Zašto DJ zvijezde toliko priželjkuju povratak u underground
Nakon preobražaja u pop zvijezde, sve veći broj poznatih DJ-a teži povratku u korijene
Pokušajte zamisliti sljedeće: zarađujete nemoguće honorare kao rezident DJ u najluksuznijem klubu u Las Vegasu, puštate glazbu na događajima poput otvaranja Olimpijskih igara ili dodjeli nagrada Oscar, svaka stvar koju izbacite iz svog skupocjenog studija na Beverly Hillsu postaje instant-hit i, uz sve to, najviše truda ulažete u svoj tajni alter-ego projekt, kroz kojeg ponovno otkrivate underground zvuk u elektroničkoj glazbi. U posljednje vrijeme, sličnih je primjera među EDM zvijezdama sve više: David Guetta kao Jack Back, Deadmau5 kao Testpilot, Calvin Harris kao Love Generator, Laidback Luke kao Dark Channel ili Paul Woolford kao Special Request, neki su od najpoznatijih alter egoa najpoznatijih svjetskih DJ-a...
Koji su razlozi ovog trenda koji je, posebno, uzeo maha tijekom pandemije? Calvin Harris je ponudio najbanalniji i vrlo očit odgovor: ''ponovno otkrivanje glazbe koju sam volio i s kojom sam se bavio na početku karijere''. Možda u tome i ima istine, no nekako se teško oteti dojmu da su baš svi odabrali ovaj trenutak za ''ponovno otkrivanje glazbe'', kad je posve jasno da se, u posljednjih godinu dana, sve ono što je EDM vrhuška predstavljala, ispuhalo poput balona. Teza koja se provlačila kroz većinu intervjua, kako na Mixmagu, tako i na mnogim drugim portalima elektroničke glazbe, polako postaje realnost. S pandemijom na zalazu, nalazimo se na pragu restarta glazbene scene kojeg mogu iznijeti samo istinski ljubitelji određene vrste glazbe, a jezgra fanova elektroničke glazbe nalazi se upravo tamo gdje bi se, sad svi, opet htjeli nagurati - u undergroundu...
David Guetta je, 20-ak godina prije no što se našao u poziciji da nastupa na otvaranju Europskog nogometnog prvenstva, zanat DJ-a brusio pored Laurenta Garniera, po opskurnim pariškim klubovima i skladištima. I on je, baš poput Harrisa, na sličan način objasnio ideju za Jack Backa, svoj ''nekomercijalni'' alter ego. Možda najozbiljniji iskorak/povratak u underground napravio je Deadmau5 koji je, pod pseudonimom Testpilot, počeo producirati techno još prije 7 godina, kad je i objavio singl ''Sunset'' za Plus 8 Richiea Hawtina.
Unatoč tome što je evidentan motiv tom iznenadnom povratku u underground, kod većine upravo spomenuta prekretnica na sceni koja se očekuje nakon pandemije, sličnih je ''back to the roots'' povrataka bilo i prije. Činjenica je kako većina DJ-a svoje početke veže uz underground okruženja, u kojima su doživjeli i svoje prve uspješne trenutke nastupanja. Takvo okruženje posebno nedostaje onima kojima su karijere otišle u takvom smjeru da su, u potpunosti, prekinuli vezu sa svim onim štu su nekoć bili. A prirodno je (i sasvim logično) da, s godinama, nostalgija za nekim starim vremenima postaje sve intenzivnija...
Osim možebitne proračunatosti i nastojanju predviđanja trendova, odnosno nostalgiji za starim vremenima, postoji još jedan mogući razlog za bijeg u underground. Dokumentarac o tragičnom slučaju Aviciija, djelomično nudi objašnjenje, a odnosi se na odgovornost koju na svojim leđima nosi glazbena zvijezda takvog kalibra. Svaka stepenica više na putu zvjezdanog statusa znači i sve veći broj ljudi i poslova koji su financijski vezani za nositelja cijele priče - u ovom slučaju DJ-a/producenta koji si, od jednog trenutka, više ne može dozvoliti ni najmanji podbačaj. Znači li to da Guetta, Harris i društvo, na ovaj način, možda traže nekakav izlaz, prije nego što bude prekasno za to, kao u slučaju nesretnog Aviciija? Možda... S druge strane, to se može protumačiti i kao svojevrsna pljuska glazbenoj industriji koja stoji iza njih. Zar jedan Guetta misli kako suradnja s likovima poput Snoop Dogga nije zabavna? Pa što si taj umišlja...
Ako čak i smognemo snage i kažemo kako imamo razumijevanja za sve navedeno, iz perspektive glazbenika koji nisu nikad ni otišli iz undergrounda i koji nikad nisu ni primirisali život na visokoj nozi, teško je ne osjetiti prijezir i gnušanje prema ovim tzv. povratnicima u undergorund. Stoga i ne čude salve negativnih komentara na društvenim mrežama, na sve što je vezano uz ''nove glazbene projekte poznatih EDM-ovaca''. No, bez obzira na to što tajming svih tih projekata baca sumnju na njihovu iskrenost, EDM/pop-dance zvijezdama treba odati priznanje da su, ipak tijekom posljednje dekade s plesnom glazbom upoznali neke nove generacije, od kojih će jedan dobar dio publike ostati na plesnom podiju i nastaviti razvijati vlastite glazbene afinitete u smjeru elektroničke glazbe...