Manuela de Jong Budimilić: ''Sretna sam jer se bavim poslom u kojem se ljudi grle pri svakom susretu!''
Riječanka je vlasnica nizozemske agencije AD Sound koja, ove godine, bilježi 20 godina rada
Manuela de Jong Budimilić, Riječanka je koja stoji iza AD Sounda, prestižne nizozemske booking agencije, na čijem se rosteru, danas, nalaze poznata imena elektroničke glazbe, kao što su Alexander Kowalski, Heiko Laux, Nastia, Robert Babicz, Steve Rachmad i dr. Manuela je, u Amsterdam, stigla, još krajem 90-ih, prvo kao studentica, da bi se, početkom milenija odlučila pokrenuti vlastitu booking agenciju - AD Sound koja, upravo ove godine, obilježava 20 godina rada. Tim sam povodom i popričao s Manuelom...
MM: Manuela, dobrodošla na Mixmag Adriju. Pa, za početak, odakle Riječanka kao voditeljica booking agencije u Amsterdamu?
MDJB: Bok Arsene, Mixmag Adria i svi čitatelji :) Prije gotovo 25 godina sam otišla u Nizozemsku, studirati pod stipendijom. Preko tjedna sam naporno učila i radila, a večeri sam često provodila na hrvatskim news groupama i chatovima s ekipom koja je pratila elektroničku glazbu. Kad god je bilo slobodnog vremena, vikendom sam putovala, na razne techno zabave, po cijeloj Nizozemskoj i Belgiji - techno mi se skroz uvukao pod kožu. Starije generacije će se možda sjetiti da sam pisala party recenzije za Peglu i PLUR. To mi je omogućilo akreditacije za razne evente, kao npr. I Love Techno u Belgiji ili Impulz i Awakenings u Nizozemskoj. 2001. sam upoznala svog bivšeg supruga, Stevea Rachmada, cijenjenog producenta i DJ-a koji me upoznao s mnogim ljudima iz techno businessa. Nakon što sam diplomirala, 2002., moj prijatelj Tvrtko mi je sugerirao da započenem vlastitu booking agenciju. Tu sam ideju predložila i bivšem suprugu, no on se nije složio pa sam poslovnu ideju odlučila pokrenuti bez njegove podrške. 2003 je osnovana agencija pod imenom Artifex Delphinus, s izvođačima koji su mi bili prijatelji: Joel Mull, Petar Dundov, Dimi Angelis, Estroe, Shinedoe i dr.. Nakon godinu dana, kad se uvjerio da mi agencija dobo ide, pridružio nam se i moj bivši suprug Steve, a potom i The Advent, Heiko Laux te Alexander Kowalski (koji je snimio i Exclusive Mix povodom 20 godina agencije). 20 godina kasnije, još smo tu, pod imenom AD Sound (AD skraćeno od Artifex Delphinus). Neki od ovih izvođača su još uvijek s nama. Steve mi, doduše, više nije suprug, ali sam mu i dalje ekskluzivna bookerica i menadžerica. U međuvermenu sam se počela baviti i menadžmentom na području suvremene umjetnosti...
MM: AD Sound ove godine obilježava 20 godina rada - kako bi ukratko opisala tih 20 godina? Je li bilo uspona i padova, zlatnih perioda i sl?
MDJB: Život je pun uspona i padova, učimo dok živimo. Tako je i u ovom poslu i naravno da put nije bio uvijek posut laticama. Jedan od težih perioda bila nam je sredina 2000-ih, kad je minimal postao popularan, a techno vise nije bio ''cool''. Naravno, kao i cijeli svijet, teško smo živjeli tijekom pandemije, ali o tome ne trebam trošiti previše riječi. Sad se borimo s inflacijom i poslijedicama pandemije, ratovima i podjelama u društvu. Nije ni sad lako i to ne samo u našem poslu, nego u svakom pogledu. Ono što mene još uvijek vodi u životu, pa tako i u poslu, je onaj naš PLUR: Peace, Love, Unity, Respect. Scena je osnovana na tim temeljima i bitno je da i dalje prenosimo te poruke i vrijednosti i reflektiramo ih na sve aspekte života.
Izazov nam je i doprijeti do novih generacija i prenijeti joj povijest techna - trudimo se dijeliti znanje, tradiciju, kvalitetu i stoga mi je vrlo drago da smo krenuli u ovaj razgovor s vama, budući da imamo pomanjkanje kvalitetnih kanala komunikacije, u ovo vrijeme kad sve mora brzo, kratko i efikasno preko TikToka, Instagrama i sl.
