea”, “Opala” i “Aure”. Također su nadahnuli čitavu scenu u svojoj rodnoj Irskoj, s umjetnicima kao što su Hammer i Brame & Hamo koji su slijedili njihov Italo (u međuvremenu je Mathewova sestra Sarah omogućila vrhunsku lokalnu platformu sa svojim AVA festivalom u rodnom Belfastu). Ali možda im je najveći trik iz rukava bila transformacija u pravu live senzaciju, nešto poput Orbitala ili Leftfielda ovog desetljeća. Nakon izdavanja istoimenog debitantskog albuma 2017. godine u kojem su spojili svoju ljubav prema vintage zvucima poput breaksa, Italo disca i elektra 80-ih, u vlastitu živahnu kombinaciju, dvojac je krenuo na veliku svjetsku turneju po mahom rasprodanim dvoranama po SAD-u, Japanu i Europi. U Velikoj Britaniji, prodali su tri uzastopna datuma u Printworksu. Ralph Moore [Foto: Dan Medhurst]
THE BLACK MADONNA
Nezaustavljiva sila za sva vremena
Nitko ne utjelovljuje - niti je potaknuo - pozitivne promjene u DJ kulturi u posljednjih 10 godina poput Maree Stamper. Proslavila se gorljivim DJ setovima sredinom desetljeća, kad je već bila u kasnim 30-ima, nakon što je pola života bila uključena u kulturu ravera 90-ih i radila kao resident DJ/booker u čikaškom Smartbaru. Ali to je način na koji je koristila (i nastavlja koristiti) ovu platformu, da napravi razliku koja je doista promijenila igru. Da bi obogatila kulturu obraćajući pažnju na DJ-eve kao što su Honey Dijon, Eris Drew, HAAi, Honey Soundsystem - mnogi od njih su, poput nje, na početku ovog stoljeća razvijali underground scenu na Srednjem Zapadu - ali i da bi podučila generacije da se odvaže i bore za svoja uvjerenja. “Cijeli naš život, svaka struktura moći, svaka scena, svaki plesni klub, sve opstaje zahvaljujući ideji da žene neće razgovarati o određenim stvarima koje su im se dogodile", proročki je rekla Mixmagu 2016., godinu dana prije nego se aktivirao MeToo pokret. Odgajana u “siromašnoj, ali intelektualnoj” obitelji, kao tinejdžerica je pronalazila utjehu od maltretiranja u glazbi, a njezina duboka suosjećajnost, neustrašiv osjećaj za socijalnu pravdu i potporu oboljelima prožima sve što radi, bilo kroz društvene mreže ili kroz njezin rad kao ambasadorice humanitarne udruge Help Refugees. Prateći njezin primjer, generacija DJ-a, clubbera i umjetnika počela je koristiti vlastitu moć da svijet učini boljim mjestom. Duncan Dick [Foto: Uli Weber]
JAMES BLAKE
Od poster boya post-dubstepa do jednog od najvažnijih kantautora svoje generacije
Uspon Jamesa Blakea bio je vrtoglav. Čak i među raznovrsnom i istraživačkom “post-dubstep” klimom 2009-10., njegove su se prve stvari istaknule kao ambiciozne - ali do početka 2011. godine već je potpisao za jaki label, te je imao album među Top 10.
