Menu
Home Novosti Menu
Blog

Kronike plesnog podija: Elektronički Panoptikum

9.6. - 15.6.

  • Arsen Pavešić I Foto: Facebook
  • 9 June 2022

9.6.1970. Rođen Ed Simons iz Chemical Brothersa

Ed Simons, baš kao i njegov kolega Tom Rowlands iz Chemical Brothersa, rodom je iz Londona, iako im je čitav glazbeni pedigre pa i njihovo udruživanje u poznati tandem, vezan uz grad Manchester i tamošnju scenu s kraja 80-ih i početka 90-ih godina. Simons je bio veliki obožavatelj mančesterskih bendova New Order i The Smiths, a Rowlands je izlazio u Haciendu, slušao hip hop i gothic rock. Upoznali su se na jesen '88., kao studenti Sveučilišta u Manchesteru, otkrili slične glazbene ukuse i slične razloge dolaska na studij u Manchester. Naredne 2-3 godine intenzivno izlaze u Haciendu i srodne klubove u blizini, a Rowlands je počeo i svirati klavijature u bendu po imenu Ariel. 1992. dolazi do prve glazbene suradnje budućih Chemical Brothersa i to kao DJ tandem. Prozvali su se The 237 Turbo Nutters i puštali hip hop i house, u malom mančesterskom klubu Naked Under Leather. Ime je dolazilo od kućnog broja njihove zgrade u Manchesteru, ali ubrzo su ga u Dust Brothers, po uzoru na istoimeni kalifornijski tandem, u to vrijeme poznat po produkciji hip hop matrica za Beastie Boyse. Dust Brothersi, osim ideje za pseudonim, postali su inspiracija i za prve eksperimente u sempliranju i produkciji. Svoju prvu ploču, ''Song to the siren'', Dust Brothersi snimili su pomoću kućnog računala, klavijature, samplera i Hitachi hi-fi linije. Krajem '92., otisnuli su 500 white label komada i počeli ih dijeliti DJ-ima, klubovima i trgovinama po Londonu, no nitko ju nije puštao. Nitko, osim jednog DJ-a - Andrewa Weatheralla koji ga je i objavio na svom Junior Boy's Own i odmah im priskrbio nekoliko ponuda za remiksiranje. Do kraja godine Simons i Rowlands su remiksirali bendove Lionrock, Leftfield, Republica i Sandals, a u siječnju '94. izbacili i ''Fourteen Century Sky EP''. Još kao Dust Brothersi, postali su i rezident DJ-i Sunday Sociala, večeri za 200-tinjak ljudi koju je organizirao Heavenly Records, u jednom pubu u centru Londona. Iako je funkcionirao svega 3 mjeseca, Sunday Social bio je popularan među londonskim ''kužerima'' po nenajavljenim gostima i neuobičajenim DJ setovima, kao npr. Tricky koji se volio pojaviti i sat vremena puštati heavy metal. Čitava vibra oko Sunday Sociala kumovala je i daljnim angažmanima za remikseve, uključujući značajna imena poput Charlatansa, Manic Street Preachersa, Primal Screama i Prodigyja, kao i prvoj američkoj turneji s Orbitalom i Underworldom 1995. Turneja se pokazala vrlo bitnom, jer su Dust Brothersi uložili službeni prigovor Junior Boy's Ownu oko neovlaštene upotrebe imena. Tako su, po povratku s turneje, Dust Brothersi postali Chemical Ed i Chemical Tom, odnosno Chemical Brothersi. Promjena imena nadahnula je i naslov njihovog prvog albuma ''Exit planet Dust''. Globalnu slavu im je pak donio drugi album ''Dig your own hole'' i mega-hit ''Block rockin' beats'' koji je odmah poharao top ljestvice i osvojio Grammyja. Status potvrđuje ''Surrender'' iz 1999. i hitovi ''Hey boy, hey girl'' te ''Out of control'', u kojem gostuju Bernard Sumner iz New Ordera, inače i ostvarenje dječačkog sna za Chemicalse kao velike fanove New Ordera...

