Menu
Home Novosti Menu
Blog

Kronike plesnog podija: Rip Offs

Case study: Love sensation (II. dio)

  • Arsen Pavešić I Foto: Facebook
  • 9 July 2020

Uvodna epizoda serijala 'Rip Offs' završila je podsjetnikom na slučaj Beats Internationala i tužbom za kršenje autorskih prava koja je Normana Cooka (Fatboy Slima) gotovo dovela do bankrota. No možda Cooka, tom prilikom, britanski sud ne bi toliko pritisnuo da se, godinu dana ranije, nije zakuhala jedna poznata afera oko kršenja autorskih prava i to upravo na teritoriju UK-a, nakon jedne epizode popularne TV emisije Top Of The Pops. Glavni gosti te emisije bila su trojica Talijana i jedna francuska manekenka...

Krajem 80-ih, Daniele Davoli, rezident DJ najpopularnijeg kluba u Bologni, Starlighta, nagovorio je menadžment kluba da mu nabavi novu igračku koja će mu omogućiti veću kreativnost u DJ setovima. Posrijedi je bio popularni sampler AKAI MPC i bila je to dobra investicija, jer je Davoli semplirao i remiksirao uživo, ubacivao dijelove poznatih hitova u svoj DJ set, što je oduševljavalo publiku. Posebnu ludnicu na podiju izazivao je refren ''Love Sensation'' Loleatte Holloway iz 1980. Na tu ludu atmosferu u Starlightu, jedne su večeri, reagirali i Davolijevi prijatelji Mirko Limoni i Valerio Semplici. Ni Limoni ni Semplici nisu bili fanovi plesne glazbe pa nisu ni znali da je ''Love Sensation'' bio disco hit, star gotovo 10 godina. Ostaje upitno jesu li išta znali o pravilima vezanim za autorska prava, kad su se odlučili ozbiljnije pozabaviti AKAI-em, kako bi od sekvence koja je izazivala delirij u Starlightu, pokušali napraviti novu pjesmu. Nakon 6 tjedana imali su snimku i krenuli u potragu za izdavačem. Davoli je, kao DJ, imao nekoliko kontakata, no objaviti singl kakav je bio njihov ''Ride on time'' pokazao se kao puno veći izazov od predviđenog.

Naposlijetku, uoči ljeta ’89., singl je, pod imenom Black Box, objavio OUT, sublabel talijanskog Discomagica, a sretna okolnost je što je ploča postala hit istog ljeta, u kultnom klubu Amnesia na Ibizi. Ondje ju je čuo i Mike Pickering, rezident mančesterske Haciende i A&R za britansku etiketu DeConstruction. Pickering je odlučio objaviti ''Ride on time'', uz dva nova remiksa na DeConstructionu, uz jamstvo da će legalno i financijski riješiti upotrebu samplea iz pjesme ''Love sensation''. U promotivne svrhe, dogovoren je i nastup na najpopularnijoj glazbenoj TV emisiji u UK-u, Top Of The Pops, što je Davoliju, Limoniju i Sempliciju predstavljalo ogorman problem. Naime, unatoč činjenici što su imali hit kojem je u prvom planu bio prodorni ženski vokal – nisu imali pjevačicu koja bi sample Loleatte Holloway izvela uživo. Kako odustajanje od nastupa u takvoj emisiji nije bila opcija, donijeta je kontroverzna odluka – nastupit će bez pjevačice, na playback, a pjevačicu će odglumiti atraktivna francuska manekenka i plesačica Katrin Quinol, u to vrijeme djevojka vlasnika kluba Starlight. Osim TV nastupa, Katrin je postala i lice projekta Black Box, pojavivši se i na svim coverima singla te u video spotu. Sam nastup na Top Of The Pops odradila je besprijekorno, a pjesma je, nakon toga, ostala na vrhu top ljestvice singlova u UK-u. Taj neočekivani uspjeh donio je trojici talijanskih veseljaka i prve probleme...