Kako je desetljeće napredovalo, kolaboracije su se samo gomilale: Jay-Z, Beyonce, RZA, Kendrick Lamar, Andre 3000, Bon Iver, Frank Ocean, Brian Eno, Kanye ... nakon tog prvog albuma Blake je došao na globalnu A-listu i na njoj je od tad. No, iako je dobar i iskren u mainstreamu - a njegov sablasan vokal i vijugavi stil kompozicije pomogli su definirati zeitgeist apstraktnog r'n'b-a - nikad nije prestao s intenzivnim eksperimentiranjem, niti je prekinuo svoje veze sa glazbenim scenama iz kojih je potekao. Još uvijek snima sa svojim starim prijateljima, među kojima su Mount Kimbie, 1-800 Dinosaur party ekipa - s kojima je surađivao skupa s grime outsiderom Trimom 2016. - kao i s r’n’b i rap zvijezdama te zvijezdama elektroničke glazbe Oneohtrix Point Never i ANHONI. Njegov se zvuk neprestano razvijao, istražujući krajnosti od samoubilačke depresije do intenzivne ljubavi, ali kroz sve to vidljiv je jasan kontinuitet. Možda on i jest zvijezda s A liste, ali to je još uvijek isti umjetnik koji je krajem 2000-ih opsesivno išao na DMZ i FWD >>, a britanski basslines i dub prostori još uvijek odjekuju njegovim radom. Joe Muggs
DIPLO
Od baile funka do countryja, on je donio zvukove svijeta na plesne podije - i pop ljestvice
Kad se to, odjednom, dogodilo da su svi znali tko je Diplo? Za neke je to bilo onda kad je Beyoncé semplirala “Pon De Floor” njegovog Major Lazera za svoj hit iz 2011. “Run The World (Girls)”. No, ako ste se bili u plesnoj glazbi, znali ste za Thomasa Pentza iz Mississippija puno prije toga. Kroz produkciju za M.I.A-u i kao i kroz svoj debitantski album na Ninja Tuneu, Diplo je pokazao nevjerojatan talent za miješanje žanrova - bez problema bi spajao hip-hop, dubstep i glazbu brazilskih favela. Ako je dovođenje ritmova iz svih krajeva svijeta stalna tema ovog desetljeća, onda to nitko nije činio s više zanosa i u većem opsegu od njega. Kroz Major Lazer je spojio elektroniku s jamajčanskim dancehallom i popularizirao novonastali žanr - stvar iz 2015., “Lean On”, njegova suradnja sa DJ Snakeom i MØ na vokalima, jedno je vrijeme bila najviše streamana stvar na Spotifyu. Godinu kasnije “Cold Water” s Justinom Bieberom postala je još veći hit. Diplo je Major Lazer koristio kao mjesto za lansiranje i nastavio raditi produkcije za svih, od Madonne do Lil Yachtyja. Njegov label Mad Decent odavno je amblem globalnih zvukova (sjećate se Baauerovog “Harlem Shakea”?), dok se u posljednje vrijeme fokusirao na tzv. super grupe projekte. Prvo je došao Jack Ü sa Skrillexom, a zatim, ove godine, LSD sa Labrinthom i Siom te Silk City s Markom Ronsonom. Diplo je, čini se, nezaustavljiv. Thomas H Green
KAYTRANADA
Od viralne senzacije do producenta u svačijem fokusu
Imati viralni hit nekako je normalna stvar za umjetnike u 2019. godini - pogledajte samo kako je snimak na Tik Toku lansirao Lil Nas X-a u zvijezde. No, 2013. godine, kada su se Kaytranadini bootlegovi uploadali na YouTube i dobivali na stotine tisuća pregleda, korištenje društvenih i streaming platformi i dalje je shvaćano kao zabava, a ne kao strategija. A accounti poput Majestic Casuala bili su tek plodovi ljubavi prema glazbi a a ne ozbiljne poslovne operacije kakve su danas. Ipak, Kaytranada je pokazao kako umjetnik može preskočiti klasične medije i svejedno uspjeti, te je dokazao da se digitalni nativi mogu preko noći premetnuti u velike glazbene magnate.
A sve to iznenadilo je Kaytranadu. Njegovi re-workovi sjajnih pjevača r'n'b-a i neo-soula učinile su ga poznatim, odjednom su sve oči i uši bile uprte ravno u kućni studio ovog tihog, promišljenog mladog producenta. A sve to omogućilo mu je jednosmjernu kartu za svjetsku turneju.
