Marshall Jefferson: “Prije su me motivirale cure i seks a danas želim mijenjati glazbu”
Donosimo ekskluzivan intervju s legendarnim house DJ-em i producentom
Njegov hit “Move Your Body” s razlogom se smatra housem klasikom. Nedavno ga je obradio producentski duo Solardo, o čemu su nam pričali u intervjuu za Mixmag Adriju a s istim smo povodom razgovarali i sa samim Marshallom Jeffersonom koji se za naš portal prisjetio svojih početaka, otkrio nam je što se i koliko promijenilo u njegovoj više od 30 godina dugoj karijeri te koji su mu trenutni životni i poslovni planovi.
m: Vašu stvar “Move Your Body” nedavno su remiskirali dečki iz Solarda. Što mislite o njihovoj verziji pjesme, jeste li zadovoljni učinjenim? Jeste li se i upoznali s momcima?
MJ: Mislim sam da su napravili jako dobar posao. Upoznao sam dečke malo prije nego su složili remiks.
Solardo u studiju
m: Kad ste napravili "Move Your Body", jeste li očekivali da će to postati house himna? Možete li podijeliti s nama priču koja stoji iza te pjesme?
MJ: Pa, na svim ranim izdanjima vinila i stoji “The House Music Anthem”, tako da sam u potpunosti i očekivao da postati i ostati takav hit. A priča o nastanku...? Pa, na tadašnjem poslu sam skužio taj neki groove koji mi se vrtio po glavi; rekao sam dečkima da se nađemo u studiju - trebalo mi je oko sat vremena da složim glazbu u sekvenceru, a to je tad bio Yamaha QX-1. Programirao sam bubnjeve u Roland TR-707. Snimanje je prošlo vrlo glatko, sve se brzo složilo, sam miks je trajao otprilike tri sata, možda i manje. Kad smo završili, dečki nisu bili zadovoljni i rekli su mi da nikome ne puštam stvar. Nisam se složio, ja sam, naime, mislio da je to najbolja stvar svih vremena i želio sam da je SVATKO čuje. Odmah sam pjesmu odnio u klub Sheba, znao sam da ću tamo naći DJ-eve Mikea Dunna, Tyreea Coopera i Huga Hutchinsona; oni su uvijek bili u klubu, doslovno su tamo živjeli. Malo smo hengali i dao sam im kazete sa pjesmom. Potom sam otišao do Music Boxa i dao jednu kopiju i Ronu Hardyju. Ron ju je pustio šest puta zaredom nakon čega me je tražio ekskluzivu za pjesmu. No, ja sam dao primjerak i svom frendu Sleezyju koji je želio besplatno ući u klub Frankiea Knucklesa. Ono što se događa iduće je da Frankie dobiva kopiju, počne je puštati, a Sleezy svake večeri ulazi besplatno u Frankiejev klub Power Plant. Frankiejev najbolji prijatelj je tad bio Larry Levan koji je vrtio u The Paradise Garageu i - boom! Odjednom se “Move Your Body” pušta i u Garageu! Od tada se stvari malo zakompliciraju, no na kraju se stvar počne puštati i u Engleskoj i na Ibizi, Jazzy M me svakodnevno zove iz Velike Britanije, a novinari putuju iz Europe da me intervjuiraju... Sve ovo se događa prije nego je stvar uopće objavljena! I ostalo je povijest...
m: I evo Vas danas, više od 30 godina na sceni, sve ste vidjeli... Kakav je vaš stav o house glazbi danas - od tehnologije do publike, koliko se scena promijenila i jesu li te promjene dobre ili loše?
MJ: Publika se nije puno promijenila, ali tehnologija bome jest. Dečki sada rade stvari na svojim laptopima i snimke zvuče bolje nego neke snimljene u osam milijuna dolara vrijednim studijima. Također, sada svaki tjedan bude objavljeno oko 100.000 + novih izdanja, a nekad je to bilo koliko? Između 50 i 100? Sada je gotovo nemoguće stvoriti hit. DJ-evi su previše glupi pa ne podržavaju tuđe snimke, jer se radi o njima, tako da ne samo da ne žele puštati istu stvar dvaput ili više puta iste večeri - ne vole dvaput puštati istu stvar i točka.
m: A što biste rekli, kakva je razlika između europske i američke house scene, s obzirom da živite na obje adrese?
MJ: Glavna razlika između Europe i SAD-a koju vidim je DJ honorar. U Americi imaju dvije ili tri vrste honorara; ili dobivate 250.000 USD + po večeri ili 50-500 dolara. Postoje još mjesta gdje za svirku dobijete od 1000 do 20.000 dolara, ali ta se scena tek razvija. Europa ima čak 16 razina honorara za DJ-eve, što daje puno više mogućnosti za one “srednje” DJ-eve.
m: Tijekom tih 30 + godina na sceni, koji su vam bili glavni kompozicijski i produkcijski izazovi u početku i kako su se tijekom vremena mijenjali? Biste li rekli da je danas, uz svu novu tehnologiju - lakše?
MJ: Prije 35 godina, ako bih kopirao bas liniju za 180 bara na QX-1, morao bih čekati pola sata. Sada putem Logic Proa, Abletona ili nečeg sličnog, to mogu napraviti više manje u sekundi. Kvaliteta zvuka u kućnim studijima uspješno parira zvuku velikih, skupih studija; prije se to nije moglo ni usporediti. Tako da - da, sad je lakše.
m: A što je s vašom motivacijom i inspiracijom? Što vas danas inspirira?
MJ: Pa moja motivacija je prije bila seks i cure ali to se promijenilo. Danas mi je glavna motivacija prilagoditi se sceni i onda mijenjati glazbu, jer danas ionako nitko više nije inovativan. Da, postoje sjajne pjesme, čak i nevjerojatne pjesme ali sva je glazba danas jako formatirana. Želja mi je postati popularan do točke u kojoj mogu izaći iz okvira i protresti scenu. Za to će mi trebati mladi umjetnici koji će mi u tome pomoći.
m: S druge strane, pretpostavljam da su vas manje iskusni kolege često pitali za savjet - što im tad kažete? Što biste rekli da je za svakog DJ-a / producenta najvažnije znati žele li uspjeti?
MJ: NE RADITE REMIKSEVE! Svaki TJEDAN objavi se preko 100 tisuća pjesama i nikog nije briga za vaš remiks! Napravite album VAŠIH stvari. Tako je, cijeli album. Ne dozvolite da ga itko remiksira. Pronađite svoj imidž i promovirajte ga. Na taj ste način vi GLAVNI artist. Sav press se fokusira na VAS.
m: Koji su Vam planovi za budućnost? Rad u studiju ili svirke? Što inače preferirate?
MJ: Trenutno je oboje u nekoj ravnoteži pa zapravo ne znam. Volim sam stvarati glazbu ali isto tako volim izaći pred publiku.