Kronike plesnog podija: Club Bizarre
Život na sjeveru (XI.dio)
Surfajući internetom i istraživajući razne lokalne trendove u plesnoj elektroničkoj glazbi, teško se oteti dojmu da ispada kako jedino naša regija nije iznjedrila neki autohtoni elektronički podžanr. Kad uzmemo u obzir tradiciju i osebujnost scene u ex-YU regiji, ova činjenica čini se pomalo bizarnom. Doduše, prije nekih 15-ak godina, prva digitalna etiketa u Rijeci, BodyJack, promovirala je, putem Beatporta i Junodownloada sound kojeg su nazivali Adriatic house. Koncept je bio sličan nekom atmosferičnom Detroit zvuku, no projekt je ugašen nakon svega nekoliko godina. No, neki drugi krajevi, iako naizgled možda slabije elektroničke subkulture od naših krajeva, puno su ustrajaniji u očuvanju vlastitih autohtonih žanrova. Među njima su i neke skandinavske zemlje, poglavito Švedska i Finska.
Poznavatelji Goa/Psytrancea upoznati su s bogatom tradicijom ove glazbe u nordijskim zemljama. Uostalom, u tim su krajevima smještene i neke poznate etikete kao što su Parvati (Danska), Exogenic (Finska), Sanaton (Švedska) te čitav niz autora i producenata. No, osim izdavaštva, poseban je naglasak na finskoj Psytrance party sceni, čiji počeci datiraju čak iz druge polovice 80-ih godina, odnosno zlatnih godina partijanja na indijskoj plaži Anjuna. Primjerice, poznat je podatak kako je prvi Psytrance party u Finskoj održan još 1987., u Sipoou, predgrađu Helsinkija koji je, s godinama postao kultno okupljalište ljubitelja ove glazbe. Osim Sipooa, drugi epicentar Psytrancea u Finskoj je i grad Tampere. Psytrance svoju popularnost u Finskoj duguje uglavnom maratonskim trajanjima događaja. Sukladno tome, neki finski glazbenici, već su početkom 90-ih počeli eksperimentirati s produkcijom, a s godinama je nastao i autohtoni nusprodukt, poznat i kao Suomisoundi, Suomistyge ili Spugedelic trance.
Začetnicima Suomisoundi pokreta smatra se kolektiv Löyhä koji je sredinom 90-ih na svojim eventima promovirao lokalne Goa/Psytrance glazbenike, među kojima je isplivalo ime producenta Tima Bentleya aka Tima Thicka. Već je na ljeto 1996. Thickova glazba postala popularna i među DJ-ima na Goi, a etiketirana je kao ''finski zvuk'' ili, u prijevodu, Suomisoundi. Nakon ljeta '96. izlazi i album koji je, na neki način i definirao finski Goa trance, ''Sörkkä Sonic'' kojeg potpisuje kolektiv producenata pod imenom Flippin' Bixies. Objavila ga je etiketa kratkog vijeka, ali simboličnog imena, Magic Mushrooms Records, a pored Tima Thicka, među članovima Flippin' Bixiesa našli su se i ostali članovi najpoznatijih reprezentativaca Suomisoundija, Texas Faggota (na naslovnoj fotografiji), odnosno Pasi Hartikainen i Miko Iiramo. U novom mileniju, jedan od pionira ovog zvuka, Tim Thick, pokrenuo je internet portal Thixx'n'Dixx, putem kojeg je Suomisoundi stekao brojne poklonike u Rusiji, Rumunjskoj, Ukrajini, Japanu i Australiji. U Japanu je pokrenuta i etiketa 6-Dimension Soundz, u potpunosti posvećena finskom tranceu.
Osim trancea, krajem 00-ih, u Finskoj raste popularnost još jednog lokalnog žanra, poznatog kao Skweee koji, doduše, potječe iz Švedske, zemlje, prije svega poznate po techno pionirima kakvi su Cari Lekebush ili Adam Beyer. Začetnikom Skwee pokreta smatra se švedski producent Daniel Savio i njegov label Flogsta Danshall koji je osmislio i ime 'Skwee', u prijevodu 'squeeze' ili 'stiskanje', a ideja je bila upravo istiskivanje najboljih zvukova iz analognih sintisajzera, na kojima se pravac temelji. Osim Flogsta Danshalla i u ostalim skandinavskim zemljama niknule su Skwee etikete – u Finskoj Harmönia i Mässy, u Norveškoj Dødpop, ali i u SAD-U, Španjolskoj i Francuskoj. Kao preferirani medij za većinu Skwee izdanja nametnuo se 7'' vinil. Skwee zvuk mogli bismo opisati kao jedinstvenu fuziju sintisajzerskih bass linija s funkom, soulom i dubstepom. No Skweee se, ritmički, uvelike oslanja i na R&B pa je poznat i kao Conflict R&B ili Alter R&B. Glavna karakteristika Skweee pokreta je i recikliranje zastarjele, analogne opreme pa se, tako, među must have opremom nalaze Rolandovi modeli sintisajzera iz 80-ih kao što su Alpha Juno 1, Alpha Juno 2 ili JX-10. Pored Savija, neka od značajnijih producentskih imena u Skweee svijetu su i Randy Barracuda, Eero Johannes, Joxaren, Pavan, Mesak, Rigas den Andre i dr. U tzv. post-dubstep periodu, u UK-u, kolijevci dubstepa, istovremeno nastaje pravac vrlo sličan Skweeeju koji je postao poznat kao Wonky. No, o brojnim britanskim slijednicima dubstepa, bit će riječi u nekoj od idućih epizoda iz serijala 'Club Bizarre'...
Prošlotjednu epizodu iz serijala 'Club Bizarre' pročitajte OVDJE.