Priče iz prve ruke - intervju s rave fotografom Mattom Smithom
Mattko je objavio fotoknjigu 'Full On, Non Stop, All Over' koja dokumentira rave kulturu ranih 2000ih
Matthew Smith, zvani Mattko, ide na rejvove još od kasnih 80-ih, ali njegova karijera fotografa partyja započela je tek kad je rave kriminaliziran Zakonom o kaznenom pravosuđu 1994. “Bio je to moj izravni odgovor na činjenicu da je naša sloboda kriminalizirana i ograničena, to me motiviralo onda a motivira me i danas”, rekao nam je Smith.
“Full On, Non Stop, All Over” Smithova je aktualna fotoknjiga koja dokumentira rave kulturu između 2000. i 2005. godine. Nastavak je to njegove fotoknjiga iz 2017. godine, “Exist To Resist”, koja se bavila politikom otpora unutar rave kulture 90-ih. Kriminalizacija ravea imala je važnu ulogu u Smithovom radu, koji često pokušava razumjeti nezadovoljstvo među rave zajednicama i načine na koje se rave održava usprkos toj kriminalizaciji.
Pročitajte i ovo sljedeće: Izlazi nova fotoknjiga o rave kulturi 2000-ih
“Organiziranje vlastite zabave sada je zločin koji omogućava da vas država napada - radi zarade, prikupljanja podataka i nadzora", tvrdi Smith, a njegov rad nastoji arhivirati rave i načine na koji on okuplja zajednice, bez obzira na zabrane.
Smith je smatrao da je sada vrijeme za ovakvu knjigu, kao način da se vratimo u prošlost ali i da se veselimo onome što čeka rave kulturu nakon ponovnog otvaranja. Fotograf, kaže, prepoznaje važnost arhive i kako ona može nadahnuti i vratiti nam nadu u ovim mračnim vremenima, s noćnim životom koji pati pod pritiskom pandemije.
“Htio sam unijeti malo svjetlosti u ovu tamu i podsjetiti ljude na vrijeme kad je nesputana radost rejva bila posvuda i pružiti malo vizualnog protuotrova za bijedu. Pokazati da ono što je nekada bilo može biti ponovno.”
Pročitajte i ovo: Lude 20-e: Zašto bi klupska kultura mogla uzburkati ovo desetljeće
Knjigu su izdali Smith i Trip Publishing, a s početnih 3000 fotografija sveli su je na 300 fotografija na 192 stranice, hvatajući energiju partijanja koja je toliko nedostajala tijekom prošle godine. Knjiga sadrži i predgovor Simona Reynoldsa, autora Energy Flasha.
“Bio sam oduševljen kad mi je Trip rekao da se želi uključiti. Njegove riječi unose 'ono nešto' a kada ste umjetnik, želite ono što radite učiniti što zanimljivijim publici”, rekao je Smith o predgovoru.
Kako se vraćamo noćnom životu, postupnim ponovnim otvaranjem i ublažavanjem mjera ograničenja, našli smo se s Matthewom Smithom kako bismo razgovarali o knjizi “Full On, Non Stop, All Over”, budućnosti rejva i njegovom dijelu u okupljanju svih nas.
mm: “Full On, Non Stop, All Over” istražuje rave kulturu između 2000-2005, zašto baš to razdoblje?
MS: Ljudi, glazba, ponašanje, slavlje i stil još su uvijek bili tu, jednako nevjerojatni, ali s obzirom da su se ulaznice i piće počeli naplaćivati, partyji više nisu bili ilegalni. Ironija te ideje je nešto u čemu zaista uživam i ima izrazito suvremenu važnost. To je kapitalistički fenomen - u redu je sudjelovati u nečem protuzakonitom sve dok to plaćate. Licemjerje i vlada već odavno idu ruku pod ruku. Prvih nekoliko godina novog milenija povijesno je vrlo važno vrijeme. 11. rujna pružio je izgovor za pokretanje Project Feara, a to je proces koji se od tada ne zaustavlja. Ujedno su i te godine još uvijek era prije pametnih telefona, tako da ljudi još uvijek uživaju u trenutku i vole rejvati do maksimuma.
mm: Što je nadahnulo naziv “Full On, Non Stop, All Over”?
