Search Menu
Home Novosti Menu
Blog

Kronike plesnog podija: One hit wonders

Eurodance čudesa (IX.dio)

  • Arsen Pavešić I Foto: Facebook
  • 21 May 2020

Uz minimalne pomake na vremenskj crti 'one hit wondera', nakon UK-a i SAD-a, ovaj put je u fokusu europski kontinent i čudnovata, iznimno popularna glazbena nuspojava tadašnjih svjetskih trendova. Ako ste možda dvojili oko toga, zaslužuje li italo disco svrstavanje u trash ili ste sličnu dilemu imali oko kasnijih žanrova kao što su new beat, hi-NRG ili hip house, dubioze oko onoga što se danas naziva eurodance, nema. Čak i na vrhuncu popularnosti, konačni produkt ove glazbene mutacije i križanja svih mogućih pravaca, u većini je slučajeva zvučao i izgledao upravo kao – trash. A s godinama je rasla i naša percepcija stupnja te trashoidnosti, ali i neobičnog šarma kojim ta glazba odiše iz današnje perspektive. U kratkotrajnom uspjehu devijacije zvane eurodance, logična je i nezaobilazna uloga 'one hit wondera'...

Logično je i da se produkcija eurodancea odvijala u istim državama, u kojima se producirala glazba od koje je nastao – Italija, Njemačka, Belgija, Nizozemska... Zapravo, brojne projekte su, pod novim imenima, pokrenuli isti ljudi koji su se 80-ih bavili italo discom, new beatom i sl., što je dalo i jedinstvene slučajeve u glazbenoj povijesti – producente koji su, pod različitim imenima, ostvarili po jedan hit u različitim glazbenim pravcima, kao npr. Torsten Fenslau, njemački producent koji je, pod imenom Out Of The Ordinary, '89. imao vrlo uspješnu new beat ploču, ''Play it again'', a '93., kao Culture Club, globalni hit ''Mr.Vain'' . Možda bi se Fenslau afirmirao u još nekom žanru, no nažalost, '93. je poginuo u prometnoj nesreći. Culture Club je preuzeo njegov brat Frank, no s puno manje uspjeha. U trenutku izlaska ''Mr.Vaina'', u Njemačkoj je, u svojim trenucima slave, uživao i Nestor Haddaway, pjevač iz Trinidad & Tobaga koji je igrao i američki nogoment u njemačkoj amaterskoj ligi. Njegov ''What is love'' pamtimo kao jedan od najvećih hitova iz ovog perioda. Haddaway je, nakon uspješne '92/93., objavio još pet albuma, ali hitova više nije bilo. ''What is love'' je pet godina kasnije ponovno postao popularan zbog hit-komedije ''A night at the Roxburry''. Ovo je razdoblje bilo uspješno za još neke njemačke 'one hit wondere', poput projekta Real McCoy i njihovog hita ''Another night'' ili U96 čiji je ''Das Boot'' '92. proveo 13 tjedana na vrhu top liste singlova u Njemačkoj.

No, najzanimljiviji 'one hit wonderi' iz sfere eurodancea, bili su talijanski projekti. Termin eurodance, u Italiji se nije koristio. Umjesto njega, u upotrebi je bio naziv italo house, izravna asocijacija na italo disco. Zapravo, brojne karakteristike upućuju na to da je talijanski eurodance ili italo house bio evoluirani italo disco: produkcija, banalni tekstovi na engleskom i, naravno, 'one hit wonder' projekti... Ipak, čini se kako su jednu lekciju iz vremena italo disca usvojili svi koji su se upustili u italo house – vokalne dionice u velikoj većini slučajeva, ovaj su put izvodile pjevačice i pjevači (reperi) s engleskog govornog područja, poput londonske pjevačice Kelly Overett, zaslužne za vokale najpoznatijeg singla grupe Capella, ''U Got 2 Let The Music''. Među iznimkama su bile Talijanke Giovanna Bersola i Alessia Aquilani koje su, za razliku od prijašnje generacije, imale prihvatljiv izgovor engleskih fraza. A obje su otpjevale vokalne dionice za dva, možda najpoznatija italo house 'one hit wonder' projekta: Corona (na naslovnoj fotografiji) koja se, nedavno, uslijed pandemije, našla na brojim društvenim profilima te Ice MC... Suprotno dugogodišnjem uvjerenju, Coronine hitove, ''Rhythm of the Night'' i ''Baby baby'' nije otpjevala zanosna Brazilka Olga Maria de Souza, već Giovanna Bersola. Brazilka je bila lice projekta, a unatoč tome što je njena uloga bila pozirati, plesati i nastupati isključivo u playback varijanti, s vremenom je postala i lice eurodancea... Alessia je, prije samostalne karijere kao Alexia, otpjevala refren u ''Think about the way'', najuspješnijeg singla projekta Ice MC, poznatog po tekstu ''bom-digi-bom''. Ovaj singl se našaoi na soundtracku ''Trainspottinga'', što ga čini možda i najvećim eurodance/italo house hitom. Ice MC zapravo je britanski reper Ian Campbell, no iza projekta je stajao Roberto Zanetti, kao autor, producent i izdavač.

