DJ Labud: 'Suradnja je ključna za dobrobit scene'
Razgovarali smo zagrebačkim DJ-em povodom njegovog nastupa na skorašnjem Telekom Electronic Beatsu u Zagrebu
Približavamo se novom izdanju zagrebačkog Telekom Electronic Beatsa koji će se 10. rujna odviti na dvije lokacije uz nastupe brojnih zanimljivih izvođača. Jedan od njih je i legendarni zagrebački DJ Labud, pravog imena Goran Zmaić, koji na zagrebačkoj clubbing sceni djeluje skoro 30 godina. U intervjuu nam otkriva što sprema za skorašnji nastup, što misli o domaćoj i reginalnoj sceni te koja je razlika u poziciji DJ-a kad je tek krenuo sa svirkom i danas.
m: Na ovogodišnjem zagrebačkom izdanju Telekom Electronic Beatsa, očekuje nas tvoj DJ set. Što nam spremaš?
L: Jesam i uzbuđen sam zbog toga! Warm up sam headlinerici večeri, Afrodeutsche. U biti uživam svirati uvodne setove, oni su potpuno drugačije iskustvo od glavne svirke. Sviđa mi se taj osjećaj balansa između suzdržanosti i sporog rasta energije, no sve je to još uvijek plesna glazba. Što se tiče očekivanja, reći ću onu staru - očekujte neočekivano!
m: Jesi li inače tip koji unaprijed priprema DJ set ili puštaš da te vodi intuicija i atmosfera na plesnom podiju/klubu?
L: Kombinacija toga - pripremam različitu ograničenu playlistu za svako događanje, s općom temom i vibrom u glavi, ovisno o headlineru, mjestu događanja, vrsti događanja, line-upu itd., ali i o ostalim čimbenicima – primjerice, ako sam svirao određenu vrstu seta na jednom određenom mjestu, sljedeći put kad budem tamo svirao, mogao bih potpuno promijeniti vibru. Stvarno ovisi o puno faktora. Obično ta playlista sadržava određeni broj pjesama koje bih jako volio pustiti, a onda u biti na licu mjesta gradim set oko njih. No, često se dogodi da većinu njih na kraju ne pustim, haha.
m: Dugo se baviš glazbom, možeš li nam usporediti status DJ-a prije, recimo, 20ak godina kad si i i ti krenuo, i sad? Uz to, što bi rekao da je najvažnije za opstati na sceni, ostati relevantan?
L: Pa, ušao sam u svijet clubbinga prije gotovo 30 godina. Jedna stvar koja mi uvijek padne u oko u odnosu tada/sada je da je tada bilo mnogo manje fokusa na DJ-a tijekom zabave, u smislu gledanja u njega. Bilo je uobičajeno da plesači budu okrenuti leđima DJ-u i gledaju jedni druge. Nije da im nije bilo stalo do DJ-a ili da DJ nije bio središnja točka klupske večeri, nego mi se čini da su ljudi bili više fokusirani na cjelokupnu vibru i na trenutak. Ako pogledate stare snimke ravea ili clubbinga, često ćete vidjeti ljude koji samo uživaju u trenutku, za razliku od sadašnjih 'fiksiranih na zvijezde večeri'. Tu sam sada baš kao onaj starac iz Simpsona koji viče na oblak!
Ne mislim da postoji “ono nešto” što treba učiniti da ostanemo relevantni - biti relevantan također je pomalo dvosmislen pojam. Neki ljudi se sasvim dobro snalaze uz dobre PR timove i priklanjajući se trendovima. Ja u biti puštam glazbu koju bih volio čuti na glasnom soundsystemu i na nju plesati. Nekako se čini da istovremeno postoje drugi ljudi kojima je isto tako zabavno plesati na tu glazbu.
m: Što misliš o našoj domaćoj klupskoj sceni, kolektivima, njihovoj sposobnosti/uspješnosti da promoviraju svoj program? Koliko je cjelokupna situacija s koroom ugrozila našu klupsku scenu?
Što se kolektiva tiče, dosta je ekipa koje rade zanimljive stvari. Svakog vikenda u Zagrebu možete izaći i plesati uz uzbudljivu i aktualnu glazbu raznih stilova. Trenutačno se čini da je naglasak malo više na mainstreamu. Događanja underground tipa su i dalje tu, ali ih je nešto manje. No, pretpostavljam da je to općenito normalan ciklus klupske scene. Osim u Zagrebu, čini se da se najviše toga događa u Rijeci, Osijeku i Splitu. Obala je naravno prepuna raznoraznih klupskih događanja ljeti. To su veliki festivali, boutique događanja pa sve do lokalnih underground open air događanja na tajnim lokacijama. No, zimi to znatno utihne.
U cjelini, pandemija COVID-19 je oživjela klupsku scenu u Hrvatskoj. Stvari su se malo usporile do 2019. godine., a sada su izgleda ljudi shvatili da zapravo VOLE plesati uz glasnu glazbu okruženi drugim ljudima, haha. Naučili smo da je moguće zabaviti se od 20 sati do ponoći.
m: U kojoj mjeri lokalni (i regionalni) kolektivi međusobno surađuju i je li ta suradnja na neki način nužna za opstanak cijele scene?
L: Suradnja između lokalnih i regionalnih kolektiva prilično je jaka. DJ-evi si međusobno sviraju na partyjima, ekipe organiziraju zajedničke svirke i odvija se zdrava razmjena ideja. Štoviše, imam osjećaj da svi druge sudionike u sceni doživljavamo više kao prijatelje nego kao neku vrstu konkurencije, što je fenomenalno. Prijateljstvo puno znači! Suradnja je ključna za dobrobit scene, tu se dijele ideje i međusobno se otkrivaju nova stajališta i pogledi. Ona je višestruko važnija za relativno male scene, kakva je naša regionalna.
m: Što je novo u vašem ekstrakt kolektivu, možeš li s nama podijeliti neke vaše buduće planove?
L: Opet ću se poslužiti svojim starim motom – očekujte neočekivano!