
Studio tour: Cycle Studio
Iza Cycle studija stoji zagrebački producent i DJ Jan Kinčl

Cycle Studio za glazbenu produkciju, sound design i snimanje podcasta smješten na Kennedyevom trgu u Zagrebu, predstavlja evoluciju prijašnjih studijskih konfiguracija koje je Jan Kinčl koristio, uglavnom, za produkciju vlastite glazbe. Studio, svoju konačnu formu i otvaranje prema vanjskim klijentima, dobiva početkom 2020.god., a u relativno kratkom roku, stječe respektabilnu listu klijenata, na kojoj su tvrtke poput Diesela, Hrvatskog Telekoma, Njuškala, Red Bulla ili Konzuma, kao i niz agencija, glazbenika i podcastera...
Studio se, od jedne male prostorije, proširio na prostor od 80m2 koji obuhvaća glavnu režiju, recording room koji duplira kao druga režija, lounge areu i kuhinju/blagavaonu. Osim Jana, Cycle tim uključuje mladog producenta/inženjera Lovra Baletića, ali i krug uskih suradnika/specijalista u svojim područjima.
''Iskustvo rada u studijima usmjerilo me da svoj studio uredim tako da je svim vrstama klijenata udoban, inspirativan i da se ondje dobro osjećaju, a da je tehnička opremljenost na visokoj razini. Koristimo kombinaciju probranih vintage analognih uređaja i modernih digitalnih alata. Analogni uređaji posjeduju karakter, dimenziju i zvuk kojem software još uvijek nije ravan, a digitalni alati pružaju fleksibilnost, brzinu i moderne funkcije koje su na hardwareu nezamislive. Studio je konstruiran tako da spaja najbolje iz oba svijeta te da, s jedne strane zadovoljava moje vlastite potrebe kad radim glazbu, a s druge strane zadovoljava profesionalne kriterije klijenata.'', otkriva nam Jan i nastavlja...
''Provest ću vas kroz dio uređaja koje koristimo. Neki su egzotični i cjenjeni, a neki, na prvi pogled, nezanimljivi. Jedne koristimo kako bi stvorili zvuk, a druge kako bi ga oblikovali. Neki su 'staple' svakog projekta i praktički se ne gase, dok su drugi 'one trick pony' i zasjaju u specifičnim okolnostima...''

Klein & Hummel O300 zvučnici/studijski monitori (2008.)
''Zvučnici su alfa i omega svakog studija. Njihova uloga je neutralno ukazati na probleme ili istaknuti dobre elemente miksa. Loši zvučnici, u nedovoljno akustički tretiranoj prostoriji, dovode do krivih odluka. U ove zvučnike sam se zaljubio prije šest godina kad smo radili na albumu ''In Plain Sight'', u Avid studiju kod Igora Fabrisa, a igrom sudbine, upravo taj par sad sjedi u mom studiju...'', kaže nam Jan.
Riječ je o aktivnim, studijskim monitorima koji su svoju reputaciju stekli zbog preciznosti, neutralnosti, fantastične stereo slike i bass frekvencija koje se spuštaju do 35Hz. Nije slučajnost što se ovi monitori, inače, nalaze i u kultnom Abbey Road studiju u Londonu, kao i u brojnim profesionalnim studijima diljem svijeta.

Akai S900 sampler (1986.), Akai MPC Live (2017.) i Akai S1100 (1990.)
Akai S900, legendarni sampler iz sredine 80ih godina, bio je jedan od prvih koji su bili pristupačni široj publici, a osim elektroničke glazbe, ostavio je snažan trag na hip-hop produkciju. Koristili su ga brojni poznati producenti, od DJ Premiera i Pete Rocka do DJ Shadowa te predstavlja svojevrsnu preteču legendarnog Akaijevog MPC60 uređaja.
S900 je mono, koristi 12bitnu rezoluciju zvuka i ima 750 KB memorije, što, ovisno o postavkama kvalitete zvuka, znači da imate 12 sekundi na najvišoj, odnosno maksimalnih 63 sekunde na najnižoj rezoluciji zvuka.
Jan: ''Na papiru, Akai S900 možda zvuči kao zastarjela tehnologija koja se ne može natjecati s modernim alatima s neograničenom memorijom i puno višom rezolucijom zvuka, no realnost je potpuno drukčija. Drumsi usnimljeni i isplayani iz S900 udaraju jače od bilo čega što dolazi iz 16/24-bitnog svemira, a cijeli niz nesavršenosti (poput prirodnog šuma uređaja) dodaju na toplini i šarmu zvuka ovog uređaja. S900 mi je jedan od tri favorita i postao je instant-dio svih songova koje sam napravio otkako ga imam. Moja nova ploča, ''For A Minute EP'', izašla prije par tjedana, sadrži drumse i rhodes chopove, napravljene na S900. Ako gori zgrada, Akai S900 i diskete prve spašavam. Imamo i Akai S1100 koji je izašao nekoliko godina nakon S900. Sličan princip, ali malo drukčiji flavour.''
MPC Live, s druge strane, jedan je od recentnijih članova legendarne MPC serije, započete u 80ima s modelom MPC60. Radi se o samostalnom i svestranom uređaju za produkciju i live izvedbu, koji klasični MPC workflow kombinira s modernim funkcijama. Jan ga tretira kao paralelni DAW i većinu svojih djela započinje na njemu, a neke čak i dovodi do visokog stupnja produkcijskog procesa. Njegov singl ''Love's So Far Away'', gotovo je, potpunosti, izrađen na njemu, kao i dobar dio remiksa za ''Fading Out'', berlinskog jazz banda Key Elements. Osim upotrebe u studiju, MPC Live je, posljednjih 5 godina, postao i temelj svih Janovih live nastupa.

