Menu
Home Novosti Menu
Blog

Kronike plesnog podija: Zaboravljene legende

Ludovic Navarre (X.dio)

  • Arsen Pavešić I Foto: Facebook
  • 25 March 2021

Je li vam poznata legenda o tajanstvenom, francuskom plemiću St.Germainu? Ovaj bonvivan nepoznata porijeka, navodno je bio pravi celebrity i miljenik žena na francuskom dvoru u 18.st., a službeno je bio zaposlen kao diplomat u službi kralja Luja XV. Fascinirao je svoje poznate suvremenike, poput Casanove ili Voltaira koji ga je opisao kao ''čovjeka koji sve zna i nikad ne umire''. St. Germain je, u svoje vrijeme, bio i vrlo plodan skladatelj, ali već su tad o njemu kružile priče da je prevarant, okultist, alkemičar, čarobnjak pa čak i vampir. Pred kraj 18.st. mu se gubi trag. Iako postoje zapisi da je preminuo, brojni svjedoci tvrdili su da je viđen i u 19. i u 20.st., na raznim lokacijama, kao npr. u New Orleansu 1920-ih. Kreacija mita o St. Germainovoj besmrtnosti dijelom je nastala i njegovim ulogama u književnim fikcijama...

Francuski glazbenik Ludovic Navarre, iako rođen u Saint-Germain-en-Layeu, predgrađu Pariza, u više je navrata potvrdio kako si je, umjetničko ime St Germain, nadjenuo upravo prema legendarnom plemiću. No osim imena, ispalo je i da mu glazbena karijera pomalo naliči na život tog mistika. Baš poput njega, Navarre se, na glazbenoj sceni pojavio nakratko, oduševio svijet s dva fenomenalna albuma i potom tajanstveno nestao. Pojavio se 15-ak godina nakon izlaska albuma ''Tourist'', s novim glazbenim projektom i onda se opet izgubio. Tek smo, početkom veljače ove godine, ponovno čuli za njega, budući da je objavio novo, remiksirano izdanje ''Tourista'', povodom njegove 20. godišnjice. I sam početak Navarreove glazbene karijere je bio neobičan. Naime, dok je pohađao osnovnu školu, trenirao je windsurfing. Bio je kadetski prvak Francuske i smiješila mu se profesionalna sportska karijera, no s 15 godina je ostao teško ozlijeđen u padu s mopeda. Oporavljao se gotovo tri godine, tijekom kojih je počeo otkrivati ljubav prema glazbi, posebno onoj elektroničkoj. Oporavak je označio kraj sportske i početak glazbene karijere...

Krajem 80-ih, Navarre je počeo puštati glazbu po pariškim barovima, ali vrlo brzo pokazao i zanimanje za kreativne procese u kreiranju glazbe. U tome mu je pomogao prijatelj Guy Rabiller, s kojim je objavio i svoje prve ploče, 1991., pod imenom Sub System. Suradnja sa Shazzom (Didier Delesalle) dovela ga je i do poznanstva s Laurentom Garnierom koji je tad vodio podlabel za plesnu glazbu poznatog Fnac Musica. Iz tog je podlabela, '94. nastao Garnierov F Communications, a među prvim izdanjima se našao i Navarreov EP ''Mezzotinto'' i to, po prvi put, pod imenom St Germain-en-Laye. F Communications je, godinu kasnije, objavio i album ''Boulevard'', a pseudonim je skraćen na St Germain. Ovaj antologijski album danas se smatra definicijom tzv. French toucha - miksa deep housa, jazza, funka te world i retro elemenata. Kasnije je touch preimenovan u French house, a u Francuskoj se koristio i termin tekfunk. Na krilima uspjeha ''Boulevarda'' koji je Navarrea pretvorio u zvijezdu, Garnier 1999. objavljuje kompilaciju njegovih, dotad objavljenih djela, ''From Detroit to St Germain'', prvo izdanje na kojem je potpisan kao Ludovic Navarre.

