PSY FESTIVALI I PSIHODELIČNO ISKUSTVO: Kako do idealnog Set & Settinga?
Ratko Martinović, novinar, podcaster i jedan od pokretača Podcast Inkubatora, autor je knjige 'Psihodelici - Izmijenjena stanja svijesti' a o toj tematici piše i za Mixmag Adriju
Set (stanje) i Setting (okruženje, ljudi) pojmovi su koje je u psihonautski rječnik uveo kultni psihijatar Timothy Leary i označavaju specifične uvjete u kojima se korisnik nalazi tijekom psihodelične sesije, bilo u ceremonijalnom ili rekreativnom kontekstu.
Premda se u vremenima raširene konzumacije halucinogena ovi faktori suštinski sve češće zanemaruju, njihov utjecaj na efekte konzumacije biljaka i supstanci iznimno je bitan. Stanje u kojem korisnik ulazi u proces bit će psihički i emocionalni okvir čitavog tripa, a prostor ili okruženje, kao i doba dana, bit će snažna platforma samih vizija. Ljudi (ili njihov izostanak) će pak upotpuniti potrebnu atmosferu (osjećaj sigurnosti, opuštenost, emociju) ceremonije, rekreativnog procesa ili festivala. Mnogi psihonauti upravo Set & Setting smatraju najbitnijim preduvjetom kvalitetnog iskustva. Uzmimo kao primjer neki veći festival psy glazbe. Bine su međusobno najčešće razdvojene po BPM-ovima (mjerna jedinica glazbenog tempa) i vješto su koncipirane kao mostovi između različitih podžanrova. Psy ambient, psy chill, psy dub, acid house, psy techno, psy trance - svaki s posebnom i drugačijom pričom. Tijekom izloženosti djelovanju psihoaktivne supstance bine služe i kao svojevrsne razine iskustava, od relaksacije do transa. Doživljaj je i bez podražaja značajno drugačiji po binama i u izmijenjenoj okolini, ljudi također, a zamislite što se sve događa nakon što utječete na vlastitu svijest? Okruženje bude konačna kruna festivala - nalazite se u nekoj raskošnoj kotlini ili tvrđi u vrijeme vrelog ljeta, a vjetar i potoci samo zaokružuju idilu. Jednostavnim hodanjem kroz prostor festivala možete testirati koliko se razlikuju podražaji sukladno drugačijem Set & Setting elementu.
Korisnik sukladno željenim okvirima odabire idealnu psihoaktivnu supstancu, a tijek vizija i iskustava značajno ovisi o tome kakvu glazbu sluša i na kojem se mjestu nalazi. Ljudi na takvim tematskim festivalima ne konzumiraju klasične party droge pa je to mnogima idealna prilika za prvi kontakt s psihodelicima. Ukoliko S&S razmatramo kao izuzetno bitan faktor zaključujemo da je psihoaktivne supstance najbolje uzimati unutar šamanske ceremonije na sigurnom i za biljku autohtonom okruženju. Misli, raspoloženje i očekivanja utječu na iskustvo, stoga festivali unatoč sve većoj popularnosti ceremonija i dalje zauzimaju primat kao najčešći Setting; čisto jer osiguravaju neke od navedenih stavki, a konzument teži zabavi više nego dubokoj introspekciji. Važno je navesti i mogućnost kontrole nad okruženjem. Šaman svojim iskustvom vrlo dobro prepoznaje situaciju i prilagođava specifične elemente ceremonije manjem broju polaznika dok DJ ili ima unaprijed pripremljenu glazbu ili se prilagođava vibri ekipe na podiju, što može rezultirati i dark podžanrom neke određene vrste elektronske glazbe koji ne odgovara svima i često ima snažan efekt na psihoaktivno iskustvo. Što takvu glazbu karakterizira? Gotički zvukovi, industrijalizam, neofolk, fetiš, sado-mazo motivi, distopija, kontrola, transhumanizam, digitalni svijet... Psihodelici u tom okruženju stvaraju sasvim drugačiju vibraciju, konzumenti su daleko motiviraniji za neobuzdani ples, vizije su dijaboličnije - što ne mora nužno formirati bad trip, već samo mračnije iskustvo iz drugačijeg kuta kojeg prakticira jedan zavidan broj ljudi. Nešto drugačijeg zaleđa od tipične djece cvijeća, no nekome nenaviknutom na takve podražaje sve može jednostavno biti previše.
Zato je tako intenzivna promjena S&S elemenata preporučljiva jedino iskusnim i jako znatiželjnim psihonautima. Izloženost velikom broju nepoznatih ljudi koji su isto tako na psihoaktivnim supstancama, neočekivane promjene vremenskih prilika, učestale promjene bina i žanrova glazbe - sve to navelike utječe na intenzitet iskustva, bilo ono terapeutsko ili rekreacijsko. Usto sam odabir halucinogena ima presudan efekt pa su LSD, gljive i ketamin najčešći festivalski odabiri dok su za ceremonije rezervirane biljke na bazi DMT-a ili meskalina. Priprema koja obuhvaća dijetu, meditaciju i naspavanost te spremnost kroz koju se očituje stabilna životna situacija i jasan razlog konzumacije po brojnim autorima od Michaela Pollana do Normana Zinberga značajno će umanjiti mogućnost lošeg iskustva, a logično će stres, strah ili neželjeni ljudi istu povećati. Transcendentalno iskustvo proizlazi iz otvorenosti vašeg uma, prepuštenosti živčanog sustava i opuštenosti koja rezultira uklanjanjem uobičajenih obrazaca i struktura . Upravo ta nemogućnost standardizacije S&S elemenata otežava znanstvene studije koje bi egzaktno utvrdile idealnu psihodeličnu praksu. Zato mnogi odustaju, ako im je već prva rezultirala neugodnim situacijama, ili ni ne započinju s pričom nakon što su čuli tuđa negativna iskustva. Da bi se to promijenilo počeo je treći val društvenog pokreta u kojem će poznate osobe i renomirani znanstvenici ukloniti stigmu s psihodeličnih sesija i rituala. Ispitivanja idealnog načina konzumacije psihodelika prilično su podjelila znanstvenike i psihonaute, no sve se češće kao svojevrsni konsenzus može čuti da jednim relativno jednostavnim konceptom omjer rizika, mogućnosti analize i razumijevanja, kao i istraživanja same svijesti, dolazi do svog optimuma. A dugoročno povećavanje ima najmanje posljedice i svjedočanstva su koncizna, strukturirana i precizna.