Search Menu
Home Novosti Menu
Blog

Kronike plesnog podija: Elektronički Panoptikum

16.6. - 22.6.

  • Arsen Pavešić I Foto: Facebook
  • 16 June 2022

16.6.1971. Rođen Tupac Shakur

Tupac Amaru Shakur ili 2Pac, pravim imenom Lesane Parish Crooks, prije nego je postao globalna kulturološka ikona i, posthumno, jedan od najutjecajnijih repera svih vremena, bio je lider hip-hop generacije s početka 90-ih i glavna tzv. West Coast scene, iako je rodom iz NYC. Repao je o društvenim problemima, diskriminaciji i neimaštini, što je, dijelom, bilo i njegovo obiteljsko nasljeđe, s obzirom na to da je odrastao u Harlemu, u obitelji koja se bavila aktivizmom od kraja 60-ih godina. Roditelji su mu bili aktivni članovi skupine Black Panther čije su aktivnosti često graničile s terorizmom. Još dok je bio beba, Tupacu je promijenjeno rodno ime i nazvan je po svom navodnom pretku Túpac Amaru II, potomku posljednjeg vladara Inka koji je pogubljen 1781. u Peruu. Tupac je, s 13 godina, s majkom odselio u Baltimore, gdje se počinje baviti rapom s prijateljem Danom ''Mouse'' Smithom koji je beatboxao. 1988. seli u Marin City, u predgrađu San Francisca i počinje se baviti glumom i plesom, a '89. se vraća u NYC. Osniva svoju prvu rap grupu, Strictly Dope, a nastupa i samostalno, pod imenom MC. Već godinu dana kasnije dobiva angažman u rap grupi Digital Underground i mijenja ime u 2Pac. U suradnji s Digital Undergroundom, a posebno s Randyjem Stretch Walkerom, 2Pac snima svoj kultni, debitantski album ''2Pacalypse Now'', 1991. Album se bavi tadašnjim aktualnim temama u američkom društvu, od kojih su mnoge i danas prisutne: rasizam, policijska brutalnost, neimaština, kriminal i sl., a izazvao je kontroverze u javnosti zbog upotrebe dijelova govora, tadašnjeg američkog potpredsjednika, Dana Quaylea. Tupac je svoj status potvrdio i na iduća tri albuma, ''Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z.'', ''Me Against the World'' i ''All Eyez on Me''. U istom je periodu ostvario i nekoliko zapaženih filmskih uloga (''Juice'', 1992., ''Poetic Justice'', 1993. i ''Above the Rim'', 1994.), no kreću i njegovi problemi sa zakonom. 1995. upucan u New Yorku, a iste godine završava, na osam mjeseci, u zatvoru zbog napada. Po izlasku se našao usred tzv. East Coast - West Coast konflikta koji je, od reperskog rivaliteta, izrastao u pravi sukob. Našavši se na West Coast strani, pored Sugea Knighta i njegovog Death Row Recordsa, Tupac je poginuo u pucnjavi, u rujnu '96. Šest mjeseci, kasnije, jedan od osumnjičenika za to ubojstvo, Notorious B.I.G., ubijen je u Los Angelesu. Od ovih tragičnih događaja traje stvaranje kulta ličnosti obojice stradalih repera, a Tupac Shakur je postao jedini glazbenik u povijesti koji je objavio više albuma nakon smrti, nego za života. Do ubojstva je objavio četiri albuma, a sedam ih je objavljeno posthumno, od čega je posljednji, ''Pac's Life'' izašao 2006., čak 10 godina nakon smrti, što je izazvalo dodatne kontroverze i priče da Tupac zapravo nije poginuo.

