Search Menu
Home Novosti Menu
Blog

Kronike plesnog podija: Rip Offs

Case study: Rockafeller Skank formula (III. dio)

  • Arsen Pavešić I Foto: YouTube
  • 16 July 2020

I treća epizoda serijala 'Rip Offs' počet će s nezaobilaznim Normanom Cookom, likom koji se nameće kao svojevrsni conditio sine qua non za bilo kakav oblik istraživanja umjetnosti sempliranja i srodnih vještina u produkciji moderne elektroničke glazbe. Čak štoviše, zbog njegove ustrajanosti i vještini sempliranja u vlastitim kreacijama, na temelju kojih je izgradio veliku glazbenu karijeru, Normanu ćemo ovu epizodu posvetiti u cijelosti...

Osam godina nakon neugodne epizode s Beats Internationalom i sudskog spora koji je doveo do raspada benda, Norman Cook, kao Fatboy Slim objavljuje ''Rockafeller Skank'', najavni singl njegovog najpoznatijeg albuma ''You've come a long way, baby''. Iako ga je sudski spor 1990. doveo do ozbiljnih financijskih problema, Cook tijekom tih osam godina nije nestao. Doduše, za javnost ostaje zagonetka čime se bavio do ’93., no poznato je da se, iste godine, vratio kao basist u bendu Freak Power. Njihov prvi singl, "Turn On, Tune In, Cop Out", postao je hit zahvaljujući Levisovoj reklami. Strasti za sempliranjem, Cook se vratio već ’95., kroz projekt Pizzaman, s kojim je imao nekoliko hitova. ''Sex on the streets'' sadrži sampleove vokala Janet Jackson, govor Jacka van Impea – poznatog američkog TV propovjednika te new wave benda Liquid Liquid; za ''Trippin on sunshine'' Cook je posudio beat od KC Flightta, vokale od kanadskog soul benda Mandala, a stvar je, u cijelosti, zapravo obrada singla ''Walking on sunshine'' skupine Rockers Revenge iz 1982. Uspjeh Pizzamana, Cooka je motivirao na još jedan ''sampling'' house projekt – Mighty Dub Katz. Tema velikog hita ''Magic Carpet Ride'' dolazi od singla ''Yo soy Cubano'' kultne belgijske latin-soul-disco skupine The Chakachas, bas linija i beat djelo su još jedne kultne grupe, Liaisons Dangereuses, dok je vokale na španjolskom otpjevala Sandra Tola Casañas, na svom singlu ''Notice me'' iz ’88. Ovi sampleovi čine okosnicu ''Magic Carpet Ridea'', a nešto manje očiti su muški back-vokali, posuđeni od benda Laidback.

S obzirom na globalni uspjeh kojeg je Cook postigao '98., albumom ''You've come a long way, baby'', prilično je jasno kako je s projektima Pizzaman i Mighty Dub Katz, na neki način, pripremao teren za prvi album Fatboy Slima, ''Better Living Through Chemistry'' iz ’96. No, unatoč uspjehu Pizzamana i Mighty Dub Katza, na prvijencu Fatboy Slima formula nije uspjela. S albuma je polovičan uspjeh imao samo singl ''Everybody needs a 303'', još jedna obrada u Cookovom stilu soul pjesme Edwina Starra, ''Everybody needs love'' iz ’77. Još dvije godine digganja i slaganja sampleova trebat će Cooku da osvoji svijet svojim soundom. ''Rockafeller Skank'' napokon je ugledao svjetlo dana u lipnju ’98. Najavljen je kao kombinacija big beata, surfa, rapa te housea i punka u tragovima, a Cook je, u ovom slučaju, umjetnost sempliranja, kako idejno, tako i tehnički, doveo do perfekcije. Izvor hitoidnog refrena "Right about now, the funk soul brother, Check it out now, the funk soul brother" prepoznali su tek malobrojni ljubitelji hip hopa, budući da je riječ o stihovima njujorškog repera Lorda Finessea, objavljenih neposredno prije ''Rockafeller Skanka'', na albumu grupe Vinyl Dogs, ''Tracks of the Vinyl Dogs''. Gitarska tema dolazi od ''I fought the law'' i to verzije iz 1966., u izvedbi Bobby Fuller Foura, čime se Cook, na neki način, narugao bendu The Clash koji ga je tužio ’90., a jedan od njihovih najvećih hitova zapravo je obrada ove stvari iz ’79. Fatboy Slim, u slučaju ''Rockafeller Skanka'' nije ništa prepustio slučaju – potpuno se odrekao tantijema u korist sedam autora sampleova koje je koristio. Je li na isti način postupio sa svim autorima koje je semplirao te 1998. ipak nije poznato, a na albumu ''You've come a long way, baby'', svim remiksevima i singlovima koje je objavio te godine, koristio je sampleove od stotinjak različitih autora...

