Search Menu
Home Novosti Menu
Blog

Mama, uspio sam!

U svojoj novoj kolumni, Jagatić piše kako uspjeh na glazbenoj sceni, bez obzira o kakvom se glazbenom žanru radilo, jako ovisi o onom nevidljivom, poslovnom momentu, a najmanje o kvaliteti

  • Dubravko Jagatić | Foto: Yvette de Wit on Unsplash
  • 5 November 2019

Bavite se glazbom i želite biti uspješni. Zadržimo se samo na elektroničkoj glazbi. O kakvom uspjehu sanjate? Je li to uspjeh koji podrazumijeva dobru zaradu kao primarni cilj? Je li uspjeh kada vas prepoznaju susjedi jer su vas vidjeli na televiziji? Je li to možda uspjeh koji podrazumijeva da stvarate glazbu i izvodite je širom svijeta pa stoga i živite od tog posla? Sigurno vam je poznata ona stara poslovica koja glasi: "Pazi što želiš jer bi se moglo ostvariti"? Koliko ste zapravo spremni i odlučni ostvariti neki svoj zacrtani i zadani cilj?

Često se u kolokvijalnom razgovoru može čuti kako je ovaj ili onaj stvarno uspješan. Kao i u mnogo drugih slučajeva, pojam uspješnosti u Hrvatskoj danas se može protumačiti na sto načina. Koliko je zapravo stvarno uspješnih ljudi u Hrvatskoj danas koji se bave glazbom i od toga žive? Suzimo taj krug na ljude koji se bave elektroničkom glazbom. Dakle, glazba im nije hobi niti gušt poslije posla koji radi kako bi zaradili za život. Govorimo o uspješnim glazbenicima koji žive od svoga rada. Ne uz pomoć roditelja koji ih hrane i odijevaju. Ne uz pomoć cure/žene od čijeg stalnog prihoda imaju osiguran stan, hranu i sve ostalo što je potrebno za normalan život. Govorimo o uspješnim glazbenicima koji se bave elektroničkom glazbom na ovaj ili onaj način. To znači da sami produciraju i skladaju glazbu, da često gostuju kao DJ-i i to ne samo u Hrvatskoj. Da su njihovi radovi prepoznati kod mnogih svjetski priznatih producenata i DJ-a. Da istovremeno možda imaju i svoju vlastitu etiketu ili diskografsku kuću kroz koju objavljuju i distribuiraju svoju glazbu i glazbu drugih autora elektroničke glazbe. Da možda čak i imaju par vlastitih singlova na prestižnim top ljestvicama specijaliziranim za elektroničku glazbu. I to ne jednom u pet godina nego barem dva singla godišnje. Da skladaju glazbu i za razne kazališne, filmske i ine druge projekte. Da su možda čak i zaradili toliko novaca od tog istog posla koji su uložili u vlastiti tonski studio. Da su cijenjeni kao producenti kod kuće ali ih jednako za suradnju pozivaju i inozemni autori. Da ih mediji zbog njihove uspješnosti vuku za rukav kako bi odali intervju. OK, ipak živimo u Hrvatskoj pa nećemo pretjerivati. Koliko zapravo takvih uspješnih glazbenika u Hrvatskoj poznajete?

Biti uspješan znači ne biti samo talentiran već povrh svega uporan i marljiv. Biti skladateljski nadaren i imati talent za stvaranje sjajne elektroničke glazbe ne znači istovremeno i imati potrebne menadžerske vještine i znanja. Naprotiv. Puno je više ljudi koji stvaraju glazbu i to uspješno, od onih koji tu istu glazbu znaju prodati i unovčiti. Takvih je vrlo malo. Još je manje onih koji stvaraju glazbu i znaju je dobro unovčiti. Svatko tko je uspio objediniti umjetnost skladanja, stvaranja elektroničke glazbe i uspješnog plasiranja iste na svjetsko tržište potvrdit će vam da je najmanje vremena potrošio na samu glazbu jer mu je veliku većinu vremena pojeo posao uz plasman i prodaju. Iz nekog relativno teško objašnjivog razloga, u Hrvatskoj zapravo ne postoje agencije koje se bave zastupanjem glazbenika. Menedžmentom i bookingom na globalnom nivou. Svako iole pametan zna da samo Hrvatska nije nikakvo tržište. Uglavnom onih par uspješnih autora elektroničke glazbe sve rade sami. Za sve je potreban dobar plan jer ako se želite baviti glazbom i od nje živjeti otprilike je isto ako se želite baviti i prodajom bicikla. Karijeru treba promisliti, pažljivo izraditi poslovni plan i pridržavati ga se koliko god je moguće. Biti spreman na kompromise ali i odlučno ići glavom kroz zid ako ste čvrsto odlučili napraviti nešto što nitko drugi nije. “Samo” talent i vještina nisu dovoljni u današnje vrijeme da budete primijećeni, uspješni i profitabilni. Još nismo došli ni do vlastite promidžbe i PR-a.

Uspjeh na glazbenoj sceni, bez obzira o kakvom se glazbenom žanru radilo, jako ovisi o onom nevidljivom, poslovnom momentu, a najmanje o vašoj kvaliteti. Baš taj poslovni moment oduzet će vam jako puno vremena. Daleko više od vremena koje volite provoditi stvarajući glazbu. U idealnom svijetu, pametni i poduzetni menadžeri i booking agenti gledaju i slušaju što se događa na sceni, ponude suradnju nadarenim, mladim producentima, DJ-ima, glazbenicima, autorima… i zahvaljujući svom iskustvo i vidljivom talentu od umjetnosti naprave posao koji donosi novac. U Hrvatskoj se, koliko je poznato, nitko tim i takvim poslom ne bavi. Autori sami od jutra do mraka rade na svojoj glazbi, promociji, prodaji, distribuciji, vizualnoj prezentaciji itd. Ulaganja su velika, a dobit neizvjesna. Ulaganja su velika za malo vlastitog gušta i jako puno odricanja, kompromisa i dosadnih administrativnih poslova. I sada ponovo razmislite koliko zaista uspješnih glazbenika u Hrvatskoj danas poznajete?

Next Page
Loading...
Loading...