BFE Filtek DV1175 summing amp (2001.) i nekoliko gitarskih pedala
Jan elaborira: ''Jedan od, meni najdražih, uređaja u studiju je vizualno neupadljiva crna kutijica sa žutim naljepnicama. Radi se o modifikaciji koja Filtek DV1175 kompresor pretvara u summing mikser koji prima do 100 ulaznih kanala. Kad signali prolaze kroz Haufe transformatore, oni se analogno zbrajaju u stereo miks. Razlika između analognog i digitalnog sumiranja je ogromna i odvija se na više razina. Haufe transformator, u ovom slučaju, mijenja impedanciju signala, što rezultira boljom separacijom, toplijim low endom, istaknutijim detaljima, zdravijim harmoničkim sadržajem i širom stereo slikom. Poput analognog miks pulta, zvuk miksa se mijenja ovisno o glasnoći signala koji prolaze kroz njega. Postoji točka, tik prije preopterećenja, u kojoj se miks zadeblja u bassu i dobije ozbiljan punch. Zaljubio sam se u zvuk ovog uređaja, već kod prvog testiranja i otad je uključen u većinu projekta.''
Od gitarskih padala, Jan izdvaja Boss RE-20 i MXR Distortion+. RE-20 je pedala koja emulira legendarni zvuk klasičnog analognog Space Echo RE-201 delay uređaja iz 70ih godina, karakterističnog za zvuk reggae i dub glazbe. MXR Distortion+ je analogna, distorzijska pedala iz 70ih koja koristi dva germanijumska tranzistora kako bi proizvela tzv. fuzz distorziju. Popularna je među punk, rock i metal gitaristima zbog prljavog i intenzivnog zvuka, a na suzdržanijim je postavkama idealna za vraćanje boje ''anemičnim instrumentima''.

MCI JH500 EQ (1976.), SSL G Series kompresor (1990.), ADR Express Limiter (1976.)
Nakon Filtek summing miksera, u istom se racku nalaze i neki od processing unita koji se najviše koriste u Cycle studiju. Dva EQ kanala s poznate MCI JH500 konzole su konstantno u upotrebi. Posrijedi je jedna od najraskošnije dizajniranih konzola iz 70ih, s ciljem izrade svake komponente na najvišoj razini. U Cycle studiju se koristi na mix busu, ali i pri oblikovanju i snimanju vokala i drugih instrumenata. Poznato je kako je korištena na albumima ''Thriller'' Michaela Jacksona, ''Songs in the Key of Life'' Steviea Wondera, Princeovog ''Sign O' the Times'' i dr.
MCI i SSL su dvije različite vrste konzola, razvijene i popularne u različitim razdobljima povijesti studijske produkcije. Naravno, glavne su razlike u njihovom zvuku. MCI konzole poznate su po toplijem i mekšem zvuku, dok je SSL precizniji i čišći. SSL konzole su i generacijski mlađe, a u širu upotrebu ulaze tijekom 80ih, obilježivši hip hop produkciju, između ostalog. Na vrhu G-series konzole nalazi se SSL G-series bus compressor, jedan od najpoznatijih bus kompresora u povijesti, a koristi se za procesiranje master signala u miksu. Poznat je po jedinstvenom karakteru zbog upotrebe VCA tehnologije koja pruža visoku razinu kompresije uz zadržavanje prirodnog karaktera originalnog signala. Prema Janovoj ocjeni - esencijalan alat!
Posljednji u uobičajenom mix bus chainu je ADR (Audio & Design Recording) Express Limiter, još jedan uređaj iz 70ih. Prilično zanimljiv i rijedak limter čije upotrebe variraju od klasičnog limitinga u masteringu do agresivne kompresije drums grupe - dozvoljava agresivan tretman signala i postiže ozbiljnu glasnoću, bez gubitka snage i puncha...

