Kronike plesnog podija: Zaboravljene legende
Tony De Vit (I.dio)
U današnja vremena interkontinentalne, 24/7 hiper-povezanosti, globalnog superbrzog protoka informacija i komunikacija, u kojem se trendovi mijenjaju u tren oka, opstati na glazbenoj ili inoj drugoj sceni izazovnije je nego ikad. Glazbeni hitovi obaraju rekorde u slušanosti/gledanosti i beskompromisno detroniziraju prijašnje nositelje, a glazbene zvijezde centrifugalno dolaze i odlaze, što posebno vrijedi za DJ-e, kao nominalno, najsvježije formatirane ''cutting edge'' glazbene superstarove. Dok poznati citat Andyja Warhola, ''U budućnosti će svi biti svjetski poznati za 15 minuta'', danas vrijedi više nego ikad, u serijalu 'Zaboravljene legende' bavit ćemo se nekima čijih je 15 minuta, iz raznih razloga, odavno palo u zaborav, a koji su, u svoje vrijeme, uistinu bili cutting edge reprezentativci. Uglavnom je riječ o DJ-ima i producentima starog kova, koji su svoje karijere gradili na oldschool način, prije internet-ere. Među njima su i neki koji više nisu s nama, neki koji su se povukli sa scene, ali i neki koji još operiraju na marginama undergrounda...
U prvoj epizodi prisjetit ćemo se Tonyja De Vita, istinske legende britanske scene 90-ih godina, po mnogima i ponajboljeg britanskog DJ-a, koji nas je napustio prije 23 godine. Začetnik UK hard housea, Tony De Vit bio je ključna figura londonskog noćnog života u tzv. post-rave fazi, u prvoj polovici 90-ih, a možda najpoznatiji po svojoj rezidenciji i maratonskim DJ setovima u kultnom gay-afterhour klubu Trade kojeg je, 1990., u podrumu poznatog puba Turnmills u Londonu, pokrenuo Laurence Malice, nekadašnji član elektroničkog dua Big Bang. De Vit je poznat i kao autor prve miksane DJ kompilacije iz serijala Global Underground (GU 001 Tel Aviv, 1996.). Iako potpisuje i nekoliko hitova, u produkciji je nadaleko ostao upamćen kao vrhunski remikser, s preko 2000 remiksiranih djela...
Tony De Vit sa 17 je godina prvi put stao za DJ pult u rodnom Kidderminsteru, gradiću na pola puta između Birminghaman i Worcestera. Bio je to kraj 70-ih godina i Tony je puštao disco glazbu po lokalnim pubovima i povremeno na vjenčanjima. Prvu ozbiljniju rezidenciju dobio je početkom 80-ih u popularnom gay klubu Nightingale u Birminghamu, gdje je ponedjeljkom puštao Hi-NRG, a povremeno radio i kao konobar. Istovremeno se izborio za noćnu šihtu na postaji Beacon Radio u Wolverhamptonu, tijekom kojeg je puštao sličan repertoar kao u klubu, što je, s vremenom, utjecalo i na posjećenost njegovih večeri u Nightingaleu. U drugoj polovici 80-ih Tony ipak seli u London i '88. dobiva posao rezident DJ-a u tadašnjem najpoznatijem gradskom gay klubu Heaven. Kako je Heaven, kao i većina londonskih klubova u to vrijeme zatvarala u 02h ili 03h, a posjećenost je rasla, javila se potreba za nastavkom zabave. U to vrijeme, velik dio publike pronašao je rješenje u ilegalnim rejvovima i posve eliminirao klubove, no manji dio vjernih clubbera ipak je priželjkivao neki gradski klub u kojem će se moći plesati i nakon 03h. Kao spasitelj scene, u tom se trenutku, pojavio Laurence Malice iz grupe Big Bang i 1990. pokrenuo Trade, revolucionarni klub s radnim vremenom od 03h do 13h i parolom ''ne moraš biti ni gay ni član da bi ušao, bitan je tvoj izgled i stav.'' No De Vit nije odmah postao rezident u Tradeu, bila je to Smokin' Jo, ali je zato bio redovan gost i redovno nosio Maliceu i njegovoj ekipi kazete sa svojim miksevima. Jedne večeri, početkom '92. odradio je prvu večer u Tradeu, u tandemu sa Smokin Jo, a taj je nastup bio dovoljan da postane rezident DJ. Iste je godine, u Birminghamu, složio i svoj prvi studio sa Simonom Parkesom, s kojim je objavio i prve singlove, ''Feel The Love'' i ''Higher and Higher''. No možemo reći kako mu je karijera dostigla zvjezdani status tek 1995., nakon izlaska njegovog najvećeg hita ''Burning Up'', nakon čega je snimio i svoj prvi Essential Mix za BBC Radio 1 koji je osvoji i nagradu za Essential Mix godine.
Tony je '95., napokon, odlučio i dati otkaz na svom dnevnom poslu menadžera u jednoj tvornici keramičkih pločica u Birminghamu te se, u potpunosti, posvetiti glazbi i DJ-ingu. U to su vrijeme, njegovi maratonski DJ setovi od 10 i više sati u Tradeu već postali legendarni među londonskim clubberima, a Tonyjev DJ stil etiketiran je kao specifičan UK-hard house, iako bismo ih, po intenzitetu i dinamici, mogli nazvati i ''technom prije techna'', odnosno techna kakav će postati popularan u novom mileniju. Tony je, u svojoj svjetskoj slavi, nažalost, uživao svega tri godine, ali izrazito hiperproduktivne godine, tijekom kojih je producirao većinu svojih singlova i remikseva (brojni su objavljeni posthumno) te sve miksane kompilacije po kojima je i najviše poznat, a uključuju: ''A Retrospective of House '91-'95'', ''A Retrospective of House '91-'96'', ''The Fantazia House Collection'', ''Trade Global Grooves'', ''Live in Bangkok'' i dr. Jedan od najpoznatijih je i prvi miks etikete Global Underground koju su, 1996., pokrenuli Andy Horsfield i James Todd, a proslavili najpoznatiji britanski DJ-i poput Sashe, Johna Digweeda ili Paula Oakenfolda...
Tony De Vit se, u nekom trenutku, na vrhuncu svoje karijere, zarazio HIV-om koji je, u njegovom slučaju, uslijed intenzivnog lifestylea, galopirajućom brzinom eskalirao u niz drugih zdravstvenih tegoba. Kolabirao je krajem lipnja 1998., za vrijeme odmora u Miamiju, a do trenutka smrti, u bolnici su mu otkazali brojni vitalni organi. Preminuo je 2.srpnja od upale pluća... Zbog činjenice da mu je karijera, na globalnoj razini, trajala vrlo kratko i odigravala se godinama prije vladavine YouTubea, Facebooka, Instagrama ili Twitcha, mlađe generacije Tonyja De Vita pamte slabo ili nikako. U zaboravu ove legende svoj su doprinos dali i diskografi s kojima je Tony surađivao, a koji su se sukobili i sudski natezali oko autorskih prava, godinama nakon njegove smrti. Za to vrijeme, većina njegovih izdanja bila je povučena iz prodaje, a navodno još nekoliko stotina njegovih remikseva leži po raznim ladicama, čekajući da budu oficijelno objavljena...
Prosljednju epizodu iz serijala 'Club Bizarre' objavljenu prošlog tjedna pročitajte OVDJE.