Upute za nadolazeće DJ-eve i one koji misle da to jesu
Povodom svjetskog dana DJ-eva, naš suradnik Adnan nanE Čalkić složio je nekoliko savjeta za, kako kaže, one DJ-eve “koji hoće, a ne znaju kako, i za one koji žele, a nemaju gdje”
Razvoj tehnologije, a naročito u industriji elektroničke glazbe u posljednjih 10 godina, doveo je do zasićenosti svima onima koji bi da se zovu DJ. Bitna stvar u svemu tome jeste da se povećava broj svih onih ljudi koji žele podijeliti svoju strast za glazbenim inovacijama na raznim plesnim podijima diljem svijeta. Danas je jednostavno postati DJ, ali još lakše loš DJ, s obzirom na to koliko je DJ-eva koji trenutno postoje i rade. Ima puno tekstova na ovu temu, pa onda evo još jedan; ovaj neka bude za sve one koji hoće, a ne znaju kako, i za one koji žele, a nemaju gdje. Zato budi pametan i izbjegni zamke koje ovaj showbussines ima.
MALA BARA PUNO KROKODILA
U mom gradu, ali i u svakom drugom, postoji veliki broj ljudi koji se bavi puštanjem muzike i produciranjem iste. To je postao svojevrsni modni detalj, hobi, posao ili statusni simbol. Svaka od ovih kategorija bi se dala posebno razmotriti, ali neću sada o tome; želim da pišem o tome kako svako ko se bavi puštanjem i produciranjem muzike zaslužuje da bude bolji čovjek prema sebi kao i prema svojoj publici. U mojoj okolini poznajem veliki broj ljudi koji se bave elektronskom muzikom na ovaj ili onaj način, ali samo su se tek trojica zacementirali na svjetskom tržištu, desetak ih se zadovoljava povremenim nastupima u regiji i rodnom gradu na skrivenim i neskrivenim zabavama. Poznajem i trojicu koji su odselili u Europsku uniju i nastavili sa radom na glazbi. Poznajem i dvojicu koji su izgubili živce i sve rasprodali, ali najveći broj DJ-eva u mom malom gradu je fokusirano na lokalne nastupe. Tu zaista postoji briljantnih selektora, kao i osrednjih i onih veoma loših. No, čini mi se, svima je zajednička misao u glavi kada puštaju muziku - neka narod pleše! I to je dobro. Ali ono što nije dobro jeste da od tog velikog broja ljudi samo su trojica uspjeli i prodaju svoju muziku na ovaj ili onaj način. Pitanje je zašto svi drugi nisu, ili zašto nema više uspješnih umjetnika u elektronskoj glazbi iz mog malog grada? Ili ima ? Naravno ne griješe svi toliko fatalno, ali da porade na svojim istupima i nastupima nadolazeći DJ-evi bi poboljšali stvari u generalnom smislu.
PIVCE ZA ŽIVCE
Kada sam počeo raditi kao DJ, (1997. godine) morao bih se malo “popraviti” kako bih uklonio adrenalin, nekada dva žestoka pića i još jedno pride i onda bih nastavio s radom. Mislim da sam bio u mogućnosti odsvirati kvalitetan set, s obzirom da sam i danas tu i radim istu stvar. Ne da pijem, nego puštam muziku. Naravno, kako je moja DJ karijera napredovala, mogao sam piti ili ne piti, ali obično sam pio, ne puno, ne malo, nego taman! Moje omiljene stvari i narod pleše - ko ne bi pio? Mislim da nisam nikada zeznuo, ali je činjenica da od sužene svijesti može popustiti oštrina seta - u to nema sumnje. Pijan ili "razbijen" DJ može brzo postati neuredan DJ. Lako je uhvatiti se s gomilom i muzikom, ali postoje male stvari koje alkohol i droga mogu učiniti i to će utjecati na tvoje postavke kao što su: tvoj master na mixeti je pojačan - ideš u crveno, odabir tvojih stvari je zamagljen, čitanje publike postaje zahtjevno jer ti oči lete na poprsje mlađahne djeve koja se mota ispred DJ pulta i, na kraju, tvoj set evoluira u čudnu i zbunjujuću izvedbu. To nikome ne treba. Ni tebi, ni publici niti vlasniku kluba. Njemu najmanje. Popiti koje piće možda je u redu, treba se dovesti u spokoj i smiriti živce, a većina profesionalnih DJ-a se odlučuje ne piti tijekom seta. Možda pivo ili dva prije svirke i onda se održavaju vodom dok rade.
