Menu
Home Novosti Menu
Blog

Najbolji hip hop spotovi 80-ih

Od Grandmaster Flasha do Public Enenmyja

  • Arsen Pavešić I Foto: YouTube
  • 24 May 2022

80-e su, između ostalog, u glazbenom pogledu, bile i dekada hip hopa, odnosno njegove prve razvojne faze. No već nakon ''Rapper's Delighta'', prvog hip hop hita iz 1979., u izvedbi outsajderskog kolektiva, Sugarhill Ganga, hip hop se, kroz 80-e nekako krenuo, razvijati u dva smjera. Prvi je bio onaj buntovnički koji je prenosio društveno-političke poruke, čiji su pioniri bili likovi poput Grandmaster Flasha i Afrika Bambaatee, a nastavili ga razvijati skupine kao što su NWA i Public Enemy. Drugi smjer je bio sušta suprotnost - apolitična i zafrkantska varijanta, u kojoj su glavne zvijezde bili Beastie Boysi i Run DMC. I video spotovi iz prve dekade hip hopa vrlo su karakteristični i sadržajno prilično jednostavniji od kasnijih uradaka. Uglavnom dominiraju ulične scene, odnosno američki urbani krajolik, grafiti, breakdance, scratchanje i sl. U prvom dijelu našeg pregleda ponajboljih hip hop spotova, donosimo selekciju iz 1980-ih, kronološki, od najstarijeg do najnovijeg...

Grandmaster Flash & the Furious Five - ''The Message'' (1982.)

Originalni ''street'' hip hop spot, na ulicama Bronxa - predložak prema kojem su nastali brojni kasniji spotovi i to ne samo iz domene hip hopa. Osim činjenice da je zadao ovu specifičnu video-temu generacijama repera, Grandmaster Flash je, na neki način, ovom kultnom pjesmom, utemeljio i tzv. socijalno angažirani rap.

Whodini - ''Freaks Come Out at Night'' (1984.)

Odmah nakon ''ozbiljnog'' rapa Grandmaster Flasha, jedna originalna pjesma (i spot) one druge, ležernije strane hip hop scene koja govori o večernjim izlascima, modi i atmosferi na plesnom podiju. Koliko je pjesma bila efektna, dovoljno govori da ju je, 15-ak, godina kasnije, uspješno semplirao Cevin Fisher, u svojoj kultnoj ''The Freaks Come Out''.

Beastie Boys - ''(You Gotta) Fight For Your Right (To Party)'' (1986.)

A onda su se pojavili Beastie Boysi... I šokirali sve ljubitelje i neljubitelje hip hopa. Valjda je 7 godina nakon prvog hip hop singla bilo dovoljno da se, na sceni, pojavi parodija na čitavu subkulturu, u svakom smislu - tri bijela, kržljava šmokljana s, dotad neviđenim, stilom repanja, heavy-metal instrumentalima i spotovima kao da su ispali iz serije ''Bračne vode''. Nuff said...

Beastie Boys - ''No Sleep Till Brooklyn'' (1986.)

Rekli smo ''nuff said''...

Salt-N-Pepa - ''Push It'' (1986.)

''Ah, push it... Salt-N-Pepa's here...'' ili prvi spot u kojem su djevojke preuzele glavnu ulogu - reperice i DJice i zamijenile mjesta s momcima koji su se našli u pozadini kao plesači i back vokali. Iako je bilo veliki hit i otvorio vrata mnogim repericama, nije spriječio jedan ogranak američkih repera da nastave snimati izrazito seksističke pjesme i spotove još narednih desetak godina...

Eric B. & Rakim - ''I Ain't No Joke'' (1987.)

Eric B. & Rakim, tandem za kojeg bismo mogli reći da su djelovali negdje na pola puta između buntovničkog i zafrkantskog, ozbiljnog i neozbiljnog, političkog i apolitičkog. Spot za ''I Ain't No Joke'' dospio je na listu zbog savršeno ukomponirane hip hop estetike, sa svim pripadajućim elementima i video produkcijom iz druge polovice 80-ih.

Kool Moe Dee - ''How Ya Like Me Now'' (1987.)