18.6.1963. Rođen Jeff Mills

The Wizard Jeff Mills, jedan od sinonima za Detroit Techno, obilježio je 40 godina DJ karijere tijekom pandemijske 2020. Naime, upravo je 1980., uoči mature u srednjoj školi McKenzie, oformio svoj prvi DJ tim Frequency Sound System. U to vrijeme, kao maloljetnik, Mills nije smio ući gotovo u nijedan klub, a bio je rezident DJ u tri kluba, u istočnom dijelu Detroita – utorkom u klubu Lady, srijedom u Cheeksu, a četvrtkom u UBQ. Rezidencija u UBQ donijela mu je i prvi posao na radijskoj postaji WDRQ koja je, u početku, prenosila njegove nastupe u živo, a potom mu dodijelila i noćnu emisiju. Tako je nastao The Wizard, a njegove su emisije, u drugoj polovici 80-ih, dosegle kultni status u Detroitu, kakvim se mogao pohvaliti još samo The Electrifying Mojo. Mills je, u eteru WDRQ-a, proveo punih 8 godina, od 1982. do 1990. Istovremeno je nastupao kao DJ, a krajem 80-ih je postao član industrial benda Final Cut, u kojem je stekao svoja prva iskustva u produkciji glazbe. Nakon ove epizode, kreće razdoblje rađanja Underground Resistancea s Mad Mikeom Banksom. Mills i Banks, u ovoj su fazi, dijelili i frustraciju načinom funkcioniranja glazbene industrije. Posebno su bili razočarani neuspješnim pokušajima suradnje s izdavačim kućama Juana Atkinsa i Derricka Maya, Metroplex i Transmat, čija je izdanja Mills i promovirao u eteru WDRQ. Metroplex je funkcionirao kao ''Juan Atkins only'' label, na kojem je, uz nekoliko iznimaka, izdavao isključivo Atkins pod raznim pseudonimima, a Transmat je, nakon uspjeha ploče ''Strings of life'', ekspresno preuzeo poslovni model velikih izdavačkih kuća. Treći član uspješne trojice, Kevin Saunderson, u to je vrijeme već potpisao za Virgin te se posve distancirao od gradskih kuloara. Ovaj kominikacijski jaz s prvom Detroit Techno generacijom bio je svojevrsni trigger za nastasnak Underground Resistancea, 1989. Zbog militarističkog izgleda, maski, marama i vojničke odjeće, ali i zbog samog naziva, u Detroitu su, a potom i šire, ubrzo zaradili epitet ''Public Enemy techno scene''. No glazba Underground Resistancea u početku je više zvučala kao house, a unatoč tome što su i Mills i Banks dolazili iz siromašnog dijela Detroita, socijalna i politička nota na tragu one kakvu je zastupao Public Enemy, usvojena je tek u kasnijoj fazi djelovanja. Jeff Mills ostaje u UR-u do 1991. i New Music Seminara u NYC, nakon čega prihvaća ponudu za stalnim angažmanom u klubu Limelight i nastavlja samostalnu karijeru. Nakon NYC, odlazi u Berlin i postaje rezident DJ u Tresoru, za čiju etiketu objavljuje kultni ''Waveform Transmission'' vol. 1 i 2. Potom se smješta u Chicago i pokreće etiketu Axis s Robertom Hoodom, kad i počinje njegova bogata diskografska karijera koja, do danas, broji 40-ak albuma i miksanih kompilacija te preko 70 EP-a. Vrhunac karijere doživljava sredinom 90-ih, kako svojim poznatim minimal techno DJ setovima na 3 gramofona, tako i po poznatoj ploči ''The Bells''. U novom mileniju postaje poznat i po revolucionarnim nastupima u kombinaciju s filharmonijskim orkestrom, kao npr. Montpelier Philharmonic Orchestra, 2005. Mills je i jedan od glavnih pobornika afrofuturizam, kros-kulturalnu umjetničku filozofiju s ciljem rekreiranja uloge Afro-amerikanaca u društvu budućnosti.

18.6.2007. Simian Mobile Disco objavljuju svoj prvi album, ''Attack Decay Sustain Release''

James Ford i Jas Shaw, odnosno londonski tandem Simian Mobile Disco, najznačajniji su predstavnici drugog vala electro house/nu disco/indie dance sounda, trenda koji je relativno kratko trajao u svojoj izvornoj formi, da bi, već početkom 2010-ih, ogrezao prema komercijalnoj inačici, poznatoj kao EDM. No, iako glazbu Simian Mobile Disca, od toga dijeli svega nekoliko godina, danas zvuče kao da nisu ni blizu. Nastao kao DJ duo, iz četveročlanog benda Simian, a prije objave albuma, bili su najbliži soundu kakav se mogao čuti na francuskoj etiketi Kitsune, odnosno imenima poput Playgroupa, Black Strobea ili Digitalisma. Simian Mobile Disco su, za Kitsune, objavili nekoliko singlova, poput "The Count / Morse Code From The Cold War", 2005. ili njihov veliki hit ''Hustler'', 2006. Taj će singl, na kojem gostuje pjevačica Char Johnson postati i nositelj njihovog prvog albuma, ''Attack Decay Sustain Release''. Album je objavio londonski Wichita Recordings Richarda Greena i Marka Bowena, a na kojem su najznačajnija imena bili bendovi kao što su The Cribs ili Bloc Party. K tome, Wichita je odmah objavila i maxi-singl ''Hustlera'' s remiksevima Armanda van Heldena, Kevina Saundersona, Jessea Rosea i Shakletona, čime mu je potvrdila status klupskog hita. Uspjeh čitavog albuma, donio je Simian Mobile Discu nastupe s bendovima poput Klaxonsa ili Chemical Brothersa, a nekoliko mjeseci kasnije, u siječnju 2008. i besplatan miksani CD, u tiskanom izdanju Mixmaga.

Ukratko…

17.6.1987. Rođen američki reper Kendrick Lamar.

19.6.1964. Martha and the Vandellas objavljuju jedan od najvećih hitova Motowna, ''Dancing in the Street''.

22.6.1961. Rođen britanski pjevač Jimmy Sommerville.

22.6.1953. Rođen DJ Ian Levine, u UK-u poznat po Northern Soul sceni.

Prošlu epizodu iz serijala 'Elektronički Panoptikum' pročitajte OVDJE.

Next Page
Loading...
Loading...