Povijest UK rapa (4. dio) - sound system kultura
Posljednji nastavak piče o britanskom hip-hopu, rapu i MC kulturi kroz koju nas vodi Shortee Blitz
Nakon prethodnih nastavaka povijesti UK rapa - prvog, drugog i trećeg dijela, donosimo posljednji dio priče kroz koju nas vodi Shortee Blitz.
Što se tiče još nekoliko presudnih figura tijekom godina, Sway DaSafo je netko koga sam uvijek u određenom smislu doživljavao kao Tyovog glazbenog rođaka. Ty je bio neustrašiv u pokazivanju svojih nigerijskih korijena (kad to nije bilo tako cool) i prikazivanju pravih, svakodnevnih priča. Tu se razlikovao od većine umjetnika koji vam pokazuju samo svoju najbolju, nadljudsku stranu, samo pogledajte njihov Instagram. Sway je u tome bio sličan Tyu. Radio je ono što je osjećao, imao nekoliko monumentalnih trenutaka u karijeri i jebeno se istaknuo!
Roots Manuva je još jedna vitalna figura u britanskom hip hopu čija je situacija slična onoj Tyovoj. Cijeni svoju umjetničku slobodu i jednostavno stvara ono što osjeća; obojica su prvaci u ovome. Fun fact: prvi put kad je Ty ikad ušao u studiu, Roots Manuva mu je bio tehničar.
Moram spomenuti i njega: Tony Rotton - FKA TaiPanic/AKA Blak Twang. Ima i preko nekoliko klasika, albuma, nagrada i turneja, suludu igru riječi i nevjerojatnu kontrolu daha dok je na sceni (frajer bi repao svaki takt, svaki hook svake stvari koju je izvodio na festivalu, na 35 stupnjeva, i zvučao je kristalno jasno!). Ranih 90-ih živio je s Roots Manuvom. Kad je Blak Twang počinjao, radeći na svojim ranim snimkama, Roots je sudjelovao na underground klasiku “Queens Head”.
Fallacy je bio dio underground scene, ravno iz škole, upijajući kreativne sokove i energije dok je usavršavao svoj zanat. Tony Rotton uzeo ga je pod svoje i poveo na turneju dok je radio na svom prvom albumu iz 1996. godine, “Dettwork Southeast”. Fallacy je zaradio gostovanje na “Paralytic Monkeyu”, ali zbog problema unutar labela, album je bio u ladici punih 18 godina! To se pokazalo pogubnim za Twanga i cijelu scenu jer je to izdanje trebalo biti jedno od najjačih u to vrijeme, dodatno cementirajući uspon britanske hip hop scene.
Zajedno s radom s MJ Coleom, Fallacy se udružio sa Skemeom i Big P-jem iz Sterling Collata, prije nego što je na kraju otišao u solo vode. Fredo, koji je relativno nova zvijezda, podsjeća me na Sterlingove stvari, prilično su mi slični stilski; pitam se je li njegov fan.
Klashnekoff iz Stokea Newingtona bio je sila na koju je trebalo računati, opremljen kombinacijom reggae i hip hop utjecaja, ILL barovima i stvarnim situacijama u svojoj glazbi. Obožavatelji su ga znali zvati 'UK 2pac'. S Kyzom Smirnoffom i Skribblahom koji su također dio tima, Terra Firma je stvorila pravu buku.
Nottinghamov vlastiti Out Da Ville (Scorzayzee, Lee Ramsey, Tempa, DJ Fever, C-Mone, Karizma i super zvijezda DJ Mistajam, da nabrojimo tek neke) koji su, pod stručnim vodstvom veterana Big Treva i njegovog CRS centra, zapravo odradili punih 180 repanja s američkim naglaskom, da bi se predstavili kao reperi sa vlastitim nottinghamskim akcentom. To je utjecalo na Midlands dalje prema sjeveru, na ekipu koju čine, među ostalim, Shotty Horroh, Strategy, Children Of Zeus...
Smiley Culture (R.I.P.) obilježio je osamdesete sa svojim izdanjima i nastupima na Top Of The Pops, sa svojim šaljivim pričama o policijskom uznemiravanju putem Police Officer & Cockney Translationa. U stvarnom životu je to bilo sve osim smiješno, pogotovo ako znamo detalje o tome kako je zapravo izgubio život 2011. (navodno se izbo nožem tijekom policijske racije u njegovom domu).
Rebel MC udružio se s Double Troubleom (Karl 'Tuff Enuff' Brown, Michael Menson (RIP) i Leigh Guest ... Pitam se zašto ih nisu zvali Triple Trouble) i objavio Top 5 dance smash hit “Street Tuff”, nastavak njihovog hita “Just Keep Rockin”. U trenutku kada je predstavio svoj solo projekt, 'Black Mean Good', došlo je do zvučnog pomaka u njegovom glazbenom smjeru, s puno dubljim utjecajem reggaea, koji se čuo kroz hardcore bubnjeve, jamajčanske dancehall vokalne samplove i zvučne efekte, zajedno s legendarnim umjetnicima kao što su Dennis Brown (RIP), Barrington Levy i Tenor Fly (RIP) koji su sudjelovali na cijelom projektu. Pjesme “Tribal Bass” i “Wickedest Sound” smatrale su se važnim katalizatorima koji su aktivirali junglist / jungle pokret, jer je Rebel MC semplirao frazu “All the Junglists” sa snimaka iz Jamajke. Ekipa sa scene počela je to zvati 'jungle' i ostalo je povijest.
