Kronike plesnog podija: One hit wonders
Plesali smo jedno ljeto (X.dio)
Prošle su tri epizode otkako smo zakoračili i zapeli u 90-ima, a zapet ćemo i ovog tjedna. Razlog tome nije nostalgija (možda malo), nego činjenica da će to desetljeće zauvijek ostati zabilježeno kao zlatno doba za cjelokupnu elektroničku glazbu, ključno za definiranje i razvoj brojnih pravaca koji se danas dalje razvijaju na tim temeljima. Shodno tome i produkcija je dala neke od najvećih uspješnica u svakom žanru te djela nebrojenih one-off projekata, odnosno 'one hit wondera'. No, za razliku od prijašnjih razdoblja, razotkrivanje 'one hit wondera' 90-ih postaje pravi izazov. Naime, trend koji danas više nije toliko prisutan, bio je da gotovo svaki uspješan producent, objavljuje glazbu pod 10 i više različitih imena, od kojih su se neka pojavljivala i nestajala, nakon samo nekoliko singlova. Primjerice, njemački kolektiv Whirlpool Productions, kojeg pamtimo po hitu ''From Disco to Disco'' , ne ulazi u našu kategoriju, jer su njegovi članovi Eric D. Clark, Justus Kohncke i Hans Nieswandt već tad bili afirmirani producenti te su paralelno gradili svoje DJ karijere. Ili projekt Mighty Dub Katz iza kojeg je stajao Fatboy Slim. Unatoč tome, 'one hit wonder' imena ne nedostaje. Zapravo, ima ih toliko da opet neće svi stati u ovu epizodu...
Kronološki, krećemo od nulte 1990. i to iz New Yorka s kolektivom koji je, u drugoj polovici 80-ih, u gradu uživao reputaciju hard party animalsa, čak i prije no što su počeli nastupati, a pogotovo nakon što su krenuli kao duo Sampladelic, pjevačice Kierin Magenta Kirby (ovo je uistinu pravo ime Lady Miss Kier) i DJ Dmitrija a.k.a. Supa DJ Dmitry. U ovom sastavu nastupali su gotovo svakodnevno pred raznom publikom i bili jednako dobrodošli na disco zabavama, hip hop tulumima, bilo među gay zajednicom ili u regularnim klubovima. Na jednoj od tih zabava '88., prišao im je čudnovati Japanac Dong-hwa Chung i uručio im kazetu sa svojim DJ setom. Na kazeti je pisalo Jungle DJ Towa Tei. Ubrzo nakon toga, duo je postao trio Deee-Lite, a Lady Miss Kier je pozvala i Bootsyja Collinsa, legendarnog gitaristu Jamesa Browna i benda Parliament-Funkadelic koji je bendu osigurao studio i tim za produkciju njihovog prvog albuma ''World Clique''. U kolovozu '90., objavljen je prvi singl s albuma, jedan od najvećih hitova 90-ih, ''Groove is in the heart'' koji je, baš poput benda, osvojio publiku iz svih mogućih glazbenih sfera. I danas, 30 godina kasnije, još uvijek odlično prolazi u svakoj prilici i putem svakog medija... Nakon ovog mega hita, Deee-Lite je objavio još dva albuma, ali nikad više nije bio ni blizu uspjeha kakvog je polučio ''Groove is in the heart''. Raspali su se '94., a najuspješniju glazbenu karijeru, potom je ostvario Towa Tei. Lady Miss Kier nastavila je nastupati kao DJ, a danas uživa status globalne LGBTQ ikone.
Svega dva mjeseca nakon singla ''Groove is the heart'', njujorška pjevačica Robin Stone objavila je singl ''Show me love'' koji će se pokazati kao jedan od najvećih hitove house glazbe svih vremena, sa stotinjak re-izdanja u singl formatu te pojavljivanjem na nekoliko stotina kompilacija. No, prvo izdanje je prošlo relativno nezapaženo, a tek je remiks iz '92. donio globalni uspjeh. ''Show me love'' do danas su remiksirali StoneBridge, Todd Edwards, Kerri Chandler, Steve Angello, DJ Tonka, Onionz i brojni drugi. Iako je Robin S. ostala aktivna do danas, ''Show me love'' je ostao njen jedini pravi hit. Najbliže ponavljanju tog uspjeha došla je '97. sa singlom ''It must be love'' koji je, u suštini, gotovo identičan kao ''Show me love'' s izmijenjenim tekstom.