Među talijanskim projektima bilo je i onih progresivnijih čija je glazba zvučala više underground, kao house pa čak i trance. U svakom slučaju, izvan standarda bili su 'one hit wonderi' poput Claudia Varole, Waltera Cremoninija ili Luce Pretolesija. Varola i Cremonini su, 80-ih, objavili niz singlova, pod raznim imenima, no globalni uspjeh im je donijela zajednička ploča iz '92., ''Open your mind'', pod imenom U.S.U.R.A. koja je po soundu i tempu poprilično odskakala od ostalih talijanskih uspješnica iz '92. Luca Pretolesi ili Digital Boy zvučao je progresivnije već na svoja prva dva albuma iz '91., ''Futuristik'' i ''Technologiko'', a isto vrijedi i zanjegov najveći hit, ''The Mountain of King'' iz '94. Jedan od bizarnijih talijanskih 'one hit wondera' dancea je i Mo-Do, producenta Claudija Zennara i pjevača Fabia Frittelija koji je vokalne dionice izvodio na njemačkom jeziku, kao hommage svom uzoru, Falcu. Mo-Do je '94. objavio svoj jedini hit ''Eins, Zwei, Polizei.'' Fritelli se, ubrzo povuka s glazbene scene, a 2013. počinio je samoubojstvo u svom stanu u Udinama.

No nisu svi 'one hit wonderi' eurodancea dolazili iz Italije i Njemačke. Svakako valja spomenuti još neka imena iz UK-a i Švedske, doduše prikladnijih za nepostojeću kategoriju 'two hit wondera'. Rozalla Miller, pjevačica rodom iz Zambije, na britanskoj etiketi Pulse-8, '92. je imala dva velika hita, ''Everybody's Free'' i ''Are you ready to fly''. Ovaj potonji je svojedobno licencirala NBA liga za svoje najavne špice. Među sinonime za eurodance ubraja se i Šveđanin nigerijskog porijekla, Dr. Alban, sa svoja dva hita, ''Hello Afrika'' i ''It's my life'', kao i bend Ace Of Base kojeg su mediji, nakon velikog uspjeha prvog albuma ''Happy Nation'', čak uspoređivali s Abbom (ponajprije zbog postave – dva tipa i dvije pjevačice, plavuša i brineta, ali i zbog sličnog uzleta na početku karijere). No, dok je Abba, tijekom 10 godina djelovanja nizala hit-albume, uspjeh Ace Of Basea je, više-manje, stao na prvom. Osim njihovog najvećeg hita ''All that she wants'', na albumu su se nalazile još dva relativno poznata polu-hita, ''Don't turn around'' i ''The Sign''.

Za kraj ovog letimičnog pregleda 'one hit wondera' čije su karijere zabljesnule tijekom kratkotrajnog eurodance trenda, ne bi bilo fer izostaviti i njegovu hrvatsku inačicu, tzv. cro-dance. Sredinom 90-ih, eurodance, odnosno cro-dance zvuk privukao je dio domaće estrade, ali i stvorio neka nova imena na sceni. Osim što se pokušavalo slijediti trendove pop glazbe iz drugih europskih zemalja, cilj je bio i napraviti odmak od dotadašnje pop i zabavne glazbe iz bivše države i promovirati moderniji zvuk. U kojoj je mjeri to uspjelo, prosudite sami, no u jedom je segmentu cro-dance bio dosljedan eurodanceu. I u našem slučaju, neke od najvećih hitova, stvarali su 'one hit wonderi', kao npr. Ella: ''Iza ponoći'', Dalia: ''Suparnica'', Toy Boy: ''Candyman'', Anamaria: ''Svoja ili ničija'' ili Ilan Kabiljo: ''Kad nema ljubavi'' ...

Zanimljivo, prije cro-dance trenda, 1991. je bila popularna i jedna puno progresivnija elektronička stvar iz domaće produkcije, doduše domoljubne tematike – ali danas kultna ''Croatia in flame'' koja je, ujedno i ostala najveći hit skupine Montažstroj ...

Next Page
Loading...
Loading...