12 genijalnih filmskih soundtrackova
Od 'Blade Runnera' do 'Trainspottinga', elektronička je glazba ostavila ogroman trag na velikom ekranu
Filmski soundtrack je često 'ono nešto' što filmu omogući kultni status. Bez glazbe, neki filmovi možda uopće ne bi ostali zapamćeni. “Blade Runner” i “Trainspotting” dva su glavna primjera, potonji je čak 1997. dobio i drugi soundtrack jer je bilo toliko dobrih stvari koje nisu upale na nevjerojatni prvi soundtrack iz '96.
Video igre također su pune prateće glazbe, TRON RUN/r primjer je jedne od njih, s Giorgiom Moroderom i glavnim izvođačima Warp Recordsa (Autechre, Plaid, Bibio, patten, Darkstar). U svjetlu toga, evo našeg pregleda 12 vrhunskih soundtrackova i filmskih melodija elektroničke glazbe.
TRON: LEGACY
Da nije bilo ovog Disneyevog filma, Giorgio Moroder ne bi imao video igru za soundtrack. Objavljen je 2010. godine, kao nastavak filma Tron iz 1982., njegov glavni lik Sam završava u cyber svijetu zvanom Flynnova arkada u kojem je njegov otac živi 20 godina. Tko je bolji za soundtrack za dva sata kiberaktivnosti od originalnih robota plesne glazbe, Daft Punka? Guy-Man i Thomas Bangalter rade ono što najbolje rade za OST, sastavljajući izbor genijalnih stvari prošaranih sintisajzerima.
BLADE RUNNER
Filmska glazba uglavnom napravljena uz pomoć sintisajzera? Može! Grčki skladatelj Vangelis stvorio je glazbeno remek-djelo za distopijski hit Ridleyja Scotta iz 1982. godine, koje je kasnije utjecalo na razvoj elektroničke glazbe. Recimo, imao je takav utjecaj na Massive Attack, da je ova grupa iz Bristola rekreirala partiture s The Heritage Orchestrom još 2008.
DRIVE
“Drive” ima jedan od onih soundtrackova o kojima se govori godinama. Činilo se kao da su ga svi čuli i prije nego što su pogledali film, a društvene mreže vrvjele su oduševljenim kritikama kolekcije pjesama s originalnim skladbama Cliffa Martineza, uz cutove brojnih artista elektroničke glazbe. Kombinacija zapanjujuće kinematografije i živahnih synth stvari koje se čuju tijekom cijelog filma, stvorila je istovremeno zvučno i vizualno oduševljavajuće iskustvo. Unatoč brojnim grafičkim prizorima nasilja u filmu, ostaju kultne dvije scene - uvodna, koja prikazuje Ryana Goslinga kako se vozi kroz neonsko obojani Los Angeles, dok svira zarazni pop Kavinskyjevog “Nightcalla” igra i ona romantična scena zaljubljivanja, koju prati Collegeov “A Real Hero”.
HANNA
Chemical Brothersi nikada prije ovog filma nisu radili neki soundtrack. Ipak, Ed Simons i Tom Rowlands podigli su ovaj triler na višu razinu sa svojim beatovima. Iako postoje blagi trenuci za sporije dijelove filma, “Escape 700” je mjesto gdje se Chemicalsi doista ističu.
TRAINSPOTTING
Posljednja scena, kada Renton (Ewan McGregor) odluči pobjeći s novcem koji su on i njegovi prijatelji upravo 'zaradili' prodajom heroina, pravi je primjer ljepote. Razlog tome je “Born Slippy” Underworlda, prelijepa pozadinu za Rentonovu pripovijest koja objašnjava da je napokon spreman promijeniti se i konačno odabrati život. “Perfect day” Loua Reeda, “A Final Hit” Leftfielda i “Deep Blue Day” Briana Ena kao i ostale genijalne stvari, razlogu sšto je ovaj soundtrack pravi klasik. Šteta što je David Bowie odbio ponudu da sudjeluje u njemu...