Nakon što je punih šest godina izbivala s glazbene scene (posljedica raskida ugovora s labelom Salsoul i propasti njenog posljednjeg albuma), prosvjednu notu Bertelsmann Music Groupu (u čijem je vlasništvu bio i DeConstruction) uputila je Loleatta Holloway. Na njen upit o tantijemima za upotrebu njenog vokala u hitu Black Boxa, BMG je promptno odgovorio kako je prava od Salsoula otkupio DeConstruction za 5.000$. No ispostavilo se da Salsoul nikad nije pristao na tu ponudu, čak štoviše, odgovorili su protuponudom i tražili 500.000$. Tko je točno odgovoran za taj propust u DeConstructionu, nikad nije razjašnjeno. Slučaj je, na kraju, riješen izvansudskom nagodbom, a legenda kaže kako je gđa Holloway kao bonus dobila i raskošni krzneni kaput...

Ipak, to nije bio kraj problema, jer prava na daljnje korištenje samplea gđe Holloway nisu dogovorena i singl je, kao takav, trebao biti povučen iz prodaje. Jedino rješenje bilo je pronaći pjevačicu koja bi bila u stanju otpjevati i snimiti sporne vokalne dionice. Davoli i društvo, jednog su dana dobili informaciju iz BMG-a kako je, u Londonu, pronađena pjevačica koja je voljna snimiti vokale, bez kreditiranja. Iako to nikad nije potvrđeno, smatra se kako je tu uslugu Black Boxu napravila Heather Small, kasnije poznata po projektu M People. Intervencija BMG-a i Heather Small na kratko je stabilizirala situaciju, a Black Box je dobio malo prostora i vremena kako bi pronašao novu pjevačicu za snimanje ostatka albuma ''Dreamland'', predviđenog za objavu 1990. Izbor je pao na Martu Wash koja je, u to vrijeme, već surađivala s jednom drugom dance senzacijom, grupom C+C Music Factory, ali i radila na vlastitom solo R&B albumu. Kako su momci iz Black Boxa, nakon iskustva sa singlom ''Ride on time'', htjeli pjevačicu koja bi bila punopravni član benda, tako se tretirali i Martu pri objavi albuma. No, prema tvrdnjama samog Danielea Davolija, Marta se naknadno, iz nepoznatog razloga predomislila i tužila bend i izdavačku kuću zbog neovlaštene upotrebe njenih snimki. Tužba je, na kraju, propala, ali i reputacija Black Boxa koji su postali sinonim za mutne poslove sa sampleovima i kršenjem prava. Pokušali su se vratiti na scenu 5 godina kasnije s Celestine Walcott Gordon, u ulozi pjevačice, ali bez posebnog uspjeha. Davoli se, u međuvremenu, preselio u London i nastavio samostalnu DJ karijeru, prvo u Haciendi, a potom i za Renaissance.

Niti godinu dana nakon afere s Black Boxom, ''Love Sensation'' i Loleatta Holloway ponovno su se našli u središtu pozornosti. Ovaj put, dijelovi pjesme korišteni su u hitu mlade hip hop zvijezde, Marky Marka i njegove skupine The Funky Bunch, ''Good Vibrations''. Baš kao i u slučaju Black Boxa, prava za upotrebu sampleova gđe Holloway nisu bila dogovorena i ponovno se prijetilo tužbama izdavaču Interscope Records. Situaciju je, u posljednjem trenutku, riješio Warner Bros, suvlasnik Interscopea, a službeni naziv singla promijenjen je u Marky Mark & The Funky Bunch feat. Loleatta Holloway.

Razni dijelovi pjesme ''Love Sensation'' do danas su se pojavili u preko 200 pjesama.

Prethodnu epizodu Kronika plesnog podija čitajte OVDJE.

Next Page
Loading...
Loading...