Kronike plesnog podija: Evolucija plesne glazbe
Tko je bio Agustin Martinez
Ako govorimo o periodu rane faze razvoja DJ djelatnosti i disko klubova, negdje od ranih 1950-ih, do kraja 1960-ih godina, većina najznačajnijih priča odavno je ispričana, zabilježena i prevedena na brojne jezike. Danas su te priče, uglavnom, lako dostupne svima koje zanima spomenuta tematika, a neke su poslužile i kao inspiracija za glazbu, film ili neko drugo umjetničko djelo. Uostalom i osobno brojnim akterima, lokacijama i konkretnim događajima iz tog perioda posvetio više epizoda Kronika plesnog podija. No, to ne znači da je ovo razdoblje zatvorena knjiga, čak štoviše... Među tim neispričanim pričama je i ona o gospodinu iz podnaslova ove epizode čije se ime, tek odnedavno, spominje u kronološkim pregledima DJ evolucije. Don Agustín Martínez Hernández ili kraće, Agustin Martinez bio je rezident DJ prvog disko kluba u Meksiku, Tequila A Go Go, u Acapulcu. Smatra ga se prvim DJ-em u Latinskoj Americi, ali, prema nekim svjedočanstvima i prvim DJ-em koji je koristio dva gramofona za tzv. continuous play. Martinez je bio i prvi lik kojeg je publika zvala dijeí (kasnije uobičajena latinoamerička izvedenica za DJ-a). Dotad se, za puštača glazbe, koristio izraz operator de sonido (ton majstor).
Agustin Martinez bio je i ostao prava misterija, prkoseći današnjoj, modernoj pretpostavci, kako se ''na internetu može naći sve o svima''. Agustin je, definitivno, iznimka, jer za razliku od svojih suvremenika iz SAD-a, o njemu ima vrlo malo dostupnih informacija, a još manje fotografija. Da stvar bude još gora, tih nekoliko izvora koji govore o Agustinovom liku i djelu, pojavilo se tek nakon njegove smrti. Naime, Agustin Martinez preminuo je 2015., u 89. godini, a većina informacija za ovaj tekst dolazi iz intervjua kojeg je, iste godine, za jedan meksički portal, dao Alfredo Martínez, jedan od 11-ero Agustinovih sinova. Agustin je, kao prvi dijeí, bio i jedan od aktivnih sudionika u stvaranju imidža Acapulca, kao mondenog ljetovališta, u kojem su se odmarale holivudske zvijezde, poput Elizabeth Taylor, Franka Sinatre ili Brigitte Bardot. Među tim celebrityjima je bio i Teddy Stauffer, svojedobno poznat kao ''kralj njemačkog swinga''. Stauffer je, u Acapulcu, početkom 60-ih, spajao ugodno s korisnim - prozvali su ga Mister Acapulco, a organizirao je zabave, vodio kockarnice i hotele poput Ville Vere ili Casablance te popularni restoran La Perla, gdje je započeo suradnju s Agustinom Martinezom, vlasnikom tadašnje, jedine trgovine i servisa audio i elektroničke opreme u gradu. No Martinez je, već tad, bio više od tehničara i prodavača opreme - bio je istinski zaljubljenik u glazbu s impresivnom kolekcijom jazz i swing ploča koje je naručivao preko rođaka u Los Angelesu. Otkrivši da dijele sličan glazbeni ukus, Stauffer mu je ponudio posao opremanja svog novog noćnog kluba, Tequila A Go Go koji se svečano otvorio 1964. Nažalost, ovdje imamo jednu rupu u priči, jer nije poznato kako se razvijala priča uoči otvorenja kluba i tko je došao na ideju da Martinez, osim održavanja opreme, počne puštati ploče u klubu. Osim toga, nije poznato odakle ideja da to izvodi s dva gramofona - je li mu to netko sugerirao ili je jednostavno pomislio kako bi to bilo kul... Uglavnom, na otvorenju kluba Tequila A Go Go, Agustin Martinez je zabavljao goste kluba, puštajući im ploče i svoje kolekcije, na dva gramofona. Iako ne znamo ni detalje o toj tehničkoj izvedbi, za pretpostaviti je da je svaki gramofon bio spojen na svoje pojačalo i potenciometar, budući da je prototip DJ miksera konstruiran tek nekoliko godina kasnije.
Poznato je kako je Martinez ostao na poziciji dijeí-a u Tequila A Go Go, naredne dvije godine, odnosno dok ga nisu preuzeli novi vlasnici, nakon čega je postao partner i DJ, u novom klubu El Armando's. 1970-e se danas smatraju zlatnim godinama Acapulca, kad je grad brojao 20-ak disko klubova. Martinez je, sve do sredine 80-ih, radio u nekima od najpopularnijih, kao npr. El Bocaccio, El Tiberios, Baby'O ili Le Dome. U svim tim klubovima, postavio je i održavao sound i light, a s vremenom mu se, od 11 sinova, u poslu priključilo njih 5. Danas samo jedan od njih, Francisco Chivi Martinez, još radi kao DJ. Koliko je poznato, Agustin Martinez nije nikad nastupao izvan Acapulca. Kao odani gradski DJ, a potom i lokalna legenda, nije imao potrebu odlaziti na neke druge lokacije, niti je puštanje ploča doživljavao kao glazbenu karijeru koja bi podrazumijevala gostovanja ili turneje. Kad se, u drugoj polovici 80-ih, promijenila politika poslovanja u Acapulcu koja je dovela do zatvaranja klasičnih disko klubova, Martinez se jednostavno - prestao baviti puštanjem ploča. Noćni život u Acapulcu preuzeli su beach barovi i koktel barovi koji (bar u spomenutom periodu) nisu imali potrebu za DJ-em. Dakako, s novim milenijem, DJ-i su se vratili i u Acapulco, s modernom glazbom i tehnologijama. No, Agustin Martinez više nije bio spreman za comeback, iako je bilo nekih posebnih prilika kad je stao za DJ pult. Njegov posljednji, zabilježeni DJ nastup, održao se 2010., na predstavljanju Denon DJ opreme. U Acapulcu, naravno...
Posljednju priču iz serije Evolucija plesne glazbe, pročitajte OVDJE...