Menu
Home Novosti Menu
Blog

Kronike plesnog podija: Rip Offs

Case Study: Bob James faktor (XII. Dio)

  • Arsen Pavešić I Foto: Facebook
  • 17 September 2020

Nije tajna kako je prva generacija hip-hop producenata otkrila umjetnost sempliranja. Tu predaju prenijela je na iduću generaciju, od koje su tu istu mudrost, naposlijetku, preuzeli veliki majstori elektroničke glazbe koji su ju, tijekom podljednjih 30-ak godina, nastavili razvijati. Tehnološki višestruko unaprijeđena, umjetnost sempliranja, danas je sastavni dio produkcije u mnogim glazbenim pravcima, uključujući i one koji joj u početku nisu bili skloni. No ipak, hip-hop vjerojatno ostaje jedini pravac koji sempliranje i službeno smatra svojim temeljnim i neizostavnim sastojkom, bez kojeg bi nastanak i razvoj tog pravca bio nezamisliv. Hip-hoperi su čak otišli i korak dalje te odali priznanje nekim glazbenicima koji su se, tijekom godina, ekcesivno semplirali. Tako se među imenima zaslužnima za nastanak hip hopa, našlo i ono jazz pijaniste Boba Jamesa...

Bob James dolazi iz gradića Marshalla, u Missouriju, čiji je danas i najslavniji stanovnik. Prije njega bio je to tzv. vidoviti pas Jim koji je predviđao sportske rezultate te spol nerođenih beba. Bob James inače spada među malobrojne glazbenike sa apsolutnim sluhom, što je otkriveno u lokalnoj glazbenoj školi, dok je imao samo 7 godina. Do petnaeste godine, Bob je već znao svirati klavir, trubu i više vrsta udaraljki. U istoj je dobi postao član Earle Parsons Dance Banda, za kojeg je počeo pisati i aranžmane. Dok je studirao na sveučilištu u Michiganu, 1962., njegov je bend pobjedio na finalnom natjecanju Notre Dame Collegiate Jazz Festivala. U žiriju su sjedili, ni manje ni više, nego Henry Mancini i Quincy Jones kojima je mladi Bob James odmah zapao za oko (i uho). Quincy Jones je, već godinu dana kasnije, producirao Jamesov prvi album ''Bold Conceptions'', objavljen na Mercury Recordsu. James je, 70-ih, počeo raditi za CTI Records kao producent te surađivao s poznatim jazz imenima kao što su Gabor Szabo, Milt Jackson, Stanley Turrentine, Grover Washington Jr. i Maynard Ferguson. CTI Records je, polovicom 70-ih, objavio i njegova tri ključna albuma, ''One'', ''Two'' i ''Three'', zbog kojih će mu ime pamtiti mnogi ljubitelji hip-hopa...

Jedna od najpoznatijih skladbi Boba Jamesa, svakako je ''Nautilus'', s albuma ''One'', a samo jedno preslušavanje, navest će slušatelja da se prisjeti mnogih hip-hop uspješnica. Naime, razni segmenti ''Nautilusa'' mogu se čuti u preko 300 hip-hop stvari, između ostalih i Slick Ricka, Erica B. & Rakima, Run DMC, Wu Tang Clan, A Tribe Called Quest, ali i poznatih imena elektroničke glazbe iz različitih epoha, poput Krudera & Dorfmeistera, Apex Twina, Todda Terryja ili Addison Groovea. Little Louie Vega i Kenny Dope Gonzales obradili su ''Nautilus'' na svom albumu NuYorican Soula iz 1996. Nakon ''Nautilusa'' još je veći trag ostavila skladba ''Take me to the Mardi Grass'' s albuma ''Two''. I u ovom slučaju će vas preslušavanje možda podsjetiti na poznate stvari N.W.A., Run DMC, Beastie Boysa, Chemical Brothersa, Ice Cubea, Kurtisa Blowa, Grandmaster Flasha, Prodigyja i dr. Dijelovi ''Take me to the Mardi Grass'' do danas su se pojavili, u gotovo 450 stvari, a zanimljivo je kako se iza tog djela krije i jedan sample chain. Naime, za razliku od ''Nautilusa'', Bob James nije autor ''Take me to the Mardi Grass''. Riječ je o obradi istoimene pjesme Paula Simona, objavljene na njegovom trećem samostalnom albumu ''There Goes Rhymin Simon'' iz 1973.

Bob James je, nakon ova tri albuma za CTI, odlučio osnovati vlatiti label Tappan Zee, na kojem je, do danas, objavio 14 albuma. Posljednji je njegov live album iz 2015., snimljen u dvorani Milliken Auditorium u Michiganu. No, za našu priču, od posebne je važnosti njegov sedmi album s Tappan Zeeja, ''Sign of the times'' iz 1981., čiji je uvod 13 godina kasnije pretvoren u temu jednog od najvećih hip-hop hitova svih vremena, ''Regulate'' Warrena G i Natea Dogga. Zanimljivo je kako se isti sample pojavljuje i jednom ranijem (relativnom) hip-hop hitu – ''Keepin the faith'' skupine De La Soul, iz 1991. ''Feel like makin love'', još jednu stvar s albuma ''One'', semplirali su will.i.am, DJ Shadow, Pepe Bradock, Mobb Deep,''Night on Bald Mountain'' koristili su 2 Live Crew i Busta Rhymes, a ''You're as right as rain'' nazire se u nekim djelima grupe Röyksopp. Bob James je i autor skladbe ''Angela'' koja je 1978. postala tema poznate TV serije ''Taxi'' s Andyjem Kaufmanom.

Osim ovih najpoznatijih primjera, još je preko 100 različitih djela Boba Jamesa semplirano je, uglavnom u hip-hopu, ali i u houseu, technu, trip hopu, drum'n'bassu itd., čime je ''ni kriv, ni dužan'' ušao u glazbenu povijest po liniji koja mu vjerojatno nije bila ni u u primisli – Bob James je danas, uz Ennija Morriconea, najsempliraniji skladatelj svih vremena. Kao i mnogi glazbenici njegove generacije, James inicijalno nije previše obraćao pažnju na ovakavu eksploataciju svoje glazbe, čak je bio skloniji onima koji su zauzimali negativan stav spram toga, sve dok nije spoznao da su njegova djela doprinjela razvoju novog glazbenog žanra i čitave subkulture...

Prethodnu epizodu Kronika plesnog podija, iz serijala 'Rip Offs' čitajte OVDJE.

Next Page
Loading...
Loading...