THE SOCIAL NETWORK
Nagrađivani soundtrack Trenta Reznora i Atticusa Rossa za biografsku dramu Davida Finchera o pojavi Facebooka, savršeno je uhvatio atmosferu filma. Stvari poput “Hand Covers Bruise”, sa svojom pomalo melankoličnom melodijom klavira okružene ukletim, paranoičnim vanjskim teksturama, dočarava usamljenog genija i izgubljena prijateljstva u središtu tvrtke zahvaćene atmosferom sumnje i nesigurnosti, dok gotovo zagušujući “A Familiar Taste” odražava opojno uzbuđenje puta do uspjeha.
BLADE & BLADE II
Kad su New Order objavili “Confusion” 1983., momci iz Manchestera nisu imali pojma da će, nakon 12 godina, The Pump Panel složiti opaki acid techno remiks koji će svirati dok se hrpa krvožednih vampira napaja tekućinom po izboru. Ta scena u “Bladeu” s Wesleyem Snipesom pokazala se takvom inspiracijom da jedna od proslava Halloweena u Amsterdamu bila upravo - Blood Rave. Čitava Blade trilogija sadrži stvari Rogera Sancheza, KRS-Onea, Gang Starra, RZA-e i Massive Attacka. Niste ih dobili s njegovim vampirskim kolegom Drakulom, zar ne?
HUMAN TRAFFIC
S glazbom koju nadgledaju Pete Tong i Matthew Herbert, teško da je nešto moglo poći po zlu. Jip i posada zabavljaju se vikendom uz zvuke Fatboya Slima, Carla Coxa, Armanda Van Heldena, Orbitala i Dillinje, uz jaku dozu transa koja savršeno prati brojne momente na ecstasyju.
ATTACK THE BLOCK
Film Joea Cornisha iz 2011. godine koji prikazuje invazivnu vanzemaljsku rasu koja se susreće sa članovima vijeća južnog Londona jedan je od najzabavnijih SCI-FI filmova posljednjih godina. Soundtrack za “Attack The Block” radili su Basement Jaxx. Dvojac je skladao pjesme intenzivne, ali kozmičke i pomalo smiješne, pružajući dobro prilagođenu podlogu snimkama bandi dok bježe izvanzemaljcima na BMX-ima i bore se s njima vatrometom.
METROPOLIS
Godinama ispred svog vremena u svojoj složenoj viziji i korištenju specijalnih efekata, “Metropolis” Fritza Langa nadaleko je smatran jednim od najboljih filmova ikad snimljenih i pravim klasikom SCI-FI žanra. Naravno, zbog izdanja iz 1927. bio je nijemi film. No, tko je mogao napraviti naknadni zvuk bolje od pionira elektronike Giorgia Morodera? Godine 1984. nadgledao je novu, bojanu montažu filma, dajući doprinos sa svojim synth-pop soundtrackom uz pomoć zvijezda kao što su Freddie Mercury, Adam Ant i Bonnie Tyler.
WOMAN IN THE MOON
Jeff Mills lik je s tako velikim zanimanjem za futurističke i onostrane stvari da mnogi ljudi sumnjaju da je zapravo izvanzemaljac... Jedno od naših omiljenih izdanja je njegov rad na soundtracku prvotno nijemog filma “Woman in the Moon” iz 1929. godine. Rezultat je moćno izdanje od 32 pjesme koje se proteglo na tri CD-a, kombinirajući klasične elemente s izobličenim techno ritmovima da bi se stvorila prikladno mistična potpora klasiku Fritza Langa.
OBLIVION
“Oblivion” je bio holivudski hit s ogromnim budžetom, a M83 je složio soundtrack dovoljno epski da odgovara upečatljivim vizualima. Francuski bend nije štedio na produkciji, te jestvorio savršenu zvučnu podlogu koja je pratila bitku Toma Cruisea, Morgana Freemana i Olge Kurylenko za spašavanje zemlje od izvanzemaljaca.