Yamaha TX81Z (1987.)
FM sintisajzeri zauzimaju posebno mjesto u povijesti elektroničke glazbe, s obzirom da je Yamahina DX serija imala ključnu ulogu u oblikovanju Detroit Techno glazbe. Juan Atkins, Derrick May i Jeff Mills, tijekom kasnih 80ih i ranih 90ih, često su se oslanjali upravo na FM sinteve, u potrazi za inovativnim zvukovima koji su se uklapali u futurističku estetiku Detroit Techna. Žanr je bio inspiriran industrijalizacijom i urbanim pejzažima Detroita, a FM sintesajzeri su omogućili stvaranje tekstura koji su reflektirale taj osjećaj.
Jan: ''Izvorno sam tražio model Yamaha DX100, uglavnom zbog fascinacije glazbom Jeff Millsa i Derrick Maya, ali me jedan prijatelj preusmjerio na TX81Z, rack ekvivalent koji u sebi sadrži sve DX7 i DX100 zvukove. Ovaj sintesajzer je fantastičan, sadrži zvukove s većine mojih najdražih ploča, a basslineovi odsvirani s njim 'režu' kroz miks...''

Roland Juno 106 (1984.), Roland TR8S (2018.), Yamaha Reface CP (2015.), Roland RS-101 (1974.)
Juno 106 jedan je od sintisajzera na kojeg ćete naletjeti u mnogim glazbenim studijima, ali s razlogom. Radi se o analognom sintu, s toliko intuitivnim dizajnom, da se, do željenog rezultata, dolazi bez previše razmišljanja. Njegov je analogni zvuk izuzetno topao, pun i punchy. Poznat je po karakterističnim pad zvukovima, no Jan ga koristi i za bas linije, leadove i stringove: ''Jednostavno nema uloge u kojoj zvuči loše'', kratko će Jan i prelazi na opis još jednog uređaja:
''Roland TR8 sam podjednako koristio u studiju i kao staple instrument live nastupa. Vrlo je fleksibilan i odličan za improvizacije, no nedostajala je dodatna razina kontrole zvuka. To je ispravio TR8S, dignuvši kvalitetu sounda i nadogradivši mogućnosti oblikovanja zvuka. Meni bi već i ovo bilo dovoljno, no implementacija FM synth enginea i mogućnost korištenja vlastitih sampleova čine ovaj uređaj najboljim u svojoj kategoriji.''
Etapu sintisajzera Jan nastavlja s Yamahom Reface CP: ''Ovo je došlo kao dar svim zaljubljenicima u klasične zvukove ranih elektromehaničkih klavijatura iz 60ih i 70ih godina poput Rhodesa, Wurlitzera i Clavineta. Malen je i kompaktan, savršen za live nastupe, ima odlične efekte, a modeliranje navedenih klavijatura dovedeno je do visoke razine. Rhodes MK I sam koristio na gotovo svakoj stvari u kojoj se čuju Rhodesi, a Wurlitzer mi je trenutni favorit.''
A tu je i Roland RS-101 iz 1974., jedan od prvih sintisajzera koji je nudio mogućnost stvaranja string zvuka pomoću analognih oscilatora. Karakterizira ga specifičan string i brass zvuk te definitivno nije za svaku situaciju, ali u rukama ozbiljnog klavijaturista, ovaj instrument posjeduje nevjerojatan kreativni potencijal. Jan tvrdi kako ima osobni soft spot za ovaj sint, unatoč tome što možda ima poprilično sirov zvuk za moderne standarde.

Mackie CR1604-VLZ (1994.)
''Uređaj koji, po mom mišljenju, zbog cijene, ne dobiva dovoljno poštovanja. Ovaj 16-kanalni analogni mikser iz sredine 90ih ne pripada 'posh' kategoriji konzola, međutim iznimno je fleksibilan, a ako pretjerate s gain knobom shvatite zašto se nalazio u studijima klasičnih techno i house producenata kao što su Jeff Mills, Laurent Garnier, Carl Craig, Derrick Carter, Dave Clarke, Roy Davis Jr i brojnih ostalih. Distorzija koju stvara, pri glasnom ulazu u kanal, sposobna je 'uništiti' signal na kreativan način i potpuno transformirati zvuk. Tomove pretvara u bass tonove, a drumsima dodaje toliko 'attitudea' da treba biti oprezan. Rijetko ga koristimo za klijente, izuzev u vrlo specifičnim situacijama, ali je savršen za hi-hop, house i techno...'', zaključuje Jan, privodivši kraju još jedan studio tour.