Menu
Home Novosti Menu
Glazba

Tea Hendija: 'Bez obzira na popularnost streaminga, radio će uvijek biti izrazito relevantan faktor u glazbenom odabiru'

Urednica na Enteru Zagreb govori o radiju kao mediju, domaćoj sceni elektorničke glazbe kao i o položaju žena u glazbenoj industriji

  • Mixmag Adria | Foto: Press
  • 26 November 2021

Kako je biti žena u glazbenoj industriji, točnije na hrvatskoj elektroničkoj sceni za Mixmag Adriju govori Tea Hendija, urednica na zagrebačkom Enteru na kojem, među ostalim radi i kao urednica emisije Enter Peglaona. Upravo u toj emisiji predstavlja imena s domaće scene elektroničke glazbe a u intervjuu, osim osvrta na scenu i njezine predstavnike, govori i o važnosti radija kao medija, utjecaju pandemije na cijelu industriju ali i o svojim glazbenim afinitetima te planovima za budućnost.

m: Uspješno radiš kao urednica na Enteru - za što si točno zadužena, kako izgleda tvoj radni dan? Kako bi nam opisala svoj svakodnevni posao?

TH: Kao glazbena urednica radim na Enteru od samog starta, što je sad već skoro pa osam godina. S obzirom na to da je Enter i lifestyle radio, stalno pratim nove trendove tako da mi posao ne završava onaj tren kad ugasim računalo i odem iz redakcije, nego uz glazbu živim doslovno po cijele dane. Vikendima slušam strane radijske postaje, DJ setove, glazbene ljestvice i streaming servise kako bismo bili prvi koji će predstaviti slušateljima nove pjesme i otkriti nove izvođače. Osim što sam zadužena za glazbenu selekciju, svakodnevno komuniciram i s kolegama iz izdavačkih kuća, dogovaram intervjue, a nekad osimišljavam i nagradne igre ili slogane na radiju, tako da mi je posao zaista kreativan i nekad prelazi i u copywriterske/ producentske vode.

m: Zašto baš radio? Što te privuklo baš tom mediju? Također, što bi rekla, koliko je radio danas bitan za prezentiranje ali i otkrivanje nove glazbe?

TH: Još kao mala strpljivo sam svaki dan slušala radijske postaje s pripremljenom kazetom na koju bih snimala omiljene hitove i žurila nakon škole gledati MTV i nove spotove, tako da je glazba sastavni dio mog života od rane dobi. Oduvijek me zanimao radio, tako da sam završila smjer radio na Fakultetu političkih znanosti, a tamo sam se i prvi put susrela s radijskim poslom na Radio Studentu gdje sam pisala priloge za kulturu. Mislim da svi mi iz glazbene industrije imamo jednaku strast prema glazbi koja će uvijek biti prisutna.
Iako su streaming servisi iznimno popularni, pogotovo mlađim generacijama, radio će uvijek biti izrazito relevantan faktor u glazbenom odabiru, jer uz radio slušatelji imaju osjećaj dvosmjerne komunikacije koja se odvija preko DJ-a, tj. voditelja direktno prema njima i obrnuto, što streaming servisi nemaju. Prema jednom od zadnjih istraživanja, Enter je jedan od prvih odabira mlađe publike vezano za otkrivanje nove glazbe, na što sam iznimno ponosna.

m: Koliko dnevno provodiš vremena preslušavajući glazbu? Dođe li nekad do zasićenja?

TH: Nemam neku 'dnevnu kvotu' koju ispunim što se tiče preslušavanje glazbe, ali svoj posao radim i kad nisam u redakciji. To znači da po cijele dane preslušavam nove pjesme: vikendom kad doma pospremam stan uvijek mi je upaljen radio, a čak sam nekad znala i shazamati pjesme dok isprobavam odjeću u kabini u nekom shopping centru. Taj osjećaj adrenalina kad 'otkrijem' novu pjesmu koju želim predstaviti publici teško se može mjeriti s bilo čime drugime, tako da zaista ne vidim da bi mi ikad u tom području moglo doći do zasićenja.

m: Reci nam nešto i o svom glazbenom ukusu. Završila si glazbenu školu, glazba je očito važan dio tvog života, koje su te pjesme/artisti oblikovali?