12.6.1965. Rođen Louie Vega

''Little'' Louie Vega, polovica legendarnog tandema Masters At Work, jedan je od onih likova koji su stvorili NYC house ili onaj house koji je prvi našao svoj put preko Atlantika i osvojio europsku klupsku scenu, početkom 90-ih. Vega dolazi iz portorikanske obitelji iz Bronxa, u kojoj je, u kontakt s glazbom došao zahvaljujući svom ocu koji je svirao saksofon i ujaku, nekoć poznatom pjevaču Hectoru Lavoeu. Vega se DJ-ingom počinje baviti krajem 80-ih te '89. postao rezident DJ, u kasnije kultnom Sound Factoryju. Na toj poziciji počeo je, na tjednoj bazi, dobivati neobjavljene materijale od mnogih gradskih producenata pa je tako došao i u kontakt sa svojim budućim kolegom Kennyjem ''Dope'' Gonzalesom i njegovim singlom ''A touch of salsa'', na kojem je semplirao kubansku pjevačicu Celiu Cruz. Kako su Vega i njegova obitelj bili veliki fanovi Celije Cruz, poželio je upoznati autora. Ishod tog susreta bilo je rođenje dua Masters At Work, iako je ovo ime, na jednom singlu '89. posudio Todd Terry. Vega i Gonzales, kao Masters At Work svoj prvi EP ''Just Lil Dope/Our mute horn'' izbacuju '91., uz gostovanje bratića Louiea Vege, trubača Raya Vege. Dvije godine kasnije imaju i prvi veliki hit, ''The nervous track'', a paralelno se rađa i njihov drugi projekt, NuYorican Soul. Za razliku od MAW-a, NuYorican Soul se manje oslanjao na sempliranje, a više na suradnje s glazbenicima poput Georgea Bensona, Roya Ayersa, Tita Puentea i dr. Uloge glavnih vokalistica preuzele su Jocelyn Brown i supruga Louiea Vege, India. One su otpjevale i dva najveća hita NuYorican Soula, ''I am the black gold of the sun'' iz '96., odnosno ''Runaway'' iz '97. Epitet hiper-producenata, Vega i Gonzales su zaradili tijekom prve polovice 90-ih, kad su, prema njihovim riječima, u studiju boravili i po 18 sati dnevno. Ono što je obilježilo njihov rad u tom razdoblju, a tijekom godina se pretvorilo i u svojevrsni trademark su tzv. Masters At Work dubs, odnosno klupske, dub verzije singlova, u kojima su postali eksperti. Prvi takav remiks napravili su i prije izlaska vlastitog singla i to 1990., za Debbie Gibson, ondašnju veliku američku teen pop zvijezdu. S obzirom na globalne glazbene trendove početkom 90-ih i masovni rave pokret koji je iz UK-a krenuo u osvajanje Europe, interes pop zvijezdi za B stranu ploče s remiksom bio je ogroman. MAW su, tako, tijekom 90-ih, remiksirali najveća glazbena imena poput Madonne, Michaela Jacksona, Janet Jackson, Jamiroquai, Chica, Simply Reda, Toni Braxton i dr. Taj rastući trend remiksiranja nije mogla zanemariti ni američka Akademija za diskografsku umjetnost i znanost, odnosno direkcija glazbene nagrade Grammy koja je, 1998., uvela novu kategoriju u dodjeli Grammyja, službenog naziva ''nagrada za najbolje remiksiranu snimku neklasične glazbe''. Tijekom prvih nekoliko godina, među nominiranima za ovu nagradu, dominirali su upravo predstavnici njujorške škole – MAW, Todd Terry, Armand van Helden, David Morales, Roger Sanchez, Danny Tenaglia i dr. Zanimljivo je da MAW, iako, do danas, bilježe najveći broj nominacija, nisu nikad osvojili nagradu. Uspjelo je to Louieu Vegi 2006., za samostalni remiks za singl ''Superfly'' Curtisa Mayfielda.