Kool Moe Dee, jedini član skupine Treacherous Three koji je postigao samostalni uspjeh nakon raspada grupe, u spotu se odvažio repati uz mušku plesnu skupinu, a čitava koreografija čini se kao svojevrsna parodija na spot Roberta Palmera, ''Simply Irresistible'' koji je izašao iste godine. Kool Moe Dee se, u pjesmi, navodno obraća LL Cool J-u, s kojim je, godinama, bio u sukobu.

Slick Rick - ''Children's story'' (1988.)

Još jedna osebujna ličnost na hip hop sceni 80-ih, svakako je bio i Slick Rick. Osim neobičnog stajlinga i poveza preko oka, Slick Rick je razvio i vlastiti stil repanja, kasnije prozvan storytelling-rap, a na kojeg se, kroz 90-e, oslanjao i Snoop Dogg. ''Children's Story'' je, inače, jedna od najsempliranijih rap pjesama svih vremena...

Ice-T ‎- ''I'm Your Pusher'' (1988.)

Prije nego što je osnovao grupu Body Count, a puno prije nego što je počeo glumiti detektive u TV serijama, Ice-T je snimio i ovakav spot koji se uvelike razlikuje od estetike po kojoj je postao poznat. Iako se, na prvu, čini kao nešto između Public Enemyja, 2Live Crewa i proto-gangsta-rapa, Ice-T zapravo nudi pozitivnu poruku: ne konzumirate drogu, slušajte glazbu!

NWA - ''Straight Outta Compton'' (1988.)

Pjesma i spot koji su utemeljili west coast hip hop scenu i gangsta rap, kao dominantan hip hop pravac tijekom 90-ih. Ljubitelji video igara prepoznat će utjecaj ove estetike na mega popularnu igru ''Grand Theft Auto: San Andreas'', u kojoj su reproducirane brojne scene pa i likovi iz ovog spota.

NWA - ''Fuck The Police'' (1988.)

Svojevrsni nastavak spota ''Straight Outta Compton'' s identičnom tematikom i još radikalnijim tekstom, usmjerenim protiv organa reda, zbog kojeg je FBI čak uputio prosvjedno pismo grupi NWA, njihovom menadžeru Jerryju Helleru i izdavačkoj kući Ruthless Records.

Public Enemy - ''Black Steel in the Hour of Chaos'' (1988.)

Danas ga gledamo kao klasik hip hopa i afroameričke estetike s kraja 80-ih, spot snimljen u ćelijama napuštenog krila zatvora Essex County Jail i Newarku, u svoje je vrijeme bio vrlo kontroverzan. Navodno je jednog zatvorenika trebao glumiti i Joey Ramone, ali je, naposlijetku, ipak odbio...

Boogie Down Productions - ''Jack of Spades'' (1988.)

Pristup u snimanju spotova koji je postao vrlo popularan u 90-ima, a temelji se na ubacivanju kadrova iz nekog filma u spot, među prvima je vrlo uspješno i duhovito, implementirala skupina Boogie Down Productions, kombinirajući kadrove iz parodije ''I'm Gonna Git You Sucka''...

Tone Loc - ''Funky Cold Medina'' (1989.)

Jedna od onih pjesama i spotova koje bi, u današnjem svijetu, dobile etiketu političke nekorektnosti i spolne diskriminacije, ''Funky Cold Medina'', u svoje je vrijeme bila vrlo duhovita i popularna. Iako je miljama daleko od ''explicit lyricsa'' 90-ih, po mnogima je, uz Sir Mix-A-Lota, upravo Tone Loc poslužio kao nadahnuće za tzv. sex-rap s početka 90-ih

De La Soul - ''Me, Myself and I'' (1989.)

Ležerni hip hop, neopterećen politikom i socijalnim temama, ali istovremeno i lišen eksplicitnih tekstova, dobio je, krajem 80-ih, naziv pop-rap, a bio je orijentiran nešto mlađoj publici. Kritičari su ga, svojedobno, prozvali i teen-rap, a De La Soul i njihov spot za ''Me, Myself & I'', snimljen u školskoj učionici, eklatantni je primjer ovog pod-žanra...

Public Enemy - ''Fight The Power'' (1989.)

''Fight The Power'', vjerojatno kulminirajuća pjesma, ekspresija i emocija koju je, krajem 80-ih, prenosila skupina Public Enemy, praćena jednako moćnim spotom u režiji Spike Leeja koji je snimljen kao politički i anti-rasistički prosvjed, na ulicama Brooklyna...

Next Page
Loading...
Loading...