Kronike plesnog podija: The Art of...
Guy-Man & Thomas (VI. dio)
Prije no što su postali dehumanizirani SF/disko frikovi u futurističkim odijelima i stiliziranim kacigama, kakvih se ne bi posramio ni George Lucas, Guy-Man i Thomas svirali su, početkom 90-ih, u punk-rock bendu Darlin'. Treći član ovog benda bio je Laurent Brancowitz koji je, u kasnijoj fazi svoje karijere, s bendom Phoenix, 2010. osvojio i Grammyja. Darlin' je ime dobio po jednoj pjesmi Beach Boysa, a objavio je i nekoliko pjesama na kompilacijama britanskog Duophonic Recordsa. Jedna od tih kompilacija dobila je izrazito negativnu recenziju u glazbenom magazinu Melody Maker 1993. Autor te recenzije, Dave Jennings je, prilikom osvrta na grupu Darlin', upotrijebio neubičajen i pomalo zastarjeli izraz 'daft', čiji su sinonimi 'silly' ili 'foolish' puno češći u modernom engleskom jeziku. U prijevodu bi 'daft' bio 'blesav', 'luckast', 'budalast', dok je u cijelosti, formulacija recenzije opisivala Darlin' kao “daft, punky trash...”
Recenzija Davea Jenningsa dotukla je, ionako klimavi, tinejdžerski bend, ali dvojac bez Laurenta Brancowitza nije zaboravio na zadobivenu “daft, punky trash” etiketu. Od tandema koji će se već iste godine prekrstiti u Daft Punk, Thomas Bangalter je bio taj koji je prvi počeo eksperimentirati s ritam mašinama i elektroničkom glazbom dok je Guy-Man (pravim imenom Guillaume Emmanuel de Homem-Christo) bio onaj koji je u početku preslušavao i evaluirao polu-dovršene eksperimente.
U finalizaciji prvog demo snimka, uvelike im je pomogao i Thomasov otac, Daniel Vangarde koji je krajem 70-ih bio vrlo uspješan disco producent. Vangarde je autor nekih velikih disco hitova kao što su “D.I.S.C.O.” grupe Ottawan ili “Cuba” Gibson Brothersa. Daft Punk-ovci su svoj demo CD ponijeli na rave party u pariškom Disneyworldu, gdje je, između ostalih, nastupao i britanski tandem Slam. Uspjeli su upoznati jednog člana Slama, Stuarta Macmillana, voditelja izdavačke kuće Soma Quality Recordings. Odlazak na taj rave definitivno im se isplatio, jer je demo u rukama Macmillana postao njihov prvi singl “The New Wave”, objavljen '94. Guy-Man i Thomas nastavili su producirati u Thomasovoj sobi – ambijent koji će, u konačnici, biti i ideja za naslov prvog albuma “Homework”, a upravo će takvo lo-fi ozračje i diy pristup produkciji postati njihov zaštitni znak i temelj za novi pravac u house glazbi, tzv. french ili filter house.
Thomas i Guy-Man ili Daft Punk 1996. (YouTube screenshot)
No “Homework” će svjetlo dana ugledati tek 1997., jer je Daft Punku, u međuvremenu, planetarni uspjeh donio njihov drugi singl, nezaboravni “Da Funk” kojeg je Soma Quality Rec objavio '95., a ponovno izdao Virgin '97. Thomas i Guy-Man naknadno su priznali kako je inspiracija za “Da Funk” bio, u to vrijeme, vrlo pupularna hip-hop frakcija, tzv. G-funk. “Da funk” je pratio i vrlo popularan video spot, u režiji Spikea Jonzea, nazvan “Big City Nights”, u kojem neobični čovjek-pas, s nogom u gipsu, luta njujorškim ulicama. Veliki komercijalni uspjeh “Da Funka” odveo je Daft Punk do vrata velikog Virgin Recordsa i menadžera Pedra Wintera, poznatog i pod imenom Busy P. Odmah po izlasku albuma, početkom '97., izlazi i drugi singl – još jedan ogroman hit, “Around the world”, futuristički filter-disco klasik, navodno nadahnut glazbom grupe Chic.
