Search Menu
Home Novosti Menu
Intervjui

DJ stream – zabava u doba korone

O novonastaloj ''stream-maniji'' popričali smo i s nekim domaćim promotorima

  • Arsen Pavešić I Foto: Facebook
  • 26 April 2020

Kad su, u ožujku 2010., Blaise Bellville, Thristian Richards i Femi Adeyemi, u Londonu pokrenuli projekt Boiler Room, osmišljen kao video & streaming servis, namijenjen DJ kulturi, teško su mogli zamisliti da će, točno 10 godina kasnije, upravo ta forma postati glavna zabava uslijed globalne krize, izazvane pandemijom nekog virusa, zbog koje su zabranjena javna okupljanja na većini planete. Zapravo, kad se trenutna situacija ovako opiše i stavi u pisani oblik, cijela stvar, čak i sad zvuči prilično nevjerojatno...

Ali, svjedočimo tome svi, baš kao i raznim idejama kojima ljudi pribjegavaju kako bi nadomjestili nemogućnost izlazaka i upraznili višak slobodnog vremena. Kao sreća u nesreći, u ovom se slučaju, pokazao internet čija stabilnost i brzina danas, u većini država na svijetu, pruža mogućnost uživanja u bilo kakvoj vrsti sadržaja, u bilo koje doba dana i noći, iz udobnosti vlastitog doma. Da smo se, kojim slučajem, u ovakvoj situaciji našli prije 20-ak godina, morali bi osmisliti drukčije načine zabave tijekom karantene. Ipak, stalne nadogradnje i unaprijeđenja sustava svjetske mreže, otvorila su vrata live streamu kao idealnom obliku zabave u slučaju nužde. Doduše, spomenuti Boiler Room to vrlo uspješno radi već 10 godina, u međuvremenu su se pojavili i neki drugi serijali, dogodila se smartphone revolucija, društvene mreže su postale svakodnevica, YouTube, Twitch, IGTV, itd. Ništa se od navedenog nije pojavilo nakon koronavirusa ili karantene, svi su ti resursi tu već neko vrijeme, samo se upotreba, u posljednjih mjesec dana, intenzivirala... preintenzivirala.

Statistika kaže kako je svjetski internet promet, u ožujku bio veći za gotovo 30% nego u siječnju, a preko 50% u odnosu na ožujak 2019. Osim servera s video igrama, najznačajniji faktor tih povećanja upravo je video streaming, putem kojeg se emitira gotovo sve, 24/7 – od kuhanja ili vježbanja do čitanja poezije, kazališnih predstava, sviranja, pjevanja i – naravno, DJ setova...

Od trenutka kad su stupile na snagu mjere protiv širenja pandemije COVID-19 te zabrane javnih okupljanja i rada ugostiteljskih objekata, prošlo je nešto više od mjesec dana. U tih mjesec dana, elektronička scena dobila je svojevrsnu pod-scenu, odnosno svoju online inačicu koja je, za razliku od lokalnih klupskih i festivalskih scena, od prvog dana, u potpunosti globalna. Streamati može doslovno svatko čija veza zadovoljava minimalnu brzinu uploada od 5-6Mbps, što danas pruža većina kućnih priključaka, ukljućujući i u Hrvatsku. Ako niste u prilici uložiti u opremu, dovoljna vam je obična web-kamera ili smartphone/tablet. Drugim riječima, minimalne tehničke uvjete zadovoljava sve ono što već imate, a klikom na LIVE, vaša potencijalna publika broji 4,5 milijarde, odnosno broj internet korisnika zabilježen početkom 2020.

Među rijetkim video streaming projektima iz naše regije koji, na redovnoj bazi prenosi DJ setove i to puno prije karantene, je zagrebački Top DJ Room kojeg uređuje Damir Cuculić:

''Interes i gledanosti TOP DJ ROOM-a, po mojoj gruboj procjeni, bilježi rast i do 50 % od standardnog prosjeka prije ove situacije. Mislim da su ljudi to prihvatili kao jedinu, trenutno moguću zabavu i kontakt sa scenom pa smo odlučili emitirati selektirane DJ streamove svakodnevno, što se pokazalo odličnim potezom... Bojim se da će, nakon "normalizacije" situacije u svijetu, proći još dosta vremena da se sve stabilizira i da ljudi počnu masovnije izlaziti, pogotovo ako na snazi budu neki zakonski okviri o vrsti i veličini lokacije, dozvoljenom broju ljudi , socijalnom distanciranju itd., što je meni osobno teško zamislivo. Vjerojatno ništa više neće biti isto kao prije i toga možda još nismo ni svjesni u potpunosti. Scena će se sigurno promijeniti, a streaming će ostati prisutan puno više nego prije. Ipak, ne vjerujem da će to baš biti jedina forma koju će prakticirati DJ-i i glazbenici. Tko zna što nam tehnologija donosi u budućnosti. Najveći festivali će se možda prikazivati virtualno po principu "pay per view". Ali vjerujem da će to ubrzo dovesti do zasićenja i da će se ljudi zaželjeti stvarnih izlazaka. I nadam se da će do toga doći uskoro, jer nam u protivnom prijeti veliki kolaps.''