OSREDNJOST, SUJETA I OSTALE DJEČJE BOLESTI
Svatko voli priče o uspjehu, još više ih voli kada se radi o njemu ili njoj osobno, ili o nekome koga poznaje. Postoje neki postulati koje bi trebali poštovati i uspjeh neće izostati. Prije svega disciplina, zatim ljubav i podrška uže i šire okoline. Nakon toga morate naučiti da privučete prave fanove vaše muzike, nemojte se zadovoljiti onima koji nemaju gdje izaći pa vas prate; tražite ekipu koja uživa u vašem setu ili u vašoj muzici. Ako to sve funkcionira, vaš rad će vas staviti u red onih koji dobivaju priliku za remixe za velikane, što podsjeća na to da se trebate ugledati na bolje od sebe. Korak na ovu stepenicu zahtjeva da budete bolji. Razvoj glazbenog znanja mora rasti iz dana u dan, fan baza treba da bude naslonjena na platforme društvenih mreža i u konačnici vaša vještina puštanja glazbe kao i produkcija moraju da se razvijaju uvijek! Međutim, glavne prepreke razvoju DJ-a su osrednjost, sujeta i otuđenje. Čini mi se da je došlo vrijeme da počnete upotrebljavajte svoju ljudskost i pristojnost da to zaobiđete i budete mnogo više od toga. Većina nas se našla u toj poziciji prosječnosti, stvari su se poredale i radite vikend za vikendom rutinski u istom klubu ili u dva u istom gradu. Iako ste osigurani za nastup, niste baš nešto postigli. Klubovi i publika su veoma osjetljive situacije, ta prosječnost i uljuljkanost nisu uopće dobre za to. Prosječnost vas vodi u slijepu ulicu u kojoj možete ostati jer ste atrofirali i ne znate kako dalje. Vasi setovi su uvijek isti ili malo drugačiji. Prosječnost dolazi polako i uzima vas, u jednom trenutku nećete krenuti naprijed jer ne znate šta vas čeka, stajaćete na jednom mjestu jer vam je tu dobro. Prekomjerni ego i apatija su korijen većine osrednjih navika, osobito u ovoj industriji. Svi se pogube zbog osrednjosti jer je to siguran, udoban, lagan način i samo se osjećaš dobro. Što se više klonite osrednjosti, to ćete više početi izgledati kao orginalan lik koji zaista želi ljudima prenijeti poruku kroz svoju glazbu ili set. Poniznost, profesionalnost i obavezivanje na neprestano poboljšanje jeste dug put, ali tako ćete se jedino razlikovati od ostalih i biti na radaru promotora i publike.
OSOBINE KOJE DEFINIRAJU OSREDNJOST U VEĆINE DJ-EVA
Ogovaranje i neprimjerena kritika su najučestalija pojava na sceni, nažalost. Pričati drugima iza leđa se zove trač i to nije dobro, ali većina DJ-eva to radi i vjerojatno kritizira nastupe drugih; najgore od svega je što to rade na samom nastupu i to često pred drugim nepoznatim ljudima. Na Balkanu je ova pojava još učestalija, a u mom malom gradu pogotovo. Jednom je lik iz mog grada klevetao lokalnog DJ-a. Poslije toga je lik pokušavao riješiti gažu na moru i, gle čuda, kako je svijet mali, želio je riješiti nastupe preko prijatelja ovog DJ-a kojeg je klevetao. Čudna situacija s ishodom da ovaj nije našao nastup na moru, a mogao je, da nije klevetao. Kad se stvari poredaju, ipak je to ponižavajuće, zbog glupe klevete jedan lik je ostao bez honorara, a jedna ekipa bez iskustva slušanja tog DJ-a, tom trećem je bilo drago što je imao priliku za osvetom, a i to je baš bezveze, skoro kao i kleveta sama. Mislim da takvim prizemnim strastima ne treba biti mjesto u elektronskoj muzici, kao ni u životu uopće. Pričajući ružno o drugim DJ-evima možete smanjiti svoje šanse za eventualnim nastupima. Zamislite situaciju da pričate ružno o nekom ko pušta muziku i to uradite pred nekim ko je vlasnik kluba, ili agent - odmah sebi smanjujete šanse kod tih ljudi. Nitko ozbiljan ne voli tračere. Pričajući ružno o drugima vas neće uveličati u očima ostalih. Preporuka bi bila da ne pričate loše o drugim ljudima bez njihovog prisustva, a ako baš ne možete da se suzdržite, onda to ne radite pred nepoznatim ljudima.
