Search Menu
Home Novosti Menu
Blog

Kronike plesnog podija: One hit wonders

Avanture iz pre-rave vremena (VI.dio)

  • Arsen Pavešić I Foto: YouTube
  • 30 April 2020

Prije no što je, početkom 90-ih, elektronička glazba prodrijela na sve kontinente, označivši posljednju veliku revoluciju u glazbi, u američkim gradovima Detroitu i Chicagu, paralelno su rasli techno i house, a u raznim dijelovima starog kontinenta, nicale svakakve fuzije, oslanjajući se na italo disco, new wave, synth pop i sl., a na tragu onoga što će se događati idućeg desetljeća. U toj eksperimentalnoj fazi, u manjini su bili oni koji su svim srcima vjerovali u uspjeh, prije svega u vlastiti, a potom i svih ostalih s kojima su dijelili glazbene afinitete. Novi pristup glazbi, a pritom minimalna, gotovo nikakva komunikacija ili mogućnost dijeljenja informacija kakvom raspolažemo danas. Tako da je netko tko je, u to vrijeme, radio acid house u Chicagu, teško mogao znati da, istodobno, vrlo sličnu glazbu radi netko u Belgiji ili Nizozemskoj. Drugim riječima, ova među-faza do 1990. vrvi 'one hit wonderima' ili, u ovom slučaju, glazbenim avanturistima...

Uvodni dio serijala 'One hit wonders' počeo je crticom o skupini mladića iz Detroita kojima se pripisuje prva techno ploča u povijesti. Ako postoji netko iz svijeta glazbe koji zaslužuje epitet 'early bird one hit wonder', onda su to A Number of Names. Njihova, danas kultna ploča ''Sharevari'', objavljena je 1981., kad je u Detroitu sličnu glazbu radio još samo Juan Atkins - lik koji već 30-ak godina živi od glazbe i smatra ga se začetnikom (ili jednim od začetnika) techno glazbe. A prema svim raspoloživim izvorima, jedini zaključak jest da je ''Sharevari'' bio tek nešto više od školskog projekta. Ipak, ostaje upitno zašto nitko od te ekipe iz razreda nije više nikad ništa pokušao, pogotovo ako su svjedočili uspjesima svojih sugrađana i vršnjaka, 10-ak godina nakon ''Sharevarija''.

Nakon izlaska čuvene kompilacije ''Techno! The new sound of Detroit'', 1988., Atkins i ostali su, nerijetko navodili i utjecaj italo disco zvuka na nastanak techna, a jedna od specifičnosti koju su preuzeli je i pojavljivanje tzv. ghost-vokalistica na nekim najranijim techno pločama. Među njima su najpoznatije Yolanda Reynolds i Davina Bussey, poznate po svom radu s Underground Resistanceom, Lisa Newberry, Simianne ili Mia Hesterley, potpisana samo na singlu ''Spark'', u produkciji Kevina Saundersona i Santonija Echolsa. Za Saundersonov najpoznatiji projekt Inner City veže se još jedan 'one hit wonder', Darryl Wynn, a.k.a. D-Wynn koji je otišao i na prvu turneju, kao support act, za Inner City. Wynn je, u tandemu s Derrickom Mayom, pod imenom R-Tyme, na Transmatu izbacio klasik ''Illusion/R-Theme''. Derrick May je pak '87. zaslužan i za prve britanske 'one hit wondere' u techno glazbi (iako su u UK-u tad još uvijek slovili za acid house izvođače). Riječ je o grupama Bang The Party s hitom ''Release your body'' te M-D-Emm, Marka Rydera i Davea Leeja (Joeya Negra) koji su na Transmatu objavili svoj ''Get Acidic''.

Ako u Detroit odlazi titula 'early bird one hit wonder' za A Number of Names, Chicago se može ''pohvaliti'' drugim, ništa manje zanimljivim kuriozitetom kojeg bismo mogli nazvati 'no hit wonder', a teško da bismo mu mogli naći konkurenciju iz bilo kojeg drugog glazbenog razdoblja. Jamie Principle autor je čuvene ploče ''Your love/Baby wants to ride'' koju je napisao i snimio još 1982. ''Your love'' je prvi put objavljena '86., za nepoznati Persona Records, u produkciji Marka ''Hot Rod'' Trollana , jednog od DJ-a iz kluba Warehouse koji je, ubrzo nakon objave singla, preminuo. Principle je na ovom izdanju bio potpisan, ali amaterska distribucija je ploču pokopala. Tu stupa na scenu Frankie Knuckles koji je promo verziju dobio od Principlea, na kazeti još '83. Detalji njihovog međusobnog dogovora nisu nikad otkriveni, no TRAX je '87. objavio taj klasik house glazbe kao Frankie Knuckles presents . Jamie Principle nigdje nije spomenut, nego se kao jedan od autora potpisuje Walton ( Byron Walton je pravo ime Jamiea Principlea). Unatoč tome što je na svim kasnijim re-izdanjima potpisan, činjenica što ga na ovom najpoznatijem nema, u javnost je isparila njegova zasluga za jedan od najvećih hitova house glazbe koji se i danas veže ponajprije uz Knucklesa. Svojedobno je u opticaju bila i priča da je Principle samo izvodio vokalne dionice, a da nije autor. Međutim, prava istina je da je, pored vokalne izvedbe, Principle autor i glazbe i teksta. Prema riječima Derricka Cartera i još nekih čikaških starosjedioca, Principle je prvi počeo skladati glazbu koja je kasnije prozvana house, a svi ostali koji se navode kao originalni pioniri housea, otimali su mu ideje. Nakon propasti etikete Persona Records koja je objavila i njegov ''Waiting on my Angel'', Principle je tek '88. dobio priliku nešto objaviti, a u međuvremenu su se pojavili deseci drugih house producenata...

