Kronike plesnog podija: Rip Offs
Case Study: Charly's No Good Out Of Space (VIII.dio)
Ako je Norman Cook ’98., krštenjem svog popularnog alter ega, stekao status prvaka u ''next level samplingu'', među nositeljima iste titule u ''first level samplingu'', pored Coldcuta ili Leftfielda, svakako je neizbježan još jedan lik, koji je, na sličnim principima, već početkom 90-ih izgradio globalnu karijeru. Riječ je, naravno, o Liamu Howlettu i njegovoj vještini recikliranja glazbenih isječaka, od kojih je stvorio neke od najvećih hitova plesne glazbe...
Na same glazbene početke Liama i društva već je bilo riječi u serijalu 'The Art of...' pa ćemo taj dio preskočiti, barem do dijela u kojem je Liam odustao od nakane da ostvari repersku karijeru i uspustio se u čari sempliranja. Nakon relativno kratke epizode s hip hop skupinom Cut To Kill, Howlett je, na zalazu 80-ih počeo odlaziti na rejvove. Na ''switch'' u vlastitoj kreativnoj percepciji glazbe, nagnali su ga nastupi Guru Josha, Adamskog i grupe N-Joi, no ne zato jer su ga fascinirali svojom glazbom, već zbog toga što je postao svjestan da takvu glazbu (koja je, u to vrijeme, na rave partyje dovlačila na tisuće mladih iz cijelog UK-a), bez problema može i sam stvarati. Već je posjedovao Roland W-30 kojeg je nabavio kako bi semplirao i slagao hip hop instrumentale, a kako bi bolje razumio scenu, odlučio je postati i DJ i to u istom klubu u kojem je prvi put i čuo elektroničku glazbu – The Barn u gradiću Rayneu, u okolici Braintreeja, u okrugu Essex, koji broji oko 2000 stanovnika, a među kojima su bila i dva osebujna lika, Leeroy Thornhill i Keith Flint, iako obojica rođeni Londončani...
Prvi EP skupine The Prodigy, ''What evil lurks'', objavljen početkom ’91., sadrži prilično poznat sample vokala iz singla ''Break Dance – Electric Boogie'' kojeg je ’83. objavila grupa West Street Mob, a čiji je frontman bio Joey Robinson Jr, sin Sylvije Robinson, osnivačice Sugar Hill Recordsa i tzv. majke hip hopa. Osim West Street Moba, Howlett je posudio i vokale Orsona Wellesa, no unatoč tome, debi The Prodigyja na XL Recordingsu nije ušao u anale po velemajstorskoj upotrebi spomenutih sampleova, a niti po prodaji – uspjeh je bio relativan, a ploča je tek naknadno postala svojevrsni underground hit. No ovi parametri skočit će već na prvom službenom singlu, ''Charly'', objavljenom u kolovozu iste godine. Legendarni sample "Charly says always tell your Mummy before you go off somewhere" logično je postao instant-hit među rejverima, zbog aluzije na status ''zabranjenog voća'' koje su tad pratile sve zabave elektroničke glazbe. Sample dolazi iz serijala animiranih filmova ''Charly Says'' koje je britansko Ministarsvo Informiranja objavilo 1973., u sklopu kampanje za zaštitu djece u svakodnevnom životu. Ukupno je snimljeno šest kratkih filmova, u kojima su glavni likovi bili dječak Tony i mačak Charly (na naslovnoj fotografiji). Zanimljivo je kako je glas mačku Charlyju posudio Kenny Everett, jedan od prvih DJ-a na BBC Radio 1. Iako je ''Charly'' lansirao karijeru Prodigyja, postojala je i realna opasnost da ju i zapečati, kako je Howlett priznao u kasnijim intervjuima. Vrlo lako su mogli postati 'one hit wonderi' kakvih na rave sceni nije nedostajalo ili tzv. copycat artisti, da su, kojim slučajem, izbacili još jedan singl sličan ''Charlyju''. Srećom, Howlett je, vrlo vješto, izbjegao takav scenarij, inače bi Prodigy danas pamtili samo rijetki ljubitelji UK rave scene ranih 90-ih.
