Ayahusca – šumska televizija u kojoj igrate glavnu ulogu
“Ayahusca prvenstveno služi za liječenje i podizanje svijesti o sebi i svijetu koji nas okružuje” piše Ratko Martinović u novom nastavku svog bloga
Ayahuasca je u načelu kompot načinjen od biljke izvora DMT-a i biljke s alkaloidima poput harmalina i harmina (MAO inhibitori) koji 'zabavljaju' istoimeni želučani enzim i samim time omogućavaju oralni unos DMT-a. Biljke s udjelom DMT-a sve se progresivnije otkrivaju diljem svijeta s mnogo neočekivanih kandidata, no neke se u literaturi i praksi ističu kao najbolji kandidati. Tu su svakako Banisteriopsis caapi, Psychotria viridis odnosno Chacruna, Chaliponga iliti Diplopterys cabrerana, Amyruca (Psychotria carthagenensis) i Virola calophylla kao južnoamerički enteogeni, no sve je popularnija teorija da su i druge civilizacije koristile DMT pa je tako Desmanthus illinoensis rezerviran za sjevernoameričke Indijance, vodena svjetlica (Phalaris aquatica) i obični trst (Arundo donax) za Mediteran, a drvo Babul (Vachellia nilotica ili Acacia nilotica) za Bliski istok i drevni Egipat gdje se kao gorući grm ukazalo i Mojsiju pa su tom spoznajom popularne teorije o njegovoj inhalaciji DMT-a tijekom razgovora s Jahveom. DMT sadrže i žabe, pa i morske alge poput vrsti Smenospongia aurea i Smenospongia echina, a u mikrodozama posjeduje ga puno biljaka koje možemo kupiti i u shopping centrima. Šamani u Ayahuascu dodaju i sekundarne biljke za razne funkcije, od Toe dature, Calliandra angustifolia, arhetipa djeda koji je duhovno u Chiric Sanangu, Ceiba pentandra koji igra ulogu dijuretika, a tu su i sve učestaliji eksperimenti pa se i plod svetog drveta Dipteryx alata postupno uključuje u proces. Sama Ayahuasca se pak konzumira kao dio indijanskih kultura Južne Amerike - naziv joj dolazi iz Quechua jezika, odnosno europske inačice njihovog naziva 'Ayawaska'. 'Aya' označava 'duh/dušu' ili 'mrtvo tijelo' dok 'waska' predstavlja 'uže', 'lijanu' ili 'vino'. Achuar jezici je nazivaju 'Natem', a Sharanahua jezici 'Shori'. Povijest uporabe može se kronološki pratiti isključivo uz dolazak konkvistadora i pisane dokumente. Jeremy Narby svojevremeno je kroz razgovor sa šamanima došao do par zapanjujućih podataka. Da je Ayahuasca korištena od 'davnih vremena', da je mogućnost pronalaska izvora DMT-a i MAOi-ja u amazonskoj prašumi s obzirom na bioraznolikost oko 1:4.5 milijuna, te da su drevni narodi recept dobili nakon 'ceremonija svetih gljiva' - Teonanácatl. Španjolski i portugalski osvajači nimalo iznenađujuće napitak i ceremoniju prozivaju 'prizivanjem đavola' pa se tradicija poskrivećke čuvala do danas. Sve do sredine 20. stoljeća za Ayu je znala svega šačica ljudi sa Zapada, a onda pisac William Burroughs doznaje za rad antropologa Richarda Evansa Schultesa i njegovim tragom odlazi provjeriti može li se na taj način riješiti ovisnosti. Schultes je uz pomoć Claudija Naranjoa u SAD donio prvi poznati uzorak i na njemu vršio ispitivanja te popisao alkaloide. Klasični psihonauti poput Huxleya ili Thompsona nisu promovirali Ayu tijekom ere Djece Cvijeća pa je tako izbjegla žestok legislativni udar, za razliku od izoliranog DMT-a koji se famozne 1971. našao u UN-ovoj Konvenciji o psihotropnim supstancama. Knjiga 'True Hallucinations' psihodeličnog maga Terencea McKenne i životni rad njegovog brata Dennisa na farmakologiji, botanici i kemiji Aye i oo-koo-he napitka (Anadenanthera peregrina, Yopo) kompot su pogurali tamo gdje se nalazi danas - samom rubu zapadnjačkog 'mainstreama'. Tomu se treba zahvaliti i podcasteru Joeu Roganu, iako kritičari navode da je to 'mač s dvije oštrice' zaslužan za komercijalizaciju i pripravka i Amazone. No druga perspektiva kaže da je to možda bio i jedini način očuvanja tradicije i bioraznolikosti. Vino po receptu dostupnom na webu tako može napraviti gotovo svatko ali ključne stavke ceremonije mogu provesti isključivo oni koji poznaju njezine zakonitosti - od faza kuhanja, količine biljaka, njihove zrelosti i potencije, dodatnih pripravaka za širinu obreda (divljeg izvornog duhana Mapacha ili Ilex Guayuse, pića nalik Yerba Mateu), odabira i zaštite prostora, vođenja kroz proces, pjevanja Icarosa, interpretacije vizija...
