RIP Virgil Abloh: Kreativna sila koja je toliko toga dala svijetu
Svojim radom na području mode, dizajna i glazbe, Virgil Abloh je pomogao u nadahnuću suvremene kulture, bez da je zaboravio odakle dolazi
Impresario, glazbena inspiracija, DJ i modni dizajner Virgil Abloh preminuo je od raka u 41. godini. Reći da je on vizionar čije je naslijeđe agresivno uvođenje ironije i afroameričkog urbanog utjecaja s kraja 20. stoljeća u vrhunac globalne umjetnosti i mode podcjenjuju možda njegovo najznačajnije postignuće. Njegov utjecaj na evoluciju rap glazbe koja će do 2017. po prvi put postati statistički popularnija od rock glazbe jedan je od najodvažnijih podviga ikada. U hip hopu koji je tada postao 'lingua franca' popularne kulture u cijelom svijetu, Ablohov utjecaj zamijenio je boom-bap i uličnu kulturu. U konačnici, on je jedan od pokretača koji je hrabro potjerao modernu kulturu iz peripatetičkog post-tisućljeća u neki privid svijesti o postmodernom velikom onkraju.
Abloh je ostvario mnoge revolucionarne kreativne pobjede - postao je prvi američki crnac angažiran kao umjetnički direktor kolekcije muške odjeće Louis Vuittona od 2018. do njegove smrti 28. studenog 2021. te je pokrenuo streetwear label Off-White 2012. u Milanu. No, osim toga, dok je od 2002. radio u raznim kombinacijama s Kanyeom Westom – naime bio je direktor Westove agencije za razvoj sadržaja DONDA – u razdoblju njihovog partnerstva od 2010. do 2013., bio je kreativni vizionar zadužen za definiranje estetike koja je pomogla rap glazbi i hip hop kulturi da razviju vrijednosti jednake visokoj umjetnosti.
Jedno slušanje Westovih albuma iz tog doba kad je Abloh vodio Dondu — 'My Beautiful Dark Twisted Fantasy' iz 2010., 'Watch The Throne' iz 2011., kompilacijski album 'Cruel Summer' iz 2012. i 'Yeezus' iz 2013. - pokazuju kako su se komercijalna vrijednost i kreativni opseg glazbe dramatično promijenili. Potaknuo je Westovu želju da spoji zvukove i koncepte koji su bili podjednako pod utjecajem impresionističke umjetnosti i Fendijeve bezvremenske talijanske mode sa Zlatnim dobom battle rima i sempliranja.
Westova ideja za spajanje s Ablohom u ovoj eri bilo je definirana nužnošću kao i ambicijom. “Velikim dijelom se na streetwear gleda kao na jeftinu odjeću. Moj cilj je bio dodati intelektualni štih i učiniti odjeću vjerodostojnom”, rekao je Abloh u članku za Business of Fashion objavljenom 2016. Pokušaj razvoja nečeg "jeftinog, ali vjerodostojnog" također bi lako mogao biti najlakši način definiranja borbe glazbene industrije na prijelazu iz 2010. godine.
U svom prvom tjednu na tržištu, 'Yeezus' Kanyea Westa iz 2013. prodan je u 327.000 primjeraka. Sljedeći tjedan prodaja albuma pala je za 80% u odnosu na prethodni tjedan. Bio je to jedan od prvih albuma koji je prihvatio ideju da će se piratsko downloadiranje slobodno i lako događati, a glazbeni kritičar iz Washington Posta Chris Richards iznio je dramatičnu kritiku: “['Yeezus'] nije samo procurio na netu tijekom vikenda. Izbio je u pop ekosustav poput milijun barela otpadne sirove nafte – zlokobno, očaravajuće i s velikim posljedicama.”
'Yeezus' - kao i ostala tri prethodno spomenuta Westova albuma iz ranih 2010-ih (plus Samsungova aplikacija Kanyeovog suradnika Jay-Z-a, koja je odmah ostvarila platinastu prodaju, 'Magna Carta Holy Grail' 2013.) - odgovorio je na pitanje kako napraviti glazbu koja se treba čuti ali ne i prodati. Abloh je predvodio generaciju talenata kao umjetnika čija je najveća pobjeda bila hrabro odgovaranje na izazov rješavanja industrije u padu. Njihova konačna pobjeda nadjačala je eru hip hop kulture - i glazbe općenito - ostvarili su neviđeni uspjeh.
Album je savršena interpunkcija u nevjerojatnoj eri za Westa, uz Ablohovo vodstvo. Ovaj transformativni trenutak za tim Abloh-West započeo je s 'My Beautiful Dark, Twisted Fantasy' iz 2010. godine, koji je rap glazbu s ulice odveo među 'profinjen svijet' a bez da se izgubila ona osnova rap žanra.
