Utjecaj DJ aktivizma na svakodnevni život
Elektronička glazba kao sredstvo za poticanje političkih i društvenih promjena
Jedna od najuzbudljivijih pojava koje se danas povezuju s elektroničkom glazbom je i odvažnost i samouvjerenost popularnih DJ-a i glazbenika u javnom izražavanju svojih stavova o politici i raznim društvenim problemima. Mainstream pop zvijezde su puno opreznije i uvijek vode računa o tome da ne uznemiravaju određene skupine među svojim fanovima, no brojni akteri elektroničke glazbe ne libe se podijeliti svoja mišljenjao raznim aktualnostima, poput Brexita, Donalda Trumpa, spolnoj diskriminaciji ili klimatskim promjenama.
Činjenica je da danas društvene mreže mogu poslužiti kao sredstvo za poticanje raznih inicijativa, akcija ili prosvjeda, no usmjeravanje potencijalnih virtualnih prosvjednika na pravi put nije nimalo lako. Glavnu ulogu u potkopavanju ima organizirano trolanje čiji je cilj umrtviti svaku akciju i pretvoriti svaku debatu u borbu s vjetrenjačama.
''Većina inicijativa za političke i društvene promjene na društvenim platfromama, neizbježno se pretvore u seriju uzaludnih odjeka.'', tvrdi Gideon Berger, osnivač protestne glazbene grupe R3 Soundsystem.
''Ali elektronička glazba je ta koja potiče pozitivnu komunikaciju i temeljnu interakciju svakog političkog aktivizma.'' Nije tajna kako je glazba već odigrala svoju ulogu u nekim povijesnim društvenim promjenama, u stvarnom životu i puno prije pojave društvenih mreža.
Vratimo se, na trenutak, u Berlin, ljeto 1989. Matthias Roeingh ili Dr Motte organizirao je prvi Love Parade, šarenu povorku čija je izvorna parola bila ''Friede, freude, eierkuchen'' ili ''Mir, veselje, palačinke'', uz techno kao glazbenu podlogu. Neposredno prije pada Berlinskog zida, povorkom se stvarao pokret bez granica čija je ideja bila otplesati u bolji svijet. ''Ovo je mjesto gdje se svi možemo slobodno kretati.'', govorio je Dr Motte kroz megafon.
''Želimo ga za nas, za svoju djecu i za sve one koji će živjeti na ovom planetu nakon nas.''
Tim je porukama ujedinjena generacija mladih ljudi koja je odrastala u podijeljenom gradu i stvoren temelj na kojem i danas stoji techno scena u Berlinu.
Nekoliko godina kasnije, u UK-u je donesen omraženi ''anti-rave'' zakon koji je policiju ovlastio da prekine svako ''okupljanje uz repetitivnu glazbu''. DiY, jedan od kolektiva aktivnih na tadašnjoj rave sceni, pokrenuo je inicijativu All Systems Go. Pristupile su joj sve organizacije sa scene, s ciljemprikupljanja sredstava za putne troškove mladima iz svih krajeva UK-a koji su htjeli doći u London na veliki prosvjed protiv ''anti-rave'' zakona. Na prosvjed je 50.000 ljudi došlo izraziti što misle o nametnutim odlukama primitivnog establišmenta. Prikupljena sredstva inicijative All Systems Go kasnije su poslužila su i u brojnim sudskim sporovima, tijekom kojih se percepcija javnosti o rave pokretu promijenila pa tako danas već uživa status respektabilnog kulturnog pokreta.
2018., u glavnom gradu Gruzije, Tbilisiju, nekoliko tisuća mladih iz #RAVEolution pokreta, sukobila se s policijom, nakon nasilne racije u najpoznatijem gradskom techno klubu, Bassianiju. Ta je intervencija bila samo jedna u nizu policijskih akcija čiji je cilj bio suzbijanje gradske techno scene. U prosvjedu su sudjelovali brojni gruzijski glazbenici, DJ-i i promotori, a posljedica njegovog održavanja dovela je i do krize u vladajućoj koaliciji te ostavke premijera države.
Svoj učinak imaju i individualne društveno korisne inicijative na elektroničkoj sceni. Kanadska DJ-ica Blond:Ish, nedavno je pokrenula hvalevrijednu peticiju ''Bye bye plastic'' i skupila 1.500 potpisa svojih kolega. U peticiji traži uvođenje ''eco-ridera'' za DJ-e kojim se ukida upotreba jednokratne plastične ambalaže. Među potpisnicima su se našli i Richie Hawtin, Annie Mac, Honey Dijon, Cassy, Ben Klock Pete Tong i dr... Turnejom ''We still believe: choose love'', The Black Madonna prikuplja i sredstva za pomoć brojnim žrtvama spolne diskriminacije iz LGBTQI+ zajednice... T4T LUV NRG, tandem kojeg čine Eris Drew i Octo Octa, prošle su godine javno isticali nedostatke klubova koje su posjetili, ponajviše vezane uz način ophođenja osoblja i redarske službe s posjetiteljima te isticanje promotivnih materijala s oskudno odjevenim djevojkama u prvom planu.
''Cilj ovakvih intervencija je buđenje društvene odgovornosti kod ljudi koji vode klubove.'' , glasilo je objašnjenje T4T LUV NRG.
Čak i samo stvaralaštvo nekog glazbenika može nositi skrivenu aktivističku poruku. Primjerice, Jeff Mills, prvo kao dio Underground Resistancea, a potom i samostalno, svojim je stavom techno gurua i ''tihog prosvjednika'', dao dodatnu vrijednost techno glazbi, ali i razbio mnoge predrasude o afroameričkim glazbenicima i njihovoj suvremenoj urbanoj kulturi.
''Techno pruža mogućnost slobodnog izražavanja svima koji žele svoje ideje podijeliti sa svijetom. A živimo u vremenu koje ima potencijala pokrenuti velike promjene. Mi već 30 godina pokušavamo objasniti legitimitet ovoga što radimo i zašto to radimo, a ljudi su to počeli shvaćati tek posljednjih nekoliko godina. Valjda se sad možemo početi obraćati ostatku svijeta. Nadam se...'', pronicljivo će Mills.
Na kraju, ključ uspjeha je pokušati usmjeriti pozitivnu energiju koja se manifestira unutar klupske kulture prema stvarnom životu, gdje bi bila u ulozi pokretačke snage za dobro. Svatko tko se u životu prepustio toj energiji, svjestan je, u kojoj mjeri, ona može čovjeka učiniti ljubaznijim i suosjećajnijim; na kakav način kreira posebne veze s drugim ljudima i s prirodom. Ali samo ako se prepustite... Rezultate ćete možda morati malopričekati, ali to čekanje će vam se isplatiti...