14.6.1961. Rođen Boy George

George Alan O'Dowd, poznatiji kao Boy George, doista je jedinstvena pojava na svjetskoj glazbenoj sceni i to ne zbog svog ekstravagantnog izgleda i stylinga, već zbog činjenice što je jedini glazbenik kojem je pošlo za rukom, od pop zvijezde iz 80-ih godina, postati DJ zvijezda, desetak godina kasnije. Doduše, onih koji su pjevanje ili sviranje, u nekom trenutku, odlučili zamijeniti DJingom. Osim Boy Georgea, valja izdvojiti i Neneh Cherry kao najuspješniju u toj tranziciji. No, Neneh Cherry, na vrhuncu svoje pjevačke karijere, ipak nije bila globalna pop zvijezda, kakva je bio Boy George, kao frontman grupe Culture Club. George je odrastao u Woolwichu (istočni London), ali dolazi iz irske obitelji, što se može naslutiti i iz prezimena. Čak štoviše, praujak mu je bio Thomas Bryan, irski revolucionar i prvoborac IRA-e, pogubljen 1921. Boy George je, pak, bio druga vrasta revolucionara, a danas ga, s pravom, možemo smatrati pionirom u slobodi izražavanja, ponaviše za pripadnike LGBT, odnosno LGBTQIA+ zajednice. Krajem 70-ih pripadao je originalnmim Blitz Kidsima koji su se okupljali u londonskom klubu Bltz i stvarali New Romantic subkulturu. Ondje je zalazio i čuveni lovac na talente Malcolm McLaren kojeg je George fascinirao svojim androginim izgledom pa ga je pozvao da se priključi bendu Bow Wow Wow. George tako počinje nastupati pod imenom Lieutenant Lush i ubrzo osniva svoj bend, Sex Gang Children. Prije snimanja prve demo snimke ipak mijenjaju ime u Culture Club i objavljuju album ''Kissing to Be Clever'', za Virgin, 1982., poznat po hitu ''Do You Really Want to Hurt Me?'' Boy George postaje instant zvijezda, ponajviše zbog svog imidža koji je rijetko koga ostavljao ravnodušnim. Već iduće godine izlazi im album ''Colour by Numbers'' i, vjerojatno najpoznatiji sing, ''Karma Chameleon''. Culture Club je, prije raspada 1986., snimio još dva albuma, nakon čega Boy George započinje svoju samostalnu karijeru koja će ga odvesti u DJ vode, tijekom 90-ih, a potom i u produkciju elektroničke glazbe. Prvi samostalni album, ''Sold'' objavljuje već '87., a od sredine 90-ih paralelno objavljuje pop i elektroničku glazbu, uključujući i miksane kompilacije, kao npr. ''Ministry of Sound - The Annual'' s Peteom Tongom i Judgeom Julesom ili ''A Night In/Out'' za Moonshine Music. Krajem 90-ih dolazi do prvog okupljanja Culture Cluba. 1999. objavljuju album ''Don't Mind If I Do'', nakon kojeg se ponovno razilaze, sve do 2011., kad se okupljaju povodom 30.godišnjice benda. Posljednje okupljanje i najave oko izlaska novog albuma traju od 2014., a u prosincu 2020., Culture Club je održao veliki livestream koncert na Wembleyu. Boy George je, dosad, objavio dvije autobiografije, ''Take It Like A Man'', 1995. i ''Straight'', 2005., a je i makrobiotičke kuharice, ''Karma Cookbook'' iz 2001.

Ukratko…

10.6.1996. Robert Miles ovjavljuje album ''Dreamland''.

11.6.1960. Rođen Nick Hallam, član grupe Stereo MC's.

15.6.1981. Duran Duran objavljuju svoj prvi, istoimeni album.

15.6.1969. Rođen američki reper Ice Cube

Prošlu epizodu iz serijala 'Elektronički Panoptikum' pročitajte OVDJE.

Next Page
Loading...
Loading...