Prava legenda General Levy, koji je svoje putovanje započeo kao Dancehall MC, izuzetno je cijenjen i imao je nekoliko ključnih trenutaka. Najznačajniji bi bio kada se povezao s producentom M Beatom i objavio “Incredible” - to je preokrenulo klupsku scenu.
Skinnyman iz u Leedsa i njegov kolektiv MUD FAM imaju zamršeno obiteljsko stablo, koje uključuje Task Force i Ramsona Badboneza. I Estelle je krenula tu, a onda stekla i svjetsku slavu, uključujući i rad na TV-u i filmu. Dvoje umjetnika koji su surađivali s Estelle, Baby Blue i Shystie, također su osvojili zaslužena priznanja za svoju karijeru s brojnim impresivnim izdanjima.
So Solid Crew bili su zvijezde UK garagea, a jedina ženska članica, Lisa Maffia, postigla je priličan solo uspjeh, uključujući i debitantski platinasti singl “All Over”. UK Garage MC-i kao što su Creed, Heartless Crew, PSG, CKP, Kie, Sharky P, Sparks (R.I.P.), Rankin, DT, Viper, da nabrojimo samo neke, nisu bili u toliko izdanja kao So Solid MC-i, ali definitivno su bili dio istog ekosustava o kojem sam ranije govorio. To su bili soundsystem DJ-i (MC-i), a te ste MC-e vidjeli u Ayia Napi i na Ibizi, Zanteu i Krfu, kao hostove najvećih partyja. Ali, struja se mijenjala, Grime MC-i stvarali su svoje sljedbenike.
Pored setova na piratskim radio postajama, Grime MC-i organizirali su vlastite rejvove i na njima gradili lojalnu fan bazu. Neki od njih nisu bili tako stylish kao njihovi kolege iz UK garagea: nije bilo svilenih košulja i cipela, nosile su se trenerke i tenisice. Tko je imao nezaboravne nastupe, tko se isticao, tko je imao vibe, tko je imao reload?
Jungle / drum 'n' bass MC-i imali su izravni utjecaji na Wileyse, D Doublese, pa čak i na jednog jedinog, super lirskog Mysdiggija (FKA Mystro): Stevie Hyper D (RIP), Skibbadee, Det, Shabbadee, Dynamite, Moose, GQ, Five-O, B Live (Evil B) itd. Nadahnuli su cijelu novu generaciju MC-a s ovih obala. Važno je napomenuti da su, kada se London Posse raspao 1996. godine, pojedini članovi nastavili raditi s Daddyjem Skitzom i legendarnim Stevieom Hyperom D - definitivno se događalo puno unakrsnog oprašivanja.
Evolucija MC-a u svakom okruženju, bilo da se radi o dancehallu, hip-hopu, garageu, d’n’b-u, grimeu, road rapu, drillu itd; sve je to sound system kultura, 'spitting over riddims'. Bez obzira jeste li lirski zamršeni poput Nasa ili imate vibe i zovete na ples kao D Double E, ovo je sound system kultura u svom najboljem izdanju.
Budući da svaki žanr poriče da imaju ikakve veze jedni s drugima, zapravo moramo shvatiti da smo sličniji nego što smo različiti. Jedina glavna razlika za mene je u tome na što zapravo pljuješ. Sve dok rezonirate s publikom, to je glavno, zar ne?
No ono što još treba razumjeti, bez obzira jesu li to znali ili ne, DNK London Posesa teče kroz njih. London Posse puzao je kako bi MC-i iz 90-ih mogli hodati, MC-ovi iz 2000-ih trčati, a MC-ovi iz 2010. i naprijed - poletjeti.
S obožavatelja diljem svijeta, vrćenjem na svjetskim radio-postajama te svjetskim turnejama (prije lockdowna) i zarađivanjem PUUUUNO novca, sviđalo se to ostatku svijeta ili ne, ne mogu poreći da su čuli za ova imena: Wiley, Giggs, Nadia Rose, Swiss, Ms Banks, Lioness, Chip, Skepta, JME, Dizzee Rascal, Little Simz, Stormzy, Lady Leshurr, Nines, Stefflon Don, Katy B, J Hus, Roots Manuva, Ty (R.I.P.) Bugzy Malone, Wretch 32, Ms Dynamite, Foreign Beggars, Kano, D Double E, Young T & Bugsey. Popis se nastavlja i dalje ...
Shortee Blitz višestruko je nagrađivani hip hop DJ i TV i radijski voditelj, pratite ga na Twitteru
Hvala Kaptin Barrett; Southside Deluxe suvoditelj NC Epik; i DJ TroubledSoul / Bethaniens Dust i DJ Chris Caul za odgovarajuće smjernice oko velškog, škotskog i sjevernoirskog hip hopa