TH: Možda bi se najbolje mogao opisati moj glazbeni ukus s riječi- diversitiy. Mislim da apsolutno svaki glazbeni žanr ima kvalitetnih pjesama i izvođača, tako da što se glazbenih stilova slušam apsolutno sve, samo ih mijenjam s obzirom na raspoloženje. Nekad mi ujutro na putu za posao treba nešto nabrijanije, tako da tad slušam trap ili tech house, a nekad sam baš suprotno tome raspoložena za pjevanje, tako da onda uskaču pop 'guilty pleasure' hitovi. Kad mi je chill atmosfera onda prebacim na rnb/ jazz/ blues, a također pjevam i u zboru Ivan Goran Kovačić što znači da mi ni klasična glazba nije nepoznanica.
Velik sam fan koncerata i festivala i u stanu imam dvije pune ladice koncertnih ulaznica koje čuvam za uspomenu, a od produkcije slušam i domaće i strano. Dolazim iz glazbene obitelji i stariji brat mi također radi kao DJ tako da sam kao klinka odrasla uz Fatboy Slima, Armanda Van Heldena, The Prodigy, ali i old school hip-hop, r'n'b i rock. Završena glazbena škola dala mi je temelj za stručno prepoznavanje glazbe i koketiranja uz vokalni layering te mi je drago što sam naučila svirati klavir jer jednom kad se to nauči, ostane baš za čitav život.

m: Kao urednica, zadužena si za prezentiranje novih izdanja. Kako prepoznaješ i odlučuješ što predstaviti svojoj publici? Prevari li te nekad intuicija? Za što bi rekla da si 
najponosnija što si otkrila, odnosno predstavila svojim slušateljima?

TH: Enter Zagreb formatirani je radio koji se fokusira na top 40 hitova za mlađu publiku. Sve pjesme koje su u programu šalju se na glazbeno testiranje prema kojemu se slaže playlista koja slušateljima najviše odgovara. To je kao kad ste prije snimali omiljene pjesme na cd ili kazetu i birali hitove koji vam se najviše sviđaju, samo se sad gleda veći udio publike koji žele takvu selekciju. S obzirom na to da i treniram urban MTV ples, čak i na treningu znam čuti nove pjesme za koje procijenim da bi se zvukom i stilski uklapale u glazbenu rotaciju. Najbitnije je stalno biti u toku i pratiti glazbene stilove jer su glazbeni trendovi nešto što se mijenja iz dana u dan.
Što se pjesama tiče, najviše sam ponosna na našu domaću produkciju i producente koji rade pjesme koje su zaista na svjetskoj razini. Enter daje jako veliki support domaćoj sceni i uvijek mi bude drago kad predstavimo neku domaću pjesmu i brandiramo je tako da postane hit i završi čak i visoko na listi pjesama koje su najviše shazamane.

m: Koliko je, po tebi, Enter važan segment u jačanju naše elektroničke scene?


TH: Enter je u startu zamišljen kao bitna platforma preko koje će se prestaviti domaći DJ-i producenti. Zaista svakome tko je talentiran i ima želju i volju dajemo priliku ili ga usmjerimo stilski kako bi mogao biti još bolji u tome što radi. Zbog toga imamo i posebnu emisiju Enter Club Mix gdje predstavljamo domaću scenu i puštamo mixeve DJ-a koji su tek startali s 15 godina i napravili svoj prvi mix, ali i već etablirane veće DJ face.
Osim mixeva, dajemo priliku i što se pjesama tiče u eteru, tako da često znamo i posebno brandirati (istaknuti) pjesme domaćih izvođača koje onda isplivaju kao veliki hitovi. Od domaćih producenata koji se često mogu čuti u eteru Entera istaknula bih sljedeće: Matroda, Yakka, PEZNT (Blacksoul), Vanillaz, Joe2Shine, Mike & Me, Tom Bug, Full Ferry, Bruns Lay, Dallerium i brojni drugi.

Neke od njihovih pjesama posebno predstavim i u svojoj emisiji Enter Peglaona koja je
proglašena radijskom emisijom godine dodjeli nagrada “AMBASADOR” koja se na godišnjoj bazi dodjeljuje najboljim akterima elektroničke scene u Hrvatskoj.

m: Dotaknimo se malo i općenito elektroničke scene kod nas. Kako bi je opisala? Koja je situacija, po tebi, trenutno na našoj sceni?


TH: Nažalost nas je situacija zbog Covida u zadnje dvije godine stavila on hold što se tiče održavanja evenata i općenito nastupa, te svi držimo palčeve da se sve što prije vrati u normalu. Naši DJj-i/ producenti su se dokazali kod nas, ali i u svijetu te su zbog toga imali već nastupe i po najvećim svjetskim festivalima i eventima. Vezano za glazbena izdanja, čini mi se kako je trenutno najveći hype što se elektronike tiče tech house i melodic house, a u tom žanru naši DJ-i imaju jako dobrih izdanja.
Jedno od domaćih izdanja koje mi je posljednjih godina posebno zapeo za uho je album Full Ferryja House Vibra koji je jedno jako zaokruženo house izdanje koje uvijek iznova rado poslušam.

m: Među producentima čije stvari predstavljaš a i slušaš, koliki postotak ide na ženske producentice/izvođače? Što bi rekla koliko je uopće ženskog udjela u svjetskom i, posebno, domaćem svijetu elektronike?

