Search Menu
Home Novosti Menu
Blog

Kronike plesnog podija: Zaboravljene legende

Photek (XVI.dio)

  • Arsen Pavešić I Foto: Facebook
  • 6 May 2021

Nakon 15 epizoda, u kojima su glavne uloge, uglavnom, imali glazbenici i DJ-i iz sfere housea i techna, vrijeme je da se pozabavimo i jednim legendarnim imenom iz drum'n'bass svijeta. No razlog zbog kojeg se to događa tek sad nije zapostavljanje d'n'b scene ili bilo koje druge koju danas stavljamo pod zajednički nazivnik bass glazbe. Činjenica jest da je, za razliku od housea i techna, puno teže naći neko značajnije ime bass scene koje je, iz nekog razloga odlutalo sa scene, uzelo neku kreativnu stanku ili na neki drugi način zadovoljilo kriterije ove rubrike. Naime velika većina pionira drum'n'bassa, junglea, dubstepa i sl., izrazito je aktivna i prisutna na sceni. Fabio & Grooverider, LTJ Bukem, Goldie, Roni Size ili Andy C , konzistentni su, manje-više, od 90-ih pa sve do danas. Zapravo jedan od rijetkih likova iz ove klase koji je odsutan sa scene već neko vrijeme (iduće godine će biti 10 godina od posljednjeg mu albuma ''KU:PALM'') je Rupert Parkes, poznatiji kao Photek...

Iako smo, prije točno godinu dana, prenijeli vijest o tome da se Photek vraća na d'n'b scenu , osim nekoliko teasera na njegovom Twitter profilu, njegov je Photek Productions, baš kao i on, posljednje izdanje ubilježio još 2013. No, to ne znači da je gdin. Parkes nestao, niti da se prestao baviti glazbom, čak štoviše, već 10-ak godina živi u Los Angelesu i producira glazbu za film, TV i video igre...

Rupert Parkes je odrastao u povijesnom gradu Ipswichu, najstarijem anglo-saksonskom naselju i kolijevci engleske nacije. Kao srednjoškolac je svirao saksofon i klavir te slušao hip-hop i funk, otprilike sve do '89., kad ga, kao i mnoge njegove vršnjake, odnosi tsunami rave pokreta. Nakon prvog udara i on je bio jedan od vikend brijača i kroničnih nesaničara na ecstasy pogon, no za razliku od većine njegovih frendova koji su se zadovoljili tom razinom, kod Ruperta je ubrzo proradilo i kreativno razmišljanje. Kasnije je, u intervjuima, kao ključnu noć u svojoj rejverskoj evoluciji, isticao Telepathy rave, 1991., u nekoj hali u londonskoj četvrti Islington. Osim što je uživao u toj glazbi, posebice hardcore struji, odlučio ju je i stvarati te je klasične instrumente zamijenio sintisajzerom, sekvencerom i samplerom. Počinje i raditi u jednom record shopu u Ipswichu, čiji je vlasnik Rob Solomon aka R.J.S. zaslužan za njegove prve studijske zapise. Pod imenom Origination, Parkes i Solomon su '92. pokrenuli Rudeboy Records i, u naredne dvije godine, izdali 10-ak ploča. Kao Photek počinje djelovati već '94., ali paralelno objavljuje i pod drugim imenima: Code Of Practice, Phaze 1, Synthetics, System X, Studio Pressure i dr. Pokreće i istoimeni label, a uspjeh prvih nekoliko izdanja među d'n'b DJ-ima značio je da, već nakon '95., nastavlja s radom upravo kao Photek. Iste godine, objavljuje svoju najuspješniju ploču dotad, ''Natural Born Killa EP'', za Goldiev Metalheadz, nakon kojeg postaje vrlo tražen remikser. Taj uspjeh ga, '96. dovodi do prve ozbiljnije suradnje – remiks za singl ''I Miss You'' islandske alter zvijezde Bjork, a posljedično i do prve velike kušnje – ugovorom za Science, podlabel velikog Virgin Recordsa ...

Za razliku od Staceya Pullena, junaka epizode od prije nekoliko tjedana , kojem je ugovor s ovom kućom umalo upropastio karijeru, Photek ima sasvim drukčiju priču. Da skratimo analizu Pullenova negativnog, odnosno Photekova pozitivnog iskustva te politiku Sciencea, čija je glavna misija bila otkrivati nova imena plesne glazbe, stvar je vrlo jednostavna: Photek je opravdao svoj potencijal nove d'n'b zvijezde, a Pullen, po svemu sudeći, nije. Photek je, za Science prvo objavio singl ''Ni-Ten-Ichi-Ryu'', a '97. svoj prvi (i danas kultni) album ''Modus Operandi'' koji će mu priskrbiti titulu inovatora d'n'b glazbe i začetnika tzv. intelligent drum'n'bassa, različitog od dotadašnjeg sirovog i energičnog zvuka. Zanimljivo je da i u ovom slučaju možemo povući paralelu s prvim albumom Staceya Pullena za Science, budući da su oba ponudila drukčiju vizuru nekog etabliranog glazbenog pravca i fuziju s elementima jazza, funka, soula. Ali opet, Photekov album je ispao drukčiji u dobrom smjeru, a Pullenov je, nezasluženo, otpisan kao pre-eksperimentalan. U svakom slučaju, Photek se, tijekom suradnje sa Scienceom, afirmirao kao jedno od vodećih d'n'b imena te, do 2000., objavio niz uspješnih singlova i još dva albuma, ''Form & Function'' i ''Solaris''. Njegov posljednji singl za Science, ''Mine to give'' s legendom Chicago housea, Robertom Owensom, osvanuo je na prvom mjestu Billboardove ljestvice, a remiksirale su ga još dvije house legende, David Morales i Satoshi Tomiie. Ova ploča Photeka odvodi u house vode pa, tijekom 00-ih, paralelno pliva kroz d'n'b i house te remiksira velika glazbena imena poput Nine Inch Nailsa i Gwen Stefani...

Izlazak albuma ''Form & Function vol.2'', 2007. , obilježit će početak posljednje Photekove diskografske faze, ništa manje uspješne od dotadašnje. Naime, 2010. mu se otvaraju vrata Hollywooda, SF filmom ''Tron: Legacy'', u produkciji Walt Disney Picturesa, na čijem soundtracku surađuje s Daft Punkom. Njegov remiks za ''End of Line'' donosi mu i prvu Grammy nominaciju za najbolji remiks 2012. (što će ponoviti i narednih godina remiksevima za Mobyjev ''Lie Down in Darkness'' i ''One Love'' Boba Marleya). U ovoj fazi, Parkes je već odabrao L.A. za svoj novi dom i radi glazbu za popularnu seriju CSI. Ipak, 2012. objavljuje album ''KU:PALM'', kao i ''DJ-Kicks'' kompilaciju i, otad, drži svoju bazu d'n'b fanova u neizvjesnosti. Od 2014. radi glazbu za seriju ''Kako se izvući s ubojstvom'' i serijal video igara ''Need For Speed'', a 2019. objavljuje soundtrack dokumentarnog filma ''Mosul''. Od nedavno objavljuje i NFT digital art radove, a d'n'b fanove je iznenadio početkom ove godine, doduše ne novom glazbom, već kratkim YouTube intervjuom, povodom obilježavanja 25. godišnjice Goldievog Metalheadza...

Prošlotjednu epizodu iz serijala 'Zaboravljene Legende' pročitajte OVDJE.

Next Page
Loading...
Loading...