Drugi veliki hit s tog albuma, ''Praise you'' još je jedan majstorski mash-up starih i relativno nepoznatih pjesama i karakterističnog fatboyslimovskog big beata koji je, u paketu s poznatim ''gerila stil'' spotom (u kojem pleše redatelj Spike Jonze), postao jedan od najvećih hitova s kraja 90-ih. O kakvom je diggerskom podvigu riječ, dovoljno je reći kako je Camille Yarbourgh, autorica originala ''Take Yo Praise'' iz 1975., danas najpoznatija po tome što ju je semplirao Fatboy Slim. Među prepoznatljivim sampleovima, ''Praise you'' sadrži još i orguljaške akorde iz pjesme ''Lucky man'' Steve Miller Banda, klavirske akorde s ploče JBL Sessions iz ’73 te back vokale iz teme crtanog filma ''Fat Albert'' koju su 90-ih već koristili Wu-Tang Clan i De La Soul. Album ''You've come a long way, baby'' i danas je jedan od najkvalitetnijih i najpoznatijih sampling albuma, a osim ''Rockafeller Skanka'' i ''Praise you'', ni ostatak albuma ne zaostaje u velemajstorskoj primjeni sempliranja. Kronološki drugi singl s albuma, ''Gangster Trippin'' sadrži refren još jedne rap/beatbox ploče koja je ’97. prošla ispod radara, ''Beatbox wash'' grupe Dust Junkys, brass loop koji se proteže kroz cijelu stvar, nalazi se na uvodu soul ploče Ann Robinson, ''You did it'' iz ’73., a bass linija s još starije ''Barking up the wrong tree'' grupe The House Wreckers iz ’67. Jedan od najvećih hitova Fatboy Slima, ujedno i posljednji singl s ovog albuma, ''Right here, right now'', baš kao i ''Praise you'' spada u sam vrh umjetnosti samplinga. Karakteristična gudačka tema koju Cook provlači kroz svoj hit, dio je pjesme ''Ashes, the rain and I'' s albuma ''James Gang rides again'', grupe James Gang iz 1970. Autor originalnog gudačkog aranžmana je Jack Nitzsche, poznat po radu s Philom Spectorom i filmskoj glazbi za poznate filmske naslove kao što su ''Egzorcist'' ili ''Let iznad kukavičjeg gnijezda''. Ni poznata fraza ''Right here, right now'' nije autorsko djelo Fatboy Slima – originalno ju izgovara glumica Angela Bassett u filmu ''Čudni dani''.

Nakon globalnog uspjeha albuma, Norman Cook svoju je vještinu primijenio i na remiksevima koje je odlučio odraditi ’98. Između ogromnog broja ponuda, prvo je prihvatio onu Beastie Boysa za singl ''Body movin'', a gitarsku temu za remiks posudio je od grupe The Byrds i njihove pjesme ''Fido''. Idući remiks kojeg je potpisao, bio je za Groove Armadu i njihov hit ''I see you baby''. U ovom je slučaju beat uzeo iz pjesme ''Life cloud'', američke psihodelične skupine Rotary Connection. Oba remiksa su bili klupski, radijski i TV hitovi, što je samo potvrdilo da formula uspjeha Normana Cooka doista djeluje. O tome kako je funkcionirala u daljnjem tijeku njegove karijere, čitajte u nekoj od idućih 'Rip Offs' epizoda...

Prethodnu epizodu Kronika plesnog podija, iz serijala 'Rip Offs' čitajte OVDJE.

Next Page
Loading...
Loading...