Ostajemo u '92. i teleportirat ćemo se u Nizozemsku, kako bi se prisjetili kultne house ploče, spomenute u uvodu prve epizode ovog serijala. Robin Albers, a.k.a. JayDee, jedan od prvih DJ-a u Nizozemskoj, te je godine, po prvi put objavio svoj bezvremenski ''Plastic Dreams'' , na belgijskom R&S Recordsu. Ova house himna je, tijekom godina, postala jedna od najremiksiranijih stvari svih vremena. Samo 1997. je objavljeno preko 20 remikseva ''Plastic Dreamsa'', a posljednjeg je, prošle godine objavila Nicole Moudaber. Po broju remikseva, u istu klasu ulazi još jedno djelo 'one hit wondera', ovaj put iz Berlina. Koliko je sjajna njegova 'one hit wonder' aura, govori i činjenica da se, tijekom posljednjih 20-ak godina, njegov jedini hit više povezuje s onima koji su ga remiksirali, nego s njim kao autorom. Paul Schmitz-Moormann, kasnije poznat i kao Kid Paul, '93. je, pod imenom Energy 52, objavio singl ''Cafe Del Mar'' , na etiketi Eye Q Records Svena Vätha. Karakteristična tema ovog singla, jedna je od onih koje se stalno vraćaju i ponovno osvajaju plesne podije, a napraviti njegov remiks, gotovo da je postala stvar prestiža pa su se u toj ulozi dosad našla imena poput deadmau5a, K-Klassa, Olivera Liebe, Sharam Jaya, Tale Of Us ili Ricarda Villalobosa.
Skok u '94., uz jedan engleski duo koji je, prije svog najvećeg uspjeha, postojao punih 12 godina, tijekom kojih je objavio sedam albuma. Njihov nadaleko najuspšeniji singl ''Missing'' skinut je s osmog albuma ''Amplified Heart'', a proslavio ga je remiks Todda Terryja iz '95. Tracey Thorn i Ben Watt ili Everything But The Girl, 80-ih godina vjerojatno nisu ni sanjali kako će jednog dana imati kultnu house ploču. Prvih 10-ak godina djelovali su u specifičnoj fuziji jazza, soula i popa, u UK-u poznatoj i kao ''sophisti-pop'' čije su najveće zvijezde bili Sade i Simply Red, a pored kojih se sličnom glazbom bavilo još 10-ak britanskih bendova s polovičnim uspjehom, između ostalih i Everything But The Girl. Uspjeh kojeg im je donio ''Missing'' uvjerio ih je da promijene galzbenu orijentaciju, što su i učinili, ali ne skupa. Tracey i Ben razišli su se, nakon nastupa na jednom festivalu 2000. Pored hita ''Missing'', iz UK-a je iste godine izašla još jedna house bomba koju potpisuje 'one hit wonder' ekipa pod imenom Happy Clappers. ''I believe'' bio je njihov prvi singl, na kojem im se priključila pjevačica Sandra Edwards. Iako je ''I believe'' godinama bio veliki hit na plesnim podijima, Clappersi su, nakon njega, izdali još samo tri singla. Raspali su se '97., nakon objave albuma ''Games''. Još jedan zanimljivi italo-američki 'one hit wonder' projekt kratkog vijeka bio je The Original. Grupa se, praktički razišla nakon svog jedinog hita, ''I love you baby'', a sva tri člana kasnije su ostvarila samostalne uspjehe. Walter Taieb je otvorio studio u NYC, pjevač i multiinstrumentalist Everett Bradley danas je član benda Bon Jovi, a Giuseppe Nuzzo koji je već '94. bio poznat kao DJ Pippi, nastavio je svoju DJ karijeru na Ibizi.
Ovotjedni 'one hit wonder' pregled završit ćemo s tri hita iz '95. kojih se svi sjećate, neki s plesnih podija, a neki s radija ili možda s televizije... Nepisano pravilo ''prvi hit – jedini hit'' vrijedi, čak i ako iza njega stanu Masters At Work koji su skupini njujorških DJ-a okupljenih pod imenom Ruffneck, osigurali i pjevačicu Joanne Thomas. MAW Records je '95. objavio njihov ''Everybody wants to be somebody''... A kako su Talijani ipak neizbježnih u svakoj 'one hit wonder' priči, eto dvojice! Jedan je tih godina gradio svoju DJ karijeru na Ibizi, a nakon objave singla ''Feel my body'' za Underground Music Movement (UMM) Franco Moiraghi postao i najtraženiji talijanski DJ. Godinu dana nakon ploče ''Feel my body'', po uzoru na neka druga imena, Moiraghi je pokušao ponoviti uspjeh s gotovo identičnim singlom ''Baby hold me''...
Iste godine kao i Moiraghi, pojavio se jedan producent koji zaslužuje svoje mjesto među top 'one hit wonderima' svih vremena, zbog svoje hitčine iz '95. Osim što je osvojio top ljestvice diljem svijeta, singlu ''Children'' Roberta Milesa dodijeljen je i poseban žanr, tzv. dream house. Za naše podneblje, od posebnog je značaja i njegova inspiracija za singl. Naime, Miles je svojedobno izjavio kako je ''Children'' posvetio djeci koja su stradala tijekom ratova na području bivše Jugoslavije. Robert Miles, pravim imenom Roberto Concina, preminuo je na Ibizi, u svibnju 2017.
Prethodnu epizodu serijala 'One hit wonders' o eurodance čudesima čtajte OVDJE.