Spot je režirao Michael Gondry, kasniji dobitnik Oscara za film “Vječni sjaj nepobjedivog uma”, a koreografiju plesne skupine u spotu radila je Bianca Li. Uspješnu priču “Homeworka” koji se danas smatra jednim od najboljih house albuma u povijesti, zaključila su još dva hita, “Burnin” i “Revolution 909”, a uspjeh je bio takav da je umalo zapečatio daljnju karijeru Daft Punka. Naime, Thomasu Bangalteru počele su pljuštati ponude za suradnje iz raznih krajeva svijeta pa se tako krajem 90-ih našao i u dvije super-grupe. S Armandom van Heldenom i Juniorom Sanchezom tvorio je Da Mongoloids, a u Stardustu se našao s Alanom Braxeom i Benjaminom Diamondom. Srećom za Daft Punk, oba projekta imala su samo po jedan singl, ali Stardust je, s hitom “Music sounds better with you”, nastavio živjeti i u idućoj fazi Daft Punka. Srebrne maske i odijela, u kojima se u video spotu pojavljuju Bangalter, Braxe i Diamond, dale su Guy-Manu ideju za poznati robotski look Daft Punka...
Unatoč involviranosti u brojne glazbene projekte, Bangalter se, već '98. posvetio novom albumu Daft Punka, u čiju je produkciju uključio i neka novostečena poznanstva na house sceni, između ostalih i imena kao što su Todd Edwards, DJ Sneak ili Romanthony. Upravo se Romanthony krije iza filtriranog auto-tune vokala u “One more time”, najavnom singlu za drugi album Daft Punka, “Discovery” koji izlazi početkom 2001.
S “One more time” kao jedinim istinskim hitom, “Discovery” je svakako bio manje hitodian od “Homeworka”, ali je zato produkcijski i konceptualno bio prilično progresivniji. Obojica su kasnije, u nekoliko navrata, izjavili kako im je glazba Aphex Twina iz tog perioda promijenila poglede na glazbenu produkciju. Neposredno prije izlaska “Discoveryja”, momci iz Daft Punka odlučili su realizirati dječački san i producirati dugometražni animirani film iz žanra japanskih anime filmova. Inicijalno je zamišljeno da spotovi za singlove s “Discoveryja” budu u anime stilu, no produkcija se naposljetku odužila na tri godine, a konačni proizvod bio je glazbeni SF “Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem”, u trajanju od 65min, s cijelim albumom kao soundtrackom. Na filmu je radila renomirana japanska kuća Toei Animation, iz čije su radionice izašli poznati naslovi kao “Dragon Ball”, “Galaxy Express 999” ili “Mazinger Z”. Supervizor projekta bio je Leiji Matsumoto, jedan od začetnika žanra SF anime. U kojoj mjeri su Thomas Bangalter i Guy-Man očarani tom estetikom, govori i činjenica da su se otad gotovo pretvorili u živuće anime likove, a kostimi su, od vremena Stardustovog spota iz '98. pa do “Get lucky” iz 2013., nekoliko puta nadograđivani i redizajnirani.
Daft Punk je tijekom 25 godina karijere doživio nekoliko prijelomnih trenutaka, no vjerojatno je najznačajniji događaj ipak onaj posljednji u nizu, onaj koji ih je pozicionirao u sam vrhu svjetskih glazbenih imena. Nakon punih 13 godina i planetarnog uspjeha “One more time”, Daft Punk je 2013. uspio izbaciti još veći hit s kojim je najavljen album “Random Access Memories”... Zašto je “Get lucky”, na kojem su surađivali s Pharellom Williamsom i Nileom Rodgersom iz grupe Chic postao toliko velik? Za razliku od razdoblja u kojem je “One more time” bio hit, “Get lucky” je došao u vrijeme Facebooka, Twittera, YouTubea, Spotifyja itd., što ga je pozicioniralo u onu kategoriju hitova koja nadilaze glazbene žanrove. Tih godina to su još bili “Uptown funk” Brune Marsa i Marka Ronsona, “Thinking out loud” Eda Sheerana ili “Roar” Katy Perry. Novo vrijeme za “Get Lucky” značilo je i prodaju u digitalnom formatu i neusporedive brojeve u odnosu na sve stare hitove. Primjerice, u trenutko objave singla “Get Lucky”, najveći dotadašnji hit Daft Punka, “One more time”, prodao se kroz nešto više od milijun downloada. “Get Lucky” je u godinu dana probio broj od 9 milijuna downloada...
Guy-Man i Thomas danas tvore jedan od najtraženijih i najatraktivnijih glazbenih actova na svijetu, a kreativno su aktivniji no ikad. Osim najava o snimanju novog materijala, posljednje vijesti uključuju otvaranje pop-up shopa u Hollywoodu, izložbu elektroničke umjetnosti u Pariškoj Filharmoniji te suradnji s grupom Coldplay...