No, Jamie Principle se, u kasnijoj fazi, ipak oporavio i surađivao s Green Velvetom, Felixom Da Housecatom pa čak i s Gorillazima, a 80-e u Chicagu kriju neka imena za koja doista više nismo nikad čuli nakon 1991./92. Tu reprezentaciju 'one hit wondera' predvodi Jesse Velez i njegova ''Girl out on the floor'' iz '85., jedan od prvih hitova na TRAX-u. Nažalost Jesse je počinio samoubojstvo iste godine. Slijede imena kao što su Armando Gallop, Bam Bam, Kenny Jason, Donnell Rush, Willie Wonka ili skupina Virgo Four čiji su singlovi doživjeli veliki uspjeh u ponovnom izdanju etikete Rush Hour, prije 10-ak godina. Jedan od najpoznatijih Chicago house 'one hit wondera' je i Marvin Louis Burns, poznatiji kao Lil' Louis. Njegov ''French Kiss'' iz '89. brojni DJ-i i danas puštaju. Louis je, od '89. do danas, objavio ukupno šest singlova (od kojih jedan u suradnji s Josh Winkom), no s relativno slabim uspjehom, baš kao i njegov jedini album ''Two sides to every story'' iz 2009.

A za to vrijeme u Europi... puno kreativne glazbe, zanimljivih 'one hit wondera' iz različitih pre-rave frakcija, od kojih su neke trajale svega godinu-dvije. Međutim, neki od tih 'one hit wondera', upravo su tih godina, definirali zvuk 90-ih i kasnija žanrovska usmjeravanja prema tranceu, technu, houseu pa i jungleu i d'n'b. Za početak, vratimo se na početak – u '81., kad je objavljen školski rad ''Sharevari''. Iste godine, u Düsseldorfu, gradu Kraftwerka, mlađahni trio Liaisons Dangereuses objavljuje singl "Los Niños del Parque" koji se doduše svrstava u alternativnu frakciju Neue Deutsche Welle ili EBM. No, iz današnje perspektive zvuče tehnoidnije nego ''Sharevari''. Bend je osnovao Chrislo Haas iz grupe D.A.F., a potrajao je svega godinu dana. U kategoriji 'one hit wondera' iz ovog perioda visoko kotira i OFF i njihova ''Electrica Salsa'' iz '86. koja je postala veliki hit na plažama Goe i lansirala Svena Vätha i grupu Snap! Prve UK acid house ploče također su djelo 'one hit wondera', ''Cariño'' iz 87., autora T-Coya, iza kojeg su zapravo bili mančesterski DJ-i Mike Pickering, Ritchie Close i Simon Topping te ''Pump up the volume'' iz iste godine, grupe autora pod imenom M.A.R.R.S. Dok su ploče s američkog kontinenta zvučale sve ozbiljnije, '88. u Europi su underground hitovi bili i belgijska grupa Amnesia (na naslovnoj fotografiji) i njihova kultna ''Ibiza'', ''Orient Express'', proto-trance opskurnog njemačkog benda C.C.C.P. ili jedina ploča belgijskog Overdrivea, ''Beat it up'', svojevrsna obrada balearic himne ''Moments in love'' grupe The Art Of Noise.

Na samom kraju desetljeća nastaje još jedno 'one hit wonder' remek djelo elektroničke glazbe. Pod imenom Sueño Latino, grupa talijanskih glazbenika Andrea Gemolotto (pobjednik talijanskog DMC natjecanja '89.), Riccardo Persi, Davide Rizzatti & Elvio Moratto (90-ih poznati po projektu Ramirez), milanski DJ Massimino Lippoli i producent Claudio Collino; '89. objavljuju svoju jedinu i istoimenu ploču, ''Sueño Latino''...

Next Page
Loading...
Loading...