MS: Višeslojan je. Dolazi iz flyera za neke velike squat partyje koje smo radili u Londonu s opremom nazvanom UNSound. Imam sliku prednjeg dijela masivnog cirkuskog kamiona od mog frenda, naslikanog na rezervnoj gumi postavljenoj na prednjoj strani kabine. Također savršeno opisuje duh vremena u kojem su slike nastale. Bilo je trenutaka kada sam razmišljao da na kraju stoji upitnik, ali na kraju sam mislio da je bolje pustiti ljude da sami odluče.
mm: Kako ste započeli s hvatanjem energije i spontanosti ravea?
MS: Morate imati vlastitu energiju i spontanost. Uvijek se radi o onome što ljudi donose na party. Slike su i interakcije i intervencije napravljene s empatijom i naklonošću. Postoji vrlo performativan element u bavljenju ovom vrstom posla koji mora biti i suptilan i prirodan ako ćete ljude uloviti u žaru trenutka. Mene je uvijek oduševljavalo uključivanje i raznolikost. Kolektivna priroda iskustva je ono što rave čini tako snažnim i pozitivnim društvenim fenomenom.
mm: Koliko je, po vama, arhiviranje važno za očuvanje rave kulture?
MS: Itekako! Moje je djelo ukorijenjeno u usmenoj predaji, u pričama oko vatre, podijeljenom osobnom iskustvu, političkom uvjerenju, pričanju povijesti od strane nekoga tko nije pobjednik. To je važna stvar i izvrstan način stvaranja umjetnosti koja je društveno relevantna s dodatnim blagodatima za buduće generacije. Dno crte pokazuje ljudima kako se nagrizaju jednostavne slobode i traži od njih da nešto poduzmu.
mm: Što mislite kako će pandemija promijeniti rave u budućnosti?
MS: To se već i događa. Festivali su zaustavljeni, noćni klubovi zatvoreni. Šteta za promotore, izvođače, glazbenike i sve opskrbne industrije koje omogućuju evente... svi su pretrpjeli veliku štetu. Kvalificirano osoblje moralo je naći drugo, pouzdanije zaposlenje. Povjerenje u industriju kao način zarade za život je nisko. Osiguravajuća društva koja su u prošlosti ostvarila ogromnu dobit od osiguranja kulture, prešla su na osiguranja procjena rizika i budućnosti istih kultura. U međuvremenu, mentalno zdravlje svih pati od prisilne izolacije. S druge strane, na licu mjesta izdano je 10 kazni organizatorima besplatnih zabava kako bi se osiguralo buduće financijsko ropstvo svima koji se usude proizvoditi kulturu bez dozvole. Ogromne i skupe policijske akcije brutalno su napadale rejvere. Policijski psi idu na mlade djevojke, dolazi do ozljede koje mijenjaju život. Tko zna što će biti u budućnosti, ali naznake nisu dobre...
mm: Koji su vam planovi za budućnost?
MS: Kad mi se Trip prvi put obratio oko sudjelovanja u knjizi, postalo je očito da postoje i alternativni ishodi o kojima treba razmišljati uz tisak. Fotografija se temelji na tome što ona može biti medij, a sve više to znači da je na vama kao umjetniku da osmislite nove načine stvaranja umjetnosti iz nje. Za mene to znači povratak svojim korijenima stvaranja rejva i stvaranja okruženja. U ranim fazama produkcije činilo se razumnim istražiti ideju ponovnog naseljavanja zamračenog, zatvorenog klupskog prostora slikama iz knjige na ekranu ili putem projekcije uz glazbu, a sve to potaknuto društveno distanciranom ljudskom prisutnošću u prostoru. Ogromna dvorana Printworksa odmah mi je pala na pamet kao idealna lokacija, a onda sam počeo razmišljati o Turbine Hallu u Tate muzeju. Zamislite što biste mogli učiniti s nekom vrhunskom produkcijom u takvom prostoru.
Osim toga, “Exist To Resist” treba ponovno objavljivanje. Priču o izvornim prosvjedima protiv Kill The BIlla i kako su to ime dobili, potrebno je proširiti široj publici u svjetlu nedavnog ponovnog izuma tog slogana tijekom nemira u Bristolu i drugdje. Postoji nevjerojatna knjiga o Glastonburyju koja samo čeka da se napravi, također s fotografijama iz moje arhive. Postoji i knjiga o uličnoj umjetnosti u Bristolu u ranim danima, iz istog vremena kad je i “Full On Non Stop All Over”. A tu je i velika retrospektiva o kojoj treba razmišljati...
Knjigu “Full On, Non Stop, All Over” možete naručiti ovdje.