Postao je fenomen zadužen za novi, glatki spoj housea, hip hopa, r’n’b-ja i niskopojasne frekvencije, zaokruženog u njegovom prvom i jedinom dosad objavljenom albumu “Together”, zajedno s bezbroj remiksa. No iako je nesvjesno pomogao preobraziti glazbeni biznis, podjednako je brzo shvatio kako je zahvaljujući viralnosti, glatko i uspješno došao do toga da se za njegove produkcije otimaju zvijezde kao što su Internet, Kali Uchis i Talib Kwali. Kako se desetljeće bliži kraju, njegov glazbeni utjecaj infiltrirao se u gornje ešalone hip hopa i popa, cementirajući njegovo naslijeđe dugo nakon što su njegovi prvi bootlegovi nestali sa sidebara YouTubea. Seb Wheeler [Foto: Kevin Lake]
PEGGY GOU
Gou-manija je naša stvarnost - i ne usporava
Peggy Gou je pravi 360 fenomen. Koreanka koja živi u Berlinu na sebe je obratila pažnju odmah u startu, u underground krugovima, i to zahvaljujući svom svestranom DJ stilu u kojem je udarala bo berlinskom technu kao da je klasični disco. Ali, na početku 2017., nakon pto je objavila svoj briljantni “Gou Talk”, gou-manija je upala u petu brzinu. Uslijedili su gigovi i Berghainu. De Schoolu i DC10-u potom i popodnevni set na Glastonburyju i 2017. godina je godina “Peggy Shoe” ludila, gdje su rejveri iz cijelog svijeta skidali cipele i dizali ih u zrak kao znak odobravanja njezinih nastupa. Jednostavno - imati Azijatkinju, ženu, kao jednog od najvećih svjetskih DJ-a, pozitivno je i bez presedana te svjedoči o njenoj snazi u prevladavanju konvencija i pretpostavki glazbene industrije. Godine 2018. potpisala je za Ninja Tune, njezina stvar “It Makes You Forget (Itgehane)” bila je neizbježna te je imala gotovo 200 nastupa. Ali upravo joj je njezina uloga prve svestrane zvijezde elektroničke glazbe - ona je i Instagram influencerica, modna dizajnerica (s vlastitom modnom linijom, Kirin) i modna ikona (zvijezda je Nike kampanje) - otvorila mogućnosti i suradnje koje niti jedan drugi DJ dosad nije u potpunosti istražio. Sean Griffiths [Foto: Dan Medhurst]
MARCO CAROLA
Arhitekt ‘business’ techna
Kad su Richie Hawtin, Sven Väth, Ricardo Villalobos i drugi sredinom 00-ih na svojim legendarnim afterpartyjima na Ibizi osmislili 'minimalni' pokret, Marca Carolu se prije moglo naći u kuhinji kako sprema tjesteninu za ekipu nego za DJ deckom. Ali, gledao je i učio, usavršavao vlastiti recept za uspjeh. Nakon oštrog, gotovo edipovskog odvajanja od Pape Svena 2012. (“Vidio sam kako sve moje bebe prerastaju svoje dječje cipele i žele ići svojim putem”, rekao je Sven za Mixmag nekoliko godina kasnije, ne navodeći imena; “Više se ne družim sa svima njima, jer su neki bili vrlo bezobrazni. Nisu se ni pozdravili kako treba”), Carol je usavršavao poslovni model techna i Music Onea, najprofitabilnije underground klupske večeri u povijesti Ibize.
Njegov dramatični, neodoljivi zvuk techna i tech-housea - nekako ga je nemoguće čuti bez zamišljanja crvenih podija Amnezije - pokrenuo je brend, isprva u tromeđi Ibize, Miamija i njegova rodnog grada Napulja, prije nego što je postao globalan. Kad je ove godine raskinuo suradnju s Music Oneom kako bi se pridružio obnovljenoj Pachi kao rezident, opet je poresao techno svijett - a također i pokrenuo sudski postupak u iznosu od 4,48 milijuna eura. Ali za Carolu, koji je kategorički dokazao da underground glazba može biti komercijalno uspješna kao i svaka druga, smatrajte da opet nije ništa osobno; samo posao. Duncan Dick [Foto: Joe Plimmer]
SOPHIE
Producentica i pjevačica koja je promijenila lice popa u ovom desetljeću
Glazbena umjetnica SOPHIE pop je zvijezda - samo ne na onaj tradicionalni, Britney Spears, MTV live način. Umjesto toga, SOPHIE je u potpunosti usmjerena prema popu, ona je glavno svjetlo digitalno odgajane generacije obožavatelja glazbe koji nemaju nikakve poteškoće ili prezir prema onome što 'pop' obično predstavlja među ljubiteljima elektronike. Zahvaljujući tome, ona je omiljena svuda - od londonskih klubova kao što su fabric ili Heaven, pa sve do Coachelle i Sónara. Sama ideja da bi netko iz čudnih, prethodno ismijanih rubova elektroničke plesne glazbe mogao nastupati pred tisućama rejvera, predstavlja industrijski pomak koji postaje sve očitiji u drugoj polovici desetljeća. Bilo kroz godine provedene iza kulisa infiltrirajući se u mainstream pop (Charli XCX, Madonna i Lady Gaga samo su neki od njezinih suradnika), kroz rana izdanja na labelu Numbers, kroz izlete kao dio revolucionarnih, PC Music kolektiva ili pak kroz njezino osvajanje Grammyja, i debitantski album “Oil Of Every Pearl's Un-Insides', SOPHIE je s lakoćom evoluirala od enigmatične producentice s nekoliko ‘bubblegum bangera’ u vodeću damu s dva različita a istovremeno sve više povezana glazbena svijeta pod njezinim nogama. Jasmine Kent-Smith [Foto: Luke Curtis]