Menu
Home Novosti Menu
Blog

Studio tour: FM Mastering

Zavirite u novi studio Filipa Motovunskog

  • Arsen Pavešić I Filip Vrtarić I Foto: Sven Knechtl
  • 15 June 2022

Istarski producent/DJ sa zagrebačkom adresom, Filip Motovunski, nedavno je, u Zagrebu, otvorio svoj novi studio, FM Mastering. Iako je Filipov primarni žanr drum'n'bass, ali i ostali pravci elektroničke glazbe, posljednjih je godina počeo surađivati s mnogim domaćim i inozemnim izvođačima raznih glazbenih orijentacija. U suradnji s Filipom smo prošetali i pobliže se upoznali s njegovom novom bazom za produkciju, miksanje, mastering i restauraciju zvuka...

Filip nas, na samom početku, upoznaje s rackovima: lijevi rack namijenjen DA-AD konverziji i monitor control roomu, ali i dodatnoj opciji analog summinga od 4 stereo grupe. U desnom racku, pak, sjede upareni Solid State Logic Fusion i Black Box HG-2...

''Uz RME 802 karticu koju koristim kao transparentnu digital-to-analog konverziju i Dangerous D-Box koji je kombinacija monitoring stationa i analog summinga, istaknuo bih Dangerous AD+ (analog to digital konverzija) kao zadnju stanicu nakon prolaska zvuka kroz cijeli analog chain u desnom racku. Osim 'mastering grade' kvalitete zapisa zvuka, ima i prošireni potencijal clippinga prije raspadanja zvuka. Dangerous AD+ često zamjenjuje naknadno korištenje digitalnih limitera u masteringu, kad poželim izbjeći netransparentni i pomalo kompresirani zvuk limitera, a pritom postići željenu glasnoću finalnog master zapisa'', otkriva nam Filip i dodaje:

''Clip Guard tehnologija, X-Former ugrađeni transformer za dodatni colouring, sample rate izbor i precizan metering na prednjem sučelju, izvrsne su dodatne opcije koje idu uz nenadmašivu konverziju uređaja. Preporuka!''

Na idućem koraku upoznajemo uređaj kojeg je Filip opisao kao ostvarenje dugogodišnjeg sna:

''Kroz svoj vijek produciranja, uvijek sam volio toplinu, dubinu i debljinu tube/valve zvuka. U svom plug-in arsenalu imam bezbroj digitalnih emulacija koje nevjerojatno blisko reproduciraju razni tube hardware, kao npr. Thermionic Culture Vulture (Soundtoys Decapitator) ili Black Box HG-2 (Plugin Alliance), ali imati pravu stvar u studiju, za mene je upravo sam Black Box HG-2. Ne znam uopće kako započeti opisivanje svih načina na koje savija, jede peakove, ispunjava i gura zvuk u 3D prostor. Doduše i plug-in je stvarno vrlo blizu, stoga svima preporučam nabavku za razne aplikacije. Bubanj, vokali, bass ili cijeli premaster ga jedva čekaju...''

Filip je svoj Black Box spojio na insert point SSL Fusiona koji leži odmah ispod njega u desnom racku:

''Ta mi opcija pruža mogućnost da ga koristim kao jedan od modula samog Fusiona i prebacujem ga ispred Violet EQ-a ili nakon HF Compressora. Uz navedene module, Fusion ima i Vintage Drive, High Pass Filter, Stereo Image i Transformer opcije. Svima koji tek ulaze u svijet analogije, kao prvi tool prepun opcija i vrlo pristupačne cijene, preporučio bih možda baš Fusion. Zaljubljen sam u svoj Black Box + Fusion combo kojima se uskoro pridružuje i API 5500 Dual Equalizer!''

Prelazimo na studijske zvučnike, odnosno zvučni monitoring koji se sastoji od velikih Adam A77X kutija i malih A3X-ova. Filip napominje kako ih koristi izmjenično, u cilju različitih uvida u spektar zvuka, ali najpouzdaniji tool za hvatanje rezonanci i donošenje finalnih mixing i mastering odluka, ipak su mu Audeze LCDX slušalice:

''Njih bih čak istaknuo kao najbitnije oružje u studiju. Bez svega ostalog bih nekako preživio. Na njima ponekad odrađujem cijeli mastering session, a potom kratki 'vibe check' na zvučnicima. Svakako preporučujem neke 'skuplje' high-end sluške kao najbitniju investiciju kojom se može doskočiti problemu preskupog monitoringa i nesavršenoj akustici prostorije.'', ističe Filip...

''Od ostalih gadgeta izdvojio bih još i Stream Deck XL. Riječ je o kontroleru s 32 tipke koje se mogu povezati s raznim jednostavnim, ali i kompliciranim 'macros' naredbama ili shortcutovima za što god vam padne na pamet. Nudi veliku uštedu na vremenu provedenom u browsanju kroz računalo ili DAW i generalno ubrzava čitav proces rada.'', kratko će Filip, prije posljednje etape našeg studio toura...

Za kraj, još riječ-dvije o digitalnim alatima, od kojih je Filip odlučio izdvojiti Kirchhoff EQ:

''Dok većina producenata i dalje koristi Fab Filter Pro Q3, kao najtransparentniji i najdetaljniji EQ, iako već pomalo zastarjelim dinamičkim EQing opcijama, power useri vječito sanjaju o dubljim opcijama u dinamičkom EQingu, poput namještanja attacka i releasea na svakoj odabranoj točki u spektrumu ili pak postavci rangea za treshhold... Pa eto, Kirchhoff je relativno novi EQ koji izgleda kao Pro Q3 na steroidima, nudi sve navedeno i još hrpu stvari za koje nisam ni znao da trebam.'', napominje Filip i nastavlja:

''Npr. mogućnost 'delta' slušanja svake točke, odnosno slušanja onog što se odstranjuje u zvuku, prilikom dinamičkog EQinga, nevjerojatna je opcija za precizno čišćenje zvuka. Detect opcija omogućuje određenom 'komadiću' spektruma dinamičko trigeriranje željene točke, što je još jedna 'luda' opcija. Na ovaj se način može izvući gornji click kick u premasteru samo kad udari fundamentalna frekvencija kicka. Cijeli GUI može se do detalja prilagoditi, nudi mogućnost kombinirane zero latency i linear phase postakve kroz spektrum, uz namještanje crossover frekvencije za prelijevanje te dvije opcije. Kirchhoff nudi još puno mogućnosti. Doduše, nešto je skuplji, ali može se koristiti na dva računala pa ga
možete i dijeliti po pola s nekim.''
, zaključuje Filip...

Detaljne informacije, kao i kontakt podatke studija FM Mastering možete pronaći na službenoj web-stranici.

Next Page
Loading...
Loading...