Ti elementi sakramentalne ceremonije govore da je riječ o prilično kompleksnom procesu čije bi nestručno izvođenje moglo ozbiljno narušiti nečije psihofizičko zdravlje. S jedne strane biljka učiteljica i iscjeliteljica, s druge potencijalni 'okidač za kosture iz ormara'. Sve navedeno naravno ne sprječava tisuće samoprozvanih šamana u organizaciji 'retreat' događanja. Pravi šaman preuzima odgovornost za vas i ključna je komponenta ceremonije, daleko značajnija od samog kompota. Kako su iskustva na Ayahuasci iznimno intenzivna i s pravom je se naziva 'krovnim psihodelikom', ona može biti i opasan medij u krivim rukama. Nizozemska je uvela religijske ustanove koje je koriste kao 'sveti sakrament' pa je to postalo svojevrsna platforma za širenje ideje diljem svijeta. Nakon što je slučaj Bogers-Fijneman došao na sud, tužitelji nisu uspjeli dokazati štetnost DMT-a po javno zdravlje i samim time dvojac ostvaruje presedan zaštite religijskih sloboda koji je danas na snazi. Crkva Santo Daime osniva se u većini država gdje je Aya popularizirana i praksa se razlikuje od države do države. Širenje priče na cijeli svijet otvorilo je i put ka neamazonskim izvorima MAOi-ja i DMT-a poput Sirijske rutvice ili Mimoze hostilis, što mnogi šamani izbjegavaju zbog tradicije. Ayahuasca je i predmet brojnih znanstvenih studija koje nastoje utvrditi sve njezine spomenute benefite - od antidepresiva, antikancerogenog efekta ili tretmana za ovisnosti i psihičke bolesti. Tako primjerice bivši marinac Ryan LeCompte organizira izlete u Peru za ratne veterane, koji su u potrazi za ayahuascom kao mogućim tretmanom za PTSP i druge emocionalne i duševne traume od kojih pate. On kaže da je svjestan rizika, no to je rizik na koji pristaje te dodaje da mnogi veterani nisu zadovoljni konvencionalnim liječenjem PTSP-a. Mnoge poznate slavne osobe, uključujući Stinga i Lindsay Lohan govore javno o svojim iskustvima s ayom uz prilične superlative, no opasnosti i dalje postoje.
Peter Gorman je autor knjige 'Ayahuasca u mojoj krvi', te se doselio u Peru tijekom prvog vala ayahuaska turizma tijekom 1990-tih. On ističe da se ayahuasca treba koristiti kao i svaki drugi lijek, u kombinaciji s terapijom. Dodaje da to nije 'sok radosti' koji će sve negativno momentalno izbrisati, te da su za to ponekad potrebne godine. 'Ayahuasca je tu da istjera nagomilanu negativnu energiju i pokaže ljudima kakav bi njihov život mogao biti bez negativnosti'. Čak su i šamani apelirali na turiste pošto su sve češće napomene kako se i njezin duh mijenja sukladno rastućoj zlouporabi. Nesvjesnim konzumacijama povećava se i broj preminulih, a poznate žrtve su Britanac Henry Miller (19) koji je umro nakon sudjelovanja na ayahuasca svečanosti u Kolumbiji, a 2012. je preminuo i Kyle Nolan, 18-godišnjak iz sjeverne Kalifornije pod sličnim okolnostima u Peruu. Šaman koji je Nolanu dao kompot u početku je lagao o pozadini njegove smrti osuđen je na tri godine zatvora. To se dogodilo u Shimbre centru, a osnivača centra Roberta Veleza su nekoliko godina upozoravali da je njegov šaman izvan kontrole i da nitko ne prati sudionike koji su pod utjecajem ayahuasce dok lutaju džunglom. Centar je zatvoren i to je sve učestaliji epilog ovakvih skandala, a zabilježeni su i slučajevi seksualnog zlostavljanja, prevara i otmica. Ethnobotanical Stewardship Council (ESC) radi na prikupljanju sredstava kako bi se izradio zdravstveni vodič za ayahuasca centre u Amazoni, kako bi turisti mogli znati koji su centri sigurni i koji ubiru biljku na održiv način koji podržava lokalnu zajednicu. Ideja je postavljanje logotipa ESC-a na internetske stranice ayahuasca centara koji bi naznačio da ti centri zadovoljavaju kriterije Vijeća za sigurnost i održivost. Osim toga, MAPS (Multidisciplinary Association of Psychedelic Studies) ulaže napore kako bi se proučavala ljekovita svojstva ayahuasce, tako da se može regulirati i legalizirati u SAD-u. Iz svih navedenih razloga prilično sam se informirao o tematici.