Kronike plesnog podija: Evolucija plesne glazbe
Priča o Jimmyju Savileu
Na pitanje tko je uistinu bio prvi DJ na svijetu, danas imamo nekoliko raspoloživih odgovora koji čak i nisu međusobno kontradiktorni. Neki će otići toliko daleko pa će, kao prvog DJ-a, imenovati čuvenog Thomasa Edisona koji je izumio gramofon i prvi puštao ploče svom najužem krugu prijatelja. Ako govorimo o modernom klupskom DJ-ingu koji podrazumijeva miksanje plesne glazbe uz beatmatching, odgovor je Francis Grasso, a opširniju priču o tome možete pročitati u jednoj od prethodnih epizoda. Prvi DJ s dva gramofona u DJ pultu bila je Regine Zylberberg, 1947., u legendarnom pariškom klubu Whiskey a Go-Go, dok je prvi DJ koji je koristio dva gramofona za tzv. continuous play bio Agustin Martinez, početkom 60-ih, u klubu Tequila a Go-Go, u Acapulcu (o njemu nešto više u jednoj od narednih epizoda). Prvi radijski DJ bio je stanoviti Ray Newby koji je, 1906., prvi pustio ploču u radijskom eteru jedne lokalne postaje, u Stocktonu (California). No tek je 1935., Martin Block s njujorške radijske postaje WNEW ponio naziv disc jockey, a osmislio ga je njegov kolega, novinar Walter Winchell. Ključna godina za DJ-ing bila je 1943., kad je održana prva zabava na kojoj je netko, umjesto benda, glazbu odlučio puštati s ploča. Bio je to Jimmy Savile, iako je danas poznato kako je, istovremeno i pariški pokret otpora, po gradskim podrumima, održavao tulume uz glazbu s gramofonskih ploča...
Jimmy Savile rođen je 1926., u katoličkoj obitelji, u Burleyu, predgrađu Leedsa, kao najmlađi od sedmoro djece. Odrastao je u periodu velike, globalne, ekonomske krize, danas poznatom i kao Velika depresija. Nakon osnovne škole, tijekom prvih godina 2.svj.rata, Savile je radio u metalo-prerađivačkoj industriji, kao rudar i trgovac. No početak zračnih napada na UK kumovao je njegovom usmjeravanju u zabavni sektor. Naime, britanska vlada, u to je vrijeme, poticala organiziranje bilo kakve vrste zabava, kako bi održavala moral u narodu. Savile je, kao tinejdžer vedra duha, prepun entuzijazma, uočio svoju priliku da nekako uljepša ratne dane svojim sugrađanima. 1930-e su, u UK-u, glavni oblik zabave uz glazbu bili plesnjaci, na kojima su nastupali tzv. plesne grupe koje su svirale jazz. Te su grupe nosile nazive po svojim band-leaderima, poput ''britanskog kralja jazza'' Jacka Hyltona, Joa Lossa, Henryja Halla, Carrolla Gibbonsa i sl. Savile je, prije svega, maštao o tome da, u Leedsu, organizira foxtrot plesnjake s tim bendovima, no to je logistički i financijski bilo neizvedivo, iako je, u relativno kratkom roku osigurao prostor za zabave - dvoranu društvenog doma udruženja Loyal Order of Ancient Shepherds u Leedsu. Kako je većina tih popularnih plesnih grupa, do kraja 30-ih, objavila LP-e, Savile se dosjetio kako bi plesnjak mogao organizirati puštajući njihove ploče. Trebalo je samo obići sve prijatelje i poznanike i skupiti što više ploča. Ali to je riješilo samo dio problema. Naime, reprodukcija s tadašnjih kućnih gramofona s integriranim hornama bila je jednostavno pretiha za plesnu dvoranu. Stoga je Savile, uz pomoć neimenovanog frenda, uspio jedan gramofon spojiti na nekoliko radijskih zvučnika. Za današnje pojmove je riječ o smiješnoj intervenciji i, vjerojatno, neznatnoj razlici u kvaliteti i glasnoći zvuka, ali za ratne 40-e u Leedsu, to je bilo pravo otkriće. I tako je Savile, početkom 1943., krenuo sa zabavama u dvorani Loyal Order of Ancient Shepherds. Na prvu je zabavu došlo 12 ljudi, odnosno 6 parova koji su plesali na glazbu s ploča koje je Savile posudio od prijatelja i puštao na svom mutiranom gramofonu s radijskim zvučnicima. Taj je skromni plesnjak ušao u povijest kao prva zabava na kojoj se plesalo uz glazbu s gramofonskih ploča...
Savile je nastavio sa zabavama na širem gradskom području Leedsa i okolnim mjestima poput Otleya, Bradforda, Huddersfielda, sve do kraja rata. Krajem 40-ih i početkom 50-ih, svoju je ratnu DJ profesiju, na kratko zamijenio sportskom karijerom. Bavio se polu-profesionalno biciklizmom i hrvanjem, a organiziranju zabava i puštanju ploča, ponovno se okrenuo polovicom 50-ih, nakon niza sportskih ozljeda. Nastanio se u Salfordu, predgrađu Manchestera, a cimer mu je bio Ray Teret, notorni radijski DJ, kasnije osuđen zbog silovanja 15-godišnjakinje. Krajem 50-ih, zapravo započinje karijera Jimmyja Savilea. Prvo kroz nekoliko plesnjaka u njegovoj organizaciji, poput Plaza Ballrooma u centru Manchestera, Mecca Locarno Ballrooma u Leedsu ili Palais Dance Halla u Ilfordu (Essex), a potom i na popularnom Radiju Luxembourg, gdje je, kao DJ, radio od 1958. do 1968. Savile je, početkom 60-ih, bio možda i najpopularniji radijski DJ u UK-u, a '68. je prešao na Radio 1. Tijekom narednih 20-ak godina, uređivao je i vodio popularne radijske emisije, kao npr. Speakeasy, Old Record Club, Double Top Ten Show ili Triple Top Ten Show. Savile je, 60-ih godina, postao i popularna TV ličnost, ponajprije kao voditelj glazbene emisije Top of the Pops koju je vodio od 1964. Bio je i voditelj emisije Pop Go The Sixties, koprodukcije s njemačkim ZDF-om koja se emitirala diljem zapadne Europe. Od 1975. do 1994. Savile je vodio i TV emisiju za mlade Jim'll Fix It te se, do kraja 90-ih, etablirao kao jedno od najpopularnijih britanskih medijskih ličnosti. Osim toga, postao je poznat i kao lice brojnih humanitarnih akcija pa se procjenjuje da je, tijekom svoje karijere, pomogao prikupiti više od 40 milijuna funti u dobrotvorne svrhe. Unatoč tome, početkom 90-ih, britanski su mediji počeli razotkrivati njegovu mračnu stranu - niz optužbi za pedofiliju, seksualno uznemiravanje i pokušaje silovanja. Savile je, do kraja života, nastavio javno djelovati, optužbe je svesrdno odbacivao, a pokrenuo je i nekoliko tužbi za povredu ugleda i časti. No, nakon njegove smrti, 2011., u javnosti se pojavilo na stotine priča koje su potvrdile da je doista bio zloglasni seksualni predator. O mračnoj strani Jimmyja Savilea, nekoć simpatičnog mladića koji je volio puštati ploče na plesnjacima, Netflix je, 2022., objavio i dokumentarni film ''Jimmy Savile: A British Horror Story''...
Posljednju priču iz serije Evolucija plesne glazbe, pročitajte OVDJE...