BUDI PONIZAN - ŠTO SI VEĆI BUDI MANJI
Godine 2002. radio sam warm up za vrlo popularnog lika i jednog od svojih osobnih idola. U početku sam bio prepadnut zbog susreta s njim. Kada je moj set završio, došao je na binu s velikim osmijehom: “Bio si nevjerjatan, doista sam uživao u tvom setu. Ako ikada budeš u New Yorku, molim te, pošalji e-mail...” Bio je tako uvjerljiv i prijateljski nastrojen, da me je momentalno napravio još većim fanom njegovog rada. Imam i ružnija iskustva, ali nećemo sada kvariti priču s nepristojnim i nadmenima likovima. Poniznost i pristojnost su ogromno oružje koje možete koristiti za prodaju sebe. Potrebno je vremena da se pronađete kao izvođač, ali ako se držite toga i ostanite dosljedno ponizni i pustite svoju muziku ili set da govori umjesto vas, bit ćete prepoznati od publike.
ISTI SET SVAKE SUBOTE ČITAVO LJETO
To se događa prečesto - rezidentni DJ koji svake subote ponavlja i ponavlja isti set. Ljudi primjećuju i komentiraju nedostatak kreativnosti i napora na odabiru ograničenog broja pjesama. Ovi DJ-i razvili su naviku znanja o tome što funkcionira i ne žele inovirati kada puštaju za novu ili više selektivnu publiku. A ipak, DJ je tu zbog publike, zar ne? Posao DJ-a jeste da ljudi plešu. Možda je set koji si svirao prošli mjesec stvarno oduševio publiku i dobio brojne komplimente. To ne treba da znači da se isti set ponovi naredne subote na istom mjestu. Ova navika je tihi ubica za kreativnost i vodi opet u osrednjost. Opusti se, ti si nekada to i radio, volio si taj izazov, da svake subote predstavljaš nove setove. Stalno moraš tražiti novu muziku i rijetke remixe koje ćeš predstaviti svojoj publici.
Kako izaći iz ove rutine? Slijedite svoje omiljene producente i etikete i zatražite da se nalazite u njihovom promotivnom dosegu. Većina producenata neprestano traži gigging DJ-e da sviraju njihove neobjavljene pjesme. Prođite kroz svoju selekciju i poslušajte pjesme koje niste odsvirali neko vrijeme. Iznenaditi ćete se kada pronađete neke dragulje na koje ste zaboravili. Odvojite se od rutine desetak dana i slušajte različite stilove glazbe. To će vas učiniti svestranijim DJ-em i iskusnijim muzičkim inovatorom. Ako želite da se vaša publika vraća očekujući nešto novo, čak i ako je još uvijek isti žanr ili tema u pitanju, onda razumijete o čemu je ovdje riječ.
KORIŠTENJE PREVIŠE EFEKATA U SETU
Svi mi volimo efekte! Oni su kreativni način manipuliranja i dodavanja drame našim setovima. Prekomjerna upotreba može biti totalna tegoba, osobito iz perspektive slušatelja. To se događa kada se DJ izgubi u efektima i pegla za vlastiti užitak manipuliranja zvukom, ne dopuštajući pjesmama da se razviju - sigurno ste već to vidjeli i čuli! Jednom je lokalni klub ugostio ikonu house muzike koja se toliko navalila na flanger da je to bilo nevjerojatno, nije bilo jasno da li je oglušio, ili je htio da ogluši sve prisutne ili je bio nezadovoljan cjelokupnim dojmom pa je iskoristio priliku da čuje kako je to kada flanger “zavrće” čitavu noć. Može se reći da je ovo čak ispod prosječnosti, zato pazi. Sa efektima je disciplina jako važna. Postoje umjetnici koji pomoću Allen & Heath DB4 miksera i dva Traktor X1 kontrolera, sviraju pet stvari nekog minimala, sve suhe stvari bez ikakvih efekata. Na petoj stvari polako se dodaje malo deleya, i to od miksera. Ovdje počinje magija. Pri premiksavanju na šestu stvar, na suptilni način, smanjuje se vremenska odgoda delaya stvarajući vlastitu jedinstvenu situaciju, što postaje vrlo hipnotično. Zatim se počinje dodavati reverb na efekte delaya i tako se ekipa na plesnom podiju uzima pod svoje, sa puno stvari i malo efekata, skaču do plafona.
Naposljetku, bitno je biti pristojan. Ozbiljan je posao rasplesati publiku i stvoriti jedan poseban momentum u vremenu i prostoru koji se uvijek ureže u sjećanje svih nazočnih.