Svakako mislim da možemo biti ponosni na sve što smo svi skupa postigli u zadnjih 30-ak godina. Izgradili smo eko-sistem koji nije savršen, ali još uvijek počiva na pozitivnim idejama i vrijednostima. Moj suprug dolazi iz medicinskog svijeta i često me podsjeća kako smo sretni što se bavimo poslom u kojem se ljudi grle pri svakom susretu, što nije uobičajeno u drugim industrijama. Osim toga, posao nam je zabava i stalno upoznavanje novih ljudi. Općenito, imamo dobru kvalitetu života i ispunjeni smo glazbom i veseljem...
MM: Koja su sve DJ imena prošla kroz AD Sound tijekom proteklih 20 godina? Tko su sve bili reprezentativni izvođači, a tko je to danas?
MDJB: Krenuli smo s Joelom Mullom, Petrom Dundovom, Dimi Angelisom, Estroe i Shinedoe. Iako s njima više ne radimo, i dalje smo ostali prijatelji. Kroz agenciju su prošla i imena kao što su Slam, DJ W!ld, Ambivalent, Jack de Marseille, Marko Nastić, Misstress Barbara, Nic Fanciulli ili Silicone Soul, a danas smo ponosni na, po našem mišljenju, najbolj roster dosad: Alexander Kowalski, Dimitri, DJ Bone, Heiko Laux, Lady Starlight, Mark Broom, Mike Dearborn, MOOR, Nastia, Star B, Surgeon & Lady Starlight, Robert Babicz aka Rob Acid, Stef Mendesidis, Sterac aka Steve Rachmad, The Advent, Vince Watson aka Amorphic, Yotam Avni. Uglavnom sve zastupamo ekskluzivno za cijeli svijet, a većina je s nama duže od 15 godina, što dovoljno govori o profesionalnosti i načinu poslovanja agencije - imamo jedan boutique family feel! Po nekima smo underground, iako undergrounda zapravo više nema, bar ne u smislu u kojem je postojao nekada. Trudimo se i sve naše izvođače/autore poticati da počnu nastupati kao live act, jer smatram da je to budućnost izvedbe elektroničke glazbe. Primjerice, Steve Rachmad je pokrenuo nove live projekte: Sterac & Colin Benders live, Sterac & Lady Starlight live i Mathew Jonson & Steve Rachmad live.
MM: Godišnjicu obilježavate nizom događaja - koja su neka od najznačajnijih?
U nedjelju, 05.11. imamo event u E1 u Londonu - na lineupu je DJ Bone koji se nedavno pridružio agenciji, na što smo naročito ponosni. Nastupit će i Nastia i The Advent i to po prvi put u b2b varijanti, a imamo i debi live jam Sterac & Lady Starlight. 08.-10.12. smo u berlinskom RSO, gdje nas dočekuje sy_noid i nastupi Heikoa Lauxa, Sterac & Lady Starlight live, The Adventa, Stefa Mendesidisa live i Nastije.
MM: Kako bi ocijenila suradnju s festivalima na hrvatskoj obali koja je, u međuvremenu, postala svjetska festivalska atrakcija?
MDJB: Na hrvatskoj obali, još uvijek radim, najviše s hrvatskim promotorima koji se oslanjaju na lokalnu scenu. Strani promotori nisu, baš uvijek, dovoljno uspješni u povezivanju lokalne scene s internacionalnom, iako se neki trude. Većina računa na prodaju karata u inozemstvu i grade svoje programe kao ogledalo onih u zemljama iz kojih dolaze. No, drago mi je vidjeti sve veći broj lokalnih izvođača na lineupovima, ali s druge strane me žalosti što si domaća publika često ne može priuštiti ulaznice na te evente. Hrvatska je predivna i i trebamo ju pokazivati svijetu - ja sam definitvno pobornik otvaranja vrata, ali mislim da lokalna pravila trebaju bolje regulirati situaciju, na način da se štiti priroda, lokalna ekonomija, lokalna populacija i talent.
Najkvalitetnije promjene stižu kad im se pristupi iznutra - nova generacija treba procvjetati i preuzeti konce u svoje ruke, odnosno stvoriti uvjete za kvalitetnu budućnost, kako na elektroničkoj sceni, tako i u svakom pogledu. Trenutno, nažalost, većina mladih ljudi traži budućnost negdje drugdje i to u potpunosti razumijem - i ja sam jedna od njih. U međuvremenu se trudim dijeliti kvalitetni svjetski techno sa što više evenata i s publikom na području svih država bivše Jugoslavije. Mene su
potjerale podjele među ljudima, pa nastojim uzvratiti PLUR-om...