Top DJ Room ide i korak dalje u svojim online aktivnostima, organiziranjem regionalne online tribine u svibnju, na kojoj će glazbeni promotori i glazbenici iz ex-YU regije raspravljati o trenutnoj situaciji na sceni i onome što možemo očekivati u bliskoj budućnosti

A DJ populacija koja, po svojoj prirodi, spada u progresivnije društvene slojeve po razumijevanju i implementaciji novih tehnologija, adaptirala se među prvima. Doduše, krenulo se prilično skromno, bez velike pompe, iz vlastitih dnevnih boravaka, sat-dva tijekom poslijepodnevnih sati ili predvečer. Naravno, ovisno o broju followera, fanova, friendova ili subscribera, ovisi i broj pogleda. No, stvar je vrlo brzo uzela maha. Galopirajuća evolucija DJ streamova, u tjedan je dana došla do organiziranih, višesatnih sessiona, pod brandingom poznatih organizacija, a ubrzo i do pravih virtualnih festivala, u trajanju od nekoliko dana, s raznih lokacija i različitih vremenskih zona. Streamaju i poznati i nepoznati DJ-i, na svim raspoloživim platformama, a jedan od prvih domaćih klubova koji je svoj program privremeno preusmjerio u streaming je i pulski Kotač. Rezident DJ i programski koordinator Boris Bjelica Bebetto:

''Naš posljednji event održan je u subotu, 7.3. Već se idućeg tjedna epidemiološka situacija zakomplicirala i bili smo primorani prilagoditi način rada. Tako je nastao ''Corona Room'', program u kojem gostuju DJ-i i producenti, a tijekom proteklih mjesec dana, postao je naša nova platforma otvorena za sve. Shvatili smo da događaja ''uživo'' još neko vrijeme neće biti pa je i klub Kotač postao Kotač TV, odnosno "streaming platforma za nezavisnu alternativnu scenu". U međuvremenu smo osmislili još dvije platforme: ''Stage Up!'', namijenjenu bendovima i kantautorima te ''Nezavisni Film''. Radimo i intervjue putem Skypea, emitiramo dokumentarce i koncerte. Publika je pozitivno reagirala na ovaj koncept i interes je za sve sadržaje u stalnom rastu. Spremni smo i dalje nastaviti s programom u ovom obliku, jer će, po svemu sudeći, proći još dosta vremena dok se budemo mogli vratiti ''na staro.''

I dok neki glazbeni festivali za ovu godinu najavljuju online edicije, u Hrvatskoj je održavanje ljetnih glazbenih manifestacija još uvijek neizvjesno. Među onima koje je zabrana javnih okupljanja dosad najviše pogodila, svakako je grad Rijeka koji je morao otkazati niz kulturnih događaja u sklopu Europske Prijestolnice Kulture pa čak i privremeno zamrznuti čitav projekt. U sklopu otvorenja EPK 2020., u novom gradskom klubu Manual, nastupio je Nicky Siano. No, umjesto planiranih događanja, program kluba trenutno se temelji na DJ streamovima. Mirko Trkulja (Mile Hund), voditelj programa kluba Manual:

''U trenutku kad je zabrana rada stupila na snagu, Manual je radio tek tri mjeseca i to na pola kapaciteta, jer prostor još nije bio do kraja uređen. Naš prvi impuls bio je entuzijazam - da ćemo iskoristiti zabranu rada za nastavak renoviranja, okrenuti ovo zlo na nešto pozitivno i do kraja srediti prvu prostoriju, ali ubrzo su se zatvorile i trgovine s građevinskim materijalom pa je, nažalost, ta ideja propala. Trenutno pokušavamo, kao i cijeli svijet, ostati strpljivi. Kad se stvari vrate u normalu, obećavam da ćemo svi zajedno eksplodirati. Da je Manual za to sposoban, znamo nakon nekoliko odličnih tuluma od otvorenja kluba, pogotovo onog za otvorenje Rijeka EPK. Do tada, razmišljamo, što je zapravo super prilika jer tog vremena u "normalnim" okolnostima nikad nema dovoljno...''

I Mixmag Adria u nadolazećem periodu priprema prijenos raznih video sadržaja koji uključuju prvi regionalni virtualni festival, panele vezane uz glazbu i produkciju te kratke DJ tuturijale...

Next Page
Loading...
Loading...