Postoji taj jedan 35-minutni super-video koji prati pjesmu 'Runaway' (suradnja Kanyea i Pusha T-ja ) u kojoj se nazdravlja svim seronjama, praćeno bujnim, gudačkim orkestracijama. Trube i manično bubnjanje uvode u "'All of The Lights'", gospel propovijed o prolaznom sjaju superzvijezda u pratnji 'gospel zbora' koji uključuje Rihannu, Aliciu Keys, Johna Legenda, Fergie, Kid Cudija, Eltona Johna, Charlie Wilsona... . I da, najluđi vrhunac albuma mogao bi biti stih Nicki Minaj u stvari 'Monster' u kojem ona sebe opisuje, između ostalog, kao kraljicu koja dolazi na scenu u džipu boje slatkiša nakon što je posjetila svog milanskog frizera, u štiklama Giuseppea Zanottija i sa zlatnim zubima... A to je tek puko grebanje pozlaćene površine.
Tu je i cover albuma 'Watch The Throne' Kanyea i Jay-Za, iz 2011., sa zlatnom folijom koji je dizajnirao Abloh zajedno s Riccardom Tisciem, tadašnjim kreativnim direktorom modne marke Givenchy. Album se uspješno bori s raznim pitanjima uključujući i ono kako se dvije rap superzvijezde nose s nadrealnošću prelaska iz Nike tenisica i Polo majica u dizajnerske komade s potpisom Guccija i Maison Margiele, dok razvaljuju Champs-Élysées.
Do 2013. i 'Yeezusa', može se reći da je Abloh, ako je suditi samo po coverima albuma, usavršio umjetnost žestoke, a ipak od strane mainstreama obožavane transgresije u popularnoj glazbi. Ablohov koncept jasno opisuje i njegova izjava da je CD era glazbe - koja je uključivala, za fizičke kopije albuma, komercijalno najuspješnije doba industrije od 1995. do 2005. - mrtva. U pjesmama s albuma, West poručuje da su Crnci robovi luksuza, a tu je i čitav niz mizoginističkih, narcističkih i bogohulnih aluzija. To je doista album za koji, od covera do pjesama, postoji vrlo malo do tad uvriježenih razloga za kupnju. Međutim, svi su apsolutno morali čuti i vidjeti što su Abloh i West objavili.
U godinama nakon 'Yeezusa', Kanye je evoluirao i prihvatio presedan koji su mu glazba i estetika postavili za život. Također, za DJ-e, fashioniste, kreatore i autore koji su se pojavili na tragu Ablohove izvrsnosti, on je bio izvrstan voditelj.
Kad je Abloh umro, činilo se da ne postoji ijedan kreativac iz posljednja dva desetljeća popularne kulture koji nije izrazio duboku sućut i spomenuo njegovu velikodušnu podršku. Zašto je to tako, možda je najbolje primjetio A-Trak, koji je kao DJ na turnejama Kanye Westa od 2004. do 2007. imao značajnu interakciju s Ablohom:
“Sviđa mi se kako je [Virgil] poštovao OG-je jednako kao što se zalagao za nova imena. Za svakog mladog dizajnera koji kaže da ga je Virgil natjerao da povjeruje u sebe, stoji i jedan Cybotron, Goldie, Futura, Saul Williams... koji su zahvalni za način na koji je Virg podijelio svoju platformu i kako im je odao počast... Osjećam se posebno povezano sa svakim tko ima ulogu u oblikovanju kulturnih scena do kojih je i meni stalo. I volim kad netko može ostati obožavatelj tijekom cijelog svog rasta. Bio je obožavatelj DJ-a, grafita, skejta, naravno mode, ali i konceptualne umjetnosti i dizajna. Znao je sintetizirati sve te stvari i zapakirati ih za cijeli svijet. Dijelio je, davao i dirnuo je mnogo duša. Nadam se da će svi nastaviti sanjati velike snove.”
Kao glazbeni kustos, Ablohova česta upotreba tekstura i stilova povezanih s plesnom glazbom i kulturom bila je sastavni dio njegova rada. Jako je favorizirao francuski 'touch' Ed Banger Recordsa, hard electro i njemački techno. Njegov rad kao DJ u kasnijim godinama pokazao se značajnim i uključivao je nastupe na velikim festivalima kao i DJ setove posvuda, od Ibize do Tomorrowlanda. Abloh je također objavio svoj prvi singl, 'ORVNGE', s njemačkim DJ-em/producentom Boys Noizeom u siječnju 2018. Štoviše, 2019. postao je rezident DJ u noćnom klubu Wynn Las Vegas XS, uz uključen Off-White dućan na istom mjestu. Ove je pak godine pokrenuo mjesečne dvosatne internetske radijske emisije na Worldwide FM-u, "Imaginary Radio" c/o Virgil Abloh.
Prava tragedija smrti Virgila Abloha je u tome što je umro autor koji je najbolje mogao uvesti svemir u ovo doba. U intervjuu za The Guardian iz 2018., Virgil je primijetio: “Plima i oseka se mijenjaju kada se pozicije razvijaju... svježa energija se pojavljuje da bi nešto bilo predstavljeno.” Ako ste zbunjeni što to znači i kako to naglašava njegovu konačnu svijest o tome kamo je krenuo svijet kao komercijalno održiv kreativni entitet, poslušajte semplirani glas komičara Willa Farrella iz filma Blades of Glory iz 2011. u stvari 'N***as In Pariz' Kanyea Westa i Jay-Z-ja. Taj citat sažima točno tko je bio Virgil Abloh i zašto je bio tako bitan.
“No one knows what it means but its provocative. It gets the people Going”
Virgil Abloh bio je provokativan. Pokretao je ljude.