TH: Među elektronskim izdanjima manji je postotak ženske produkcije, ali to ne znači da se taj omjer u bliskoj budućnosti neće promijeniti. Jedna od meni najdražih zagrebačkih DJ-ica, DJ Rea ima velik support Entera i njeni setovi se često vrte kod nas na radiju, tako da su ženske snage kod nas uvijek dobrodošle! Također je zanimljivo kako je ove godine belgijska DJ-ica Charlotte de Witte zauzela prvo mjesto liste DJ Mag Alternative top 100 DJs, tako da mogu reći da će se scena polako, ali sigurno mijenja.

m: Mi se, kao portal, pokušavamo što više baviti i položajem žena na domaćoj sceni elektroničke glazbe. Kako bi ti definirala položaj žena na toj sceni kod nas?

TH: Surađujem s puno kolegica iz izdavačkih kuća i zaista za sve imam samo riječi hvale. Mislim da mjesta za napredak definitivno ima, ali mi na Enteru dajemo priliku svima koji su talentirani, bez obzira na dob i spol. Trenutno je situacija na sceni takva da je veći postotak muških producenata koji uzimaju ženske vokale, ali to ne znači da će takva situacija ostati u bliskoj budućnosti. Imamo sreće da od ženskih vokala imamo izrazito talentirane pjevačice, koje često znamo ugostiti i na radiju. Od mladih nada koje su unjele svježinu na scenu istaknula bih pjevačice: Niku Turković, Zsa Zsu-u, Albinu, Ginu, Nelu Đinđić i mnoge druge koje su gostovale i u našoj rubrici Mash up tjedna, a možete ih chekirati na službenom YT kanalu Entera.
Navijam za to da jednog dana omjer muških i ženskih producenata, kao i vokala na sceni bude jednak!

m: Nedavno smo imali podcast na temu položaja žena na sceni kao i kakav je odnos muških kolega prema njima. Koja su tvoja iskustva? Kako tvoji muški kolege reagiraju na činjenicu da se dobro snalaziš u svijetu koji je, da se ne lažemo, pretežno muški?


TH: Jednom sam bila na eventu nakon kojeg mi je prišao DJ koji je tad radio i začuđeno rekao: 'Gledam te cijelo vrijeme i znaš riječi svih pjesama!', mislim da mi je to bio najveći kompliment koji sam dobila od kad radim u glazbenoj industriji.
S obzirom na to da sam radila i puno intervjua sa domaćim i stranim izvođačima, nikad nisam imala nekih neugodnih situacija vezano za to. Ovdje na Enteru smo svi kao jedna velika obitelj i DJ-i/ producenti koji dolaze na gostovanje su jako friendly, tako da mi je drago da smo zajedno kroz godine izgradili takav odnos.
Mislim da je u svakom odnosu, pa tako i poslovnom jako bitan respect koji mi kao radio pružamo izvođačima. Zanimljivo je kako Enter prema istraživanjima sluša većinom više muška publika, tako da se dosta ljudi iznenadi kad čuje da iza odabira glazbe stoji jedna - žena.


m: Što misliš kako će ova cijela situacija s pandemijom i mjerama stožera koja konkretno ugrožavaju svijet clubbinga, koncerata, festivala, utjecati na našu scenu i njezinu budućnost?

TH: Ono što su nas naučile zadnje dvije godine je da je najbolje ništa ne planirati, jer zaista nitko ne zna što donosi budućnost. Zanimljivo je kako je zbog pomankanja evenata i clubbinga cjelokupna produkcija pjesama otišla u jedan vrlo neobičan smjer: retro je in! Čak su se i svjetski producenti okrenuli prema osamdesetima kao inspiraciji za novu produkciju, pri čemu je, od svjetskih izvođača, definitivno izdominirala Dua Lipa, kao i The Weeknd.
Vezano za održavanje evenata, ono što možemo je raditi međusobno na tome da zajedničkim snagama što prije dođemo do toga da se scena ponovno pokrene, a s obzirom na neke najavljene festivale iduće godine, zaista imam vjere u to da će iduća ljetna sezona biti napokon povratak u 'staro normalno'.


m: Koji su tvoji daljni profesionalni planovi za budućnost?

TH: Voljela bih ponovo otići do Amsterdama na Amsterdam Dance Event, najveću konferenciju i festival elektroničke glazbe na kojemu sam jedne godine bila s kolegama s Entera. Tamo se stvara odličan networking s raznim ljudima iz industrije iz čitavog svijeta, tako da sam upoznala kolege iz stranih izdavačkih kuća, kao i neke od najvećih svjetskih DJ-a, poput Martina Garrixa koji je trenutno broj 1 prema DJ Mag Top 100 ljestvici, čiji show Martin Garrix Radio Show možete slušati i na Enteru.
Osim toga, voljela bih I sudjelovati na glazbenim panelima i radionicama, kojih se nadam da će u budućnosti biti što više. Do tad, raditi ću na tome da predstavim slušateljima Entera nove i talentirane producente i DJ-e, te njihove pjesme, kojih sigurno neće nedostajati.

Next Page
Loading...
Loading...