Howlett je, stoga, na idućem (i još većem) hitu Prodigyja, napravio neku vrstu kompromisa, dovoljno se odmaknuvši od ''Charlyja'', a istovremeno ustrajavši na samplimgu kao temelju svog stvaralaštva, ne mareći pritom na prepoznatljivost sampleova koje koristi. Tako je refren singla ''Out of space'' doslovno prekopiran iz reggae pjesme ''Chase the Devil'', jamajčanskog kantautora Maxa Romea , ujedno i jedne od najpoznatijih reggae pjesama 70-ih godina. Howlett je na Romea zalijepio i stihove ''I'll take your brains to another dimension. Pay close attention'' iz singla ''Critical Beatdown'' skupine Ultramagnetic MCs . Howlett se nije slučajno odlučio na sampleove ove skupine. Naime, upravo je Ultramagnetic MCs smatraju glavnim inovatorima u tehnikama sempliranja na hip hop sceni krajem 80-ih, za što je nazaslužniji njihov producent Ced Gee, inače i producent poznatog albuma ''Criminal Minded'' grupe Boogie Down Productions. Ovu reggae/hip hop kombinacju, Howlett je začinio udaraljkama iz singla ''Hyperreal Selector'' The Shamena, što opet nije slučajnost, budući da je Mr C, još kao član Shamena bio i DJ u klubu The Barn , u kojem je rođen The Prodigy, a bio je i svojevrsni mentor Howlettu, tijekom njegovog otkrivanja rave scene. Drugim riječima, možemo zaključiti kako je Howlett, na ovaj način, sempliranju za ''Out of space'' dodao i dimenziju tributea glazbenicima koji su, očito, utjecali na njegov kreativni razvoj...
Nakon prvog albuma ''Experience'', dvije godine kasnije stiže i ''Music for the Jilted Generation'', a oba albuma, u paketu označavaju i prvo poglavlje glazbenog stvaralaštva Prodigyja, tijekom kojeg se Liam Howlett, beskompromisno i vele-majstorski oslanjao na sempliranje i glazbeno recikliranje. ''Experience'', osim onih najpoznatijih, sadrži na desetke poznatih i manje poznatih sampleova, od Kraftwerka, Janet Jackson ili Bomb The Bass, do Nitzer Ebba i neizostavnog Jamesa Browna. ''Music for the Jilted Generation'' nimalo ne kaska za svojim prethodnikom, čak štoviše, nepatvoreni zvuk ''Experiencea'' na idućem je albumu popeglan pa i Howlettovo sempliranje zvuči manje sirovo. Odličan primjer tog progresivnijeg zvuka je i mega-hit ''No Good (Start to dance)''.
I u ovom je slučaju Howlett beskrupulozno iskoristio vokalne dionice s house ploče ''You're no good for me'' Kelly Charles, iako su to prije njega već učinili nizozemski producent Hithouse i italo-house projekt Zener. No, obje verzije pa i ona originalna prošle su relativno nezapaženo i danas ih pamtimo isključivo zbog one Howlettove koja je poharala svjetske klubove, radijske i TV etere. Pored poznatog vokala, za pronalazak genijalne bass linije, Howlett je odradio i respektabilan diggerski posao, iskopavši ploču ''Funky Nassau'' iz 1971. , jedini album slabo poznate funk grupe The Begining Of the End s Bahama. Beat ponovno dolazi iz hip-hopa, koji je, u ''Out of space'' maniri, poprilično ubrzani ritam iz ''Peter Pipera'' RUN DMC-a, pretvoren u žestoki jungle...
Iz današnje se perspektive čini kao da se Howlett na drugom albumu odlučio do kraja ispucati sa sempliranjem i završiti tu fazu u svojoj karijeri. Nevjerojatan je dijapazon recikliranih glazbenih fraza – primjerice, ''Voodoo People'' sadrži sampleove Nirvane i Led Zeppelina, ''Poison'' se bazira na beatu opskurne funk grupe Skull Snaps, čiji su članovi do danas ostali anonimni, a ''Their Law'' na beatu legendarne soul skupine Commodores, u kojoj je pjevao Lionel Ritchie...
Osim neupitne glazbene kvalitete i
inovacije, upravo je širina sampleova Howlettov tribute glazbi 20.st., zbog
čega su i ''Experience'' i ''Music for the Jilted Generation'', danas neizostavni
naslovi na brojnim listama najboljih, najznačajnijih i najutjecajnih albuma
90-ih godina, možda i čitavog 20.st.
Prethodnu epizodu Kronika plesnog podija, iz serijala 'Rip Offs' čitajte OVDJE.