Kompilacija ''From Detroit to St Germain'', ujedno je označila i kraj suradnje Navarrea i F Communicationsa, jer mu, već iduće godine izlazi drugi hit-album ''Tourist'' na legendarnoj američkoj jazz etiketi Blue Note. Navarre je, započevši suradnju s Blue Noteom, već dao naslutiti na kakvu se glazbu planira fokusirati, iako je hype oko ''Tourista'' potrajao nekoliko godina - dovoljno da zasjeni njegov album ''Memento'' iz 2003., sa jazz trubačem Soelom. Nakon svjetske ''Tourist'' turneje s preko 300 nastupa, Navarre potpuno nestaje iz javnog života, diskografije i nastupa...

Povratak na glazbenu scenu dogodit će se tek 2015., a u međuvremenu se nagađalo kako je Navarre na proputovanju afričkim kontinentom ili da se čak nastanio u Nigeriji ili Ghani. I sam Navarre je, u nekoliko intervjua tvrdio kako putuje Afrikom, no kasnije je otkrio kako zapravo nikad nije bio u Africi i da je čitavo vrijeme proveo u Parizu. Ipak, veza s Afrikom je postojala, budući da je, u svoj novi projekt, uključio brojne glazbenike iz Malija koji u Parizu čine vrlo brojnu zajednicu. Afro-jazz i blues zvuk, više tradicionalan, a manje futuristički, obilježio je najavni singl ''Real Blues'', ali i cijeli Navarreov povratnički album iz 2015., jednostavno naslovljen ''St Germain''. Najavljena je i nova europska turneja, doduše kudikamo manje intenzivna nego 15 godina ranije. U sklopu te turneje, St Germain je posjetio i Hrvatsku, koncertom u zagrebačkoj Tvornici. Unatoč besprijekornoj svirci 7-članog benda, onaj dio publike (kako u Zagrebu, tako i na mnogim drugim koncertima) koji je očekivao neku klupsku zabavu, ostao je pomalo zatečen standardnom koncertnom formom, ali to je bio novi St Germain, nekoliko svjetlosnih godina udaljen od deep house DJ-a s početka 90-ih. Iako je album ''St Germain'' remek-djelo, u glazbenom pogledu, vjerojatno najkvalitetnije i najzrelije Navarreovo ostvarenje, nije bio ni približno revolucionaran i popularan kao ''Tourist'' ili ''Boulevard''. Navarre je to, svojedobno, komentirao kako mu to nije ni bio cilj, baš kao što to nije bio slučaj ni s prva dva albuma. Čak štoviše, iznenadilo ga je, ako ne i šokiralo, kako su oba postala hit-albumi, začetnici novog pravca – french housea i klasici elektroničke glazbe. No dobro, ostaje upitno je li uistinu bilo tako ili je taj komentar bio u onom ''želim pričati o novom albumu, a ne o starom'' kontekstu kojem su skloni mnogi glazbenici. Činjenica je da se Navarre, nakon 2015. ponovno povukao...

Nedavno, krajem siječnja ove godine, St Germain se ponovno našao u centru pažnje, doduše ne s novim materijalom, nego s re-izdanjem ''Tourista'' u remiksiranoj verziji, povodom 20. godišnjice izlaska originala. U ulozi remiksera se pojavljuju poznata glazbena imena, kao npr. Osunlade, Ron Trent ili Nightmares On Wax, no pomalo iznenađuje što su remiksirane samo 4 stvari s originala, a od 11 remikseva, čak je 5 verzija hita ''Rose Rouge''. Osim toga, Navarre se, osobno, nije pretjerano angažirao oko promocije ovog izdanja pa bi se dalo naslutiti kako je riječ, prije o marketinškom potezu, a ne o nekoj posebnoj, umjetničkoj želji za objavom remikseva ''Tourista''. Nisu otkriveni ni detalji oko možebitne nove turneje, osim informacije da se odgađa zbog situacije s pandemijom pa ostaje otvoreno hoćemo li Navarrea gledati opet u nekom novom izdanju i kad. Gotovo je sigurno da, u tome, presudnu ulogu neće imati ni pandemija, ni neka druga društvena okolnost...

Prošlotjednu epizodu iz serijala 'Zaboravljene Legende' pročitajte OVDJE.

Next Page
Loading...
Loading...